straffen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

straffen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 12:10

Ik verzorg een bijna 3-arabiertje die de laatste tijd nog wel is stout wil zijn. Onderweg naar de longeerbak gaat het constant zo:
Paard staat stil - "Neeeej, kom maar, stap" - Paard kijkt erg onschuldig - "NEEEEJ, KOM !!!!!" - Paard kijkt nog geinteresseerder naar omgeving - Paard krijgt tikje met halstertouw - Paard is erg beledigd - Paard bijt - Paard krijgt op z'n donder - Paard bijt harder enz. enz. Uiteindelijk doet ze dan wel een stapje naar voren maar dan krijgen we weer hetzelfde verhaal en om d'r nou helemaal verrot te meppen da's ook 3x niks.
Maargoed, de eigenaar had al vanaf het begin gezegd dat het paardje nogal snel beledigd is en dan echt niet luisterd en dat je als je maar geduld hebt ze wel luisterd. Ik ga dat dus proberen en elke keer als ze stil gaat staan zeg ik wel "Neej" en ga vervolgens smeken of ze alsjeblieft een stapje naar voren wil doen. Uiteindelijk doet ze dat dan wel maar ik zit dus óf met een lief en blij paardje dat naar een paar keer smeken wel luisterd maar waar ik dus absoluut niet de baas over ben en waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan (bijv. als ze stil gaat staan als we de weg oversteken) óf met een boos en beledigd paard wat pas luisterd als ik d'r echt hard sla (maar dan dus wel heel boos is en zich gaat verzetten).
Het leek mij het beste om op een vriendelijke manier toch respect af te dwingen maar hoe? Verward

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 12:22

Snapt ze het principe wel (gezien haar leeftijd)?
Moeilijk, om zo vanachter het scherm hier antwoord op te geven. Klinkt als een heel dominante merrie, die net wat te vaak 'r zin heeft gekregen. Smeken lijkt me iig niet de manier. Beestje moet doen wat jij wil en op het moment dat jij het van 'r vraagt (en niet als ze daar zelf een keer zin in heeft).
Heel consequent en duidelijk voor haar zijn dus, maar ook eerlijk. Luistert ze niet, straffen, luistert ze wel belonen en niet straffen als ze het niet begrijpt.
Je zult zelf moeten uitvinden op welke moment het dwarsigheid is en wanneer niet.
Succes!

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 12:30

Ik weet vrijwel zeker dat ze het wel snapt ... ze deed het eerst namelijk wel altijd braaf en tijdens het longeren doet ze het ook goed, naar mijn idee komt ze gewoon in protest

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 12:31

Ik ga helemaal met Richtje mee.
Probeer er eerst achter te komen of je commando's duidelijk zijn en of ze begrijpt wat je van haar vraagt.
Zo nee, leer het haar.
Zo ja, wees consequent en eis gehoorzaamheid.
Niet smeken, eisen !!!
En natuurlijk ook veel belonen voor de dingen die ze wel goed doet.
Je kent het spreekwoord over de "zachte heelmeesters" vast wel Knipoog

Het klinkt misschien hard, maar als je je paard nu goed opvoed, dan heb je daar haar verdere leven profijt van

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 12:43

leuk he, jonge pony's?? Knipoog (Oki, 4 jaar, is hartstikke lief maar soms.......)

zoals de andere al gezegd hebben, kijk eerst of ze alles begrijpt. Als dat zo is consequent blijven, stap is stap! Maar probeer dit rustig te doen, aanpakken mag maar ze moet wel vertrouwen in je blijven houden anders ben je direct verder van huis.
Ik heb ooit gelezen (boek over vrijheidsdressuur, zal direct eens kijken welk boek) dat je een paard best een keer een tik kan geven maar na gehoorzaamheid ook weer meteen moet aaien op die plek zodat ze geen angst houden. Dit doe ik nu ook met oki en werkt goed.

veel succes.

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 12:45

In de voorgaande jaren heeft ze alles geleerd en ik weet eigenlijk wel zeker dat ze het wel snapt (zoals ik al zei). Verder beloon ik haar heeel erg veel, bij elk dingetje wat ze goed doet, maar jullie raden me dus aan om d'r toch gewoon tikken te blijven geven totdat ze wel luisterd?

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:23

Ik heb het ook gehad met mijn jaarling.Was de oprijlaan niet af te krijgen .
Uiteindelijk heb ik er tijd voor uitgetrokken om te laten zien wie hier altijd zijn zin hoorde te krijgen (ik dus Haha! ).
Het duurde bijna 3 kwartier (om iets van dertig meter vooruit te komen). Zodra hij stopte gaf ik druk op het touw zodat hij wist wat ik wilde (druk op het hoofd (achter de oren) vindt geen enkel paard leuk). Zodra hij een stapje vooruit deed of zelfs maar een been vooruit zette haalde ik er de druk vanaf. zodra hij echter weer stilstond ging de druk er meteen weer op.
Het koste tijd, maar we kwamen de oprijlaan af (zodra we daaraf waren liep hij meteen braaf mee). Daarna heeft hij het maandenlang niet meer gedaan.

Toen hij er weer mee begon ben ik met een lange zweep gaan lopen en zodra hij stilstond gaf ik druk op het halster(touw) en een tikje met de zweep op zijn bips. Nu loopt hij nog steeds netjes mee.

Vechten met je paard heeft geen enkele zin en dat is zo te horen waar jij en jouw arabiertje op afstevenen. Heb je al eens een join up met haar gedaan? Misschien dat ze daardoor meer respect voor je krijgt en sneller naar je luistert.

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-04 18:43

klinkt goed hoe je het beschrijft, hoe werkt join up dan precies?

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 19:33

bij ons is het net andersom. Als de veulens naar buiten gaan dan loop ik niet met het paard maar het paard loop met mij. Ik =moet me echt sterk maken om ze te houden. Ze lopen de dansen en te showen naast je. Opzich wel grappig. Maar ik ben nie zo sterk als een paard

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 20:46

Als je zeker weet dat ze begrijpt wat je vraagt, zou ik haar 1x goed op haar donder geven. Maar als je ook maar iets twijfelt daaraan, moet je heel erg uitkijken, arabieren hebben een sterk ontwikkeld "rechtvaardigheidsgevoel" als je hun onterecht straft pakken ze je terug !
Ik krijg ook het idee dat het een dominantie probleem is. Let iig op de kleinste dingen zoals:
- zet nooit een stap terug voor dit paard ! zorg dat ze jouw persoonlijke ruimte respecteert
-nee! is en blijft nee, hoe schattig ze ook kijkt !
- bijten is niet toegestaan, wees er altijd op bedacht en geef hem/haar gelijk een tik!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:32

Mijn driejarige ruin krijg ik niet eens meer z'n stal uit, zover is het bij mij al.
En waarom; heel simpel hij weet dat hij aan het werk moet, en daar heeft hij zolangzamerhand wel genoeg van
Zeker met een jong paard moet je elke dag iets anders doen, al is het maar om haar de stal uit te halen even poetsen paar snoepjes en er weer in.
Zeker met dit weer heb ik geen andere keus, ben helaas niet in het bezit van een binnenbak en wel van een wildebras Haha!
Ga desnoods wat vrijheidsdressuur met d'r doen, jij zou het ook niet leuk vinden als je elke dag het zelfde moet doen.
Veel succes!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:58

Lijkt mij heel moeilijk als de eigenaar wil dat je de softe methode gebruikt. Je kan proberen haar heel kort op de volte te zetten (rondje om zichzelf zeg maar) en gelijk daaruit kordaat weg leiden. Best kans dat ze dan met je mee komt. Zoniet, nog een paar keer op die korte volte, en hup! weglopen. Ik zou je in ieder geval niet laten bijten - een paard dat bijt krijgt van mij een rotklap, en als ze aggressief reageren nog een, net zo lang tot ze inbinden. Maar ik snap ook wel dat dat lastig is als de eigenaar van de zachte heelmeesters is.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:16

lukt het niet met deze methode?
dus gewoon meenemen naar de longeerring, staakt ze onderweg, 1 keer vragen, luistert ze niet? goed, dan bljf je staan, maar je houd haar hoofd bij haar zodat ze niet kan rondkijken, (desnoods met touw rond neus)
na een tijd gaat ze het beu worden(zorg dat je tijd genoeg hebt!)
dat kan lang duren!
ze gaat rondtrappelen, hou ze stil, zodra dat jij vind dat het tijd is om doorte gaan, geef je een licht trekje aan het touw, en geef je comando voor stap of whatever, gaat ze mee, belonen met snoepje, blijft ze staan? jij dan ook en begin opnieuw, kom je aan de longeerring, beloon je ze goed en laat je haar effe los (niet doen werken!)
dan zet je
ze tarug op stal, een tijd later haal je haar er opnieuw uit en probeer je opnieuw, normaal gaat ze veel minder lang stilstaan
en uiteindelijk zou je ze er zo door moeten krijgen
hier komt geen getrek, gesla of angst van te pas, enkel het porincipe: ik ben de baas, en jij doety wat ik wil
(niet te gul zijn met snoepjes, hoeveel passen loopt ze nu?
bv eerst na 2 passen snoepje, dan na drie, en zo opbouwen totdat je in 1 trek door kunt lopen naar de piste)
succes

ps: vergeef me mijn typfouten, toetsenbord werkt maar half Haha!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:20

ga niet aan haar hangen en trekken en tikken geven terwijl je voor haar staat.
loop naast haar achter haar schouder en de longeerzweep punt is bij haar achterhand,mocht ze nu halthouden blijf jij op de zelfde plek staan en drijf haar naar voren met de punt van de zweep en de commando(stap).

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-04 15:08

Tnx voor jullie reacties ... ik doe al een beetje vrijheidsdresuur met d'r en dat "rondje draaien" had ik eerst zelf ook bedacht --> gevolg: telkens als ze ook maar iets achter zich hoort of denkt te horen (ze wil zich nogal eens aanstellen naar mijn idee) draait ze zich pijlsnel om ... iemand hiervoor een oplossing?
de laatste keer ging het trouwens heel goed met wandelen, eerst samen met een ander paard erbij gewandeld dus wilde ze niet achter blijven en daarna saampjes, ze bleef 1x staan en wilde niet doorlopen, tikje gegeven, ze was wel beledigd en probeerde te bijten, nog een tik gegeven en toen liep ze braaf door, het werkt dus wel !!! Haha! OK dan! *LOL*