wegenbelasting paardenvrachtauto/gewone auto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

wegenbelasting paardenvrachtauto/gewone auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 22:22

Wat zijn jullie kwijt aan wegenbelasting voor een auto die een paardentrailer mag trekken, en hoeveel voor een vrachtwagen?
Ik loop op dit moment steeds tegen het probleem aan dat ik geen trailer-auto heb. Mijn vader heeft zijn auto ingeruild, en de mijne is niet zwaar genoeg. Ik denk erover om een andere auto te kopen, maar hoe duur zijn die in de belasting. En iemand nog tips wat voor auto?

Uiteindelijk wil ik over ca 1 jaar een vrachtwagen kopen, maar daar ben ik nu niet mee geholpen.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 22:42

www.wegenbelasting.nl
Daar kun je het precies uitrekenen Knipoog

Mijn peugeot 406 mag 1500 kg trekken.
Op www.autotrader.nl kun je veel informatie vinden over diverse auto's en ook wat de auto wegen en wat zij geremd mogen trekken.
Door daar het gewicht van de auto te bekijken en het op de eerste genoemde pagina in te voeren met de provincie waar je woont. En vervolgens weet je meteen wat je moet betalen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 22:59

Die pagina had ik al gevonden, alleen staat bij een autoadvertentie het gewicht er meestal niet bij. Die autotrader kende ik niet, dat is wel een goed idee!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 23:05

Volgens mij is er een speciale wegenbelasting als je minder dan zoveel dagen (iets van 60) per jaar op de weg komt met de vrachtwagen. Maar dit zou je even na moeten kijken.

harriewijk

Berichten: 47
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 01:46

Wegenbelasting hangt van drie dingen af. Hte gewicht van de auto, de brandstof en de provincie waar je in woont. Hoe zwaarder de auto des te meer je betaalt. Daarbij is diesel ongeveer dubbel zo duur als benzine in de wegenbelasting.
Een diesel-auto van 1250kg betaal je ongeveer 88 euro p.m. Echter uitzondering hier op zijn grijs-kenteken auto's. Een dergelijke auto kost weer veel minder. Neem bijvoorbeeld een landrover discovery diesel van 1750 op grijs kenteken: 25 euro.

Op www.autoweek.nl kan je van alle auto's alle technische gegevens vinden. Tevens kan je daar ook waardebepaling doen. Dan weet je meteen wat je auto ongeveer moet kosten bij een bepaald bouwjaar en kilometerstand.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 09:12

Wij hebben een Ford Scorpio Wagon, mag 1600 kg trekken, doet 138 euro per kwartaal in de belasting.
Een vrachtwagentje is veel minder in de belasting, ik dacht hoouit 100 euro per jaar. Maar goed, zie jij jezelf al je boodschappen doen in een veewagen Knipoog

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 09:47

harriewijk schreef:
Echter uitzondering hier op zijn grijs-kenteken auto's. Een dergelijke auto kost weer veel minder.


Dat gaat er toch uit? Het grijze kenteken?

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:04

Citaat:
Dat gaat er toch uit? Het grijze kenteken?

dat kondigen ze al 15 jaar aan, ik heb toen mijn grijs-kenteken auto verkocht, uit angst "gepakt"te worden, maar inmiddels heb ik er al jaren weer eentje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:17

Wij hebben op de veewagen een 60-dagen kaart. Je moet dan zelf je administratie bijhouden wanneer je waar hebt gereden (begin- en eindplaats met kilometerstanden) en die overleggen op aanvraag.

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:34

Mickey schreef:
www.wegenbelasting.nl
Mijn peugeot 406 mag 1500 kg trekken.


Welke 406 is dat? Ik meen mij te herinneren (van autotrader) dat het erg verschil van model tot model... Ik heb me nu eigenlijk voorgenomen om op zoek te gaan naar een 2.0 liter Mazda 626, wat toch best een hele hoop auto is voor iemand als ik... Haha!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:37

Sonja schreef:
Wij hebben op de veewagen een 60-dagen kaart. Je moet dan zelf je administratie bijhouden wanneer je waar hebt gereden (begin- en eindplaats met kilometerstanden) en die overleggen op aanvraag.

Rijdt jij nog met 60-dagen kaart? Jemig, dat is ouderwets, die heb ik al in geen jaren meer. Of komt dat omdat ik een vrachtwagen heb (>3500kg) en jij niet.
Ik betaal gewoon kwart-tarief (=60 dagenkaart tarief) en mag altijd en overal rijden, zonder iets in te vullen. Daarbij is de wegenbelasting een stuk lager dan bij bestelwagens. (een 20-tons vrachtwagen kost 71 euro per drie maanden!!!)
Laatst bijgewerkt door ikke op 12-02-04 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:39

Heeeeejjjj ik moet een administratie bijhouden. Jij dus niet?
Ach, kleine moeite, excelletje thuis. En zoveel rij ik er ook niet mee. Eigenlijk veel te weinig....
Zitten ook nog steeds ernstig in dubio of we 'm verkopen of niet.....

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:47

Ik heb besloten dat ie weer de weg opgaat. Zolang de carroserie niet instort (zal nog wel een paar jaar duren *LOL* ) blijf ik doorrijden.
Ondertussen kijk ik voor een andere wagen, ik wil naar een Mercedes 817 of zoiets toe. 3 a 4 paarden, camper ervoor en zo. Ik heb '95 ers te koop gezien voor 15000 euro met 300.000km op de klok, daar zou ik nog jaren mee kunnen rijden. Ombouwen en rijden maar.

Maarre, on-topic, ik zou altijd voor een vrachtwagen gaan (groot rijbewijs!) Als je daar een keer mee hebt gewerkt, dan wil je nooit meer anders. Ga bij auto-trailer kombi's altijd uit van een zware terreinauto, ga niet prutsen met marge hier en wat extra kilootjes daar, dat gaat fout op het moment dat het erop aan komt.
Ik heb een Land Rover Discovery V8 met een goede Westfalia 2-paards trailer, maar ik heb dus besloten om de vrachtwagen weer op de weg te brengen. ik had de trailer omdat mijn oude paardje de laadklep van de vrachtwagen niet meer achteruit af kon en op de wagen keren was niet mogelijk. Paard is nu op de eeuwige weides en dus is die reden niet meer en komt de wagen dus weer op de weg.
Laatst bijgewerkt door ikke op 12-02-04 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:53

Of een Scania ombouwen, die tik je voor niet te veel geld op de kop. Of vloek ik nu? Haha! Is misschien wel een heeeeeel vies woord, Scania.... voor een Mercedesgek..... *LOL*

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:58

Ik kijk ook wel naar een Scania, maar dan wel eentje met een neus! Bij voorkeur een T113.
Anemone boodt er onlangs eentje, een T93, aan met 750000km op de klok voor 54000 euro!!! die wagen was van '90. een dergelijke wagen koop je voor rond 10000 euro. De opbouw van Anemone kost echt geen 44000 euro, tel dus maar uit wat ze eraan overhouden.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-04 20:39

Die anemone is volgends mij altijd duur. Een kennis van mij wil er een ombouwen, dus dat is het probleem niet. Mijn cash-flow is alleen op dit moment een beetje laag. Mijn geld staat op stal OK dan! .
Het liefst zou ik een mooie 3 paards wagen willen hebben met zadelkamer. Gewoon niet te groot, maar ook weer niet op klein rijbewijs. Dan zit je in elk geval te mieren met een kilo hier en een kilo daar.
De wegenbelasting is in elk geval niet erg duur. Raar, dat je voor een luxewagen meer betaalt.

Toch die kennis maar eens bellen wat een vrachtwagen gaat kosten...

Enne ikke, woon jij tegenwoordig in Bennekom? Dan kan ik je vanaf hier zien zitten..... Haha!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 20:45

Kijk hier even, dan heb je alvast een indruk: http://www.mercedes-benz.nl/mercedes/show/id=42066
Zoek naar een bakwagen, dan krijg je de wagens met die mooie doosjes erop *LOL* . Oh ja, ga altijd voor het grootste motorvermogen. 814 en 815 laten staan, ga voor 817 en 818 (de laatste twee cijfers geven het motorvermogen in PK met een 0 erachter).
Hier kun je ook van watertanden: http://www.kleyn.nl/ als je inlogd, kun je ook zien wat ze moeten kosten. Ze hebben 2 818 uit 2002 staan, voor 25000euro ben je koopman *LOL*