stalgedrag kopieren ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

stalgedrag kopieren ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 22:23

mijn ruin staat op stal naast een merrie die altijd erg druk word als ze biks krijgt , haar oren gaan naar achteren en ze begint heen en weer te huppen voor de staldeur .
Mijn paard stond altijd rustig te wachten op zijn biks en nu begint hij zich net zo als haar te gedragen hij doet ook zijn oren naar achteren en begint wat heen en weer te lopen .
Ontwikeld hij dit gedrag nu zelf of neemt hij dit van de merrie over .?

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:26

Ik denk dat hij het overneemt. Wij hebben een ruin die tegen de deur schopt als hij aandacht wil en onze ponymerrie doet dat sinds een half jaar ook. Voorheen heeft ze dat nooit gedaan. Ze is ook niet meteen begonnen, pas na een poosje. Ze kopieert wel meer van zijn gedrag (hij is de baas).

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:27

Dat komt zeker vaker voor.

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 22:45

Paarden kopieren elkaars gedrag wel vaker.. Ook weven en luchtzuigen kunnen ze van elkaar over nemen..

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 22:54

ok dan gaan we binnenkort maar even en paar paarden wisselen op stal , misschien dat hij dan weer wat vriendelijker doet , voor hij helemaal net zo raar gaat doen als die merrie

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:03

MsMarit schreef:
Paarden kopieren elkaars gedrag wel vaker.. Ook weven en luchtzuigen kunnen ze van elkaar over nemen..


luchtzuigen is niet bewezen.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:07

Dat zuur doen en schoppen tijdens het voeren kan denk ik wel aanstekelijk werken. Maar kribbenbijten en luchtzuigen niet. Omdat dat kwalen zijn die ontwikkeld worden als paarden zich vervelen.Paarden die onder dezelfde slechte omstandigheden op stal staan,gaan allebei luchtzuigen, niet omdat ze het van elkaar kopieren, maar omdat ze zich allebei vervelen.

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:21

Bij een vriendin van mij op stal is het wel gebeurd met het paard van mijn vriendin die kreeg echt wel genoeg aandacht.. *die andere niet maar ja daar bemoei ik me dan niet mee* en na een tijdje zijn we derachter gekomen dat die van mijn vriendin het ook deed... en die had het nog nooit eerder gedaan... gelukkig deed ze het nog niet zo erg en hebben we haar ergens anders neer kunnen zetten want anders was ze het misschien wel erger gaan doen...

Carlaa

Berichten: 2867
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:13

Ja hoor, heel wat paarden nemen inderdaad trekjes van elkaar over. Wij hebben 1 merrie die lucht zuigt en die staat helemaal uit het zicht van anderen, uit voorzorg. We hebben nooit dit soort paarden op stal gehad en deze is aangekocht van een oud fokkertje. Voor de zekerheid staat ze dus in de stal aardig alleen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:16

MsMarit schreef:
Paarden kopieren elkaars gedrag wel vaker.. Ook weven en luchtzuigen kunnen ze van elkaar over nemen..


Is absoluut geen wetenschappelijk bewijs voor.
Mijn paard heeft ook jarenlang naast luchtzuigers en wevers gestaan (omdat niemand dat ooit wil.Nou ik wel hoor) en heeft geen enkel stalgebrek.
't Is meer dat alle paarden in 1 stal onder dezelfde omstandigheden staan en zich dus allemaal kapot vervelen oid.

MsMarit

Berichten: 2452
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:17

Ik zeg ook nietdat het wetenschappelijk is bewezen.. maar het kan dus wel en ik spreek uit eigen ervaring. Maar ik ga der verder geen discussie over voeren. Bij ons is het zo gebeurd en daar kan ik niks meer aan verandere.. Paarden zijn net als mensen die kopieren ook wel gedrag van elkaar.... en ze zijn geen van alle hetzelfde.!!