Barefootzadel, des-illusie...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Barefootzadel, des-illusie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 00:02

En dan bedoel ik niet het zadel zelf, dat zag er mooi uit en zat ook heerlijk! Alleen kwam Tjalko er niet mee weg. Meteen met het weg stappen al voelde ik dat hij zijn rug stijf maakte en volgens het publiek (Jenna en Susanne1) zette hij zijnn voorbenen niet gelijk meer weg, hij bleef rechtvoor een stuk achter bij links.
Daarna nog even aan de hand gedraafd en later in de middag priveles gehad en hij liepo volkomen rad en zelfs erg goed. Het lag dus 100% aan het zadel.

Wat denken jullie, zal dit een kwestie van gewenning zijn of zijn er gewoon paarden die een boom nodig hebben?

Wat voor tips hebben jullie verder als het gaat om een zadel dat heerlijk zit en niet te gek duur is? Ik kreeg van de week de katalogus van Kramer binnen en zag daar een endurancezadel voor 350 euro van het merk Claridge House in staan, kan dat iets zijn??

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 00:06

Ik denk dat het gewenning is.

Denk er eens aan, dat het paard in eens ook jou op zijn rug voelt bewegen. Dat zal voor hem ook vreemd zijn. Normaal voelt hij alleen een vaste boom en natuurlijk druk van jou in het zadel, maar zonder boom zal hij veel beter jou druk voelen. Zal het niet zo zijn dat die zitdruk zoveel beter voor hem te voelen is, dat hij daarom vreemd reageerde daar op?

Mijn advies is om het zadel minstens een week dagelijks te testen en dan pas je conclusie trekt. Kijk ook even of het zadel bij de schoft niet drukt....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 00:09

Persoonlijk zie ik het voordeel niet zo van boomloos rijden, maar ik moet ook zeggen dat ik me er nooit echt in verdiept heb. Wel bizar dat Tjalko er zo op reageerde, maar ik heb wel eens eerder gehoord van iemand die een proefrit maakte met zo'n zadel en dat beestje was de hele tijd aan het bokken. Niet echt een goed teken lijkt me.

Ik vind het nadeel van de meeste endurancezadels dat ze zo weinig wrong hebben, dan krijg ik pijn in m'n knieen en in m'n rug. Hetzelfde heb ik met spaanse zadels. Geef maar mij een dressuurzadel of veelzijdigheid richting dressuur, dan ben ik tevreden. Lachen

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 00:10

tja sommige paarden vinden het niets
soms is het gewenning,

rijd je wel eens zonder zadel op je paard ?
dan zou hij er vrij normaal op moeten reageren lijkt me
maar sommige paarden hebben liever een boom volgens mij(onder de voorwaarde dat die goed past

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 00:33

Ik hbe een keer zonder zadel op Tjalko gezeten (toen mijn zadel naar de zadelmaker was) en dat vond hij ook vreselijk. Hij begon echt te rillen over zijn hele lijf! En dat terwijl hij verder absoluut niet gevoelig is op zijn rug...
Ik weet niet of dit een kwestie van gewenning zou mogen zijn, als een paard zo duidelijk aangeeft dat hij het geen prettig gevoel vindt, wie ben ik dan.

Het voordeel van boomloos rijden, Tess, zie ik vooral voor mezelf, niet voor Tjalko. Ik zit tijdens trainen heerlijk in mijn euroriding, maar na een half uurtje strand heb ik overal kramp! Daarbij vind ik het een beetje zonde van mijn zadel, we zitten altijd onder het zand en de zoute spetters...

Iemand ervaring met het endurancezadel van Thorowgood??

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 09:43

Tjody had dus presies hetzelfde, heb het zadel een week geprobeert en heb het daarna opgegeven, we hebben zelfs in 1 uur en de torsion en mn dressuurzadel ero gehad en met mn dressuur liep ze ala minuut beter..

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 10:05

Ik vind idd als je paard aangeeft dat hij het niet fijn vind je het niet moet doen..

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 11:49

Ok, het ligt dus niet 100 procent aan het zadel zoals je in je eerste bericht had gezet, maar aan jou of je paard.
Je zegt zelf dat hij het ook verschrikkelijk vond om jou op zijn rug te hebben zonder zadel. Dan lijkt mij dat het Barefootzadel er dus niets mee te maken heeft, hij is het gewoonweg niet gewend. Misschien doet het hem zelfs wel pijn, zo zonder boom op zijn rug zitten. Laat je arts volgende keer eens zijn rug nakijken, misschien heeft hij wel last van een stijve spier of zo die pas last geeft als je zonder zadel op hem zit......

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 12:04

Valeska schreef:
Ok, het ligt dus niet 100 procent aan het zadel zoals je in je eerste bericht had gezet, maar aan jou of je paard.
Je zegt zelf dat hij het ook verschrikkelijk vond om jou op zijn rug te hebben zonder zadel. Dan lijkt mij dat het Barefootzadel er dus niets mee te maken heeft, hij is het gewoonweg niet gewend. Misschien doet het hem zelfs wel pijn, zo zonder boom op zijn rug zitten. Laat je arts volgende keer eens zijn rug nakijken, misschien heeft hij wel last van een stijve spier of zo die pas last geeft als je zonder zadel op hem zit......


Het ligt aan de combinatie zadel en paard. Tjalko wordt nauwlettend in de gaten gehouden door mij en mijn instructeur en als hij ook maar iets aan zijn rug of waar dan ook zou mankeren, zou hij nooit zo los en soepel bewegen als nu het geval is. Daarbij komt Van Rijs regelmatig (2 keer per jaar) het zadel en Tjal zijn rug controleren en daarmee is absoluut niets aan de hand.
Het is vast goed bedoeld hoor, maar ik ben absoluut geen penny-meisje dat de gezondheid van haar paard niet in de gaten houdt.

Ik denk dat niet elk paard geschikt is voor zo' n zadel, dat is toch geen schande? Tjo van Vippie kan blijkbaar niet niet goed wegkomen met zo'n zadel, terwijl ze wel enduranceritten met succes aflegt en regelmatig derssuurwedstrijden rijdt met goed gevolg.
Laatst bijgewerkt door Mrijn op 31-01-04 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 12:07

Deze situatie komt mij zeer bekend voor:
Mn zusje heeft een IJsco die sowieso zeer gevoelig is voor druk. (niet qua pijn op zijn rug, maar zeer 'electrisch' voor je been e.d.)
Met gewoon zadel kan ik er nog wel op rijden, maar met mn barefoot voelt hij mij teveel en dan gaatie hard rennen. Ik kan er ook niet zonder zadel op rijden.
Mn zusje rijdt er zelf wel op zonder zadel en daar ging het ook beter mee met de barefoot, maar nog steeds niet zo fijn als een zadel met boom.

Zelf zou ik mijn paardje er in elk geval aan leren wennen dat hij goed zonder zadel berijdbaar is.
En voor Marijn:
een torsion ligt hetzelfde als een barefoot, dus dat lijkt me geen alternatief. Wat wel zou kunnen helpen is een extra dikke shabrak onder het zadel leggen (westernpad ofzo)
En anders eens gaan kijken naar een endurancezadel met boom.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 12:39

Ja joh wat jammer !

Maar als een paard zonder zadel al niet fijn vindt , dan kun je verwachten dat een Barefoot of Torsion ook niet als fijn ervaren wordt....

Bij Vippie was het helemaal raar , die probeerde een jaar geleden een Torsion en vertelde hetzelfde verhaal. Maar ze vertelde er dus ook bij ,
dat zij haar Fjord WEL goed zonder zadel of met BB-pad kon rijden....
en dat is dan helemaal erg vreemd...

Een paard dat zonder zadel al erg kriebelig is ,
dat die met Barefoot of Torsion ook niet blij is , dat is logisch Lachen

Wel jammer Ach gut

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:18

Marijn4045"]
[quote="Valeska schreef:
Ok, het ligt dus niet 100 procent aan het zadel zoals je in je eerste bericht had gezet, maar aan jou of je paard.
Je zegt zelf dat hij het ook verschrikkelijk vond om jou op zijn rug te hebben zonder zadel. Dan lijkt mij dat het Barefootzadel er dus niets mee te maken heeft, hij is het gewoonweg niet gewend. Misschien doet het hem zelfs wel pijn, zo zonder boom op zijn rug zitten. Laat je arts volgende keer eens zijn rug nakijken, misschien heeft hij wel last van een stijve spier of zo die pas last geeft als je zonder zadel op hem zit......


Het ligt aan de combinatie zadel en paard. Tjalko wordt nauwlettend in de gaten gehouden door mij en mijn instructeur en als hij ook maar iets aan zijn rug of waar dan ook zou mankeren, zou hij nooit zo los en soepel bewegen als nu het geval is. Daarbij komt Van Rijs regelmatig (2 keer per jaar) het zadel en Tjal zijn rug controleren en daarmee is absoluut niets aan de hand.
Het is vast goed bedoeld hoor, maar ik ben absoluut geen penny-meisje dat de gezondheid van haar paard niet in de gaten houdt.

Ik denk dat niet elk paard geschikt is voor zo' n zadel, dat is toch geen schande? Tjo van Vippie kan blijkbaar niet niet goed wegkomen met zo'n zadel, terwijl ze wel enduranceritten met succes aflegt en regelmatig derssuurwedstrijden rijdt met goed gevolg.
[/quote]

Ja , het was goed bedoeld en nee ik zie je niet als een Penny meisje, jou woorden niet de mijne. Maar om het nu maar meteen 100% op het Barefoot zadel te gooien en later te zeggen dat het paard de zelfde reactie geeft als je zonder zadel zit, dan moet je toch gaan nadenken lijkt mij.

But no harm done...... Lips are sealed

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:29

Er zijn nu eenmaal ook paarden die er absoluut een hekel aan hebben om zonder zadel gereden te worden, en ik denk dat dat gevoel veel dichter bij het rijden met een barefoot dan met een 'boom'-zadel komt.

Als je naar een niet te gek duur zadel op zoek bent om endurance te rijden, misschien is die wintec endurance dan iets? Wintec heeft ook een soort van austalian stock zadel, heb ik eens op gezeten, zat heerlijk, maar ik weet niet of die in nederland al verkrijgbaar zijn.

Valeska

Berichten: 799
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:33


Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:45

Heel vervelend idd. het is moeilijk om het perfecte zadel te vinden dat zowel voor jou als je paard lekker zit. Mocht je evt nog interesse hebben in een endurance zadel. Ik heb nog een podium liggen die nauwelijks gebruikt is. Had mijn paard het ook niet echt mee.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 14:51

daarom zei ik al, sommige paarden komen er niet lekker mee weg
voor sommigenis het een kwestie van gewenning, maar sommige paarden vinden het niets
jammer dat je paard waarschijnlijk onder categorie"hij vind het niets" valt
succes met zoeken naar een ander zadel wat niet alleen voor jou maar ook je paard comfy is

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:03

Citaat:
maar ik weet niet of die in nederland al verkrijgbaar zijn.

ja hoor, vraag Mandymonica maar die heeft er eentje, Fugers in Soest verkoopt ze.

Jammer dat het niet lekker ging met die Barefoot!
Gelukkig vindt mijn paard het wel prettig, maar die vindt zonder zadel ook prima!

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 18:56

Marijn4045 schreef:
Wat voor tips hebben jullie verder als het gaat om een zadel dat heerlijk zit en niet te gek duur is? Ik kreeg van de week de katalogus van Kramer binnen en zag daar een endurancezadel voor 350 euro van het merk Claridge House in staan, kan dat iets zijn??


Tot vorig jaar had ik het 'geluk' vlakbij (30 km) Krämer te wonen en kwam er dus af en toe. Daar heb ik dus ook wel eens naar een ander zadel gekeken, maar daar dus niet gekocht. Claridge House zijn best aardige zadels, maar je krijgt geen betere kwaliteit dan je voor 350 € mag verwachten. Niet dat het dus topkwaliteit is voor een aanbiedingsprijsje. Maarru, weet niet hoe het zit, ik heb er nooit op gereden.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:15

nou ik verlang nog wel eens terug hoor naar de zachte zitting van de barefoot. Verdrietig en die fijne zit... Verdrietig helaas heb ik het na 2 maanden rijden ook opgegeven omdat het zadel naar voren bleef schuiven, hoe ik ook aansingelde en het op verschillende plekken van de rug legde.

jammer voor jou en je paard maar er moet een goed alternatief te vinden zijn!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:41

callippo schreef:
Mn zusje heeft een IJsco die sowieso zeer gevoelig is voor druk. (niet qua pijn op zijn rug, maar zeer 'electrisch' voor je been e.d.)
Met gewoon zadel kan ik er nog wel op rijden, maar met mn barefoot voelt hij mij teveel en dan gaatie hard rennen. Ik kan er ook niet zonder zadel op rijden.



Dat probleem heb ik dus ook met mijn jonge paard. Met een gewoon zadel is hij OK te rijden, maar met de Barefoot sprong hij alle kanten op. Het was gewoon ENG om te merken hoe hij reageerde op hele minieme verschuivingen van mijn balans en kon hij ook totaal NIET ontspannen.

Lichtrijden was een compleet drama, daar werd hij erg nerveus van.
Na een poosje wende het wel en ik ben er nu dus achter dat ik heel erg moet werken aan een onafhankelijke zit en proberen echt minieme hulpen te geven... ligt dus aan mij en niet aan paard of zadel.

Je kunt dus ook niet van een jong paard wat nog niet zo heel lang onder het zadel is verwachten dat hij niet reageert op hele kleine balansverschuivingen itt een doorgewinterde knol (want die heb ik ook staan en dat rijd toch anders!)

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 23:26

Hallo, hier een enorme Wintec-fan!!! Ik heb dus een Wintec endurance!! Het is lekker licht, nou ja, en alle andere voordelen van een kunststof zadel. Het is groot met speciale kussens i.v.m. de drukverdeling. Lange zweetbladen waardoor je een stille beenligging hebt (mijn paard gooit hoog op dus da's handy) Ik heb nu weer even mijn oude vzh Wintec eropliggen om mijn endurance zadel een beetje netjes te houden. Met dressuur zit de vzh beter (diepere zit) maar buiten zwabber ik alle kanten op met mijn benen. Dus zodra het weer een beetje weer is haal ik mijn endurance exemplaar weer van zolder!!!

Ik ben er heel blij mee en trouwen ook prijstechnisch is een Wintec natuurlijk erg aantrekkelijk!!