Hoe stugge rijlaarzen soepeler maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Hoe stugge rijlaarzen soepeler maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 14:54

Ik heb dus de Petrie standaard voor dagelijks gebruik, en eigenlijk ook voor wedstrijden. Maar ik vind ze eigenlijk te stug. Ik heb laatst m'n hele oude derby's waarvan de balijnen er uit zijn omdat de stiksel los waren, de zolen loslaten, er barsten in het leer zitten gepoetst en op wedstrijd gedragen, dit omdat deze zo lekker soepel zijn (verder zitten ze niks, binnenwerk is ook kapot).

Ik heb sinds kort een paar Cavallo's erbij gekocht, maar met het slechte weer vind ik het zonde om deze laarzen direct aan water en modder bloot te stellen. De Cavallo rijlaarzen zijn veel soepeler dan die van Petrie. En zitten hierdoor lekkerder.

Is er een mogelijkheid om die Petrie rijlaarzen soepeler te maken? Gewoon invetten met ledervet? Olie? Gaan de laarzen hier niet van kapot? Ander tips?
Het heeft niets met inlopen te maken, want ik heb ze nu een half jaar en de zolen van de hakken zijn al bijna aan vervanging toe. Ik gebruik ze zo'n 5 keer in de week.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 15:20

Ik heb Petrie elite en ook die bleven erg stug. Tegen alle adviezen in, heb ik ze 1x eerst gewassen met zadel zeep en daarna hèèl dun ingevet met zwart ledervet. Heel goed uitgewreven met een zachte doek. Hierna gingen ze veel lekkerder zitten en vormden ze zich eindelijk naar mijn been. Nu kan ik ze gewoon onderhouden met een vochtige doek en lederdressing. Door het vet zijn ze niet slap/slechter geworden, maar je moet het echt maar 1x keertje doen.

Mijn volgende laarzen zijn ook zèker weer Cavallo's. Die had ik hiervoor ook, naar volle tevredenheid en ze zijn 9 jaar mee gegaan. Ze zaten gewoon vèèl lekkerder. Waarom ik Petries heb gekocht? Al sla je me dood, ik denk een vlaag van verstands verbijstering ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:23

Ik had alleen last van het stuk bij mijn enkels. Dat heb ik een keer in de olie gezet. Met een week kon ik er super mee rijden. Ik heb trouwens Petri met een extra hoge buitenkant

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:25

Mijn nieuwe Petries waren ook een stuk stugger (harder) dan mijn oude.
Ik vet ze nu gewoon elke keer als ik ze schoongemaakt heb ik met gewoon ledervet (1x in de 2 weken/in de maand).
Ze zijn nu al een heel stukje soepeler dan een half jaartje geleden!

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:31

Ik heb er eigenlijk weinig last van gehad met mijn Petri's. Bij mij vormden ze vrijwel direct naar mijn enkels ect. Ik vet ze ook bijna niet in (alleen na een schoonmaak beurt) Lachen

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 19:16

brandspiritus aan de binnenkant spuiten

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:03

ik heb ook petrie's. Ik heb ze laatst helemaal schoongemaakt, ingesmeerd met schoensmeer en daarna met ledervet van de hema. Niet uitvegen, nachtje laten intrekken en de volgende dag waren ze wonderbaarlijk soepel OK dan!

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 20:19

Ledervet van hamanol werkt wel fijn vind ik. Heb zelf ook petries en zijn echt niet stug. Ik maak ze trouwens altijd schoon met zadelzeep hoor