kosten keuring bij evt. aankoop van een paard ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

kosten keuring bij evt. aankoop van een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 11:30

Weten jullie hoe het staat me de kosten van een keuring ( klinisch en rontgenlogisch ) ? Is het nog steeds zo dat de kosten bij afkeuren voor rekening van de verkoper komen en bij goedkeuring voor rekening van de koper ?

Of is die regel achterhaald?
Volgens vrienden van me is dat namelijk vrij normaal. Als een verkoper daar niet mee akkoord gaat, zou het kunnen dat hij al vermoed dat er iets mis is met het paard.
Als het paard in orde is zal de verkoper waarschijnlijk geen bezwaar hebben....

Hoe zit dit ????

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 11:40

Ik heb mijn paard klinisch laten keuren. Voor het keuren kan je met de verkoper afspreken dat bij afkeuring hij de rekening betaald, maar dat is iets wat je zelf moet afspreken, daar is geen standaard regel voor.
Ik betaalde voor een klinische keuring 80 euro, terwijl ik ook bij diezelfde veearts een paard heb laten keuren iets verder weg en dat koste 150 euro (meer reiskosten). Het wil ook per VA nogwel eens onwijs verschillen.
Het is zoiezo verstandig eens rond te bellen bij verschillende VA-en en bij meerdere een prijsopvraag te doen.
Wat ook weleens wordt gedaan is dan beide partijen de helft vd keuring betalen.

Succes!

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 11:44

ik zit erover te denken om het paard ook rontgenlogisch te laten keuren omdat bij zijn voorouders nogal eens ocd voorkomt. En die kosten lopen natuurlijk aardig op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 11:51

Er is geen standaard regel voor wie wat betaald, het ligt er maar net aan wat je met de verkoper afspreekt. Wel geldt in de regel dat wie betaalt ook bepaalt door welke VA het paard gekeurd wordt.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 12:10

ik vind het allemaal best ingewikkeld, het is voor mij de eerste keer dat ik bij een "vreemde" een paard ga kopen. Ik ben erg gecharmeerd van dit paard, maar ik wil het zekere voor het onzekere.
Een rontgenlogische keuring kost gemiddeld € 400,- hoorde ik.
De vraagprijs van dit paard is € 4000,- wat ik veel teveel vind voor een paard wat eigenlijk nog groen is, en nog heel veel moet leren.

Ik wil dan wel zeker weten dat het paard gezond is. Hoe pak ik dat aan ?

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:23

Het beste kan je de afspraak maken dat je het paard zowel klinisch en rontgenologisch gekeurd wil hebben bij een door jou uitgekozen dierenarts!
Bij goedkeuring zijn de kosten voor jou en bij afkeuring voor de verkoper!
Gaat de verkoper hier niet mee accoord zou ik het paard lekker laten staan,geen hand vol maar een land vol!
Stel dat jij de kosten betaald als het paard niet goed gekeurd wordt,heb je een dure rekening aan je broek en geen paard of iets er voor terug!
De verkoper neemt het paard weer mee en weet precies wat het paard mankeerd!
Een volgende koper zal hij dan precies het zelde laten doen,waarschijnlijk met de hoop dat de volgende dierenarts het over het hoofd zal zien!
Het kost hem op die manier geen cent!
Stel dat dit paard niet goed gekeurd wordt,en je gaat bij een volgende verkoper voor een zelfde afspraaken het paard word ook afgekeurd,ben je al twee keer keuringskosten kwijt en je heb nog steeds niks!
Na een paar keer kan je geen paard meer kopen en ben je al je geld kwijt aan keuringen!
Ik vind de verkoper hoort bij afkeuring te betalen en wel het hele bedrag,hij wil verkopen dus moet hij aantonen dat het paard ook werkelijk gezond en goed op de foto is,dan wil ik de kosten van keuring betalen!
Sucses Lundi

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 12:33

Ik heb de verkoper net een mailtje gestuurd om te vragen hoe ze er tegenover staat om de kosten voor haar rekening te nemen bij een eventuele afkeuring. Ik ben benieuwd wat ze antwoord.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:37

Meestal doen ze dat wel, aangezien ze wel zeker zijn van de kwaliteiten van het paard... Let er wel even op dat je duidelijk meld dat je het paard bij afkeuring NIET koopt, als je dat niet duidelijk zegt kan dat nog problemen opleveren

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 12:42

Precies je koopt het paard op voorwaarde dat het paard volledig goed gekeurd is,zonder bemerkingen op het keuringsrapport en dat het paard volledig opgenomen wordt in de verzekering!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 13:03

Als de vraagprijs zo rond de 3.000 euro ligt, mag je niet verwachten dat de verkoper gaat opdraaien voor rontgenfotos als het paard onverhoopt neit door de keuring komt.
In die categorie paarden moet een klinische keuring kunnen volstaan.

Of jij als koper daar genoegen mee neemt, is een heel ander verhaal. Maar verwacht nergens voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten. Paarden die rontgen goed zijn, zijn simpelweg gewoon meer waard dan 3.000 euro.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 13:46

De vraagprijs was oorspronkelijk 5500,- maar dat is echt teveel voor een groen paard, en helemaal in deze tijd nu er zoveel paarden te koop staan. Ze vragen nu 4000,- en ik vind dat dat ook nog geld genoeg is om er zeker van te willen zijn dat een paard rontgenlogisch goed is.

aurian

Berichten: 269
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:21

Ik heb de kosten voor de klinische keuring, €75,-, gedeeld met de verkoper.
Vooraf was wel afgesproken dat indien het paard afgekeurd zou worden, de koop niet doorging en zij de kosten van de keuring zou dragen.

Ik weet niet of het paard dat je op het oog hebt een merrie of een ruin is, echter bij veelvuldig voorkomen van OCD in de bloedlijn zou ik met een merrie niet willen fokken.
Succes

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 14:52

Het is een ruin in dit geval, en ik vind het bij een ruin ook wel interessant om te weten of hij OCD heeft. Het paard is in oktober 2003 klinisch gekeurd, en daarbij geconstateerd dat hij een gezonde ruin is. Maar goed dat zegt natuurlijk niets over het interne welzijn van dat dier....

sophie

Berichten: 395
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:09

Toen ik op zoek was naar een paardje heb ik steeds afgesproken dat de verkoper de keuring betaald als het paard afgekeurd wordt en dat ik het paard niet zou kopen als hij afgekeurd zou worden. Bij mij zijn er wel een aantal afgekeurd en daar heb ik helemaal geen problemen meer mee gehad.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:43

Janneke hebben we ook gekocht met de afspraak dat niet indien ze niet goed was de kosten voor de verkoper waren. Toen ik begin februari Leo verkocht kon ik het me niet veroorloven om een röntgenologische keuring te betalen als hij afgekeurd werd. Dat kon de koper wel begrijpen en we hebben het toen zo geregeld dat indien hij klinisch afgekeurd werd de kosten voor mij waren. Maar als hij klinisch goed was en röntgenologisch niet de kosten voor de röntgenologische keuring voor haar waren. Het ging niet om een topbedrag, maar zij wilde gewoon graag weten of hij röntgenologisch ook goed was omdat ze slechte ervaring had.

Tot zo'n 4000,- euro neem ik zelf genoegen met een klinische keuring.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 12:57

Het paard is klinisch gekeurd in okt.2003 en er is een spier / kreupelheidsonderzoek gedaan op kosten van de verkoper. Hierbij is niets afwijkends aangetroffen. Ik ga zaterdag nog even met een kennis kijken, die kan eerst het paard op exterieur en gangwerk beoordelen en dan bepalen we in overleg of er eventueel foto's gemaakt moeten worden.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:38

Pyra schreef:
Het paard is klinisch gekeurd in okt.2003


Is dus niet erg recent meer. Alleen voor de verzekering vragen ze al een rapport dat niet ouder is dan 3 weken. Ik zou een paard dus zowiezo laten herkeuren ook als ie niet verzekerd hoeft te worden.

Zabbie
Berichten: 1333
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 13:50

Voor een paard met deze waarde hoeft voor de verzekering ook geen klinisch keuring gedaan te worden, alleen een inspectie door de inspecteur van de verzekeraar. Maar goed, ik keur een paard niet voor de verzekering, maar voor mezelf. Ik denk dat in dit geval een nieuwe klinische keuring voldoende is, maar dat laat ik even van mijn 2e bezoek afhangen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:23

Pyra schreef:
Het is een ruin in dit geval, en ik vind het bij een ruin ook wel interessant om te weten of hij OCD heeft. Het paard is in oktober 2003 klinisch gekeurd, en daarbij geconstateerd dat hij een gezonde ruin is. Maar goed dat zegt natuurlijk niets over het interne welzijn van dat dier....


JUIST wel.
Klinisch is belangrijker dan rontgen. Paarden met een rontgenvlekje kunnen heus nog lopen, paarden met een klinisch vlekje niet.

Ik zou me niet zo blind staren op keuringsrapporten trouwens; het paard dat ik vorige week heb weggegeven omdat het echt niet gezond genoeg was om op te rijden, zou met vlag en wimpel door beide keuringen komen.

Ze kunnen zoveel meer mankeren dan datgeen waar ze bij de aankoopkeuring op letten. Die klinische is het meest uitgebreid en geeft dus de beste informatie, die rontgen is absoluut voor discussie vatbaar en mag je alleen zien als aanvulling op de klinische.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:59

Treasure heeft een dik spronggewricht. Op foto's niets te zien, met klinische keuring geen gebrekken en toch blijven mensen beweren dat ze spat of ocd heeft.
Niet kreupel, loopt graag, oren naar voren en brengt de achterbenen gewoon goed onder.

Misschien dat straks blijkt dat ze wel wat heeft, maar dat zien we dan wel weer, ze is volledig verzekerd en een paard wat nu kerngezond is kan altijd ziek of kreupel worden.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:23

Ik heb Mirk klinisch laten keuren toen ik hem kocht. Ik zou alles betalen, maar ik heb hem nu 1,5 jaar en nog nooit de rekening van de DA gezien Haha!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 16:27

Ik zou gewoon de DA even bellen en dan weet je alles!! Haha!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 17:32

Pyra schreef:
Voor een paard met deze waarde hoeft voor de verzekering ook geen klinisch keuring gedaan te worden, alleen een inspectie door de inspecteur van de verzekeraar. Maar goed, ik keur een paard niet voor de verzekering, maar voor mezelf. Ik denk dat in dit geval een nieuwe klinische keuring voldoende is, maar dat laat ik even van mijn 2e bezoek afhangen


Ik nam het als voorbeeld dat het zelfs door de meeste verzekeraars al niet geaccepteerd wordt dus waarom zou jij wel genoegen nemen met zo'n oud keuringsrapport. Dat Interpolis (voorbeeld) er geen een wil hebben is hun eigen pakkie aan.

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 18:06

ik heb net mijn paard verkocht en de kosten waren hoe dan ook voor de koper omdat WIJ zelf hem al een keer hadden laten keuren (goed gekeurd) en de koper wil keuren dus die moet het betalen vind ik kosten zijn rond de 375 euro