Wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 20:44

Heey,

Ik heb nu denk ik sinds een maandje Moreno.
Maar We waren weer verhuist naar een nieuwe stal waar ik nu sta.
En we hebben het behoorlijk naar ons zin! Lachen
Op mijn andere stal was geen bak en hij was veel te heftig.
Dus was het bijna alleen maar stil staan.
Hij werd stront vervelend bijterig en verveelde zich kapot.
Op de wei kon die niet staan omdat hij er al een keer doorheen gerent is omdat hij het niet had gezien. ( heel dun ijzerdraad vorige stal van die witte stevige omhijning. )
Maar ja nu heb ik alles stevig omhijnt en een buitenbak erbij.
Ik sta er zaterdag 2 weken en ik wil aanstaande weekend proberen te rijden. Maar hij heeft nog nooit in een buitenwereld gereden.
Wat moet ik doen?
Ik denk dat ik eerst ga longeren dan erop aan de longe doet hij het braaf dan los.
Wat denken jullie? Alle Tips welkom! Lachen
Ooh ja Hij is nu lekker vrolijk en bijt niet meer zo. ( hij is ook pas 3½ het was niet echt bijten maar een beetje happen met de lipjes en soms een velletje erbij ) Gewoon consuquent zijn als je het zo schrijft Haha!

Groetjes Richelle

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:51

Zou hem eerst longeren, dan is in iedergeval de frisheid er een beetje af. En als het goed gaat kan je na het longeren er nog even opstappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:18

of longeren en daarna een beetje wandelen aan de hand om de boel te verkennen...

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 22:00

Ik weet niet of ie al lekker losgegooid is in de bak. Zoniet, dan zou ik dat eerst even doen, kan hij op zijn gemak zelf de omgeving even verkennen. Daarna zou ik hem longeren en als hij dan braaf is er nog even opstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:23

Ik zie in je profiel dat het om een net gecastreerde 3 en half jarige Engels Volbloed gaat die ook op de renbaan gelopen heeft....

In dat geval lijkt het me een verstandig idee om de eerste keer/keren dat je rijd hulp van je instructeur/trice te vragen. Al is het maar voor de zekerheid. En inderdaad, eerst longeren is wel zo verstandig.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 23:42

Losgooien is ook een goed optie., Dan kan hij vast wennen aan de bak. Gewoon een half uurtje los in de bak. De dag er na 10 minuten los, daarna 10 minuten longeren (dan is hij weg uit de bak en gaat na het optuigen weer terug)
Dag daarna 10 minuten longeren, daarna rijden.
Dan ken t hij de bak al en loop jij niet zoveel risico.

Pasja

Berichten: 1038
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:10

CCCCorine schreef:
Ik zie in je profiel dat het om een net gecastreerde 3 en half jarige Engels Volbloed gaat die ook op de renbaan gelopen heeft....

In dat geval lijkt het me een verstandig idee om de eerste keer/keren dat je rijd hulp van je instructeur/trice te vragen. Al is het maar voor de zekerheid. En inderdaad, eerst longeren is wel zo verstandig.


Dat klopt, Maar gelukkig is Moreno geen paardje dat echt snel is of niet te houden is. Hij is héél rustig en kan gewoon rustig de gangen doen.
Eigelijk zou je niet eens zeggen dat hij op de renbaan gelopen heeft.
En hij heeft al een keer ong. een uur in de bak gestaan en tot nu toe nog elke dag lekker ff losgooien en hemzelf het laten uitzoeken.
Maar bedankt voor het advies Lachen