Is zweet en fleece deken nou hetzelfde??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Is zweet en fleece deken nou hetzelfde??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 08:55

Okee ik ben behoorlijk blonT... ik snap er allemaal niks meer van...

Ik wil misshcien een zweet deken voor mijn verzorgponytje kopen, omdat ik haar nu al een aantal keren nat heb moeten achterlaten. dan voel ik me zo schuldig. dus ik kijk hier en daar wat rond op internet, maar op sommige sites staan alleen maar fleecedekens, en geen zweetdekens Verward ... is dat nou hetzelfde of?

en kun je een pony zonder problemen een nacht met zo'n deken op laten staan?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 09:13

Zweetdeken is een algemeen begrip voor alle dekens waaronder je een paard kan laten afzweten,
dat kunnen dekens zijn van fleece, maar ook wol, joggingstof en je hebt nu ook wat nieuwere hightec stofjes zoals dat spul van Eskadron of Anky.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 09:14

Een zweetdeken kan zowel van fleece als van wol zijn.
Als je hem de hele nacht wilt oplaten moet je wel zorgen dat er goede kruissingels om heen zitten, een enkele eleastieke singel voldoet dan niet.
Zelf haal ik de deken er na een uurtje weer af, ze zijn dan droog en krijgen dan weer de gewone deken op.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 09:15

ah zow... ik snapte het al niet helemaal meer.. maar wat voor deken is dan aan te raden... als ik een pony die nat is van regen of zweet onder zou kunnen zetten en dat het dan geen probleem is als ze er een nachtje onder blijft staan?

en dat eigenlijk ook niet AL te duur is Verward

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-04 09:16

Ilindra schreef:
Een zweetdeken kan zowel van fleece als van wol zijn.
Als je hem de hele nacht wilt oplaten moet je wel zorgen dat er goede kruissingels om heen zitten, een enkele eleastieke singel voldoet dan niet.
Zelf haal ik de deken er na een uurtje weer af, ze zijn dan droog en krijgen dan weer de gewone deken op.


skip heeft verder geen gewone deken, en de reden dat ik er dus 1 zoek is omdat ik soms met haast weg moet terwijl de pony dan nog nat is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 09:18

Zweetdekens zijn niet geschikt om ze een nacht onder te laten staan,
de stof is nogal kwetsbaar en de kans op scheuren is groot. Ook kunnen zweetdekens makkelijker scheeftrekker, hierdoor kunnen ze er in gaan staan en de nodige paniek veroorzaken.

Een goed alternatief is een oude wollen deken van de spullenhulp, oma of een goedekope plaid van de Wibra/Zeeman, hier doe je een elastisch dekensingeltje om en daar kan je hem wel een uurtje mee laten staan (wel in de gaten houden natuurlijk!)

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:27

Idd, ik heb ook een fleece plaid liggen. En een stapel wollen dekens die bij m'n oma vandaan gekomen zijn toen we haar huisje leeg haalde(ik hoopte op 2 dekens, ik had er uit eindelijk 20!!!! Lachen ). Die wollen dekens zijn helemaal fijn.
En je kan ze er niet een nachtje onder laten staan. Net als Sjuimpje zegt, ze zijn erg kwetsbaar(Dennis heeft er al verschillende gesloopt) en de kans op schuren is erg groot.

taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:45

Bij een goede zweetdeken gaat het vocht boven op de deken liggen.
Laat je hem te lang op dan zakt dat vocht weer in de deken .Het gevolg is dan dat je paard met een natte deken op staat.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:57

Ik heb zelf 2 fleecedekens, die zijn tegenwoordig niet meer zo duur, stalgenootje had een wollen deken voor 25 euro en mijn fleece met hals was 30 euro.

Wel allemaal in de reclame, maar geloof dat Divoza nu toch ook kortingen gaf?

Je kan een zweetdeken *fleece of wol* alleen niet snachts oplaten, het vocht gaat op de deken liggen, maar als je eht te lang op je paard laat liggen zakt dat weer en kan je paard er grieperig onderuit komen dan dat die eronder gaat.

En meestal blijven ze idd ook niet liggen.

T@nj@ hier op Bokt maakt toch ook zweetdekens? Die waren in ieder geval niet zo duur vond ik *en heel erg mooi*

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:58

Een zweetdeken moet opblijven zolang het paard bezweet is. Laat je hem langer op dan kan het omgekeerd werken en je paard alsnog JUIST kou vatten.
shiloh schreef:
omdat ik soms met haast weg moet terwijl de pony dan nog nat is.

Als je van te voren weet dat je geen tijd hebt om te wachten totdat je de deken af kunt doen zul je hier dus met rijden rekening mee moeten houden.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:25

Ja, die plaids van de Zeeman zijn geweldig, die doe ik ook vaak op met een singel. Dan is het net te warm voor een hele deken maar is ie net te nat voor geen deken.

Een vriendin van mij heeft ook een badstof deken. Is ook een fijn ding voor de eerste momenten en dan verwisselt ze hem voor een fleece deken.

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 18:01

die van mij droogt redelijk snel, ze gaat altijd eerst zonder deken in haar stal liggen rollen, en dat scheelt al.
verder kun je ze droogwrijven met schoon/droog stro, helpt ook goed, en wat ook wel wil helpen is met een zweetdeken 5min. stappen, zijn ze ook sneller droog van.

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 19:31

je kan hem inderdaad beter niet op laten staan met zo'n deken, ik heb rover na het rijden wel eens een fleecedeken opgelegd en die er vervolgens op laten liggen totdat hij helemaal droog was. Vervolgens een andere droge fleecedeken erop gelegd voor de nacht omdat mijn zomerdeken in de was zat. De volgende dag was die deken helemaal vochtig, dus ook al is je pony niet meer bezweet via zijn lichaamswarmte ofzo komt er toch vocht op de deken te liggen en een hele tijd met zon vochtig dek is niet echt bevorderlijk...