Winter.. iedereen spontaan ruzie met paard/pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Winter.. iedereen spontaan ruzie met paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 22:50

Ik weet niet wat het is, maar ik lees hier steeds meer topics de laatste tijd van mensen die 'ruzie' hebben met hun paardenbeest. En ik hoor het ook om me heen...
Het klikt niet meer, het wil niet meer, hij is zo vervelend, hij is zo lastig, zo doet ie anders nooit, eerst was het wel leuk, ik ben het zat, stom paard etc etc.

( ik val niemand aan hoor )

Nou heb je dat wel vaker, een dippie, vooral met dit rotweer, maar iedreen denkt maar meteen over verkopen.
En daarbij hoor ik veel geklaag over dat het allemaal aan het paard ligt, het paard doet stom, het paard is vervelend...
Het ligt altijd bij het paard, niet bij de eigenaar die misschien het paard demotiveert...

Is dat iets nieuws ? Als we een (winter)dippie hebben dat het beestje maar de deur uit moet ?

Ik heb Maffick ook verkocht afgelopen december, maar dat was niet om de reden dat het niet meer klikte, maar omdat ik geen tijd meer voor hem heb.
Maar nu vallen er echt bosjes bij mekaar met redenen dat het niet meer klikt, en de rest van bovengenoemde dingen...

Ben ik de enige bij wie dat opvalt of ??

Ik heb ook wel eens tijden gekent dat het niet zo lekker ging, het botste met het paard/pony etc, maar heb toen nooit over verkopen na gedacht.
Niet dat ik het erg vind dat iemand zn paard verkoopt, moeten ze zelf weten, maar het lijkt de laatste tijd wel een rage te worden dat als het even niet gaat dat ie dan maar verkocht moet worden...

Hebben we geen wilskracht meer ? Gaan we er niet meer voor ? Zetten we niet meer door om de band weer goed te krijgen ? Ligt het altijd maar aan het paard dat veranderd is ?

Ik val hierbij geen mensen aan die hierover topics hebben geplaatst hoor, maar vraag het me gewoon zo eens af, omdat ik het steeds meer zie en hoor

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:00

Verward Zal het ook niet weten. Misschien heeft men inderdaad niet genoeg doorzettings vermogen en / of wilskracht.
Tja... het komt allemaal ook niet aanwaaien, je moet er wel wat voor doen!
Wij zitten toch ook wel eens niet lekker in onze vel, waarom onze paarden dan niet?
Ik denk dat de mensen die geen beschikking over een bak hebben of een drassige bak bezitten misschien wel meer "moeilijke" paarden hebben, omdat ze minder bereden worden?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:09

Hahahaha, wat stom, zat hetzelfde te denken na een aantal topics en de hoeveelheid paarden die te koop staan.

Niet alleen op Bokt maar ook om mij heen.

Ach nog even en de lente is er weer....iedereen weer blij, paarden weer lekker op het land en tsja..degeen die dan zonder zitten door zo''n winterdip hebben pech he Knipoog

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:22

Ja nou ja je weet mijn verhaal en dat het bij mij dus niet zo zit.
Het is dus zo dat ik geen tijd meer voor haar heb, en straks al helemaal niet meer en ik haar dus niet meer kan bieden wat ze nodig heeft. Ik vind hte sneu om haar dan op stal te laten staan, terwijl er vast ergens iemand rond loopt die haar wel heel veel te bieden heeft.
Ik denk dat dat het belangrijkste is. Ik sla me er wel weer doorheen.

Bij ons ging het juist wel heel erg goed en ik was echt fanatiek aan het rijden geslagen. Maar ik heb er de tijd gewoon niet echt meer voor!! En dan geef ik haar liever een plekje waar ze het gewoon beter heeft en meer paard kan zijn.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:32

Je hebt helemaal gelijk, hoor!

Maar ook als je ponys wilt VERKOPEN heb je het nu moeilijk.
Ze zijn toch frisser als normaal, en het lijkt wel of ze op t moment dat de aspirant koper en zijn kenissen met zijn allen staan te kijken, geen PONYS meer mogen zijn, maar robotten.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:38

Als ik van een levend wezen ben gaan houden, ga ik ervoor!
Door veel ellende vooral in het begin heb ik mijn paard al wel 5 keer betaald, maar dat zou ik voor ieder dier doen waar ik van hield.
En ze is absoluut geen makkelijke.
ik ben er ook nog lang niet met haar ,maar weggaan of verkopen?????
OVER MIJN LIJK!
Zij is het dier waar ik voor adem.
Ik vrees dat als zij er ooit niet meer is, je mij ook weg kunt vegen.
Ik heb alles, maar dan ook alles voor haar over.
en ik zal het zeker niet allemaal goed doen ,wie wel, maar ze is mijn meissie en daar ga ik voor door het vuur, wat er ook ooit gebeuren zal.
Bij mij zal ze haar laatste adem uitblazen en bij niemand anders!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:47

Nee, het gaat prima Haha!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 01:19

Romkabouter schreef:
Nee, het gaat prima Haha!


Precies...Hier ook geen problemen hoor...

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:24

KellyenXena"]
[quote="Romkabouter schreef:
Nee, het gaat prima Haha!


Precies...Hier ook geen problemen hoor...
[/quote]

Idem dito. Zelfs nadat hij geschoren was bleef ie net zo makkelijk te rijden. Tuurlijk hebben we wel eens onze rot-dagen, maar die wegen niet op tegen de dagen dat ie zijn best doet!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:30

Ze zijn hier niet vervelender dan normaal... Haha!
Enige waar ik echt veel ruzie mee heb is met het kuil voeren (buiten) met wind tegen. Dan denk ik wel eens: waar ben ik aan begonnen... Clown

Nachony

Berichten: 106
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:37

Die van mij is in de winter ook een echte narrelkop maar wegdoen...nee, absoluut niet! Net als Onassa al schreef, zal ik ook voor mijn paardje door het vuur gaan en zijn buien die hij momenteel heeft, voor lief nemen en inderdaad, nog ff en het is weer lente. Geef mijn paard maar temperaturen boven de 25graden en hij is weer helemaal in zijn hum.
Hij heeft dus met recht ff een winterdip maar verkopen hiervoor?? Nee, hij is mijn alles.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:37

Hier ook alles onder controle Knipoog *LOL*

Maar het is idd. wel zo dat zeker aan het einde van de winterperiode veel paarden "lastig" worden.
Dan is het makkelijk om het paard de schuld te geven.
Dat het paard z'n weidegang mist, al maanden rondjes in een suffe binnenbak loopt en de rest van de dag maar een beetje staat te hangen in z'n stal en geen enkel verzetje heeft, dat wordt vaak vergeten.
Er zijn erg veel paarden die in deze tijd van het jaar de kont tegen de krib gooien, en vaak met een goede reden Knipoog

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:37

Ik denk (alhoewel ik de betrreffende topics nooit uitgebreid lees) dat de personen uit de verkoop-topics misschien nog niet zo oud zijn. ( Verward )
Ik ben als 15-jarige ook vaak genoeg in tranen uitgebarsten als Isolda mij weer eens alle hoeken van het eiland liet zien Haha!
Ik was op dat moment ook vaak zat wanhopig en riep dat ze de deur uit moest.

Vervolgens probeerde ik het dan maar weer Haha!
Nu heb ik er geen problemen meer mee. Want ik weet dat als het stomt of heel koud is, ik geen nieuwe, vreemde of moeilijke dingen moet proberen of verwachten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:38

Heb nergens last van... Lanna zit beter in haar vel als ze in maanden heeft gedaan. Ik ook. Rijden gaat prima... Kortom: los van dat het koud is, gaat het allemaal zeer goed Lachen

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 09:58

Nee eigenlijk niet, geen problemen, ik rijd zo vaak mogelijk (haast elke dag) en maakt niet uit met wat voor weer, harde wind of regen of sneeuw Haha! Vanaf dat ik haar heb (vorig jaar winter) ging ik met slecht weer ook rijden en dan wennen ze er langszaam aan. Die van mij is wel drukker en gekker met de winter, maar niet tot vervelends toe.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:20

Ik had juist van de zomer en afgelopen herfst een verschrikkelijke dip. Dennis weg doen heb ik geen seconde aan gedacht. Maar iedere dag lekker rijden en lang met hem tuttelen, daar had ik de puf niet voor en de zin niet in. Hij had het toen prima naar zijn zijn op het land dus wat dat betreft hoefde ik me ook niet schuldig te voelen.

Maar nu, we gaan weer als een banaan. Hij loopt nagevelijk, wijken en schouder voor lukken super. En nu, na 2,5 jaar aan kloten met de galop weten we eindelijk het verschil tussen links en rechts, zowel aan de longeerlijn als onder het zadel Haha! . Wat dat betreft kan het bij mij echt niet meer stuk(maar een bak en een beetje begeleiding in de vorm van les zou nog beter zijn).

grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:38

Oscar schreef:
Hier ook alles onder controle Knipoog *LOL*

Maar het is idd. wel zo dat zeker aan het einde van de winterperiode veel paarden "lastig" worden.
Dan is het makkelijk om het paard de schuld te geven.
Dat het paard z'n weidegang mist, al maanden rondjes in een suffe binnenbak loopt en de rest van de dag maar een beetje staat te hangen in z'n stal en geen enkel verzetje heeft, dat wordt vaak vergeten.
Er zijn erg veel paarden die in deze tijd van het jaar de kont tegen de krib gooien, en vaak met een goede reden Knipoog



Ook hier alles OK!!! Haha! maar ja we zijn ook bikkels Schijnheilig zondag nog héérlijk buitengereden enz enz...
maar ja viel me ook al op, die topics enzo!! ennuh denk dat oscar toch wel een punt maakt...het is voor veel paarden in de winter saaier (stal/binnenbak enz enz) waardoor het eigenlijk logisch is dat ze wat lastiger kunnen worden.

Mijn paardje heeft het geluk dat ze de hele winter een "weiland" met grote schuilstal) heeft, dat ze met haar vriendjes mag vertrappelen (wordt in voorjaar weer ingezaaid en dan hebben ze de andere weilanden ter beschikking). Verder alleen buitenbak, die wel redelijk snel droogt, maar ik ga met slecht weer toch liever in het bos als in de bak rijden, lijkt wel of je dan minder nat wordt/en minder last van de wind hebt Haha! Haha!

Maaruh iedereen succes en sterke met zijn/haar paard pony en kop op zowel mens als dier heeft weleens een dipje, daar kom je samen wel weer overheen

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:40

Kan nu niet zeggen dat ik op het moment meer problemen met ze heb dan anders Haha! Nu is het ook een voordeel dat ze bij mij allebei standaard naar buiten mogen.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:53

tja persoonlijk zou ik buddy niet zomaar weg doen als het even niet zo lekker gaat.

Maar ik kan het wel begrijpen als mensen het doen.. je hebt je paard voor he plezier, als het niet meer klikt, dan gaat de lol er voor jou én het paard af, en dan is het naar mijn mening ook eerlijker tegen over het paard om een baasje te zoeken waar het wel mee klikt.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:58

Bij ons gaat het beter als ooit.
Geen winterdip voor ons dus!

Maar vorige winter ging het wel ontzettend slecht. Maar dat was geen dip. Heb toen na 2 maanden proberen alsnog besloten om haar te verkopen, maar toen ze bij mensen op proef stond en terugkwam toch maar nog een keer geprobeert, en daar ben ik nu heel erg blij om. Lovers

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:06

Hier wel een flinke dip met Jurga. Ik ken dit gedrag niet en heb haar nu al jaren, dus om nou te zeggen dat ze last heeft van een winterdip, nee dat kan ik niet zeggen. Wat het wel is, wist ik het maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:16

Hier ook niets aan de hand.
Usti had een paar weken geleden even een uitprobeer periode maar die is (voorlopig) weer over Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:25

Ben die muts behoorlijk zat op het moment, maar we gaan vrolijk verder Schijnheilig
Logisch dat ze niet meer wil, ze staat heel veel stil doordat de bak niet begaanbaar is.
Een tijdje terug is ze echt rampzalig geweest, DA is geweest en heeft haar tanden van haken ontdaan. Daarna een weekje lekker gelopen en toen heeft ze een periode lopen puberen, niet normaal. Ze ging alleen nog maar met 4 benen tegelijk de lucht in en draaide om, wilde niets. Een keer naar buiten gegaan, maar daar was ze ook vreselijk aan het bokken en druk aan het doen (hier puur uit enthousiasme, maar toch kende ik dat niet van haar). Ze staat nu al een tijdje heel veel stil vanwege de zwembad-bak, ze moet echt heel nodig weer aan het werk, want kan haar energie niet kwijt.
Normaal stond ze alleen maar stil in de bak en was met moeite tot actie aan te zetten. We hebben een (km-lange) steeg achter de stallen en daar stappen we bij zo'n bak vaak een stuk met ze, normaal wil ze nooit voorop en is sowieso amper vooruit te krijgen.
Vorig weekend begon het al, en deze week was ze helemaal maf.
Met longeren (bak was zaterdag net geschikt om te longeren) loopt ze vreselijk te showen en overal voor weg te springen, ze luistert wel maar is overactief. Als ik haar losgooi en in het midden ga staan (verder doe ik niets) blijft ze rennen, blazen, showen, snorken. Als ik met haar over die steeg stapt loopt ze overactief voorop en te dribbelen en springen.
Ze kan gewoon echt haar energie niet kwijt, met zo weinig beweging. Maar heb haar tijden niet zo vrolijk en actief gezien, heb het idee dat ze wel lekker in 'r vel zit op het moment.
Ze staat trouwens elke dag de hele dag in de bak met nog twee paarden. Dus aan de hele dag op stal staan ligt het niet.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 11:26

nix aan de hand het gaat juist uitstekend met mij en mn paardebeestje.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:12

Ik heb op het moment weleens dagen dat ik mijn pony wat aan kan doen.
Qua lopen is hij helemaal niet constant (en dat terwijl hij al 8 jaar wordt). De ene dag top, de andere dag is het echt niets. Daarnaast heb ik er de afgelopen tijd 2x afgelegen. Terwijl de laatste keer bijna een jaar geleden was. En nu 2x kort achter elkaar. Hij is heet, en schrikt dan weleens. Op het moment dat hij schrikt blijft hij rennen en bokken, en is pas na een kwartier tot een half uur rustig.
Af en toe denk ik weleens: wat moet ik met zo'n pony. Ik ben een dressuurruiter, die af en toe eens buitenrijden en een sprongetje maken leuk vind. Maar ja. Taran en dressuur is al een moeilijke combinatie. Buitenrijden en Taran gaat al helemaal niet samen, alleen als er iemand anders met een heel mak paardje meegaat. En een sprongetje doet hij supergraag. Maar ik heb te weinig tijd om echt geregeld hindernissen te bouwen en te springen. Want dan is het alweer donker ofzo.

Overigens af en toe vraag ik me wel af waarom ik door blijf gaan. Hij is niet makkelijk. Maar verkopen moet ik niet aan denken. Behalve als er echt een reden tot verkoop is dat ik hem niet meer voldoende kan verzorgen. Hij heeft nogal wat aandacht nodig, en die moet ik hem wel kunnen geven. Maar ook al is hij lastig, en eigenwijs. Dat is geen reden tot verkoop voor mij. We zijn te beste maatjes.
Ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen beter met hem over weg kunnen. Geduld is heel belangrijk, en rust. Dat heb ik. Ook moet je niet bang zijn, en dat ben ik ook niet. Dus wat dat betreft zijn we een ideale combinatie.

En ik moet maar gewoon doorzetten, maar af en toe heb ik het even gehad. Maar vooral als hij weer zo'n goede dag heeft, wil ik hem nooit meer kwijt. Vandaag liep hij ook weer heerlijk Lovers , al moest ik wel een half uurtje volhouden. Toen liep hij ook echt geweldig.

Het is niet specifiek winter, maar het is natuurlijk wel zo dat hij nu wat heter wordt door het op stal staan. In de zomer kan hij lekker dag en nacht in het weiland. En we hebben af en toe dip, en dan weer een sprong vooruit.

Maar dat er de laatste tijd veel verkocht worden was mij ook al op gevallen. Heel vaak vanwege niet klikkende combinatie.