Ervaring met pecktouw?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 21:42

Wie heeft er ervaring met het vlechten met pecktouw?
Dat wil ik morgen voor het eerst gaan proberen. Ze zeggen dat het heel makkelijk is, en ik denk ook wel dat ik het zo ongeveer snap. Ik vind het wel véél mooier dan met die elastiekjes. En je bent ook veel sneller klaar (heb ik gehoort) tenminste, als je wat dikkere knotjes maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 22:21

Ik vlecht ook altijd met naald en draad. Ik vind het makkelijker en mooier. De manen moeten dan wel langer zijn dan wanneer je ze met stiekjes vlecht.

Maak een vlechtje. Hecht de vlecht af. Vouw de vlecht dubbel met de afgehechte zijde naar de onderkant. Stik de vlecht door. Vouw de vlecht nog een keer dubbel en zet hem vast.
Das alles Party!!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 22:37

Ik heb dus vorige week ook touw en naald gekocht. Maar nu heb ik toch een vraag. Ik vlecht halverwege de vlecht het touw mee. Hoe hecht jij de vlecht af? Ik houdt altijd een klein plukje over en als ik die vlecht doorstik, dan zie je die sprietjes er doorheen komen. Hoe doe los je dat op? Ik wil er nl. niets vanaf knippen. Dan worden de manen zo haperig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 22:49

Je vlecht door tot zo ver als je kunt. De laatste sprietjes vouw je dubbel naar binnen toe. Die omwikkel je met draad, ongeveer 3 slagen, en dat heet afhechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 10:15

Ik doe het iets anders als jippie; ik draai dus het uiteinde om en dan draai je der een elastiekje rond ; dan maak je een knoopje in het touw en ga je vlak boven het rekkertje in de manen en ga je zo een paar keer er rond: en dan steek je het een maal op en dan heb je een lang vlechtje en dan neem je dat dubbel en dan heb je mooie knotjes! hoeveel hebben jullie der? ikke een stuk of 10

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 11:06

als ik met elastiekjes vlecht heb ik er iets van 10, en met naald en draad maar iets van 6 of 7
hij heeft maar heel weinig en dunne manen

bij mijn vorige pony had ik er minstens 23, vaak veel meer
hij had zulke dikke manen!
ik kon ze ook niet trekken want dan gingen zijn manen bloeden, hoe voorzichtig ik het ook deed, hij kon daar gewoon niet over

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 11:23

Ik vlecht ook met naald en draad, als mijn paard tenminste wil blijven stilstaan! Haha!
Ik vlecht de draad vanaf de tweede slag al mee in en op het einde plooi ik het eindje manen dat ik nog over heb dubbel en zet het dan vast met een elastiekje!
Als je het boek van Tineke Bartels hebt, daar staat het goed in uitgelegd en dat boek neem ik er ook altijd bij als ik met naald en draad vlecht!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 12:54

met stiekjes heb ik zo'n 15 knotjes en met naald en draad maar 8.
Toch doe ik er langer over dan met stiekjes dat zit er met 10 min in met naald en draad ben ik minstens 20 min bezig.
Wel is het echt stukken mooier.
Ik neem brede plukken maak daar een gewone vlecht in en doe er een stiekje in en einde klap ik wel dubbel.
dan doe ik het uiteinde naar het begin van het vlechtje (vouw 'm dubbel) en steek de draad erdoor en weer terug.
dan vouw ik 'm weer dubbel en steek de draad 2/3 keer heen en terug.
knip de uiteinden van het touw af en klaar. blijft ongeveer 3 dagen zitten.
wel de manen natmaken van te voren dan piekt het minder.

in http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 7&forum=13 dit topic vind je er ook erg veel over met plaatjes.
Het basisboek dressuur van tineke bartels heeft hier ook een hoofdstuk over met plaatjes waar ik het uit geleerd heb met de tips van hier
Afbeelding
zo is het geworden met dank aan de mensen hier Cool

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 14:13

Nimber, wel een goede uitleg. Maar ik snap nog 1 ding niet. Je knipt de uiteinden af, blijft het dan wel zitten? Hoef je niet af te hechten ofzo? Verward

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-01 14:41

Dat vroeg ik me dus ook af, eigenlijk. Ze zeggen dat je dan gewoon een knoopje moet leggen maar dan blijft het toch niet zitten? Verward

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 15:40

Ik knip ook gewoon de uiteinden van de draad af en bij mij blijft de vlecht wel zitten.
Het hangt er gewoon vanaf hoe je je vlechtje opnaait. Ik zelf doe het altijd in 8-vorm.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-01 20:00

Ik heb het geprobeert en het is best goed gelukt voor de eerste keer. Over 1,5 week ofzo zijn de foto's klaar denk ik. (wil deze week veel foto's van Robin maken en ook als we hem zaterdag weg gaan brengen)
Het touw blijft idd gewoon goed zitten.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 20:05

blijft gewoon zitten hoor het touw is zo stug dat het niet terug gaat door de manen. zelfde als sokken stoppen. Haha! (al heb ik geen idee hoe dat moet maar dat zegt m'n moeder steeds *LOL* )

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 20:23

en dan in de voorpluk een gewoon knotje??? Verward

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 09:53

voorpluk kan ook met pecktouw maar laat ik altijd los vind ik zelf mooier

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 13:55

Als ik met naald en draad vlecht, doe ik in de voorpluk ook een knotje, en ook met naald en draad!
Is net hetzelfde als bij de manen!