dressuurzadel of veelzijdigheidszadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wie rijdt er met een dressuur en wie met veelzijdigheid?

Poll eindigt op

ik rijdt met een veelzijdigheidszadel
27 (37%)
ik rijdt met een dressuurzadel
38 (52%)
anders, nl...
7 (9%)

Totaal aantal stemmen: 72


Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

dressuurzadel of veelzijdigheidszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 15:20

Hoi,

Ik heb nu een vzh zadel van Stübben, maar omdat ik ook wel door wil in de dressuur zit ik te denken om een dressuurzadel erbij te kopen. Heb een hele mooie tweede handse Stübben gezien, moet dus eigenlijk snel beslissen.

Wat zijn de voordelen (wellicht ook nadelen) van een dressuurzadel t.o.v. een veelzijdigheid met dressuur rijden? Of valt dat nog wel mee (tegen Knipoog )

Laat ik er ook eens een poll aan wijden;

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:21

Net zoals met alle zadels. Het ene type zadel laat je correct zitten, het ander niet. Ik zit beter sinds de aanschaf van mijn dressuurzadel (Fryso, voorheen Kieffer veelzijdig), maar andersom had net zo goed gekund.

Mooie tweedehands Stubben is redelijk waardevast, kan je altijd proberen.

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:23

Ik heb een dressuurzadel, mijn benen liggen hierin beter, waardoor ik mijn paard meer 'omsluit'.

xjessiex

Berichten: 715
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: wkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:52

Haifje heeft een veelzijdigheidzadel.
Zelf vind ik dressuurzadels lekkerder zitten (de meeste dan).
Ik vind dat je er meer steun aan hebt bij je benen en wat lianne84 ook zecht je benen sluiten meer aan...bij mij dan in elk geval Haha!
Maar haifa d'r veelzijdigheid zit ook wel erg lekker

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:52

Ik heb 2 zadels dressuur en spring.

Waarom:
Ik heb een veelzijdigheidszadel nooit lekker gevonden toen ik mijn eerste dressuurzadel kocht (stubben) wist ik het gelijk. Ik wil verder met springen maar dan is de dressuurbasis ook erg belangrijk. Omdat ik daar niet tevreden over was hield ik een dressuurzadel aan het is net wat beter voor je zit.

Alleen toen kwam het probleem de 2 zadels waren zo verschillende dat ik niet lekker zat na lang zoeken vond ik van kentaur de 2 zadels die bij elkaar paste en wat ik ook deed lekker zat.

Het merk kan nog zo fijn zijn maar als je niet lekker zit dan is het waardeloos. Hou dat dus vooral in de gaten.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:20

ik heb zelf een dressuur zadel. vind ik heel erg fijn zitten(passier) heb daarvoor een kiefer wien gehad. zat ook lekker maar paste niet op mun paard en daarvoor had hij een kiefer aachen, veelzijdigheid richting dressuur die ook erg lekker zat.
maar een stalgenoot vanmijheeft de kiefer muchen en dies richting springen en die zit voor geen vierkante centimeter. vzd zitten over het algemeen wel fijn, maar springzadels of vzs echt niet.
als je een 2e hands stubben dressuur zadelkunt kopen lekker doen..die zitten heel erg lekker, zijn idd waardevast en blijven ooknog eens heel lang in goede staat.

maar zoals prisca al zei, het maaktniet uit welk merk of wat dan ook. je moet lekker zittenin je zadel en lekker liggen op je paard. dat kan ook met een merkloos zadel

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:28

Ligt er net aan welke zadel bij welk paardje hoort Haha!

Over het algemeen hebben de pony's op onze manege allemaal een veelzijdigheidszadel en de paarden een dressuur zadel.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:36

Ik zit toch het lekkerst op een veelzijdigheidszadel. En daarbij vindt ik springen met een dressuurzadel verschrikkelijk!

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:37

Veelzeidigheids zadel Haha!

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 16:40

Ik heb allebei, maar ik merk dat ik het dressuurzadel er toch vaker op leg, ook als ik op de drafbaan ga trainen. Ik zit er toch lekkerder op Lachen.

Afbeelding
Afbeelding A mind is like a parachute - it works best when it's open Afbeelding

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:17

Voorheen had ik een vzh zadel, maar nu heb ik een dressuurzadel.
Ik rij voornamelijk dressuur... en die ene keer dat ik eens ga springen kan ik dat best in mijn dressuurzadeltje Haha!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 17:38

Veelzeidigheid.
Als mijn paard wat ouder is dam koop ik wel een dressuurzadel, nu moet hij eerst nog van alles leren.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:02

Dressuurzadel. Ik vind het tien keer beter zitten dan een gewoon veelzijdigheids. Tenzij ik bijvoorbeeld op kamp ga of zo, en ga springen en veel het bos in, dan pak ik wel een veelzijdigheidszadel want voor crossen en springen is het iets minder comfortabel.

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:28

Zenga => dressuur
Carla => vzh van de manege, dressuurzadel is van de eigenaar, maar ik mag dat ook gebruiken, maar hangt ervanaf wat we in de les gaan doen.
Sioux => springzadel soms met het vzh van Quasimodo!
Schijnheilig
Vind vzh het handigste, want vind dressuur niet zo aangenaam om een sprongetje mee te nemen Bloos (daarvoor heet het dan ook DRESSUURzadel Clown ) maar vind het wel heel aangenaam zitten, een dressuurzadel Haha!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:46

Ik heb geen keus, er zijn wel 2 zadels, maar het dressuur zadel past marilyn jammer genoeg niet Huilen

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:51

Ik heb een dressuurzadel, ik vind de zit prettiger dan van een veelzijdigheidszadel, verder past dit type zadel ook beter op mijn Tinker Lachen

fybro_rulez

Berichten: 203
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Maaseik (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:15

ik heb een springzadel

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:16

Ik heb anders aangeklikt, nl een westernzadel, maar ook een veelzijdigheidszadel

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:42

Ik heb een dressuur en een veelzijdigheidszadel.
Het dressuur zadel gebruik ik nu het meest omdat het veelzijdigheidszadel helemaal af is (zweetbladen gescheurd, beugels die er spontaan afvallen boven een sprongetje)
Wil wel weer een leuk 2e hands veelzijdigheidszadeltje kopen voor het springen en bos en strandritten

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:49

Nico heeft een dressuurzadel een veelzijdigheidszadel, maar ik rijd 9 van de 10x met zn dressuurzadel. Het veelzijdigheidszadel zit wel heel lekker (daaleman) maar ... weet niet, rijdt gewoon liever met dressuurzadel Haha! Ik spring ook nooit met Nico (af en toe heel klein huppeltje), maar altijd in het bos of in de bak.

Als ik op de manege springles heb altijd een veelzijdigheids, zoals de meeste manegeponys hebben Haha!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:54

Ik heb een dressuurzadel en een vzh heid.
Die tweede kreeg ik bij mijn pony toen ik hem kocht, maar het is eigenlijk niet meer waard (naden open) en past niet meer goed, met een schapenshabrak eronder past het nog best, en de 2x pm dat ik spring lukt dat nog best op het slechte zadel.
Maar mijn nieuwe zadel laat me zitten alsof mn kont een god is Knipoog
Heerlijk zadel, bovendien werd mn houding heel veel beter.
Maar let wel op dat je een zadel koopt dat bij je past, een vriendin van mij kan bijv perfect in haar ainsley zitten, terwijl die mijn hele houding verpest.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:56

Ik rijd met een dressuurzadel, maar het nijgt wel een beetje naar een veelzijdigheid --> iets kortere en iets bredere, maar toch rechte zadelflappen.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:00

Ik heb een dressuur en veelzeidig. Eerst allebei op Tos gelegen, maar liggen ook goed op Mabel.
In het begin met mijn dressuurzadel op Mabel, zat zo anders.
Ligt dus aan de combinatie paard/zadel Knipoog

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:44

Ik ben heel lux Knipoog Heb een Kieffer vzh voor buitenritjes en springen en een Kieffer Lusitano voor dressuur, die heb ik nog maar net en hij is super! Maar die andere is ook geweldig! Je betaald er meer voor maar je krijgt er super kwaliteit voor terug!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 21:48

Ik heb een vzh zadel. Ik rijd alleen maar buitenritten en af en toe doe ik eens een beetje dressuren. Maar dit doe ik niet zo fanatiek dat ik er gelijk een dressuurzadel voor nodig heb Haha!