Wie heeft er nog vragen m.b.t. EHBO?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-01 12:11

Hallo allemaal!
Aanstaande donderdag hebben wij (eindelijk Haha! ) de langverwachte EHBO cursus op stal van mijn DA, als jullie misschien nog leuke/interessante/nuttige vragen hebben die ik op die avond zou kunnen stellen, plaats ze dan even hier ajb! Dan weet ik tenminste zeker dat mijn DA zich niet hoeft te vervelen en dat er hopelijk ook geen dingen meer zijn waarvan ik later denk: had ik dat maar gevraagd... Haha! Dus een ieder die mee wil brain stormen...graag!!! Liefst dingen waar dus accute hulp bij geboden is of zou kunnen zijn en veel voorkomende medische problemen en de dingen die je daar aan kan doen...alvast bedankt. Haha!

[Edit] hele lange titel ingekort [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-11-19 11:22 ]</font>

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 12:56

mmmh. Van een dierenarts? leuk! Weet niet of mijn vragen EHBO zijn, maar wat mij direct te binnen schiet wat ik zou willen vragen:

Wat is zijn oplossing tegen mok?
Wat te doen als je paard midden in het bos ineens kreupel is?
Kan je rijden met losse ijzers?
Wat mee te nemen als EHBO pakket op trailer/vrachtwagen?
Is er medicatie om de spieren losser te krijgen?
Wat kan je doen om je paard beter in het haar te krijgen (als in natuurlijke glans)
Wat te doen tegen schilvers in de manen?


Zoiets? Misschien niet al te erge algemene vragen, maar dat schoot mij te binnen! Hoop dat je er wat aan hebt!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 13:41

Laten rollen bij koliek of echt met de zweep in de benen jagen en in beweging houden? Zijn de meningen namelijk nogal over verdeeld!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 13:49

Misschien kun je vragen wat voor eerste hulp je kunt geven gedeeltelijke en/of algehele ontschoening?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 19:18

Ik ben ook altijd erg geïnteresseerd in zaken die met hoeven te maken hebben.

- Wat kun je het beste doen als je onderweg een ijzer verliest en je moet nog een eind naar huis? In de berm rijden, over de weg, andere ijzer (voor of achter) er ook af halen, of iemand bellen in de hoop dat diegene je wil ophalen met de trailer?

- Wat doe je als je paard een scheur in zijn hoef heeft? Als in: hij heeft er geen last van maar je wilt niet dat het erger wordt, bedoel ik dan.

Op zich niet echt spoedgevallen zoals slagaderlijke bloedingen ofzo, maar wel dingen die vaak voorkomen en vervelende gevolgen kunnen hebben bij verkeerd doorrijden.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 19:46

Hoe wil jij het andere ijzer eraf halen dan? Haha!
Zelfs al zit een ijzer nog maar aan 1 nageltje vast kan je hem vaak niet met je blote handen eraf krijgen.

Bij een scheurtje in de hoef kan je een dwarssnede erboven maken, dan kan het niet verder scheuren. Maar dat kan de hoefsmid beter doen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 20:31

Ehm... ja, met je blote handen lukt dus niet. Maar het kan zijn dat zo'n EHBO-cursusleider hele simpele tips heeft waar nooit iemand aan heeft gedacht?

Voorbeeld (ff erg offtopic): met skaten neem ik altijd het sleuteltje mee waarmee ik de moeren van m'n wielen aandraai. Als er dan onderweg eentje losraakt, ben ik niet verplicht per bus of op m'n sokjes terug te gaan. Alleen heb ik in nog geen enkel skateboekje-met-handige-tips gelezen dat het slim is om je sleuteltje mee te nemen tijdens een rit... Lachen

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 20:42

*hoe leg ik een noodverband aan

* wat te doen bij een slagaderlijke bloeding

* mijn paard heeft in een spijker getrap hoe handel ik verder.

*Ik denk dat mijn paard een been gebroken heeft wat nu?

*Hoe handel ik bij een slokdarm verstopping, koliek aanval, maandagziekte, acute hoefbevangheid.

Vragen over geboorte en dracht zijn misschien ook erg intressant

* wanneer roep ik de veearts tijdens een bevalling.

*hoe behandel ik het veulen als de moeder bij de
geboorte overlijd

oei wel heftige dingen, maar wel goede dingen om te weten denk ik.
thuis heb ik een boekje waar het een en ander instaat over ehbo