tips voor de jacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:08

Ik zit heel hard te denken, maar echt tips heb ik niet.
Ja, de gebruikelijke. Zorg voor water en wat te eten voor je paard voor het einde.
Verder niet zoveel.

Hier wat regels;

Bij een toespraak (voor, tijdens en na de jacht) zetten de heren de cap af en hebben de damens de rechterhand rechts achter het zadel (indien te paard).

Volg altijd de aanwijzingen van de Master of de Fieldmaster, en blijf achter hen.

Indien de meute met de Huntsman u passeert is het correct hen, met de cap af te begroeten, de dames de rechterhand achter het zadel.

Ook wanner u stilstaat praat u met gedempte stem en geeft u nooit commando's aan de honden.

Geef de huntsman en de equipage altijd voorrang, laat ook achteropgeraakte honden veilig passeren, en zorg dat uw paard ze niet kan slaan.

Houdt rekening met andere ruiters en wacht op uw beurt bij hindernissen, gedraag u als heer, respectievelijk als dame in het jachtveld, en vergeet daarbij vooral de natuur niet.

Als u in de buurt bent van een ruiter die problemen heeft probeert u hem dan te helpen, en wacht na een val even tot dat de ruiter weer op het paard zit.

Indien de Master of huntsma, door bepaalde omstandigheden, niet met zijn paard verder kan jagen, staat u dan (wanneer gevraagd) uw paard aan hen af.

Groet altijd eventuele omstanders en wees vriendelijk, u bent tenslotte te gast en we willen graag nog eens terugkomen.

Als uw paard slaat, voorzie dan de staart van een rode strik en rijdt achter in het veld.

Zonder een speciale reden en zonder toestemming van de Master verlaat u nooit het jachtveld.

Te paard wordt niet gerookt.

Indien door de sonneurs de fanfare les Honneurs, la Saint Hubert of een persoonlijke fanfare ten gehore wordt gebracht, dienen de mannelijke leden de cap af te zetten en de dames de rechter hand achter het zadel te houden. Mocht u deze fanfares niet direct herkennen dient u de sonneurs in de gaten te houden, indien deze hun cap afzetten wordt u geacht dit ook te doen


Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:11

Voor de liefhebber om te weten (komt van de zelfde pagina);

De equipage bestaat uit een Huntsman en meerdere Whipper-in's. De taak van de Huntsman bestaat er onder andere uit om te zorgen dat de honden zo goed mogelijk jagen en indien de honden het spoor bijster zijn hen weer terug op het goede spoor te zetten. Hij wordt hierbij door de Whipper-in's geholpen. Een andere taak die de Whipper-in's in het jachtveld hebben is achtergebleven of verdwaalde honden terug te brengen naar het 'Pack' (de groep honden). Aan het hoofd van iedere jachtvereniging staat een 'Master', of 'Joint Masters'.

De Fieldmaster,
Achter de Master en Equipage rijdt de 'Fieldmaster'. De Fieldmaster, meestal een ervaren jachtruiter, dient er voor te zorgen dat er in het veld geen onjuistheden gebeuren, en dat de ruiters voldoende afstand van de honden houden zodat deze niet gestoord worden in hun werk. Tijdens de jacht dienen zijn aanwijzingen door iedereen behalve de Master, Huntsman en de Equipage stipt opgevolgd te worden.
De jacht begint meestal op een ruime verzamelplaats waar de ruiters en de Equipage met de honden elkaar treffen. Dit wordt de 'Meet' genoemd. Hier wordt aan de niet ervaren jachtruiters eerst verteld aan welke regels zij geacht worden zich te houden.

Daarna wordt er een 'Stirrupcup' rondgedeeld. Dit is een beker met port of sherry, waar iedereen een slok uit mag drinken op de goede afloop van de jacht.

Als dan iedereen klaar is om te beginnen, blaast de Huntsman op zijn 'Packhoorn' zodat iedereen weet dat de jacht gaat beginnen. De honden volgen hem begeleid door de Equipage naar de inzet van de jacht. De jacht bestaat over het algemeen uit vier stukken, de 'Runs', met daar tussen korte stops om de paarden, honden en ruiters even tot rust te laten komen.


Aan het einde van de jacht krijgen de honden een beloning in de vorm van een koeienpens. Dit wordt de 'Kill' genoemd. Het is een gebruik dat alle ruiters zich daarbij in een kring rond de Huntsman en meute opstellen. Nadat de honden de koeienpens hebben verorberd, volgen er drie 'Cheers' voor de Huntsman, Equipage en de honden om hen te bedanken voor de getoonde inzet.
Dit is btw erg ranzig... Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tigger op 08-02-04 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:12

Nee, maar ik heb een tijd gegroomt bij een jager.

Klopt, ik denk plak het even op bokt.... Haha!
Nou dan ben je voldoende op de hoogte denk ik..
De sfeer is enorm, ik vond het altijd leuk om mee te gaan.
Ik was 1 van die irritante kijkers die achter de politie aanrijden om de gehele jacht te volgen... Tong uitsteken


Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:39

Ik zou idd lekker uit draven en uitgebreide cooling-down doen. Welke jacht-klasse start je?
Ik denk dat je het kan vergelijken met een cross, alleen zit er vaker een korte pauze tussen,. omdat de honden soms het spoor bijster zijn.
Het is aan jezelf kijken hoe je daar mee omgaat. Ik denk dat je paard het wel goed kan hebben, als je crosst heb je naar mijn mening een mooie basis.

sommige jagers zijn botte oudere mannen.
einde jacht, Klaar?
Paard op de trailer en zuipen... Scheve mond
Veel jagers hebben een groom mee, zo hoeven zij zich niet druk te maken over het paard.
Daarentegen ken ik er ook die uitgebreid de tijd nemen om hun paard netjes te verzorgen

Veel plezier...

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 16:31

Lielle schreef:
heb je dan klasses in de jacht Verward Ik rijd mee in Mierlo over twee weken, ik weet wel dat ik de jacht gisteren wel prachtig om te zien vond, maar qua sprongen etc niet indrukwekkend moeilijk.


Jazeker,
Lichte jacht, middelzware jacht en zware jacht.
L-M-Z
Uiteraard, moelijker parcours, moeilijkere hindernissen.

Ik weet niet of er meer zijn, deze ken ik... Bloos Want deze reed Rob... Verschillende klasses doorelkaar reed ie ook. Dat snapte ik ook nooit helemaal.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:10

Jippie schreef:
Tigger, jij hebt het over de kampioenschappen die jaarlijks op Soestdijk worden gehouden. Volgens mij gaar Lielle gewoon mee met een jacht. Iedere vereniging rijdt eens per week een jacht in het seizoen. Dat is gewoon een groots opgezette terreinrit achter de honden aan die 'jagen' op een slipspoor. De ruiters volgens de honden door een van te voren uitgezet 'parcours' van enkele kilometers.


Nee, ik heb het niet over Soest..
IK heb het ook over een gewone slipjacht Lachen Maar ook die zijn in verschillende niveaus. Verward
Hoe zit dat dan Jippie? Want ik weet het niet.

Wij hebben een minder ervaren jacht-paard en die gaat niet elke keer mee, omdat de ene keer een zwaarder parcours dan de andere.
Misschien dat er dan geen klasse aangegeven wordt, maar wij spreken hier toch echt van een z-jacht en een L-jacht.
Ook omdat wij een keer mee zouden doen als intro... (de groomies op onze eigen paarden)en wij dan een lichtere jacht mee zouden rijden.
Maar goed, zoveel weet ik er nou ook weer niet van..


Soestdijk is naar mijn mening niet te vergelijken met een jacht, aangezien dit meer een military-parcours is en er geen honden mee lopen. Maar wel leuk als afsluiting van de jacht.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kopmeeuw en 96 bezoekers