HELP bokken op vreemd terrein

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

HELP bokken op vreemd terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 21:56

Ik ben sinds 3 maanden in het bezit van een (normaal) super brave 6-jarige merrie, Ushi.
Ze is temperamentvol en er zit genoeg pit in, maar bokken ofzo doet ze normaal NOOIT!
Ze springt ongeloofelijk graag en weigert ook echt nooit, word ook heel opgewonden als we gaan springen.

1.
Ik sta met haar op een pensionstal waar we 2 binnenpisten hebben en ook buitenpisten.
Je mag hier echter geen privéles krijgen, dus ik ga om de 2 weken naar de ruiterschool voor les.
Ik was al een paar keer in de buitenpiste daar gaan rijden met een vriendin gewoon zonder les.
Maar de eerste les hadden we na een half uurtje dressuur een klein kruisje neergezet,
met daar een drafbalk voor zodat ze goed zou afzetten voor de sprong en zodat ze in draf moest blijven.
Ushi dacht hier anders over en zette al voor de drafbalk af en sprong drafbalk + kruisje in één sprong.
Na de sprong gaf ze nog een super smerig bok ("een echt rodeo bok" volgens intructrice),
en doordat ik mn evenwicht al kwijt was van de noodsprong, viel ik eraf, recht op mn hoofd.
Ben er dan terug opgekropen en heb gewoon verder gereden, maar niet meer gesprongen.
Ze heeft toen niet meer gebokt ofzo, maar bleef toch een beetje opgefokt.

2.
Een tijdje geleden gingen we voor de eerste keer op jumping in een manege in de buurt.
Je moest daar inrijden in een kleine piste met wel zo een 15 paarden en pony's in.
Ik had al eventjes gedraaft enzo toen ik over een klein kruisje dat er stond ging,
Ushi sprong braaf maar begon na de sprong echt ongeloofelijk hard te bokken.
Na een paar bokken uitgezeten te hebben, ben ik er dan toch afgevallen na een scherpe bocht in combinatie met een bok.
Ik helemaal verward en verbaasd, ze wou me er echt gewoon af hebben leek het.
Ben dan maar weer beginnen inrijden, goed tempo gedraafd, zodat ze een beetje energie kwijt zou raken.
Toen er wat minder mensen in de piste waren wou ik een stukje galoperen,
maar al bij de eerste galopsprong kwam er een bok, scherpe bocht naar links, en ik hing er half naast.
Ben er terug opgeklauwterd en was de moed helemaal kwijt en wou me laten uitschrijven,
want zo kon ik toch onmogelijk springen, laat staan een heel parcours uitrijden.
Na veel aanmoediging van wat vriendinnen en mensen aan de kant ging ik nog een keer over een mini kruisje,
wat ook weer niet zo een goed idee was want er volgde weer een bokkenreeks en toen ben ik weer gevallen.

Ik zou heel graag toch wedstrijden met haar gaan starten, dus schakel jullie hulp in...
Heeft iemand een verklaring / ervaring / oplossing / ... voor dit probleem?

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 22:33

Niemand?

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 22:47

Zou een probleem met het zadel kunnen zijn, of een rugprobleem, of een probleem bij de voorbenen, verkeerde rijtechniek. Het kan van alles zijn. Ik zou het paard eens goed na laten kijken en ook het zadel heel kritisch (laten) beoordelen. Springen vergt een heel ander gebruik van het lijf van het paard dan dressuur, daarom kan het er specifiek bij het springen uit komen.

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 23:01

ikke schreef:
Zou een probleem met het zadel kunnen zijn, of een rugprobleem, of een probleem bij de voorbenen, verkeerde rijtechniek. Het kan van alles zijn. Ik zou het paard eens goed na laten kijken en ook het zadel heel kritisch (laten) beoordelen. Springen vergt een heel ander gebruik van het lijf van het paard dan dressuur, daarom kan het er specifiek bij het springen uit komen.

Uhm, dit kan al niet, want thuis doet ze het niet hè.
Hier spring ik ook vaak en dan bokt ze echt nooit, never, jamais.
Dus het is niets medisch, want dan zou ze het ook thuis doen. Scheve mond

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 23:17

waarschijnlijk is ze een beetje opgefokt door alle nieuwe indrukken ineens, anders zou ik het ook niet weten...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 00:12

Idd opgefokt en vrolijk?
Maar dan zou ze je er niet gemeen af proberen te krijgen maar eerder een vreugdebok er tegen aan gooien?

Misschien spanning van jou en haar die ontploft?

Anders misschien een idee om iemand die gewoon zit en blijft zitten er op te zetten die haar even ongenadig op haar donder kan geven als ze weer zoiets doet. *of jij zelf maar dan moet je wel blijven zitten he Knipoog *

Elke86

Berichten: 2248
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 10:54

Ushi deed echt wel vreemd ze. Want ze bokt totaal niet van vreugde, maar ze wou Anja er echt wel af. Misschien dat je het gewoon meer moet doen zodat ze het gewent is? Volgens mij lag het zeker niet aan het zadel want ze doet dit alleen op vreemd terrein ze.