entingsboekje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-01 16:04

Weten jullie misschien of dit echt een groot probleem is? Ik ben het entingsboekje van donya kwijt, maar weet wel nu precies wanneer ze weer moet. Is dit echt een heel groot probleem of kan ik gewoon ergens een nieuwe kopen?
alvast bedankt, groetjes flore

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 16:12

kweet niet of je een nieuwe mag gebruiken anders krijg je die wel van de DA .
als ze maar optijd geent word toch!! Party!!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 16:16

Ligt eraan of je wedstrijden rijdt. Als dat niet zo is, is het geen probleem en krijg je als je dat wilt gewoon een nieuw boekje.
Als je wel wedstrijden rijdt moet je kunnen laten zien dat je paard een basisenting heeft gehad, dus als je je oude boekje kwijt bent, moet de basis enting opnieuw plaats vinden. Misschien kun je in dat geval iets met je dierenarts, die ook weet dat je altijd op tijd ent regelen.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 16:59

krijg ze altijd van da en ben ze best vaak kwijt Lachen
rij ook wedxstrijden is dus wel wat linker, maaja Lachen

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-01 17:02

nou ja ik rij geen wedstrijden dus...
maar je moet ze dus aanvragen bij de dierenarts?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 18:12

Bij wedstrijden en veel ponyclubs is het verplicht dat je paard of pony correct geënt is én dat je dat kan bewijzen. Zonder dat kun je erg weinig met je pony, en ik zou het dan ook echt aanbevelen om dat goed in orde te hebben. Ook voor eventuele verkoop ofzo.

Je hebt dus een nieuw entingsboekje nodig, en je paard moet ook een nieuwe basiskeuring krijgen. Dat is een enting, en na 6 weken nog een enting.
Maar bij een beetje goed bevriende DA kun je je daar af en toe wel onderuit banketstaaflen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 18:22

d
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 07:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 21:53

Bij je dierenarts kun je na de enting een nieuw boekje krijgen. Ook als je tussendoor een entbewijs nodig hebt (bv voor wedstrijd of bepaalde meeting) dan kan de arts ook de laatstgegeven enting en de enting daarvoor erin opnemen....

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 23:03

De entingen moeten opgeschreven worden in je paspoort. Dus niet meer in het entingsboekje.

Dat hoorde ik ook pasgeleden. Is ook wel logisch lijkt me. Er zijn bladzijdes genoeg daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 23:07

Vraag het voor de zekerheid na bij je VA. Je moet je entingen bij laten schrijven in het paspoort van je paard, en je veearts moet daar een verklaring inzetten over de basisentingen.
Mijn veearts heeft twee weken geleden voor het eerst de entingen in het paspoort geschreven, en voor deze melding de volgende tekst gezet:

"Dit paard is gevaccineerd volgens de regels. De laatste enting was [datum] " Daarna komt de melding van de enting van twee weken geleden.

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-01 15:38

carola, moet dat echt?? een nieuwe basisenting dan?
Ik weet uit m'n hoofd dat ze deze maand weet geent moet worden, dat weet ik zeker, dan moet het toch niet zo'n groot probleem zijn? Het lijkt me niet erg logisch om omdat je je entingsboekje kwijt bent dat je paard nog een keer zijn basisenting moet krijgen, toch?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 16:26

Ehhhh ja dus.

Ik weet niet meer of het hier op bokt heeft gestaan ofdat het iemand uit mijn omgeving was. In ieder geval klopte het niet en dus moest ze opnieuw geent worden..

hmmm stond toch ergens op bokt..

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-01 17:14

Ja dat klopt echt. Tenzij je een (bevriende) DA hebt die het ook nog heeeeel zeker en goed weet. Dan heb je de kans dat ie een nieuw entingsboekje geeft met daarin: 'voorgaande entingen in orde' of iets van die strekking.

Als je geen meewerkende DA hebt moet je echt een nieuwe basisenting als je wedstrijden wilt rijden of bij een ponyclub wilt.

flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-01 17:18

ja nou bedankt in ieder geval, beetje rare regeling vind ik, maarja niks aan te doen.
ik wil even kijken wat de DA zelf zegt, ik ben voorlopig toch niet echt van plan om ook maar ergens heen te gaan met donya.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 21:09

Volgens mij is het zo dat de da een verklaring in het boekje moet zetten dat het paard voorheen correct geent is en dan kun je gewoon op wedstrijd met een nieuw boekje. Dit gaat nml ook zo als je oude boekje vol is of als je nieuwe entingen in het paspoort gaat zetten en je hoeft dus je oude boekje dan niet mee te nemen. Laat de dierenarts wel even een stempel en handtekening zetten bij de verklaring. Ps. de verklaring kan alleen als je dierenarts zeker weet dat het paard correct geent is, maar dat snap je waarschijnlijk wel. succes Vork