Uitmesten ... grote drollen, kleine drollen, HOE?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Uitmesten ... grote drollen, kleine drollen, HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 19:38

Even duidelijk stellen. Ik heb een tinker staan en die mest ik zonder al te veel problemen uit, dat zijn drollen van formaat die "handelbaar" zijn. Maar ik heb ook een shetje, die drolletjes zijn gewoon "mini" (nog kleiner dan de drollen van m'n vorige ponymerries B en C maat). Hoe doen de shetty-eigenaars dat met die kleine drolletjes Verward Ze staan beiden op stro. Het is gewoon vrijwel onbegonnen werk en dus strooi ik nu na het uitscheppen van de "eilandjes" drol gewoon stro op. Ergens voel ik me daar niet echt fijn bij omdat bij de tinker elk mestballetje eruit gaat .... Dus ... werp 's een lichtje op de shetlanddrolletjes

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 20:22

Met chirurgische handschoenen heb ik al een paar keer gedaan Lieke, da's inderdaad een oplossing, balletjes vissen . De hoop was er echter om een rugvriendelijker manier te vinden.
Misschien inderdaad zo'n mestboy proberen al zijn die dingen ook niet echt handig voor een strostal denk ik Verward
Berdientje ... aanstampen Bloos! En na een tijdje heb ik een shire-formaat shetlander staan dan hahahaha ... Ik ben nogal een pietje precies in de stallen en heb ze graag netjes Knipoog

M'n tinker neemt nu trouwens het leuke "grapje" op om z'n mest te begraven Lips are sealed Hij mest in één hoekje (tenzij je de bovendeur van de stal dichtdoet) en dus iedere keer gaat daar een hoop stro over van meneer Verward Resultaat is dat ik vanavond een hoop van een dikke meter hoog heb mogen wegwerken! Flinke laag stro, drollen, weer laag stro, weer drollen ... hoe gek kan een paard zijn hé Lips are sealed
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 30-01-04 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 20:27

Laurakeuh schreef:
ik doe het met zo'n mestboy, ... en als er nog een klein beetje blijft liggen gebruik ik ook handschoenen !!


Staat je shetje ook op stro of op houtkrullen? En werkt een mestboy ook goed bij "ingedolven" mestballen in het stro?
Dit lijkt me nog een goede manier OK dan! en bespaar je toch een beetje op je rug en krijg je tegelijk de stal goed netjes

Ann, een bietenriek, wat is dat precies? Hier hebben die dingen allemaal een andere naam Bloos!
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 30-01-04 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 20:33

Mestvorken met veel tanden? Die van mij heeft er vier Verward En een bollenvork? Damn wat kan het toch soms moeilijk zijn als Belg op een Nedelands forum Haha! Straks op google al die soorten mestvorken opzoeken *LOL*

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 21:34

Aha!! Dus wat ik als mestvork gebruik is helemaal geen mestvork! Die vork van Ann lijkt me wel iets, met 10 tanden zal het wel een stuk beter geregeld zijn voor de kleinere formaat van drollen Haha! Bedankt voor de tip Tinkiebel, hoe dat ik er zelf niet ben opgekomen Mja, een mens kan niet aan alles denken hé Haha!. Het zal dus zo'n mestboy worden en meteen een andere echte mestvork ook

Komende lente komt er een nieuw stalletje voor het shetlandertje (schuilt nu onder het hooi-afdak) en misschien moet ik toch 's houtkrullen proberen dan. Met de tinker komt het te duur uit, op stro is ie netter, vraag me niet hoe het komt, ik heb er geen idee van! Hemparade weet ik geen enkele verkoopsplek van in de omgeving hier jammer genoeg. Blijkbaar is de markt van strooisels in Nederland toch wat diverser dan hier. De paardenspullen in het algemeen zijn hier wat beperkter kwa aanbod. Van soorten ontwormers tot zelfs het niet weten wat een hengstenketting is Bloos! De Belgen denken nog steeds "boers" als het op paarden aankomt denk ik Lips are sealed Haha!. Ze kijken je dan zo raar aan als je om iets vraagt zoals een hengstenketting en komen aandraven met een hengstenbit Lips are sealed
Laatst bijgewerkt door sonjabelgium op 30-01-04 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 21:43

Als Spix z'n stal niet helemaal netjes uitgemest is gaat ie mesten buiten z'n normale hoekje en heb ik meer opruimwerk achteraf. Toen hij hier aankwam was ie een vreselijke viezerik. Z'n moeder stond altijd aangeboden omdat het veulen (Spix dus) anders niet kon eten, ze had voernijd. Hij had dus niet geleerd om netjes te zijn. Op de duur heeft ie zelf uitgezocht dat het leuker is om te mesten op één plek. Hij staat op rubber matten en stro daarop, en de mesthoek liet ik "kaal" liggen en dat was zooooo handig . Maar nu heeft ie beslist dat drollen niet zichtbaar mogen zijn en gaat ie ze dus bedelven onder stro. Daag handigheid Lips are sealed hihihihihi Hij mest dus gewoon op z'n stroberg en doet er op één of andere manier extra stro overheen. De hoop vanavond was dik één meter hoog!!!!! Bovendien als je de bovenste staldeur dicht doet voor de kou/vorst mest ie ook nog's aan de andere kant van z'n stal ook. Beetje "protest-mesten", want zodra je die bovendeur weer open laat staan doet ie het niet meer

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 21:48

Aubiose heb ik wel al gezien (wel duur)!!!!!!!!! Spix is wat gevoelig voor rotstraal maar sinds hij die rubber matten heeft (zijn poreus) hebben we geen problemen meer gehad Knipoog. Als dat spul makkelijker uitmest en voor een shetlandertje heb je toch zoveel niet nodig moet het wel kunnen Knipoog Bedankt voor de uitleg!!
Stro heb je inderdaad een behoorlijke mesthoop van. Ik gooi het op het maïsland hier een stukje verder Schijnheilig Zolang de boer niets zegt zal het wel goed zijn zeker Tong uitsteken Zo'n gezonde stalmest, hij zou blij moeten zijn *LOL*

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 21:52

smurf"]
Met vlasvezelstro heb je de minste mestopslag: het verdwijnt vanzelf na 6 weken! (Plopspan heet dat in België).
Ik heb een hele goedkope plastic riek met heel veel tanden (stukof 20), daar valt geen drolletje tussendoor!
Voor veel boxen uitmesten gebruikte ik een sneeuwschuiver, maar dat hoef ik nu niet meer te doen!

Spix is zeker een hengst??? Die stapelen hun mest namelijk vaak!
[/quote]

Plopspan (klinkt bijna als plopkoekjes Haha!) heb ik inderdaad ook al gezien! Da's dus ook goed spul! Ik weet weer wat testen voor die kleine OK dan! Spix is inderdaad een hengst. Op zich heb ik niets tegen stapelen hoor, maar dat stro ertussen in lagen Verward ... Ik vraag me af of er nog zijn die dit doen! Letterlijk dus een dik pak stro over de drol heen en de nieuwe er boven op en weer begraven Clown Klaar voor de volgende Haha!

PS die plastiek-rieken, kunnen die wel dat gewicht hebben? Morrie z'n drollen zullen ook wel geen lichtgewichtjes zijn vermoed ik, maar die tandjes lijken zo "slap" Haha!

[quote="Myranda schreef:
Ik schud het stro altijd goed uit met een strovork en daarna veeg ik de drollen bij elkaar met een bezem. Dan opscheppen met een schep. Is toch niet zo moeilijk?


Neye, niet zo moeilijk ware het niet dat ik dus een mestvork heb gekocht een paar jaar terug die nu blijkt een maïsvork te zijn of zo Clown Geen wonder dat ik zo aan het klunzen was voortdurend Clown Mag nog blij zijn dat Spix zo'n flinke drollen produceerd Haha! Die z'n formaat blijf nog hangen op die viertander Haha!. Nu met die kleine was het elke dag weer in het haar krabben en dingen proberen tevergeefs. Ik was dat klunzen dus nogal beu en wat doe je dan ... Je opend een topic op bokt en de wijsheid komt in beekjes binnen met meteen bodemtips en al OK dan! Fantastisch toch?! Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-04 22:43

Dan is het geen Maïs-riek die ik heb, het is er één met vier tanden die wijd uit mekaar staan.

Ik zal het niet proberen om een hengst naast Spix'je te zetten, heb nu genoeg aan hem voor het moment *LOL* Een twee-jarige massieve puber heb ik m'n handen méér dan aan vol Haha!

Ligt het aan mij of is het raar om iets nat te maken (plopspan) en dan de natte plekken eruit te halen? Het zal wel zijn omdat ik het niet ken hoor *LOL* Heb al iets opgevangen over "aktiveren" of zo Verward Het zal dan ook wel niet zeiknat moeten vermoed ik Knipoog Het shettertje mag officiëel een stal van 6 vierkante meter hebben (da's de maximaal toegelaten afmeting om zonder bouwtoelating te zetten hier). Baaltje of drie zal al flink hoog liggen denk ik. Hoe vaak vul je dan de bovenlaag aan en maak je die dan ook weer nat?

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-04 03:00

Loex schreef:
De mestboy is echt heel handig!

Maar maken merries nou meer zooi als ruinen vraag ik mij af.. want mijn merrie maakt er een zooi van... of er een kudde olifanten heeft staan mesten..Afbeelding

En het ruintje: alles keurig in een hoekje.


Denk het niet. Mijn ponymerrie was extreem net in 'r stal. Alles ging precies één hoekje in en het stro kon ik letterlijk weken lang gebruiken van haar!!!! Het werd eigenlijk gewoon niet vies!
De shetland (ruin) zit vrij klein gestald nu, en ik kan niet zeggen dat ie een mega-viezerik is maar zeker niet dat ie supernetjes is ook Knipoog

De tinkerhengst is stukken beter geworden dat toen hij hier eerst was, maar kan nog niet tippen aan de merrie van hierboven vermeld Knipoog

De fjord is er eentje van wat komt, dat valt ....

Dus al bij al is het al dan niet netjes zijn niet geslachts gebonden volgens mij Knipoog

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HappyFlow, Leliesan en 37 bezoekers