Wie laat zomerexzeempaard zomers s'nachts buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Wie laat zomerexzeempaard zomers s'nachts buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 12:02

De titel zegt het al. Wie laat zijn zomerexzeempaard s'nachts in de zomer buiten?.
En gebruiken jullie een vliegendeken of zoiets. Ik heb nu de halsdeken van ivanhoe binnen gekregen van icy-spirit.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:03

Wij laten onze pony buiten 24/7 per dag.
Onze pony heeft een boett deken op en dat gaat erg goed.

Flenna
Berichten: 207
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:04

Als je paard een exczeemdeken om heeft kan het volgens mij geen kwaad als hij 's nachts buiten staat ... Het is volgens mij ook beter om een paard met exczeem 's nachts buiten te zetten omdat er dan minder vliegjes zijn ...

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:06

Precies de vliegjes zijn er juist tegen zonsondergang en daarna zijn ze er veel minder, dus snachts hebben ze er zowiezo minder last van.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 12:07

Ik vroeg me af of zo'n boet deken ook erg warm wordt in de zomer. Ik heb nu dus zo'n halsdeken van ivanhoe. Volgens mij is dat dezelfde matriaal als de boet.
Die van mij heeft anmelijk veel last van haar manen en de staart kan ik goed behandelen.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:12

Nee die deken is niet warm in de zomer, ik heb haar er in ieder geval nog nooit nat onder vandaan gehaalt.........(ik haal de deken soms even af zodat ze ff lekker kan rollen zonder deken......vind ze heerlijk).....ze blijven wel heeeeel mooi schoon onder de deken hahahaha

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 12:18

Ja das wel lekker he dat ze schoon blijven. Wanneer doe je de deken op in welke maand of hoe warm het is?.
Dit is namelijk het eerste jaar dat ik het ga gebruiken.
Is de boetdeken ook van dat rekbare spul?. Heb hem van de week gepast. (halsdeken).
Leek me eerst een beetje te strak maar ik heb maat l en dat was de grootste dus dan zal het wel goed zijn. Bij de manen zaten wel plooitjes dus daar is het waarschijnlijk niet te strak.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:26

Paarden erg last hebben van Z-E kun je het beste overdag binnen houden (indien mogeklijk en uit te houden voor het paard natuurlijk) en savonds na zonsondergang naar buiten doen, omdat veel mensen dit om welke reden ook niet kunnen geven voor hun paard of het is in de stal te benauwd overdag zetten ze het paard buiten met een boetkleed om.

Ik ken die dekens niet zo goed omdat onze paarden/ponys er geen nodig hebben, het ponytje van onze buren heeft er wel een en die is van een soort jute achtig spul gemaakt , niet echt ideaale stof denk ik want hij zweet er wel onder.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:28

Die boettdekens vind ik geweldig, paarden bij mij op stage liepen er ook in afgelopen zomer en waren veel blijer met die deken, ze hadden eindelijk rust, geen gejeuk.
Het is een luchtige rekbare stof ( die wij hebben dan ) en ze zijn er niet warm of benauwd onder.

Ze hebben meer last zonder die deken dan met.

Virginie

Berichten: 398
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Brugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 12:33

in de manege hebben wij ook een pony met zomerexeem en die staat zonder deken buiten in de zomer.Maar op zijn manen moet er een heel speciaal duur spul anders scheurt hij heel zijn staart en hals kapot

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 14:10

ik heb een boettdeken voor mijn paardje, die draagt ze vanaf april t/m september/ halverwege oktober. dan smeer ik ook met body gel in de manen en staartwortel. ze staat dag en nacht lekker buiten en dat gaat goed!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 14:14

Hier!!! Fjordje staat hele jaar door buiten, dus tjah zomers ook. Ze wordt bijna dagelijks behandeld met Tea-trea (oid?!)...dat werkt erg goed! Dit jaar zullen de eigenaren meedoen met een kuur vanuit het stamboek, waarbij de paarden er min of meer 'immuun' voor worden. Bij vorige paarden die het gedaan hebben is het erg succesvol verlopen!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 14:36

Ik begin in april en hij houdt hem op tot ongeveer november afhankelijk van het weer. Ondanks deken blijft hij wel wat last houden dat hij schuurt zodra hij zonder dek op stal staat (vooral bovenste deel van de hals en de maantop, staart niet gelukkig) maar toen ik hem niet gebruikte schuurde hij al heel erg terwijl hij maar een aantal uren per dag buiten stond. Dan schuurde hij staart manen en hoofd helemaal kaal tot bloedens toe.
Hij staat dag en nacht buiten vanwege stofallergie. Het is dus kiezen uit twee kwaden...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 07-02-04 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 14:36

Bella schreef:
Dit jaar zullen de eigenaren meedoen met een kuur vanuit het stamboek, waarbij de paarden er min of meer 'immuun' voor worden. Bij vorige paarden die het gedaan hebben is het erg succesvol verlopen!

Ik heb een fjord op de keuring gezien die daar aan mee had gedaan......echt verbluffend gewoon, ziet er echt super uit OK dan!

Ik doe meestal in maart de deken al op en tot eind oktober ongeveer.
De stof is heel rekbaar en inderdaad zoals JoyceB al zegt, "zodra de deken afgaat dan gaat ze weer schuren....

Onze pony heeft echt hele erge mate zomerexzeem......ze schuurt echt tot bloedens toe (ze gaat zelfs verder, haar hele billen haar nek, echt niet normaal meer Verdrietig ) maar nu met deken gaat het erg goed, het enigste waar ze nu nog wat schuurt is haar hoofd onder de voorpluk en aan haar oren......eigenlijk zouden we ook een hoofdkap erbij moeten kopen......maar die heb ik nog niet aangeschaft

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 15:04

Ik zet mijn paarden buiten als het donker is en probeer ze dan snachts om 4 uur binnen te zetten. Als het snachts wat frisser wordt leg ik ze een zomerdek op. Dit ook ivm de horzels hier in de zomer. Zolang die er niet zijn zet ik ze gewoon overdag buiten.

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 15:31

Overdag binnen zetten is geen optie. want het is zo heet dan bij ons op stal vooral hoog zomer.

Ik laat haar dit jaar ook maar dag en nacht in de zomer buiten. Ik deed dat op zich al jaren, maar 2 jaar geleden toen een vriendin voor mijn paard zorgde had ze zo ontzettende jeuk en heeft ze haar staart tot bloedens aan toe opengeschuurd. Waarschijnlijk heeft mijn vriendin het niet goed behandeld. Want dat had ik nog nooit meegemaakt. Behalve de zomer dat ik haar kocht had ze ook een kale staart.

Daarom heb ik haar vorige zomer maar s'nachts binnen gezet. Dit ging wel goed maar ik smeerde de manen wel goed in met avs14 van de paardendrogist.

Andere jaren heb ik d'r wel buiten gehad zomers en dat ging op zich wel goed zolang ik maar smeerde.

SuusJa

Berichten: 3042
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 16:37

Met zondsondergang en zondsopgang zijn er van die vliegjes ( vraag me niet welke, heb het van de dierenarts) en die pikken, en daardoor krijgen ze jeuk, je kunt ze dan dus het beste binnen zetten rond die tijden, daarna kunnen ze volgens mij wel naar buiten.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 18:37

SuusJa schreef:
Met zondsondergang en zondsopgang zijn er van die vliegjes ( vraag me niet welke, heb het van de dierenarts) en die pikken, en daardoor krijgen ze jeuk, je kunt ze dan dus het beste binnen zetten rond die tijden, daarna kunnen ze volgens mij wel naar buiten.


Ja klopt.
die van mij heeft wel een boett-deken, wordt ingesmeerd met TKC en nog een ander iets door z'n eten. Maar toch moet hij 's avonds rond half 6 binnen in de zomer... Hij schuurt toch wel maar ja het is zo zielig