welk zadel bij smalle schouder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

welk zadel bij smalle schouder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 18:54

Ik ga waarschijnlijk straks een nrps-d-pony merrie uitbrengen, maar heb voor haar nog niet een echt goed passend zadel. Probleem is dat vrijwel alle dressuurzadels bij haar naar voren schuiven. Vooral de zadels met medium boom, maar toen ik een kieffer met smalle boom probeerde, lag die juist wat achterover en was waarschijnlijk van voor weer te smal...

Wie heeft er ook zo'n pony met rond lijf en buikje, in combinatie met smalle schouders en een niet zo hoge schoft? Het is nog een jonge pony die zich echt nog moet ontwikkelen (wordt in april 4) En welk zadel lag er goed op?

Ik heb er opgehad:
KN met medium boom (gleed gevaarlijk over schoft op hals in galop Schijnheilig )
Rossner vlz met medium boom (gleed minder naar voren (nog wel wat en moest heel strak aansingelen), maar wipte van achteren)
Ainsley dressuur met medium boom (ligt te laag op haar rug waarschijnlijk wat te breed, drukt net niet op schoft maar blijft redelijk liggen als ik hem strak aansnoer. Staat van achteren wel wat omhoog.
Kieffer leg? smalle boom (lag iets achterover, strak bij schouder, schoof met longeren iets naar voren, met rijden niet, maar ik had geen steun aan kniewrongen omdat hij dus wat achterover lag. Klapperde niet van achteren.

Staartriem begin ik liever niet aan, want ik moet tussen de paarden rijden en zie dat niet zitten Schijnheilig Bloos! schaam, schaam...

Het enige zadel wat niet naar voren schuift, maar ook erg vlak op de schoft ligt, en achterover is een goedkoop veelzijdigheidszadel met gewone ronde kamer (niet teruggesneden), maar dit zadel zit echt beroerd want je gaat er van in stoelzit zitten (zie profiel Moenira)

Wie heeft ideeën en ervaringen?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:04

Voorsingel voor het zadel.
Een voorsingel is een beugel die maakt dat het zadel niet meer naar voren kan schuiven.
Proberen waard....

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:14


Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:42

Of ga naar een zadelmaker, die kan je vast beter helpen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:45

Probeer eens een Stubben Scandica...ik heb ook een vrij ronde pony met weinig schoft en hij ligt bij haar echt heel goed

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:48

Ik zou gewoon de zadelman laten komen met, voor mijn part, 20 zadels. En gewoon es uitproberen. Hij kan ook zien hoe de rug is en heeft er veel ervaring mee.
Ik kan nu wel zeggen: probeer dat of dat zadel, maar dan blijf je op en neer sjouwen met zadels.

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:18

Mijn paard heeft dat probleem ook. En dan ook nog eens een hoge schoft, zodat het extra moeilijk gemaakt werd. Bij mijn paard past Passier goed. Ik heb er een met ingebouwde voorsingel. Je hebt meerdere merken met ingebouwde voorsingel. Een ruitersportzaak/zadelmaker kan je daarin vast verder helpen.