Ruiterrijbewijs binnenkort verplicht??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 06:53

Als het springen eruit wordt gehaald wil ik er eens over gaan denken. Immers je springt in het bos toch niet over een boomstam van 60cm omdat je nooit weet wat er aan de andere kant is . Daarbij haat ik springen en al helemaal over een steiltje dus zolang dat in het examen zit zie je mij niet verschijnen Haha!
Zou liever zien dat ze bv ipv het springen EHBO voor ruiter en paard in het examen op zouden nemen, daar heb je veel meer aan..

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 12:59

CCCCorine"]
[quote="Vippie"]Als het springen eruit wordt gehaald wil ik er eens over gaan denken. Immers je springt in het bos toch niet over een boomstam van 60cm omdat je nooit weet wat er aan de andere kant is
[/quote]

Ik vind het juist goed dat je voor je examen ook een sprongetje moet maken. Hoe moet je in hemelsnaam een veilige bosruiter zijn als je geen enkel sprongetje van 60 cm over komt? In dat geval zit je een bok of onverwachte (zij)sprong hoogstwaarschijnlijk ook niet uit namelijk.
[/quote]

Even voor de goede orde ik rij al vanaf mn 4e jaar en wordt nu 32, reken maar uit. Ten tweede als je in een bos wat je niet kent een sprong maakt van 60 centimeter ben je stapelgek tenzij je het pad kent, aangezien je niet weet wat er aan de andere kant is (uitstekend boomstronkje, verzakking noem maar op) en die boom er waarsch niet voor niks ligt (vaak is er iets met het pad aan de hand).
Overigens rij ik endurance en ben in die kilometers en in de 20 jaar dat ik buiten vertoef op de weg en op ruiterpaden nog nooit een boom tegengekomen waar ik overheen moest springen Haha!
Het is niet dat ik niet kan springen (heb ruim 1 mtr gesprongen vroeger) maar ik durf gewoonweg niet meer , je wordt ouder en wijzer zeg ik dan maar. Kruisje durf ik nog wel maar een steiltje no way en al zeker een van 60cm! Dus beetje voorbarig om te stellen dat ik er met een bokje vanaf lig (zou dan de eerste keer zijn nl) terwijl je me helemaal niet kent. Denk dat een veilige bosrit begint met gezond verstand en verantwoordelijkheidsgevoel, iets wat vele ruiters mét ruiterbewijs missen.

[quote="CCCCorine schreef:
Toen ik mijn ruiterbewijs haalde, was dat examen echt 1 grote grap. Ik was toen net 12 en gaf me pas een paar dagen van tevoren voor het examen op. We zijn niet eens de weg opgeweest met het examen...(wel 'gesprongen' touwens). De theorie stelde toen al helemaal niets voor. Schijnt nu wel allemaal een stuk beter geworden te zijn.


Dat examen is volgens de verhalen nog steeds een lachertje *LOL* leuke vindt ik ook dat verlengen, iemand haalt zn ruiterbewijs alssie 10 is op een manegepony, rijdt vervolgens 20 jaar geen paard en volgens het papiertje wat hij netjes ieder jaar verlegt kan hij op 30 jarige leeftijd nog steeds fantastisch en veilig met een willekeurig paard op stap, me hoela... Verward

Ook een van de redenen waarom ik er weinig waarde aan hecht, maarja voor sommige enduranceritten moet je dit helaas verplicht op zak hebben dus wie weet ga ik me er ooit nog eens aan wagen, tot die tijd sla ik die ritten lekker over, hihii Haha!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:05

foetsie schreef:
Ik heb het ruiterbewijs vorig jaar gehaald, omdat ik vooral veel buitenritten maak in mn vrije tijd en onder werktijd.
Het is altijd handig mocht er iets gebeuren, dan ben je toch goed verzekerd. Een dier blijft altijd onvoorspelbaar en vooral die soms ( zeg maar gerust vaak ) onverantwoordelijke mede weggebruikers.
Als je op de Veluwe gaat rijden, is het Ruiterbewijs verplicht geloof ik.


Als je de juiste paardenverzekering hebt zit daar ook een WA verzekering die ook buitenrijden en ongevallen daarmee dekt, bij de mijne is zelfs mn bijrijder verzekerd als er buiten wat gebeurd.
Op de veluwe is maar op een paar kilometer het ruiterbewijs verplicht, de rest van de paard honderd kilometer mag je lekker zonder rondtuffen hoor.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 13:10

Delphi2 schreef:
Hoi ophelia, ik heb dit even voor je gekopieerd uit de APV van de gemeente Velsen:
Artikel 4.5.4 Ruiterbewijs in parken
Toelichting:

In dit artikel wordt het ruiterbewijs in parken verplicht gesteld voor ruiters vanaf 12 jaar en ouder.

Op de openbare weg, waartoe ook bermen behoren, kan het bewijs niet verplicht worden gesteld.


Je zou toch denken dat JUIST voor de openbare weg en bermen dat ruiterbewijs verplicht zou moeten zijn, daar doen je meer schade dan in een park of op het ruiterpad. En ruiters ONDER de 12 mogen gewoon ongestoord rondcrossen en ruiters boven de 12 jaar moeten ineens bewijzen dat ze kunnen rijden. Ik pies in mn broek van het lachen...
Zou een leuke zijn om eens een bezwaarschrift tegein te dienen, laat ze dit maar eens uitleggen, hihihii Haha!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:55

runningkawa schreef:
Is het verplicht dan om de balk te laten liggen op 60 cm?

Maar dat vind ik eerlijk gezegt geen rare eis.
Zo kun je toch beter zien hoe het met de balans van de ruiter gesteld is.
Dus op het oog van onverwachts opzij springen

Een paard wat een keer over een plas springt, of over een takje en daar overheen gaat alsof het 120 staat, moet je ook uit kunnen zitten.


Maar das nog geen 60cm zo'n takje of plas, een ruiter die niet kan zitten stuitert ook bij 30cm uit het zadel hoor, een geoefend oog is daar echt niet voor nodig Haha!

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beeker en 40 bezoekers