geen chip = geen dierenartsbehandeling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

geen chip = geen dierenartsbehandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 01:15

Vanmiddag is de dierenarts bij mij op stal geweest om alle paardjes te enten en Katinka te chippen.
Een stalgenootje merkte op dat haar paard ook niet gechipt is..maar dat dat wel zou komen.
De dierenarts vertelde toen dat ze (wie "ze" is, geen idee denk de overheid) ermee bezig zijn om in te voeren dat ongechipte paarden niet meer behandeld kunnen worden. Ze zei zelf al dat ze het eerst maar eens moest zien..maar het baart me toch wel zorgen. Niet voor mezelf, mijn paardjes zijn nu allemaal gechipt..maar zouden ze nou echt zo krankzinnig zijn dat ze dat gaan invoeren??

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 02:14

je kunt ontheffing aanvragen om niet te hoeven chippen...
daarnaast is chippen nog steeds niet verplicht, en zal de EU daar ergens eind maart over beslissen...
Het niet mogen behandelen van ongechipte paarden, ooit ergens in de toekomst, is volgens mij wettelijk niet toegestaan....
dierenwelzijnswet etc...

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 02:30

dat zou ik ok erg raar vinden, denken ze echt dat dat oudjhe wat hier op stal staat nog gana chippen? Beestje is 30 jaar. Hoop niet dat ze zefs zo ver gaan.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 09:36


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 10:28

ik maak me er verder geen zorgen om, ze zijn alle gechipt maar de dierenarts zei het gisteren en ik vond het wel opvallend...

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 13:23

Er geldt toch een overgangsregeling tot jan. 2006, dus zo'n vaart zal het niet lopen lijkt me.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 14:11

daarom willen ze het chippen gaan verplichten,betere regristratie wat medicijnen betreft!di d.a heeft gelijk,je kan straks je paard waarschijnlijk zonder chip ook niet bij de slachter aanbiedden!zie het ala een oormerk bij een koe!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:16

Dat zou een dier onthouden van noodzakelijke behandeling en dat is dierenmishandeling en dus strafbaar!!!
Gezever in de ruimte dus en ik geloof nooit dat een dierenarts je paard behandeling zal onthouden op dergelijke gronden, eventueel zou ik hem daar dan heel snel van doen overtuigen, schoenen met stalen neuzen doen wonderen.........
Het PVE doet het voorkomen dat het moet omdat ze dat graag willen. Als je de folder echter leest dan is het heel erg vaag. Dat hebben ze bewust zo gedaan, zodat jij maar gelooft dat die chip verplicht gaat worden.
Die chipverplichting komt er niet, de meeste andere landen zien er niks in (Frankrijk) of zijn ermee gestopt (Spanje). Laat je dus niks wijs maken, het gaat er gewoon niet komen. NHS financiele strop. Gelukkig heb ik daar geen geld inzitten.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:19

Het kan wel zo zijn dat je paard bep. medicijnen niet krijgt nee. Omdat deze medicijnen schadelijk zijn mocht het paard naar de slager gaan en in de worst terecht komen. Daarom moet alles geregistreerd worden. Zo niet, dan ook niet die medicijnen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:28

Ik heb ook een brief gehad van de DA die aankondigde dat ze mijn paard in geval van nood , niet de noodzakelijke behandeling zouden ontzeggen, maar dat er dan wel meteen gechipt zou moeten worden. Maar tot nog toe is er niets verplicht. Maar als Europa zou weigeren (en die beslissing valt pas ergens in April/Mei) , dan kan Nederland alsnog als enige de chip verplicht gaan stellen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:29

Esme_27 schreef:
Het kan wel zo zijn dat je paard bep. medicijnen niet krijgt nee. Omdat deze medicijnen schadelijk zijn mocht het paard naar de slager gaan en in de worst terecht komen. Daarom moet alles geregistreerd worden. Zo niet, dan ook niet die medicijnen


Dus in Nederland moeten de paarden gechipt worden en uit Frankrijk niet. Hoe wil jij weten dat de Italiaanse Salami met paardenvlees uit Nederland is gemaakt en niet uit Frankrijk?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:31

Ik zei niet dat het consequent was Haha! We hebben het wel over de overheid natuurlijk!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:34

Ik heb zo'n zelfde brief gehad als Cassidy.

Voorlopig hoeft hopelijk de dierenarts nog niet bij Remy te komen, dus voorlopig laat ik 'm ook nog niet chippen.
In november dit jaar krijgt hij zijn jaarlijkse inenting weer, en dan laat ik hem dan wel chippen. Mits er natuurlijk in de tussentijd niks geks gebeurt waar we een DA voor nodig hebben. Lachen

Vind het wel een gedoe allemaal, maar het heeft z'n voor- en nadelen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:37

Maudje, we zullen het zien. Misschien is tegen die tijd de chip wel helemaal van de baan.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 00:54

Cassidy schreef:
Maudje, we zullen het zien. Misschien is tegen die tijd de chip wel helemaal van de baan.


Daarom wacht ik er ook nog even mee.... en het scheelt me natuurlijk voorrijkosten van de DA ! Knipoog
Beetje zonde van het geld om voor zo'n stom chippie de DA apart te laten komen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 01:10

Tja, kans is natuurlijk groot dat het chippen straks duurder wordt dan het nu is.

Maar wie dan leeft, wie dan zorgt...toch?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 10:54

Ik had ook zo'n brief gekregen van de DA maar ben tegen chippen. (wat mijn DA niet weet).
Nu moesten we laten enten en ik heb niks gezegd. Hij is keurig geent en niemand die naar zijn chip heeft gevraagd Bloos!
Weer een bewijs dat het chippen allemaal onzin is

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 14:15

Ik denk Vera, dat ze die brief wel moesten versturen, dat alle DA's dat moesten doen. Maar op het moment dat ze ons hebben ingelicht hebben zij hun plicht gedaan. Het zal er ooit misschien nog wel van komen dat je verplicht moet chippen, maar tot die tijd gaat er geen chip in mijn paard.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 15:19

Cassidy schreef:
Het zal er ooit misschien nog wel van komen dat je verplicht moet chippen, maar tot die tijd gaat er geen chip in mijn paard.

Dito.

Kajanus

Berichten: 4875
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 14:57

Haha! Let allemaal op en ga naar OK dan! www.invisio.nl/antichip OK dan! en lees daar alles over hoe je bezwaar kunt maken tegen het chippen van je paard/pony doe het snel nu kan het nog!!!