wintec zadels, duur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

wintec zadels, duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 19:54

ik rij op een manege, maar de zadels daar zijn niet echt van goede kwaliteit, ik kan er met geen meter meer goed op zitten
nu dacht ik: ik doe van de vakantie een vakantie job, misschien kan ik met dat geld een zadel kopen
en ik dacht direct aan een wintec: niet zo duur, licht, makkelijk te onderhouden, en past op vele paarden
nu zou ik wel 1 kopen met verwisselbare boom: dus mijn vragen:
1)is die boom makkelijk te verwisselen?
2) hoe duur zijn ze compleet
3) iemand foto's van enkele modellen? (van de wintec site begrijp ik niet veel, iemand een nederlandstalige site daarvan?)
4) ervaringen?
5) passen ze zowel op een ronde hafliger als op een dressuurpaard met hoge schoft? en zitten ze op beide paarden goed?

Bij voorbaat dank...
(wat klinkt dat formeel Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:02

Ik heb een tweedehands wintec dressuur met verwisselbare boom gekocht.
Past op alletwee de haffies, was maar 200 euro alles erop en eraan, had wel geluk want deze vrouw stapte over op western, zadel was nauwelijks gebruikt maar ze moest er vanaf.

De boom is *vind ik zelf* makkelijk te vervangen.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 20:03

krijgt het zadel geen slijtage als ik hem bv iedere week of om de paar weken moet vervangen? meestal rij ik op hetzelfde paard, maar dat gebeurt soms dat ik op de haf moet, de meeste grote paarden hebben dezelfde vorm van rug, behalve diegene waar ik op rij heeft een wat hogere schoft

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:04

Foto's kun je zien op www.divoza.nl
Ik heb zelf geen ervaring met dit zadel.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:05

Ik heb een maand of 3 geleden een Wintec (pro Isabelle W) gekocht, maar ook deze is door de zadelmaker op maat gemaakt voor mijn paard ! het is dus niet zo dat je met een Wintec in 5 minuten de boom veranderd o.i.d.
Mijn paarden zijn beide heel erg verschillend (1 KWPN van 1.78cm en 1 arabier) de een heeft een hoge schoft, de ander bijna geen schoft, toch passen de zadels (voor mijn arabier heb ik een Stubben op maat laten maken) nagenoeg op beide paarden. Het is dus heel moeilijk hier iets over te zeggen !

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:07

Ik heb een wintec 500, hele prettige zadels.
Ik denk dat die ook het handigst zijn op de manege, je hebt ook met een soort suede bovenkant, maar dat is een stuk moeilijker schoonmaken.
Mijn zadel heb ik met Sting meegekregen, maar je kan ze 2e hands wel voor 150-200 euro compleet kopen denk ik...

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 20:46

oscar: dank je
Mist: het is de beedoeling dat hij op vele standaard paarden past (paarden met gewone rug, niet te dik, geen extreem hoge schof)
Sting: het zadel is dus gewoon voor mij om 1-2 maal in de week op manegepaarden te rijden, dus het mag gerust 2 de hands zijn, ook zal er zo niet veel slijt op komen, en kan ik het later gebruiken voor men eigen paard die ik ooit wel eens zal kopen Haha!

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:50

Ik had eerst mijn Wintec Pro dressuur op mijn dunne Welsh K en nu heb ik hem (met een andere boom) op mijn Stevige Quater/arabier

De Boom was in 10 minuten verwisseld en het zadel ligt op beide paardjes prima Lachen

Heb ook niet veel last van slijtage, zowel bij de 500 als de Pro niet.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:53

Wintec zadels zijn niet echt goedkoop tweedehands. Een Wintec 500 ben je 150-300 euro voor kwijt compleet. Ligt ereen welke staat. En de boom verwisselen gaat vrij makkelijk, maar kost wel even tijd, en je hebt wel een schoevendraaier nodig, en je moet natuurlijk meerdere bomen hebben.

Wintec 500 is makkelijk schoon te houden. Beugelriemen kun je onder het zadel dragen, waardoor je bladen niet echt slijten.

Zelf gebruik ik het zadel alleen op mijn Welsh Cob. Maar mijn Haflinger past hem ook.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:16

1)is die boom makkelijk te verwisselen?

Nee , de boom kun je onmogelijk verwisselen want daar zit je op...
Als het gaat om de gekleurde kamerbeugel die de kamer van het zadel breder of smaller maakt : Ja hoor , wel makkelijk , maar is niet echt handig (en niet echt de bedoeling) om elke keer die kamerbeugel te verwisselen...kost wel een paar minuutjes ook.
Maar het is te doen.... echte goede pasgarantie heb je echter niet ,
het gaat niet alleen om de breedte bij de schouders maar ook om de ronding van de rug. En de kussens kun je niet elke keer aanpassen....

Ook zul je dan dus verschillende kleuren kamerbeugels moeten hebben als je het zadel op paarden van verschillende breedte wil gebruiken.


2) hoe duur zijn ze compleet

Afhankelijk van de staat en je geluk.
250 euro moet je zeker rekenen denk ik.



3) iemand foto's van enkele modellen? (van de wintec site begrijp ik niet veel, iemand een nederlandstalige site daarvan?)

www.divoza.nl en dan de SHOP. Wintec 500 of 2000 bvb. hebben een verwisselbare kamerbeugel. 500 heb ik in zowel veelzijdig als dressuur gehad. Dressuur was een superfijn zadel , de VZ vond ik echt niet fijn zitten Maar beide wel mooie kwaliteit zadels OK dan!


4) ervaringen? zie boven.



5) passen ze zowel op een ronde haflinger als op een dressuurpaard met hoge schoft? en zitten ze op beide paarden goed?


Is zo niet te zeggen. Qua breedte moet het kunnen doordat je die aan kunt passen dmv de verschillende kamerbeugels. Maar het passen en de goede ligging is wel van meer dingen afhankelijk..denk aan de vorm van de rug en de holling van de rug. De rest van het zadel moet ook netjes passen...... de kussens kunnen wel een hele foute vorm hebben voor een bepaalde paardenrug Lachen

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 19:35

Pmarena: dank je, duidelijke antwoorden *LOL*
met de boom bedoelde ik natuurlijk het verwisselbare stuk Haha!
de prijs vind ik nog te doen voor een goed zadel, en het is ook niet vor nu at ik het zou kopen,
ik zal er nog over denken
nog ervaringen?

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 19:56

Ik heb ook een Wintec 500, VZ.
Op de manege waar ik reed hadden bijna alle ponies zo'n zadel op en ze lagen op allemaal goed.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 20:15

op onze manege staan er in totaal 3 paarden, die echt manegepaarden zijn, 1 paard loopt nu en dan eens mee,1 paard die ook altijd in de lessen meeloopt maar nie van de manege is,1 haflinger, en 1 oude pony die in beginners meerijdt
de 3 paarden hebben allemaal een wintec 100, zijn slechte zadels, die passen allemaal, het ander paard waar ik meestal mee rij heeft ook een wintec 100, maar daar rij ik echt niet graag mee, omdat ik dan vreselijk veel pijn heb op een nogal delicate plek Haha!, en ik zie er soms tegenop om weer een uur op dat zadel te zitten, dat paard heeft een redelijk hoge schoft, als het zadle op die 4 paarden zou passen zou ik al heel content zijn, op de andere 3 rij ik bijna nooit

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 20:29

Misschien een antwoord waar je totaal niets aan hebt:
Maar denk je dat de manege eigenaar dit kan waarderen?? Dadelijk brengt iedereen zijn eigen zadel mee. En zelf heb je waarschijnlijk niet voldoede kennis om het zadel iedere keer perfect pas te maken. Ook de beugels zijn niet echt goedkoop.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-04 20:55

Unity:
de eigenaar is tevens men lesgever, ze zijn daar zeer los in, kom jij in de les op het eigen zadel, of op het zadel van een ander paard, of zelfs zonderzadel (nou ja dat mss niet Haha!)
tis al gelijk, er zijn maar enkele voorwaarden:
-het ag zeker niet! drukken op de schoft
-zadeldoek moet goed omhoog gtrokken worden
-als je het zadel gebruikt van een ander paard mag dit enkel als ze het zelf niet nodig hebben, en ook niet de les na je
-als je het zadle van een ander paard gebruikt moet het in de juiste kast liggen

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 21:05

Wij hebben ook een wintec zadel en voor die prijscategorie is het een best zadeltje.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 23:30

Ik heb 3 Wintec zadels (voor 2 paarden dus) en ik ben helemaal gek van die zadels. De oudste past niet op die ene met een hoge schoft. Wel andersom. Dus zijn zadel pas op mijn merrie.
Ze blijven goed in model. Na 6 jaar heeft mijn oudste zadel nog steeds hetzelfde model en hoeft niet opgevult te worden!!!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 17:26

dus vinden jullie het aangeraden in mijn geval?of eerder niet?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 17:45

Nee, raad het je zéker niet aan!! Je kunt onmogelijk 1 zadel hebben wat op 3 paarden goed ligt. Ik vind dit erg nalatig van de manege-eigenaar!! Boos!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 17:54

Qullian:
wat is er nu nalatig aan als de zadels passen?
emilio,dutske(pony) en hedera hebben alledrie wintec 100
heidi wintec sport
de wintec 100 pas tzowel op heidi als op emilio als op duts maar niet op hedera, het zadel schuift achteruit en drukt
de wintec sport past op alledrie de paarden
sortis en piranha hebben beide een lederen zadel die ook passen voor hedera
nicky heeft een eigen zadel
dus de pasvorm zijn zowiezo niet perfect, en ik vind dat ze slecht zitten
dan is het toch goed als ik een zadel koopt die evengoed past alsde zadels die ze hebben (veel verandering is er dan toch niet) en waar ik dan nog eens lekker opzit, zodat ik er niet moet op tegen zien om te gaan rijden!?
of niet soms?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:02

Het is gewoon ONMOGELIJK dat 1 zadel op meerdere paarden écht goed ligt. Misschien dat er minder nauw wordt gekeken bij manege paarden dan bij privé paarden. Ik heb 2 paarden, maar ze krijgen écht elk hun eigen zadel!!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 18:14

ja, het zijn je eigen paarden,
maar ik kan maar moelijk 6 zadels gaan kopen omdat er 6 manegepaarden zijn he
en het zijn 3 zadels, weliswaar van hetzelfde type, die op 3 paarden goed ligt Haha!

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:15

Ja, jullie moeten het helemaal zelf weten, maar ik zou het niet doen. Je kunt niet zien wat voor schade je aanricht in die rug. Geen enkele paardenrug is identiek aan een andere...

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:17

enne ,neem je dan ook verschillende lengtes singels mee naar de manege?

is de manegeeigenaar/instructie wel blij met jouw idee,dadelijkk rij jij een paard met drukkingen door jouw zadel.

oplossing: dik bontvel voor op zadelm of een seatsaver van gel.
goedkoop,zit beter,paard houd eigen zadel!

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 18:25

Citaat:
Ja, jullie moeten het helemaal zelf weten, maar ik zou het niet doen. Je kunt niet zien wat voor schade je aanricht in die rug. Geen enkele paardenrug is identiek aan een andere...

Ik ben het hierin absoluut met Quellian eens... Een zadel kan volgens mij onmogelijk perfect op 6 verschillende paarden passen.... En eigenlijk is het toch ook geen doen? Dan zou je iedere keer ook een andere singel en eventueel andere boom er in moeten zetten Verward Ik zou het dus gewoon doen met de zadels van de manege Knipoog ....