help! Schadevergoeding eisen? of niet...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

help! Schadevergoeding eisen? of niet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 15:58

hoi allemaal

Ik heb een vraag voor jullie maar zal eerst even het hele verhaal vertellen:

Mijn pony heb ik gekocht in juni afgelopen zomer ze is nu dus zo een 7 maanden bij mij. Ongeveer 3/4 maanden geleden kreeg ze koliek en kwam de DA langs, hij vroeg mij of ze niet bij een hengst had gestaan omdat haar buik zo dik was geworden.

Ik bellen naar de verkoper van haar, en eerst ontkende hij dat maar daarna gaf hij wel toe dat ze drachtig kon zijn omdat ze bij een hengst heeft gestaan (maar deze mocht niet dekken Verward ) Dus hij had kunnen weten dat ze drachtig kon zijn... toen ik haar kocht maar dat is dus nooit vermeld!

De dierenarts had haar toen opgevoeld en hij vond het wel voelen of ze drachtig was maar kon dat niet zeker zeggen. Dus vorige week is hij weer terug gekomen om nog een keer op te voelen. En ze is drachtig! En dus ook al zeker 7 maanden.

Heel leuk natuurlijk, maar ik heb hier eigenlijk niet om gevraagd... Deze pony is mijn eerste pony en als ik had geweten dat ze drachtig was had ik haar NIET [color=#][/color]gekocht. Een veulen is een hele verantwoordelijkheid en dat hoefde dan voor mij niet.'
Maar nu dat ik het weet ik wil haar niet meer kwijt ik ben nu al zo aan haar gehecht dus haar weg doen is geen optie.
En ze is pas ruim 2,5 jaar... dus voor haar is het fysiek erg belastend en remt haar nog in de groei.


Nou ben ik gister naar mijn nicht geweest en ze is juriste en mijn hele verhaal verteld.

Ze vond dat ik best een schade vergoeding kon eisen omdat het ging om wanprestatie dat betekende dat hij het wel kon weten dat ze drachtig was maar het mij nooit heeft vermeld bij de verkoop.
Ze noemde een paar punten op die ik zou kunnen gebruiken:
- Hij kon weten dat ze drachtig kon zijn.
- Als ik het had geweten had ik haar niet gekocht.
- De risicos die er aan zijn verbonden. (evt. kosten)
- De kosten die ik voor het veulen maak als alles verder goed gaat.


Nu heb ik wat vragen voor jullie:
1: Wat vinden jullie hier van?
2: Hoe gaat het vaak mis een bevalling (voor veulen en merrie)? maakt het uit of het het eerste veulen is?
3: Weten jullie een goede site over veulens enz. ( weet er echt niets vanaf)
4: Wat zouden jullie doen? want ik ben niet zo iemand die zomaar een schade vergoeding gaat eisen.
Maar nu weet ik het echt niet... want moet overal rekening mee houden.
En ik moet nu actie gaan ondernemen anders kan ik niets meer doen straks.

En omdat ik echt niet weet wat ik kan verwachten met een veulen weet ik niet wat ik moet doen.
help me!

sorry voor het lange verhaal kan het niet korter vertellen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:01

Je hebt gelijk, je staat volledig in je recht deze koopovereenkomst te ontbinden omdat het gekochte behoorlijk anders is dan de bedoeling was.

ik kan me voorstellen dat je je pony niet wilt terugbrengen, en dat veulen vind je straks ook heus wel leuk. Maar idd, die extra kosten (voer, paar maanden geen vruchtgebruik) DAbegeleiding) die zou ik zeker gaan verhalen.

Nee heb je, Ja kun je krijgen. Succes!

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:04

Dees schreef:
Je hebt gelijk, je staat volledig in je recht deze koopovereenkomst te ontbinden omdat het gekochte behoorlijk anders is dan de bedoeling was.

ik kan me voorstellen dat je je pony niet wilt terugbrengen, en dat veulen vind je straks ook heus wel leuk. Maar idd, die extra kosten (voer, paar maanden geen vruchtgebruik) DAbegeleiding) die zou ik zeker gaan verhalen.

Nee heb je, Ja kun je krijgen. Succes!


Helemaal mee eens.. en zou idd de kosten die je maaky voor et veueln op hem verhalen... en verder eens goed nadneken wat je dan met het veulen wil...

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:11

Ook als koper heb je een onderzoeksplicht. Als jij geen drachtige merrie wilde kopen, ligt het in je eigen verantwoordelijkheid dit na te vragen.
Verkoper heeft een meldingsplicht, maar in deze situatie vraag ik me af wat een rechter ervan zal vinden, kan beide kanten opgaan.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 16:48

? dat weet ik verder niet.. weet alleen wel dat ik daar niet over na heb gedacht verder omdat ze uit een groep met merries komt. En ze pas 2,5 is!!!
ook had ik iemand bij om te keuren.. en die heeft er verder ook niets over gevraagd.

En dan is het de vraag of hij het dan ook ontkend zou hebben zoals hij eerder deed bij navraag...

Moeilijk!!

En zouden jullie
- alleen de kosten voor het veulen verhalen op hem( voer, wei, DA)?
- Alleen de kosten als het mis gaat?
- Of een vast bedrag nu al opstellen dat hij zoiezo moet betalen.. dus als het allemaal goed gaat heb je een meevaller maar en zo niet is een deel van je kosten gedekt.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:21

Ik denk niet dat het je zal lukken, want je hebt zelf ook een verantwoording, maar je kunt het altijd proberen.
Je kunt denk ik alleen de kosten verhalen, althans proberen te verhalen van de DA. Weide e.d. lijkt mij niet aangezien je dat veulen misschien zou houden en dan zou die man z'n hele leven daarvoor moeten betalen. En uiteraard als er wat mis gaat, dan kun je dat ook verhalen. Maar een vast bedrag per maand, bijvoorbeeld alimentatie dat lukt je nooit.
Probeer de koop ongedaan te krijgen of probeer van hem te 'eisen'dat hij 't veulen van jou koopt of overneemt.
Maar nogmaals ik denk niet dat het je lukt, maar veel succes igg.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 21:03

verder iem.?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:15

door de leeftijd en het feit dat ze op het moment van kijken een aankoop op een groep stond die alleen uit merries bestond lijkt het mij logisch dat je ervan uit gaat dat het dier niet drachtig is,
erg banketstaaf als dan blijkt dat je pony drachtig is op zo een jonge leeftijd

ik denk dat ik (als er redelijke kans is op in het gelijk gesteld te worden) er voor zou gaan

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:07

Ik zelf heb ook wel eens een drachtige pony doorverkocht, terwijl ik niet wist dat ze drachtig was. Pas een week voor de bevalling zijn we er achter gekomen, maar de nieuwe eigenaar was er heel blij mee, het veulen was een kloontje van haar moeder.
Inmiddels is de moeder al weer een paar jaar dood en nu hebben ze nog steeds de dochter, ja zo kan het ook.
Natuurlijk zijn er altijd risico's met een bevalling, maar meestal gaat het wel goed en wat de kosten betreft, je kunt dan nog altijd het veulen verkopen.Ik zou zeggen , bekijk het van de positieve kant, een veulen is ook wel heel erg leuk.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 00:28

Een veulentje is idd erg leuk en lief,aar niet als je er niet om gevraagd hebt!
Er word ook vertelt dat dit haar eerste pony is,en als ze geweten dat de pony drachtig was haar niet gekocht zou hebben!
Ik kan me de reactie heel goed voorstellen,je moet er ook de plek en het geld voor hebben,al met al kost een veulentje ook geld!
Sucses ermee Seren!
Groetjes Lundi -x-

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 11:07

Ik heb zoiets ook meegemaakt !!!
Toen ik een jaar of 9-10 was kreeg ik van mijn ouders een springpony, die hadden we bij een handelaar gekocht en die bleek ook drachtig !
Eigenlijk was het niet gepland, maar toch vonden we het super leuk!
Ikzelf zou er geen zaak van maken; dat kost handenvol geld en wat heb je eraan? Belangrijker is om te zorgen dat je iemand hebt die er verstand van heeft om evt te helpen met de bevalling ! en je moet nog voorbereidingen treffen, zoals weidegang regelen voor jouw merrie en het veulentje, en ben je van plan het veulen te verkopen of verlopig te houden? Het is wel fijn om een paard van veulen af aan op te zien groeien vind ik...Je kunt hem als hij klein is al vanalles leren aan hij raakt dan ook heel erg aan je gehecht, meestal zijn paarden waar je van jongs af aan al veel tijd mee doorbrengt ook een stuk gemakkelijker met inrijden en andere dingen later...Als je hem houd dan zul je ook voor hem een plaats moeten vinden waar hij (het liefst met andere jonge paarden) kan opgroeien, maar dan ook niet te ver weg want je wilt hem ook bezoeken toch?
Dat zijn allemaal dingen die je moet overdenken...
Er zijn ook zat goede boeken te koop hierover; kijk eens bij media boeken service ! zelf vind ik imprint training wel een goed boek !
Gefeliciteerd, succes en groetjes Wendy

Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 11:18

ik heb zoiets ook meegemaakt: had in mei 2002 een merrie van 5 jaar gekocht die nog niets kende en ook zo uit de groep kwam...
had haar ingereden en binnen een maand liep ze in de lessen mee (het doel waar ik haar voor had gekocht) ging allemaal leuk en aardig maar we vonden dus dat z eniet slanker werd terwijl ze normaal aan het werk was...
komen we op een zaterdagochtend op stal om de paarden binnen te halen voor de lessen is ze net bezig om te bevallen van haar veulen.
nou was het bij mij niet zo erg omdat ik genoeg land en stallen heb en een tijdje uit de running vind ik ook niet zo erg voor een jong paard wat net is ingereden, maar bij jou is het een heel ander verhaal.

ik zou het gewoon proberen te verhalen, niet geschoten is altijd mis ;D Haha!