stro eten.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
brithany

Berichten: 96
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-01 23:53

Bij ons op stal staat een fies van tweeenhalf jaar oud en die eet al zijn stro op,nu is mij vraag kan dat kwaad,zoja waarom.
En als het geen kwaad kan maar er wel dik van word ,wilde wij hem eigelijk op zaagsel gaan zetten,maar zou hij zich dan niet gaan vervelen ,wie weet raad.
Groetjes Brithany. Schijnheilig

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 10:08

meer hooi
hielp bij mij ook

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 10:13

Soms kan het kwaad veels tro te eten, sommige paarden hebben helemaal nergens last van. Teveel stro kan gaskoliek veroorzaken, dus voorkomen is beter dan genezen...
Je kan het paard op zaagsel zetten en dan naast zijn normale rantsoen nog daags een plak knabbbel-stro voeren. Verveling moet je zien te voorkomen, wellicht kan je al leuk wat grondoefeningen met dit jonge paard aanvangen, heeft ie wat om over na te denken.......

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 02:55

Stro veroorzaakt meestal een verstoppingskoliek en dat is geen pretje voor een paard Verdrietig .
Ze worden er ook dik van Vork .
Probeer meer hooi te voeren en kijk of het dan minder wordt.
Ook afleiding in de vorm van wat Dees zei is prima.
Als het dier maar bezig blijft Party!! .
Af en toe een zemelenpapje geven en wat gekookt lijnzaad is goed voor doorstroming in zijn darmen.
Groetjes Smousje Knipoog .

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 11:37

bij ons eten de meeste het stro ook op maar ze hebben er nog nooit last van gehad Lachen Koe

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 11:41

mijn paardjes krijgen ontzettend veel hooi, en aten ok stro bij het leven.

ligt ook aan wat voor stro je hebt, sommige soorten kunnen ze eten. maar andere eten ze niet omdat het danblijkbaar niet lekker is,.

ik heb op al die jaren nog noooit een paard gehad met verstoppings koliek ed. Maar ik denk idd dat het niet echt heel goed is voor een paard.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 12:05

Mijnes eet ook heel zijn stal leeg, maar nooit ergens last mee gehad, Het houd ze bezig.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 23:10

Hallo,
Het is bij ieder paard verschillend met het stro eten en ook verschillend kwa klachten.
Je paard kan kolliek krijgen maar dat hoeft niet perse.
Mijn paard eet ook heel veel stro (iedere dag 1 baal stro) maar heeft er geen last van.
Probeer wat schoon stro met wat vuil stro te mengen en kijk wat er dan gebeurd.
Je kan er ook wat azijn over sproeien met een planten spuit,dat helpt ook vaak.
Groetjes:Corina

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 02:13

Ben het helemaal met het advies van Dees eens!
Stro ERBIJ eten is zelfs goed : langer kauwen = beter met speeksel bevochtigen = beter voor de spijsvertering (advies van onze DA).
TE VEEL is natuurlijk nooit goed, maar dat is met alles waar "te-" voorstaat (behalve tevreden *LOL* , zei m´n oma altijd!)

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 10:16

Die van mij eet sinds hij op stro staat (stond eerst op zaagsel) ook stro. We hebben gemengd stro, van dat harde en van dat zachte. Die zachte vindt ie het lekkerst en ik moet ook elke dag z'n voerbak leeghalen, want dan ligt zowat z'n halve stal erin! Frusty

Maar ik merk verder niks aan hem, dat ie dikker wordt ofzo.

Maar goed zal het denk ik niet zijn...

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 10:31

Zet hem op zaagsel en geef hem elke dag een plajje stro over het zaggsel als je uitgemest hebt. Dan kan hij dat stro tussen het zaagsel uit eten. Zo doe ik het ook bij mijn paardjes, is ook tegen verveling.

N00tje

Berichten: 7734
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 21:01

toevallig had ik het daar vandaag met me VA over... het kaan heel erg verstoppend zijn he? in die darmen, wat helpt is gekookte lijnzaat geven... dat is wat hij zei... Verward dus kijk mij neit boos aan als het neit klopt Lips are sealed

gerb89

Berichten: 12
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Oklahoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 21:07

Stro is eten is niet altijd even goed. Bij de manege waar ik mijn drie paarden heb, was de hooi voor een paar dagen op. Een paar paarden, waaronder een van mijn paarden, kregen een milde koliek. Maar er was een hele grote Hanoveraanse merrie, die niet zoveel geluk had. Alle paarden kregen hun krachtvoer, en omdat er geen hooi was, moesten hun stro eten. Die merrie heeft het niet gehaald. Hooi is dus heel belangrijk.