Stapmolen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-01 15:57

Wij hebben een stapmolen bij stal, en dat vind ik heel handig. Als ik een keertje niet kom, vraag ik iemand anders om hem een half uurtje in de molen te zetten. Ook gaat ie er wel eens in als ik hem gewassen heb, en het lekker weer is, om droog te stappen. daarnaast had ik hem laatst weer wat dik in de vacht en toen duurde het lang voor ie drooog was, dus zette ik hem na het uitstappen in de bak nog 10 min in de molen. Maar nu mijn vraagje: Iwaldo vindt de molen ab-so-luut niet leuk. Zodra we die kant op lopen, gaat ie al 4 keer stil staan en heel zielig kijken Haha! Als ie erin staat, loopt ie zo langzaam mogelijk (er staat nu heel lichte stroom op, maar voorheen ging ie dus gewoon met het schot op zn kont lopen Haha! ) en als ik langskom hinnikt ie hel hard. Ik vind het dus een beetje zielig om het erin te zetten, puur omdat ie zich absoluut niet vermaakt. Hebben jullie een tip wat het leuker kan maken? We hebben een simpele stapmolen, met 4 delen. Hij kan dus niet draven ofzo.
Ik las ergens anders (merel? geloof ik) dat een crosspaard een uur in de molen gaat. Voor Waldo's training als jachtpaard, zou het helemaal niet verkeerd zijn om een uur te stappen, maar hij gaat ie liever dood volgens mij dan dat ie een uur loopt in de molen! Knipoog Vinden die crosspaarden het wel leuk dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 16:07

Lois gaat ook dagelijks in de molen en doet dat met veel plezier. De molen is bij ons wel midden op het terrein gebouwd zodat de paarden echt van alles te zien hebben. Op de ochtenden staat hij ook altijd samen met andere paarden op de molen en dat vinden eigenlijk alle paarden prachtig.
Misschien moet je er eens een ander paard bij zetten zodat hij wat te kijken heeft. Misschien is er gewoon te weinig te zien als hij in de molen staat.

WHOOPY

Berichten: 919
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Lilayi, Zambia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 16:25

Misschien vindt je paardje het leuker in de molen als hij niet alleen staat. Als hij een paard voor en achter zich heeft lopen gaat het misschien beter. Misschien zijn er nog andere mensen op stal die hun paard ook in de molen (laten) zetten. Je kan dan vragen of ze op de zelfde tijd in de molen mogen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 12:21

Onze molen staat ook redelijk in het midden van het erf.. en Wal loopt ook met andere paarden erin. Lijkt niet zoveel te helpen Lachen
Ik vind het jammer, want het is een fijne manier van uitstappenna het rijden oid, maar ik heb het gevoel dat ik hem dan 'straf'omdat ie het zo vreselijk vindt en dat vind ik zielig Verdrietig

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 12:30

Hooinet aan het rooster voor hem knopen? Heeft íe ook wat te bikken. Kan natuurlijk alleen als het rustig stappen is.
Verward

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 12:33

haha das een goeie.
Ben alleen benieuwd of de mensen bij mij op stal dat goed zouden vinden Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 13:33

die hooinet tip lijkt me echt drie keer nix. Eten en lopen gaat niet zo heel makkelijk samen. Misschien moet je je gewooon over je geveol heenzetten en hem daar een poosje laten lopen? Of je laat hem wat draven en galoperen (moet je wel de goede soort molen voor hebben)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 13:45

Leys is ook niet echthappy als hij erin moet maar hij loopt wel altijd keurig door. Laat hem idd eens draven dat is vast leuker voor hem. Helaas zijn er meerdere dingen in zijn leven die hij niet leuk vind en die moet hij ook gewoon doen.

Wij hebben een hengsten molen. Hij zit dus aan alle kanten redelijk dichtze kunnen wel naar buiten kijken maar niet goed. Dit is puur voor de hengsten zodra zij er in staan mag er ook geen ander paard bij (breek anders de boel af Frusty ).

Maak het leuk voor hem met snoepjes of handje biks Lovers .

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 13:53

dit is wel balen. zonde ook. Mijn parden gaan er allemaal metg plezier in. ieder paard van de manege gaat er ( uieindelijk) met plezier in.

Enkele tips: veel paarden zijn erg aan andere paarden gehecht. Een ponytje van mij, wou altijd "omringt"worden met zijn weide maatjes. Anders werd ze bang. Dus: zet hem een aantal keren met een paar paarden in de molen, die hij leuk vind.

Ten tweede: zet hem een tijdje in de molen, wanneer het zonnetje lekker schijnt. zodat het niet koud is.

ten derde: gewoon erin zetten, met een uurtje weer terug komen en hem eruit halen. niet telkens je laten zien. Gewoon erin zetten, en hem er evenlater uithalen. Wij moeten ook wel eens dingen doen die we niet leuk vinden.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 17:44

Bolivia vindt het ook helemaal niet leuk en ik doe het dus ook niet nadat ze heeft gewerkt om uit te stappen. Ik vind dat inderdaad ook straffen nadat ze goed haar best heeft gedaan.

Ik zet haar wel eens er in maar dat is dan dus echt als ik zelf geen zin heb om iets te doen en dan voel ik me dus ook al slecht daardoor. Ik kan net zo goed een stuk met haar gaan wandelen.

Ik herken het precies wat jij omschrijft, alleen loopt zij wel gewoon door.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 20:32

tja, als je alle tijd hebt, kun je ook eindeloos met ze gaan wandelen.

Mijn paarden komen niet perse na het rijden erin als uitstappen, maar gewoon een uur op een dag even wandelen.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 22:23

OOK EEN TIP: (niet van mezelf maar gezien op de manege)
Laat hem lekker stappen en kom af een toe langs met een handje lekkers... bv stukjes brood, blijf op een plek staan en iedere x al ie langs komt, krijgt ie een stukje! VINDEN ZE ZEKER LEUK!, maarja, wordt ie niet zo snel slanker van...

Of beloon hem alleen heeeeel goed als hij er uit komt... lekker knuffelen, flink praten en hem behandelen als een held!

En verder? Verward
Gewoon er in zetten en je niet laten zien... of zet hem er in met een paard dat er graag in staat (en waar hij ook goed mee kan opschieten!) misschien zit hij dan dat het ook leuk kan zijn!
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 22:43

Als je steeds langs gaat komen als hij erin staat, gaat hij alleen maar nog meer stilstaan Frusty en hij moet nou net leren om gewoon door te lopen.

Ik zou hem er eens inzetten met 2 "goede vrienden" van hem, iid wat Merel zegt, lekker in het zonnetje, gewoon erin zetten en niet meer over teuten.

Nescio loopt alle dagen in de molen, maar zodra hij mij ziet weet hij dat hij eruit mag en blijft hij staan bij het hek. Als er dan niets gebeurt (en hij laat het altijd nét niet zo ver komen dat hij een schok van het hek krijgt...) loopt hij gewoon zijn rondjes weer door.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-01 23:40

Ik heb hem vandaag weer in de molen gezet (na een uurtje in de wei waar ze aan een stuk gegaloppeerd hebben hehe) samen met twee 'vrienden' Lachen Die waren aardig actief... het ging op zich redelijk (Waldo ging niet in staking en hinnikte niet toen ik langs kwam lopen... maar het feit liever lui dan moe blijkt nog steeds... Paard1 liep direct met zn neus achter het hek flink door te stappen... paard2 in het midden van de schotten.. en, ja je raad het al.. Waldo net met zn kont voor het achterste schot. Ach...
Ik heb m twintig minuten laten lopen en toen een helemboel wortels gegeven *LOL*
Wel schatje hoor. Ik denk niet dat ie er ooit lol in zal krijgen maarja. Zo beter dan voorheen iig... Haha!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 23:44

Ja, gewoon vaak doen, en niet te veel naar dat zielige koppie kijken!
Haha!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 11:12

mijn volbloeden lopen net achter het hek, de kwpnérs lopen net voor het hek. Maakt niets uit, gewoon lekker laten lopen!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 12:07

Waarom moet dat dier dan per se in de stapmolen als hij er niks aan vindt? Onderzoek heeft toch al lang uitgewezen dat het aan de training geen belangrijke bijdrage geeft? Kun je hem niet gewoon een uurtje in een paddock zetten, als het toch alleen maar als afleiding is? Uitstappen kun je immers ook onder het zadel of aan de hand?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 12:48

Een stapmolen is wel degelijk heel goed om spieren, botten en pezen sterker te maken, (helemaal als de bodem hard is) en lopen is goed voor het hoefmechanisme van de hoeven en de doorbloeding van het hele lichaam. Vooral de pezen in de benen zijn minder goed doorbloed (vergeleken met spierweefsel) , dus als je met een jong paard, of een paard waar langere tijd niets mee is gedaan en want minder in zijn spieren zit, gaat werken, dan zijn de spieren met een paar maanden ontzettend gegroeid. Het sterker maken van pezen en botten duurt veel langer. Daarom is het ook dat je endurance pas mag gaan rijden als de paarden wat ouder zijn (precies hoe oud weet ik niet), maar een driejarige is daar bijvoorbeeld nog helemaal niet geschikt voor. En ook het oudere paard dat je voor endurance wilt trainen heeft nog heel veel stapwerk nodig voordat hij zover is.
Persoonlijk zou ik liever willen dat mijn paard een half uurtje in de molen loopt dan dat 'ie op stal staat. En leuk of niet leuk, het moet dan gewoon. Het is goed voor hem. Net als het geven van een wormenkuur (waar ook niet ieder paard over te spreken is) of de regelmatige bezoeken van de smid. Ikzelf vindt het ook niet leuk om elke dag naar mijn werk te gaan, maar het moet toch!
Daar komt nog bij dat een paard een loopdier is. Dus zelfs als je dat uur of anderhalf uur hebt gereden, en uitgebreid hebt uitgestapt, dan nog is een uurtje stapmolen niet verkeerd hoor! Ik zou het alleen wel goed verdelen: door de weeks overdag stapmolen, en hem's avonds evengoed nog rijden. Niet het lopen in de stapmolen als enige beweging zien en denken: hij heeft zijn beweging vandaag gehad, dus rijden hoeft niet.
Op dit moment heb we op stal geen stapmolen. Ik hoop wel dat er in de toekomst eentje komt!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 21:15

helemaal met Cassid eens.

Ik heb mijn vader zo gek gekregen om op de manege waar we staan, een molen voor me( en me zus, broer, moeder) te laten bouwen Haha! Haha! Haha! Haha!
is wel fijn.

en ik denk dat de molen gewoon goed voor ze is.
En ik moet ook wel eens doen dat ik niet leuk vind *LOL* *LOL* *LOL* *LOL* *LOL*

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 00:22

mijn pony stond ook altijd met tegenzin met andere paarden een half uur in de molen. nu ik een bijrijder heb staat hij er nog maar 2x in. ik wil dat hij uit zijn stal komt, maar hij loopt ook altijd achteraan mee te sukkelen Slapen! pech dan, alleen op stal staan is toch ook niks! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 12:10

Mijn paard schijnt het erg leuk te vinden in de molen, hij gaat er ook zonder morren in en loopt met zijn neus achter het hek. Samen met andere paarden is nog een beetje een probleem, want hij maakt er dan een spelletje van. Hij kruipt onder het hek door en gaat spelen, de sufferd.
Om het leuk te houden heb ik hem er eerst korte stukjes in gedaan en nu steeds langer.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 12:31

Toch zou ik,voordat ik een paard in de stapmolen zet, goed kijken hoe die stapmolen werkt.
Een voormalige instructrice van me heeft haar paard verloren doordat hij zijn nek brak in de stapmolen: het was er eentje waar het paard met een touw aan een van de molenwieken moest worden vastgemaakt. Haar paard kende de molen, en wist precies dat hij moest draaien als de molen stopte. Er werd een wat jonger paard bijgezet, die de molen niet kende. Op het moment dat de molen stopte om van richting te veranderen en het oudere paard zich omdraaide om de andere kant op te gaan, sprong het jonge paard naar voren en trok de molen mee. Het oudere paard heeft daarop zijn nek gebroken...
Dus stapmolen, ja. Maar kijk wel uit wáár je hem inzet.....

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 13:29

ugh! Wat een vreselijk verhaal!!
In onze molen lopen ze los, en mochten ze blijven stilstaan ofzo dan scharnieren de schotten dus dat is niet zo gevaarlijk (ieww getsie zeg)
Overigens is er wel een klein kindje overleden toen hij met de draadjes van zijn kapuchon in het draaimechanisme terecht kwam Boos! Er mogen dus ook geen kinderen meer 'los' spelen op ons erf Verdrietig

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-01 14:11

Hoe is dàt nou in godsnaam gebeurt? Liep die molen of waren ze ermee aan het spelen? Je zou in principe helemaal niet bij de motor kunnen mogen komen, niet als hij draait maar ook niet als hij stilstaat. Dus groot gelijk dat ze er niet meer bij of mee mogen spelen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-01 14:38

weet het niet precies, ik was er (gelukkig) niet bij, het was ook niet bij deze molen, maar de molen bij de vorige stal van de eigenaars. Wel een vreselijk verhaal Boos!