Zweten onder deken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Zweten onder deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 10:04

Nou, heb ik een nieuwe dunnere deken voor Jildau gekocht (i.p.v. een vaag merk 300 grams een weather beeta 220 grams) zweet ze nog onder haar deken! Boos!

Ik had verwacht dat zo'n god merk als WB goed ademd, maar blijkbaar niet....of het dek is gewoon te dik voor haar, maar zelfs onder haar ongevoerde halsstuk zweet ze

Ja OK misschien moet ik haar dan eens temperaturen, maar vooralsnog ziet ze er heel gewoon uit, net als normaal.

Hebben meer mensen hier ervaring met een paard dat snel zweet onder dekens? Volgend jaar wil ik hier om deze reden en om het feit dat ze altijd veel te dik in haar wintervacht zit en ze maar niet op wil drogen na het rijden scheren, misschien dat dat helpt, maar goed, nu zit ik hier dus even mee...

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 13:10

Je paard heeft dus nog z'n wintervacht? Dan is dat de reden. Ascot heeft ook een erg dikke wintervacht. Pas als hij echt nat is na rijden (dus niet van regen) krijgt hij een deken met daaronder een kwatier een katoenen deken. Z'n zweetdeken houdt hij op totdat hij droog is maar niet langer! Dan gaat hij namelijk weer zweten omdat de deken te warm is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 13:19

Heb je haar de rest van de winter nog geen deken opgehad dan? Want echt koud is het niet meer.

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 13:19

ja met zo een dikke wintervacht heeft ze geen deken nodig!
dekens zijn niet tegen de kou!een deken is omdat je het paard kort in de haren wilt houden en daar moet je dan optijd mee beginnen!
Als ze geschoren zijn dan moet je ze ook een deken op doen!aangezien een je een dik pak warmte van ze afneemt.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 14:11

ik denk ook dat het komt omdat ze al een vacht heeft en de deken dus eigenlijk niet nodig heeft..

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-04 17:30

Princess schreef:
een deken is omdat je het paard kort in de haren wilt houden en daar moet je dan optijd mee beginnen!


Dat werkt niet bij Jildau Lachen Ze stond al vanaf september onder de deken, maar toch heeft ze een enorme vacht gekregen: scheren dus volgend jaar.

Ik heb haar de rest van de winter wel een deken op gehad, ook vanwege de viezigheid want ze is bont hè...maar misschien ga ik haar zomerdek dan weer gebruiken.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:14

Waar je rekening mee moet houden is dat het van de week -2 graden oid was en nu +11 graden. Dat is dus een enorm temperatuursverschil. In dit geval is de deken dus gewoon te dik. Ik liep vandaag ook met een minder dikke trui aan dan van de week en dan is et wel te doen. Paarden kunnen erg slecht tegen zulke grote temperatuurschommelingen zo plotsteling, dus daarom heeft je paard het nu waarschijnlijk gewoon te warm, zeker als je zegt dat de vacht ook dik gebleven is. Leg er een dunne ongevoerde deken op, als het zulke warme dagen zijn als nu, dat is waarschijnlijk meer dan genoeg.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:33

de ideale temperatuur voor een paard is 10 tot 15 graden. Lijkt me heel logisch dat je dan gaat zweten als je daarbij een deken opkrijgt. Ik ga in de zomer ook niet in mijn winterjas lopen. Mijn pony heeft helemaal geen deken op, ik vind dat nergens voor nodig.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:37

Als ze gewoon een wintervacht heeft gekregen onder haar deken kan ik begrijpen dat ze het nu warm gaat krijgen om dat de temperaturen weer wat stijgen.

Misschien is een iets dunnere deken een optie Lachen