Hippostar, tabel van de site.. Hoeveel voeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Hippostar, tabel van de site.. Hoeveel voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 19:33

Ik ben van Masters overgestapt op Hippostar Horsekwik. (Niet met een speciale reden, behalve dat ik aan Hippostar makkelijker kan komen dan aan Masters). Nu zat ik net even op hun page te lezen en kwam dit tabel tegen: (het gaat om het overzichtstabel)

Afbeelding
Volledig krachtvoer voor paarden en pony’s, die lichte arbeid verrichten. Een complete, goed verteerbare, eiwitarme brok, te verstrekken naast hooi of kuilgras (www.hippostar.nl)

Nu vraag ik me af, mijn merrie is bijna 3 jaar, en verricht nog geen arbeid. (ze komt wel op de wei of staat los in de bak). Af en toe gaan we een stukje lopen maar dat is niet zo intensief. Het is best een flinke meid (haflinger) en ik gok dat ze zo'n 400 kg weegt. Dat zou betekenen dat ze toch wel zo'n 2 kg per dag moet, volgens dit tabel.

Maar is dit dan weer niet te veel, aangezien ze niks doet? Het is wel eiwitarm enzo..

Hoeveel zou ze nodig hebben?
Ze krijgt nu sochtends een halve kilo en savonds 1/4de (van masters), en is niet dun. (absoluut niet Knipoog ) Zou ze nu dan echt die 2 kg nodig hebben op een dag? (ze mag het wel hoor, daar gaat het niet om, maar ik heb geen zin in een veel te vet paard?)

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:55

Ik heb zelf ook een haflinger, ze wordt eind april 4 jaar. Ze werkt licht (2 tot 4x per week rijden, andere dagen longeren)

Ook zij zou ongeveer 2/3 kg voer per dag moeten hebben (Havens). Ze krijgt echter maar 1 handje per dag van dat voer, en ze krijgt er nog een halve schep haver bij.
Ze krijgt dus maar heel weinig, vooral in vergelijking met wat ze zou moeten krijgen. Hiervoor ben ik haar mineralen door het voer gaan doen, zodat ze wel voldoende voedingstoffen binnenkrijgt.

Wel staat ze de hele dag in de wei, en krijgt ze 2 a 3 plakken hooi voor de nacht.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:47

denk dat dat te veel is voor een haf,geef liever nog wat meer hooi een s,morgens halve kilo en s,avonds halve kilo

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:11

Mijn paard (ongeveer 600 kg) krijgt ook Hippostar. Ik heb me ook niet aan de tabel gehouden, is veel te veel voor hem. Hij krijgt 3 kg manegebrok en 1 kg vipagraan. Hij werkt 1 uur per dag en is precies goed op gewicht......

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 11:47

Diana; ze krijgt onbeperkt hooi.

Ik denk dat ik haar maar op het zelfde laat als wat ik bij Masters had, sochtends een halve kilo en savond 1/4de want daar doet ze het goed op, als ze ineens dun of dik word bekijk ik het wel weer Haha! Thnx iig.. ik wist niet wat ik met zo'n tabel moest, maar niet veel dus? Knipoog

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 12:30

Ik denk dat je het gewoon hetzelfde moet laten. Je zegt zelf al dat ze niet dun is, dus blijkbaar krijgt ze gewoon genoeg. Zo'n tabel is vaak een gemiddelde. Voor het ene paard is 2kg te veel en voor een andere te weinig.