Wat is wijsheid, te veel bix, te weinig hooi...??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Wat is wijsheid, te veel bix, te weinig hooi...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 14:58

Wat is wijsheid ivm het voeren van veel kilo's bix, terwijl het paard toch wat aan de magere kant blijft!....En volgens mij alleen maar veel energie krijgt..??
Onze KWPN-merrie van 7 jaar (ongeveer 1.66 hoog) was toen wij haar een aantal maanden geleden kochten, behoorlijk mager!
Inmiddels is ze wel wat bijgekomen, maar blijft aan de schriele kant, de da heeft geadviseerd om haar minimaal 4 kilo bix per dag te geven en s'avond ook nog 1 kilo muesli (dus totaal 5 kilo op een dag) daarnaast krijgt 3 tot 4 plakken hooi op een dag en wortels (en een appel)
Maar aangezien zij momenteel niet hoog in het werk staat, ze staat een aantal dagen buiten (met heel weinig gras) en een aantal dagen wordt ze bereden of gelongeerd.
Mijn probleem is een beetje dat ze zoveel energie heeft, ik vraag mij dus ook af of dat niet door teveel bix komt, op de dag dat ze werkt moet ze zelfs 6 kilo bix hebben!
Ik geef wel basisbrok van Havens, maar toch....
Iemand van jullie een mening/ervaring met dit probleem? Krijgt ze door de vele kilo's bix en het relatief niet hoog in het werk staan, teveel energie? Verward
Maar wat is dan het alternatief, ze moet gewoon wat dikker/voller worden!
Laatst bijgewerkt door Stephany op 06-02-04 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 15:01

Minder biks en meer ruwvoer zoals hooi en kuil.. Biks is geen dikmaker idd, tuurlijk zullen ze er altijd wel wat dikker van worden, maar als jij ziet dat het niet helpt zou ik eens overgaan op ander voer..
Onze Welsh K merrie wordt ook slecht dikker. Die krijgt nu 3 kilo per dag. Pavomuslie met de Pavo basisbrok erbij.
Ze krijg eerst equiral, dat vond ik zelf een hele fijne brok en musli, is alleen best prijzig..

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 15:33

Ik vind 3/4 plakken hooi echt te weinig voor een dergelijk paard. Zou proberen op het dubbele per dag te gaan zitten (een hele baal ofzo). Verder mag je van mij wel terug in brok, ik vind 4/5 kilo echt heel veel. Maar daarvoor moet je wel naar je paard blijven kijken.
Een gedeelte van de brok zou je kunnen vervangen door maismeel. Veel paarden vinden het lekker en het is een echte dikmaker, terwijl ze er weinig energieker van worden.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 15:40

Ik had altijd begrepen dat zo'n 4 plakken hooi genoeg was, volgens de da althans, en maismeel, welke hoeveelheid moet ik dan aan denken?
Gewoon bij een supermarkt halen?
Waar zit het energiegehalte nu precies in de brok? Welke voedingsstoffen/vitaminen/mineralen geven nu het teveel aan energie..?
Is wat ouder brood voeren goed??

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 16:06

Je schrijft dat je DA het heeft geadviseerd. Misschien moet je hem nog eens vragen, hij zal er toch een reden voor hebben.
Ik zou ook het ruwvoer verhogen, als ik zie wat mijn jonge schrielkip krijgt. Die krijgt drie maal daags een complete ruif vol, in zo'n ruif verdwijnen denk ik wel twee/twee en een halve plak. Als ze het snel op heeft, krijgt ze vaak tussendoor nog een halve. Ze kan dus de tijd dat ze op stal staat bijna doorgaand kuil eten. Daarnaast krijgt ze anderhalve kilo basisbrok.
Overdag staat ze buiten, maar daar staat niet veel hoor.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 16:25

Laat de spijsvertering van het paard ook eens nakijken. Als dieniet goed is kun je erin stoppen wat je wilt maar kan het paard de juiste stoffen er niet uit halen. En je kunt beter wat meer ruwvoer geven dan de brokken meer gaan geven want ruwvoer is veel beter voor een goede spijsvertering.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 16:27

Apollon hebben we ook dikker gekregen door haar veel ruwvoer te geven, hooi, bieten, wortels appels etc.
Ze kreeg gewoon 1 kilo basisbrok s'morgens en 1 kilo s'avonds. (pony van 1,50 dagelijks beweging) Maar als ik meer geef vliegt ze door de bak ipv lopen.
Gewoon veel ruwvoer geven dus! En 4/5 kilo brok per dag is gewoon te veel voor een paard dat meestal op de wei staat.

dolfijntje

Berichten: 196
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 16:33

Een tip: minder bix en veel meer kuil of hooi.....
Vraag anders even na bij rhijnauwen die weten je paard op een goeie manier dik te krijgen..
succes!!!!!!!!!!!!
groetjes dolfijntje

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 16:39

Bijna onbeperkt hooi voeren, voordroog kan ook. Kuilgras zit vaak nog te vol voedingsstoffen, als je ze dit onbeperkt geeft, krijg je een knol zo gek als een deur.
Verder zijn bietenpulp en kuilmais goede dikmakers(zeggen ze)

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 16:45

Voer eens flink wat olie(mais/zonnebloem) over de bix, langzaam opbouwen tot een bekertje per dag.
2x 1 kg bix per dag zou voor een groot paard wat weinig doet voldoende moeten zijn.
Hooi zoveel als ze wil eten.

Voer je de bix en het hooi wel met een ruime tussentijd, anders 'duwt' het hooi de bix te snel door de darmen.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 16:45

Unity schreef:
Bijna onbeperkt hooi voeren


Aan hoeveel plakken hooi moet ik dan ongeveer denken??
Ik moet zeggen dat ik zelf ook tussen de 4 (buiten gestaan) en 6 kilo(wanneer ze gewerkt heeft) bix per dag erg veel vond!

Ze is goed ontwormt (4 weken geleden nog met Equest en daarvoor met Euiqmax), dus daar kan het niet aan liggen.
De da adviseerde deze hoeveelheid tot ze wat dikker was/is. mAAr ik denk dat ze er inderdaad alleen maar teveel energie van krijgt!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 16:54

Mijn paard, die ook de neiging heeft om heel snel dun te worden, krijgt sochtends 2 plakken, tussen de middag 1, rond 5 uur 2 plakken en dan om 10 uur weer 2. En als ze het ophebben gooi ik er vaak nog wat bij.
Dit is hooi van hele goede kwaliteit, beetje stengelig, ruikt lekker en kijkt groenig.
Want ook kwaliteit is heel belangrijk.

Dit krijgen alle paarden, en daarnaast krijgen ze 2x p/d 1,5 schep brok als ze niet werken.

Als er hard gewerkt word, dan 2 a 2,5 schep per keer. (havens draversbrok)
Dit hangt uiteraard wel een beetje af van het paard zelf, degene die neigen naar dik, die krijgen uiteraar minder van het een of het ander.

Dit rantsoen werkt bij ons het beste, heb heel veel uitgeprobeert. Maar het zou goed kunnen dat dit bij jou heel anders uit pakt.


verder: Niet alleen op stal, maar ook tijdens het rijden kan er veel stress optreden. Stress is een dunmaker!!!
Laatst bijgewerkt door Unity op 06-02-04 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 16:59

ook kun je zo zien, het paad heeft te veel energie=nerveus=loopt op de wei nerves rond= verbrandt zen biks veel te vlug
ik zou ook zeggen onbeperkt hooi, nog beter voordroog, biks wat minderen ,en mais/maismeel gaan bijgeven

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 17:27

MIJN PAARDJE IS OOK EEN TIJDJE HEEL ERG INGEVALLEN GEWEEST. HEB ER ELKE DAG EEN HALVE KILO MAISMEEL DOOR HAAR ETEN GEGEVEN, EN ZE IS WEER BIJGEKOMEN

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 17:31

Ik zou kiezen voor meer hooi/kuilvoer.
Mijn paardje kan ook erg jolig worden van meer/teveel biks. De ene keer heeft ze het net nodig, een paar weken later haal ik haar er snel weer mee af omdat ik dan ongeveer alle hoeken van de bak te zien krijg Knipoog
Maar daarentegen kan ze ook weer snel invallen. Daarom krijgt ze van mij meer hooi en pupl bijgevoerd.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 17:55

Biks is idd meer voor de enrgie dan een dikmaker. Ik zou meer ruwvoer geven maar dan in de vorm van bijv. snijmais (ingekuild) Als dit op jouw stal er niet is, kan je misschien langs een boer gaan. De meeste boeren geven hun koeien namelijk snijmais en dan kan je misschien daar wat van kopen? Ik vind 3 a 4 plakken hooi, al het van die kleine plakjes zijn, erg weinig voor een groot paard. staat ze ook in de wei? ik zou haar zoveel mogelijk in de wei zetten en anders meer hooi voeren of kuilgras ipv hooi.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 18:28

Sugarmiss schreef:
Voer eens flink wat olie(mais/zonnebloem) over de bix, langzaam opbouwen tot een bekertje per dag.


Een bekertje olie?
Dat paard poept zich een ongeluk!

Meer hooi (vulling) en minder biks (prestatievoer) lijkt mij het beste.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 18:34

idd meer hooi en minder biks.
Heb ik met mijn tinker ook gedaan en die is weer prima op gewicht

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 18:58

sommige paarden worden niet zo makkelijk dik, wat je ze ook voert.

Ik heb goede resultaten gezien van een tijdje lang aanvullend geweekte Suikerbietenpulp te voeren. Je paard krijgt wel meer pit, maar ook meer body. Aan de bovenkant, en niet zoals bij meer ruwvoer aan de onderkant. Zo'n schraal paard mag best onbeperkt hooi hebben, dat soort paarden eten toch niet door als ze vol zitten.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 19:32

fique schreef:
MIJN PAARDJE IS OOK EEN TIJDJE HEEL ERG INGEVALLEN GEWEEST. HEB ER ELKE DAG EEN HALVE KILO MAISMEEL DOOR HAAR ETEN GEGEVEN, EN ZE IS WEER BIJGEKOMEN


Waar halen jullie de maismeel? Gewoon bij de supermarkt? En dan aanlengen met water?
Bedankt tot zover voor alle tips, meer zijn welkom!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 20:37

Bij de Welkoop, daar hebben zer het in grotere hoeveelheden. Met een kilootje uit de winkel ben je er niet Lachen
Overigens kun je ook maisvlokken kopen en deze samen met wat zemelen mengen (nat), dan heeft je paard meer te kauwen als van pap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:08

Een van onze paarden was aan de magere kant ze krijgt nu een deel maisvlokken en een deel gewoon voer (pavo) ik mag zeker 10 kilo voordroog bijgeven volgens de D.A. Overdag staat ze buiten werkt 3 x per week.O.ja ze is 1.70 hoog.De vlokken kan je normaal gezien halen waar je ook je gewone voer haalt

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:18

Feetje"]
[quote="Sugarmiss schreef:
Voer eens flink wat olie(mais/zonnebloem) over de bix, langzaam opbouwen tot een bekertje per dag.


Een bekertje olie?
Dat paard poept zich een ongeluk!

Meer hooi (vulling) en minder biks (prestatievoer) lijkt mij het beste.
[/quote]

Je moet dat geleidelijk aan opvoeren die hoeveelheid olie. Studies in Amerika hebben uitgewezen dat de meeste paardenvoeders niet genoeg vetten bevatten en dat kan je dus aanvullen door er olie bij te doen. Het verbetert de opname van het krachtvoer bij paarden die moeilijk aankomen.

Hooi en kuil kan je wegen. Je neemt een grote zak en doet die vol hooi, je gaat dan op de weegschaal staan en weegt eerst jezelf zonder zak en dan jezelf met zak. Zo weet je hoeveel hooi of kuil je voert. Ik voer momenteel 7 kg kuil (wel geoogst in het najaar) en dan moet ik erbij zeggen dat mijn paard op dieet staat. Ik gaf eerst de kuil in hooinetten, 's morgens een klein net vol en ' s avonds een groot maar mijn merrie werd wanstaltig vet. Dan maar eens gaan wegen, en ik zat over de 10 kg kuil. Nu weeg ik dus dagelijks de hoeveelheid af en ze is al een beetje geslonken.
Nu ja, jouw probleem is natuurlijk het omgekeerde maar wegen kan nooit kwaad. Normaal gezien geef je 1 kg ruwvoer per 100 kg levend gewicht (minimum). Dus voor een paard van 500 kg, geef je naast krachtvoer minstens 5 kg ruwvoer.
Als je graag wat speelt met hoeveelheden en dergelijke, kan je je gaan amuseren op www.horsemanship.org en dan bij welzijn en daar dan voeding aanklikken. Je kan er invoeren wat je geeft, computer maakt dan berekeningen.