paard met pensioen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

paard met pensioen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 19:12

Mijn paard van 24 heeft spat. Nu moest ik uitproberen van de dierenarts hoe het gaat met rijden.
Ze loopt in stap goed, maar met draven is ze nog onregelmatig. Wat zouden jullie doen. Haar met pensioen doen, ze krijgt dan wel veel beweging. Elke dag in het land van 8:30 tot 16:00 en ik kan dan met haar wandelen. Of zouden jullie nog met haar kleine rondjes gaan stappen.

Graag jullie mening.

[edit Heike] titel duidelijker gemaakt.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:24

Misschien kun je iets meer over je paard vertellen.
Bijv. of ze tot voor kort nog vol in het werk gestaan heeft etc.
Als het een paard is dat altijd gewerkt heeft, dan zou ik haar niet zomaar stilzetten.
Misschien een combinatie van rustig recreatief rijden (even stappen in het bos, bijvoorbeeld) en de rest van de dag weidegang ?

__Marloes__

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Vierlingsbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:38

Hangt er vanaf wat het paard tot nu toe gewend is, maar misschien kan je rustig aan naar het pensioen toe werken. Steeds iets minder doen dus.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 19:55

Het is heel moeilijk te moeten zeggen, wat je zou moeten doen. Ze heeft een aardige leeftijd en denk, dat ze wel recht heeft op een goede oude dag. Zo af en toe een staprit houdt de conditie op peil en voor de rest, liefst met een rustige metgezel in het land zou een aardige optie zijn. Lekker stukjes buiten rijden, met verschillende routes en wel in stap, daar draven al duidelijk pijnlijk voor haar is, dit zal voor haar een goede afwisseling zijn. Veel succes met haar.

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 20:13

Ik heb haar eigenlijk altijd recreatief bereden. Dus altijd buitenritjes en heel af en toe in de bak, maar daar vond ze steeds minder aan en de bochten gingen ook moeilijk.
Ik heb haar nu 11 jaar.

Alja

Berichten: 25592
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:18

ik zou haar lekker pensioen geven ook omdat ze niet gewent is om echt te werken en misschien kun je nu alleen stapritjes gaan maken?

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:23

Als je haar al 11jaar hebt, weet je zelf wel, wat ze fijn vindt...succes.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:49

mijn verzorgpony heeft ook spat en bij haar moet het vergroeien of weg geboort worden. de medicijnen werkten niet en ze had pijn. dus ze staat zich nu dik te eten op een weiland Haha!
ik zou haar lekker op wei zetten en dan af en toe lekkere wandelingentjes maken als ze dat gewoon kan blijven doen.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:55

Als je de zoekfunctie gebruikt en op "Tildren" zoekt, staat daar misschien wat interessante info voor jou, dit is een heel nieuw medicijn waarbij ze hele goede resultaten hebben geboekt bij spat ! Of pb -renske20 even, zij heeft dit net toe laten dienen bij haar paard, en weet er heel veel van!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:14

Misschien is het beter om haar gewoon in de wei te zetten en daarnaast een beetje met het paard wandelen en aan de hand laten grazen bijvoorbeeld.
Zijn ze ook heel tevreden mee hoor!! Mijn oude pony van 28 jaar vermaakt zich op deze manier prima!! Succes

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:15

Ik zou lekkere stapritten in het bos gaan maken aan een lang teuegeltje. Zo heeft je paard toch nog iets te doen zonder dat het belastend is.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 21:18

Op de wei zetten en misschien nog eens wat rustige stapritjes. Hangt er dan natuurlijk wel van af hoe ze het doet. Jij kent haar het best, dus zul jij het ook het best weten! Lachen
Succes!

jessica23
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-04 21:38

Bedankt voor jullie reactie's. Ze loopt in stap dus nog wel goed. Maar ik vraag me af zou ze in stap ook last hebben omdat als we gaan draven dat ze dan wel last heeft.
Zou ik dus nog wel op d'r kunnen rijden en dan stappen of zou dit ook te belastend voor haar zijn.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:30


Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 22:31

Kijk ook eens hier:
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/hoe ... agina.html

1 van mijn paarden liep ook spat op (gebroken griffelbeentje na een trap van een ander paard op 18 jarige leeftijd!) ik kan er nu, op bijna 22 jarige leeftijd, nog alles mee doen incl. springen.
Met speciaal beslag/bekappen kan al veel bereikt worden, + mijn eerdere tip over Tildren