ik pieker me ziek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

ik pieker me ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 18:43

hoi
vermits dit een dilemma is dat alleen "paardenmensen" snappen gooi ik het op de site, want mijn maag draait als een was machine van de zenuwen van het gepieker

Wij staan al een 2-al jaar gelukkig met 4 andere meiden op een hele leuke pensionstal met een fantastische eigenaresse die ons altijd door dik en dun heeft gesteund. Door omstandigheden is de boerderij nu verkocht en moeten we er binnenkort uit. Verdrietig

We kunnen enkel en alleen uitwijken naar volgende mogelijkheden (heb me rot gezocht,believe me! ):

*een weide waar we per 3 terecht kunnen in een open schuilstal met uitloop voor in de winter en dag en nacht weide voor in de zomer

voordelen: goedkoper, paarden zijn vrijer, ons "team" blijft samen en de paarden kennen elkaar al lang dus minder risico op vechtpartijen, er is een rijpiste, 10 minuten fietsen

nadelen: in de winter staan ze in de bagger, maar mogen wel in de wei als het te erg wordt, we moeten ze ook smorgens zelf eten geven(kan met beurtrol)
's nachts wakker liggen wegens geen toezicht bij bv. rotweer zoals nu
ze zijn ook gewend om snachts binnen gehaald te worden in aparte gesloten stallen

of

* de manege die ook enkel "lege" stallen gaat verhuren, dwz je doet alles zelf
voordelen: vlakbij het bos, smorgens niet je bed uit, 3 pistes

nadelen: paard mag niet buiten als je er zelf niet bent, en indien wel enkel op een paddock, dus geen weide meer en dus soms maar een half uurtje buiten als je niet veel tijd hebt, 3 kwartier per fiets, wel makkelijk per bus of met auto natuurlijk, 25euro duurder

daarbij heeft mijn paard momenteel nog altijd haar peesblessure maar we moeten pas over 2 maanden weg en dan zou ze gewoon buiten kunnen staan

dus, wijze bokkers, van wie ik al zoveel nuttige tips heb kunnen gebruiken,

wat zouden jullie doen???? Scheve mond

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:49

dat eerste lijkt me precies tog het beste omdat het dichter is, en ze kunnen altijd buiten en tjah in de bagger wat moeten de wilde paarden niet , gezonde paarden kunnen er huis wel tegen, ze hebben een stal
dus kunnen daar altijd in schuilen. en het eten geven kan opgelost worden met een beurtrol

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:02

zou ook voor de eerste gaan, als er een schuilstal is gaan ze daar echt wel instaan als ze daar behoefte aan hebben. Onze ardenner heeft ook een grote wei met schuilstal en vaak gaat ze niet eens naar binnen bij slecht weer. Tegen de bagger kunnen ze ook heus wel hoor. Wij vinden het vaak zielig als de paarden in de regen of sneeuw staan, maar ik heb al vaak genoeg meegemaakt dat de paarden de mogelijkheid hadden om naar binnen te gaan bij slecht weer en dan gewoon buiten bleven staan! Laat ze maar lekker dag en nacht op die wei, veel gezonder, goedkoper en dichterbij!

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:06

Ik zou ook voor de eerste keuze gaan, de paarden hebben veel meer vrijheid en het is dichterbij.
xxxxxxx

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 09:39

alvast bedankt voor jullie reakties!

ik denk ook dat id het eerste het beste is, ik hoop dat het duiveltje in mijn hoofd me nu eens gerust laat

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132048
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:52

Ik zou ook voor de eerste mogelijkheid kiezen.
Zeker nu er beter weer in aantocht is, je kunt zeker weer een tijdje vooruit.
Voor de zomer lijkt het me in elk geval een prima oplossing

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:56

ik kan me wel voorstellen dat je gebrek aan toezicht eng vind... is er nit een boerderij in de buurt?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:58

moelijk he. Ik zou voor de weide met schuilstal gaan. Mocht het niets worden met de toerbeurten voeren (wat vast wel zou lukken in jullie geval) of in de winter te blub is om je paard te kunnen zadelen kun je altijd vanuit daar verder kijken. Stal zonder weidegang zou ik nooit willen voor mijn paardje. veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:10

Geen weidegang zou voor mij volkomen onacceptabel zijn, dus dan zou ik al meteen voor optie 1 gaan. Dan maar eens in de drie dagen extra vroeg op.

juval

Berichten: 13206
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:14

zou je niet kunnen combineren? zomers in de wei, en swinters een maand of 3/4 op de manege, of zeg ik nu iets raars?
Op zich lijkt me de eerste optie anders beter, het is wel fijn als de paarden veel vrijheid hebben. Maar ik zou me goed voor kunnen stellen dat je het niet prettig vindt als er geen toezicht is.
Veel succes met je keuze!

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 10:17

tx!
neen het si het een of het ander, anders raak ik men plekje kwijt, iedereen bij ons zoekt een plaats voor zijn paard

er is bijna niks betaalbaar te vinden, en de nog resterende boeren willen niet verhuren

verdere is er nog 1 poepsjieke manege waar het 400 euro per maand kost, dat lukt dus echt niet met onze hypotheek en verbouwingen voor het ogenblik

boehoehoehoe

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:09

Ik heb ook een lange tijd geleden voor haast dezelfde keuzen gestaan ik stond bij een boer en omdat er huizen werden gebouwd moesten wij weg. Ik heb me inderdaad toen ik echt dood gepiekerd.

Als je alles zo op een rijtje zet zou ik voor keuze een gaan omdat ze in iedergeva lekkr buitenkomt en de rest valt allemaal te regelen.

succes

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:11

Ik zou idd ook voor de eerste optie gaan
Maar bedenk wel of je, in geval van nood, de mogelijkheid hebt om haar ergens op stal te zetten.
Wij hebben ook twee paarden in een uitloopstal gehad, ging in het begin prima. Totdat één van de twee mok en rotstraal kreeg. Ze moesten toen op stal en dus maar met z'n tweeën in de uitloopstal, totdat dat fout ging en die van ons er zo uitgetrapt was dat hij er ook niet meer in durfde als de stal leeg was.
Ik wil je niet bang maken, maar denk hier ook even over na.

Hoewel, ik toch voor de eerste zou gaan, ik vind weidegang heel belangrijk

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:16

De eerste is voor de paarden in elk geval de beste. Paarden kunnen best tegen modder en kou, zeker met een schuilstal. De meeste paarden zouden dit geweldig vinden.

Kun je voor toezicht geen 'barncam' installeren? Wij werken met een babyfoon, zodat we horen wat er gebeurt. 's nachts slaap je er na een poosje gewoon doorheen, alleen bij heel vreemde geluiden wordt je wakker.
Verder kun je natuurlijk zorgen voor goede bedrading en stevige hekken, dat helpt wel wat. Liefst geen halsters aan ivm vastzitten en beetpakken.

scallie

Berichten: 168
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 13:46

makhali

waar ben jij dan uiteindelijk terecht gekomen???

xx