Niet bestemd voor consumptie-> paard minder waard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Niet bestemd voor consumptie-> paard minder waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 14:59

Het schijnt sinds kort verplicht te zijn dat er in het paspoort vermeld staat of je paard bestemd is voor consumptie of niet. Als je "Niet bestemd voor consumptie" in het paspoort laat zetten, dan betekent dit, dat het paard dat voor de rest van zijn leven blijft. Hij mag dus niet naar de slacht gebracht worden. Stel dat je het paard verkoopt. In dat geval verplicht je de volgende eigenaar het dier in te laten slapen, mocht dat nodig zijn, en op te laten halen door de Rendac. Dit kost aardig wat geld. Als hij het paard naar de slacht had willen brengen, dan had het paard geld opgeleverd. Kun je dus zeggen dat een paard met "Niet bestemd voor consumptie" in het paspoort minder waard is?

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:29

joh....wat raar dat wist ik helemaal niet.....hmm ik denk inderdaad dat wat jij zegt wel een beetje waar is ja......vreemd...

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:32

Paarden brengen bij de slacht niets meer op. De slager vraagt je eerder om bij te betalen....

voor de slager is niet comsumptie idd een giga waardedaling. Wanneer je paard gewoon gezond is en kan fungeren als rijpaard, maakt het niets uit in waarde. Net als je hem naar de slager wilt brengen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-04 15:34

Dees schreef:
Paarden brengen bij de slacht niets meer op. De slager vraagt je eerder om bij te betalen....


Daar geloof ik niks van. Volgens mij krijg je nog wel een paar 100 euro voor een paard.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:35

Niet hier in het noorden. Geloof me, mijn navraag is actueel, helaas.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 15:38

Ik heb ooit een bod gehad van een paardenhandelaar op mijn oude paard van 750 gulden. Was een kleine exdraver. Dit is nog niet zo lang geleden, zo´n 4 jaar....

Rowy

Berichten: 639
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Hapert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:08

hoe zit het bij mij dan? m'n pony is verzekerd voor de prijs die ik voor haar betaald heb. Dat krijg ik terug als ze iets zou krijgen waardoor ze geslacht zou moeten worden. Stel ik zeg dat ze niet voor menselijke consumptie bestemt is, krijg ik dan nog wel hetzelfde bedrag terug? De verzekering kost het dan veel meer geld.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:09

ook al is het paard niet voor de consumptie dan betekent niet dat hij niet meer naar de slager kan hoor
er zijn meer doeleinden dan er biefstuk van maken

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:19

Ik snap geloof ik iets niet....Dus als ik mijn paard 'niet bestemd voor consumptie' aanreken, dan mag ik haar dus niet meer naar de slacht brengen?
Ik dacht namelijk dat ik haar dan wel daar heen mocht brengen,maar dat ze niet 'opgegeten'zou worden.
Met andere woorden,als ik in het paspoort laat zetten 'niet geschikt voor consumptie' wordt mij verplicht haar dmv een spuitje thuis te 'verlossen' ?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:25

Bij sommige 'noodslachters' schijn je je paard wel te kunnen brengen ook als is hij niet voor consumptie geschikt. Evt. moet je dan misschien een kleine vergoeding betalen. Weet niet wat er verder mee gebeurd, maar als je paard een spuitje heeft gehad wordt hij toch ook verder verwerkt tot beendermeel en lijm voor postzegels (jakkie).
Vraag me trouwens af hoe dat in de praktijk zal gaan als je zonder paspoort aankomt. Maar hoop zo'n situatie niet mee te hoeven maken.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:39

Ze kunnen wel naar de slager, maar niet voor het vlees. Dan leveren ze idd niets meer op, volgens mij moet je zelfs bijbetalen, maar dat zou ik altijd nog liever doen dan een spuitje en het dier langs de weg....

Ik heb trouwens nog niets in mijn paspoorten staan, heb het gevraagd aan mijn veearts en die begon er nog niet aan Ik wacht dus rustig af

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:53

Ik betaal graag om mijn paard heen te laten gaan op een manier die bij haar past..Ik zou het geld dat je krijgt van het 'vleeswaarde' niet eens aannemen.
Maargoed, naar de slacht kan dan ook gewoon dus...(he bah,wat klinkt dat naar)
In mijn paspoort staat ook nog niets,ik wacht rustig af, tot ik eens de Da weer spreek (hopelijk duurt dat nog héél lang)

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:09

Ik ben er woensdag geweest en had de paspoorten in de auto, maar zei hadden nog nergens wat ingevuld. Scheelt natuurlijk ook een hoop registratiewerk voor hen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:22

Mijn paarden zijn net zo min voor de verkoop als voor de slacht, maak me er dus totaal niet druk om Haha!
Bij de veulens is de beslissing voor de nieuwe eigenaar.

Ann

Berichten: 13243
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 19:38

Het maakt mij eigenlijk niet uit dat mijn paard minder waard is omdat ik haar niet wil laten slachten, ik verkoop haar toch niet en als het door omstandigheden wel zou moeten, kies ik voor een goed tehuis i.p.v. een goede prijs, dus de geldwaarde is sowieso al minder belangrijk voor mij Lachen

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:01

het gaat erom, dat je als hij niet bestemd is voor consumptie, hij meer medicijnen mag krijgen. die ze dus liever niet in mensen-eten willen hebben. Als hij ooit 'niet' bestemd is voor consumptie, kan je dat niet meer veranderen, andersom wel. Dat is wat ik ervan heb begrepen. je moet maar ff pee bee sturen, als je het niet snapt

Ann

Berichten: 13243
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 20:07

Dat is voor de meeste mensen wel duidelijk, fiek Lachen Het gaat erom dat bij het laten inslapen en op laten halen door bv. Rendac, er meer kosten bij komen dan bij het dier naar een slager brengen, dit kan voor sommige mensen van invloed zijn op de aankoopprijs van een paard.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:26

In tegenstelling tot wat sommige mensen denken, brengt een paard zonder noodslachting,dus zonder gebroken been ed wel degelijk geld op bij de slager.

Het antwoord is dus ja, de handelswaarde van een paard wordt lager als er op het paspoort staat aangegeven "niet geschikt voor menselijke consumptie"

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:49

als je invult "niet geschikt voor menselijke consumptie" is er een breder scala aan medicijnen beschikbaar mocht je paard ooit wat mankeren...

inprincipe is deze aantekening in het paspoort niet meer te veranderen, tenzij je het paspoort "kwijtraakt" dan geld er sowieso een wachttijd van 6 maand eer het betreffende paard geschikt zou zijn voor menselijke consumptie....en dan ongeacht wat er in het paspoort heeft gestaan...

Wat een verzekering beslist in het geval van die aantekening zou je moeten overleggen met de desbetreffende verzekering...

De aantekening wel of niet geschikt is pas van toepassing als je paard wat mankeerd en er medicijnen worden voorgeschreven die buiten de "normale" medicijnen groep valt...

Het slachtafval levert weinig tot niets op...
De slachtprijs of het netto uit te keren bedrag door de slager is relatief laag, immers worden daar de kosten af getrokken van de "manuren" een paard slacht zich immers niet zelf....ongeacht wel of niet geschikt voor menselijke consumptie...

Niet geschikt voor menselijke consumptie houd niet automatisch in dat je niet kunt kiezen voor (nood)slacht....alleen is het dus niet geschikt voor menselijke consumptie...maar zou bijv. wel kunnen dienen als katten- hondenvoer enz...maar mag niet vermalen worden tot diermeel om gebruikt te worden als diervoeder voor die dieren die weer gebruikt (kunnen) worden in de menselijke voedselketen...maar dat geld voor alle diermeel...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 00:57

en de waarde in de handel word denk ik niet zozeer bepaald door wat er in het paspoort staat alswel door wat het dier kan of kwaliteit vsan het dier voor een bepaald onderdeel sport dan wel fokkerij
goede paarden zal die aantekening niets in waarde laten dalen
ook bij mense die voor de hobby een paard zoeken gaan vaak voor een paard waar ze een band mee op willen bouwen, en iets mee hebben
iemand die gek is op een paard zal die stempel niets zeggen
puur voor de handelaartjes die een dier kopen om te verkopen zal hier wat mee doen kwa afpingelen

als ik een paard koop zal het mij een rotzorg zijn wat de eigenaar erin heeft gezet
het gaat om het dier niet waar hij voor bestemd is volgens de papieren

bij mij is ie voor de slacht puur uit laksheid om met dat ding naar de da te gaan
mocht hij medicatie nodig hebben die hij als consumptie paard niet kan krijgen verander ik het dan wel

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:06

Nou Draumpje, het zit zo:
Jij kunt een hele goede pony hebben, die toch een blijvende peesblessure krijgt.
Dan kiezen sommige mensen ervoor het dier naar de slager te brengen, zodat ze er nog wat voor krijgen, ipv dat ze kosten hebben dmv euthenaseren.

Ik weet zeker dat een oude pony die eerst nog een leuk adresje als leerpony zou kunnen krijgen, bijv, via een handelaar, minder kansen krijgt met die aantekening in zijn paspoort.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:13

ik denk eerder aan het feit dat paarden waar in het paspoort genoteerd staat "niet geschikt voor menselijke consumptie" iets gemankeerd hebben.... want bij die notatie worden de medicijnen niet genoteerd in het paspoort en is er niet na te gaan of het paard ooit iets gemankeerd heeft.... bij "wel geschikt voor menselijke consumptie" wordt elk medicijn genoteerd (tenminste dat is de bedoeling)

en Natasha, normaal is het zo dat wanneer de kadaverdienst komt, je altijd nog geld krijgt voor het velletje.....

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:15

Alane, bij het eerste stuk heb je hardstikke gelijk!

Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat je geld kreeg van de kadaverdienst.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:18

Soms ben je gewoon weg van een pony en maakt het je niet uit wat er in het paspoort staat.
Ik ben het met draumpje eens dus.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 01:32

Natasha schreef:
Alane, bij het eerste stuk heb je hardstikke gelijk!

Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat je geld kreeg van de kadaverdienst.


Dan is ergens iets niet goed gegaan.... ik heb wel geld gehad voor het velletje...(is al wel jaren geleden maar toch...) Zal eens info inwinnen hoe het nu in elkaar steekt...
Moest je dan betalen voor het ophalen?