Paarden wennen niet aan elkaar....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Paarden wennen niet aan elkaar....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 12:47

Ik had zo een leuk setje, die 2 konden lezen en schrijven met elkaar..

Na het overlijden van Cisco hen ik nu een andere, en dat gaat niet zo goed samen, hier word ik dus een beetje depri van he..

Kapotte halsters, kapotte dekens, paarden met wonden..

Het zijn 2 ruinen, in van 8 en 1 van 9.

Hoe pak ik dit aan??

Gr. Clau

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:52

Ikzelf zou met een nieuw maatje voor mijn paard heel rustig aan beginnen.
In een box naast elkaar zetten,zodat ze alvast kunnen kennismaken..Nog niet samen in 1 weiland,maar met een touwtje ertussen.Zo hebben ze toch contact,maar de kans op verwondingen is kleiner.
Na een week pas zou ik ze bij elkaar zetten..En tsja,die rangorde moet toch uitgevochten worden.

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 12:59

Dat heb ik ook gedaan, eerst naast elkaar in de box, resultaat, 2 kapotte drinkbakken van het trappen naar elkaar..

De nieuwe is hier nu 3 weken, zolang duurt het toch normaal niet eer de rangorde is bepaald..

Gr. Clau

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:01

Is inderdaad wel lang ja..Maar als ze beide niet willen toegeven..Hebben ze wel genoeg ruimte in de wei?

Kirsty

Berichten: 695
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:04

Ik wil je niet depressief helpen, maar ik ben al meer dan een jaar bezig en nog iedere dag als ze elkaar zien, slaan ze elkaar verrot, ik heb ze defenitief uit elkaar moeten halen..... helaas Boos! !

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:12

ow dat is niet zo mooi , ik zou niet weten hoe je dit op moet lossen.
Waarschijnlijk de paarden niet meer bijelkaar zetten maar wel zo dat ze elkaar kunnen zien en horen. Bah wat vervelend dit zeg , ik hoop dat je nog een paar goede tips krijgt hier
veel succes

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:16

Inderdaad,met sommige combinaties zal het waarschijnlijk nooit goedkomen..

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 13:20

Genoeg wei hebben ze zeker, ik heb 1 ,5 hectare verdeeld in 3 weides, lijkt me wel genoeg..

Ik baal hier wel vreselijk van omdat ik een nieuw paard gezocht heb na cisco's dood voor Nirvana, die miste hem zo..

Ik wil ze niet apart gaan houden...

Gr. Clau

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:24

Wellicht heeft de leeftijd ermee te maken, ik bedoel het paard wat er eerst bij liep was een stuk jonger(2,5 jr.) dan het paard wat er nu bij loopt. 8 of 9 jr)

Welk paard gedraagt zich het dominanst? de nieuwe of het paard wat er al liep?

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 13:27

Nirvana, het paard wat er al was, is het dominanste.

Ik ken mijn paard zo echt niet, zijn eerste ontmoeting met Cisco was gelijk na 5 minuten knabellen aan elkaar, maar ja, toen was Cisco 1,5 jaar..en erg onderdanig..

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 13:46

Misschien voor Nirvana weinig rede om zich druk te maken, het was immer duidelijk wie de baas was, HIJ, misschien is het nieuwe paard niet zo snel van zn stuk te brengen en laat ook van zich horen, dan krijg je dus strijd.

Lopen ze overdag samen in de wei/bak/paddock?

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 15:08

ja, het is duidelijk een strijd van wie is de baas, en Nirvana wil dat schijnbaar blijven.

Ze lopen gewoon samen op de wei, ik heb ze net verzet naar een ander weiland waar meer gras staat en het is nu even rustig...eten...eten...eten..

Gr. Clau

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 16:45

Ik las net dat je idd, geval een redelijk grote wei hebt, dat is in zo'n geval zeker nodig, (ruimte), zodat ze elkaar niet op de lip lopen, het zal een rottig gezicht zijn om naar te kijken 2 paarden met elkaar in gevecht, vooral om deze van jezelf zijn en je heel erg hoopt dat het vrienden worden.
Hoe meer jij dit hoopt hoe meer dingen je gaat zien (negatief), je er zo min mogelijk mee bemoeien, laat maar aanklooien, het gebeurt bijna nooit dat paarden elkaar dood maken of dusdanig verwonden dat ze afgemaakt moeten worden, ik zou ze samen in de wei laten lopen, samen met ze gaan rijden en naast elkaar op stal, en volhouden, haal alles uit de stal wat gesloopt kan worden, (zo min mogelijk op stal zetten).
Mocht het erger worden of niet vol te houden zijn, dan kun je ze ook gescheiden laten lopen op de weide met een schriklintje ertussen.

Ik denk dsat het een kwestie van tijd is, 3 wk is echt niet lang hoor, het kan maanden duren, maar vaak is het snel beklonken dat is zo, niet opgeven al is het nog zo vervelend het ene paard heeft nu eenmaal meer tijd nodig dan het andere en de verhoudingen wbt rangorde liggen nu waarschijnlijk heel anders dus reageert jouw paard daar ook weer anders op, niet mee bemoeien, laat die 2 het letterlijk maar uitvechten. het lijkt vaak erger als dat het is.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 19:05

Ik weet van de vorige eigenaar van Smiles dat hij een half jaar heeft lopen vechten met het nieuwe paard voordat hij opgaf, echter toen hij bij mij kwam was hij meteen vrienden met Rick, ze vechten wel veel maar dit is meer om te spelen hoewel het er behoorlijk hard aan toen kan gaan.
Je kan proberen ze in de wei van elkaar te scheiden door een lijntje.
Verder buitenritten maken samen maar niet bij elkaar in 1 stal zetten daar komen zo ongelukken van.