tikken met je zweep

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hellgirl
Berichten: 162
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: brugge

tikken met je zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 22:27

Nu ben ik in een discussie gekomen met een meisje over waar je nu precies moet tikken met je zweep.
Moet je nu tikken juist achter je been of op hun bil?
Ik heb toch altijd gehoord dat het juist achter je been is, nu zegt zij het ander, en wilk toch wel zeker van mn stuk zijn.
kan iemand mij helpen? Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:30

Ligt eraan waarvoor je het paard wil aantikken,

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:32

als het is omdat hij niet reageert op je been dan net achter je been

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:35

Tja en als je wilt dat een paard niet uitbreekt over de schouder geef je hem daar een tikkie.... 't is maar net waar het nodig is.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 22:40

Uitbreken schouder een tikje. Alert maken tikje achter been of tikje achter been om mijn hulp te verduidelijken. Rij heel weinig met zweep.

hellgirl
Berichten: 162
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: brugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 22:57

waarom tikt men dan op het achterste?

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:01

Geen idee, mijn pony komt tegen mn been in als ik m op zn kont tik, tik m daarom altijd op zn schouder, reageert ie overgins WEL goed op.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 23:38

En waar moet je het paard tikken (behalve tussen de oren) wanneer ie steigert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 00:09

Lydiia schreef:
En waar moet je het paard tikken (behalve tussen de oren) wanneer ie steigert?


Misschien eerst even been geven (of een schop, paard en situatieafhankelijk) om te kijken of hij daar op reageert (dat is natuurlijk wel de bedoeling). Werkt dat niet, dan tik achter been.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:51

volgens mij is een tik op het hoofd wel erg gevaarlijk!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 17:58

Als ze steigerd, voor uit jagen met beenhulp.
Als ze bokt, mep op de kont
Als ze tegen mijn been gaat hangen (merrie eigen geloof ik Knipoog ) tikje achter mijn been...

Rij altijd met zweep, ook al heb ik een braaf paard. Maar als ik hem nodig heb, wil ik ook meteen kunnen tikken Knipoog

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:28

mijn pony reageert evht niet als ik met de zweep een tikje achter het been geef!!!
ze reageert alleen als ik er echt een mep geef op haar achterste want anders komt ze echt geen stap verder.. zelfs met sporen lukt het niet :S

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 18:35

Ben het niet eens, om een zweep te gebruiken als straf, maar eerder als een versterker van de beenhulpen, bij het niet begrijpen van het paard.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:01

Soms kan een beste oplawaai met de zweep heel verhelderend werken hoor.... bv. verklooide knol gaat altijd bokken in galop (paard is lichamelijk goed) andere ruiter stapt (ikke dus) erop... paard wordt eerlijk gereden maar gaat toch even uitproberen in galop... (KNAL) ruiter maakt het paard vervolgens een beetje moeilijker om paardje even te testen... Paardje bokt nog een keer... (KNAL) en paardje gaat vervolgens toch maar braaf aan het werk en doet het niet meer.... (zachte heelmeesters maken stinkende wonden) Overigens ben ik geen voorstander van slaan maar in sommige gevallen zoals bovenstaande dus wel. Als ik mijn eigen paarden met een zweep rijdt gebruik ik hem meer als aanwijsstokje... (even tikkie bij om ze atent te maken in bv achterbeen)

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:32

Bij mij is bokken, stijgeren en staken tik op de kont.
Slechte reactie op been achter mn been.

Maericken
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 19:56

hoe geef je een stijgerend paard een tik op zn kont???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:22

ToBontO schreef:
hoe geef je een stijgerend paard een tik op zn kont???


Gewoon op dezelfde manier als normaal.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:25

ToBontO schreef:
hoe geef je een stijgerend paard een tik op zn kont???

Een hand aan de teugels, andere hand met zweep los en zo hard slaan als je kan.
Moet hier wel bij zeggen dat het niet bij alle paarden zo werkt sommigen schijnen er hoger van te gaan stijgeren, laat ik het zo zeggen ik hoor van anderen dat het niet altijdwerkt, maar bij de pony's die ik gereden heb werkte het prima.
Maar vaak is stijgeren ook te voorkomen door ze op het moment dat ze willen gaan stijgeren een (paar) flinke tik(ken) te geven.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 20:36

Het stijgeren heeft zijn oorzaak en dikwijls een protest van een pienter paard en niet omdat het een "verklooide knol"is!! Dikwijls is het een protest van een pittig diertje en de communicatie niet begrijpt en in verzet gaat. Je kan nog zo goed je hulpen geven, maar als hij je niet begrijpt, omdat hij b.v nog te jong is of dat het niet op de hoogte is van wat er met de hulpen bedoeld wordt, kan ik het mij voorstellen, dat dit dier terecht onwillig is en kan dat door rammen met de zweep niet op prijs stellen. Achtergronden van het dier weten en een hoop geduld. Het ligt dikwijls niet aan het paard, maar dat is door de vele ruiters niet altijd te bevatten.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:28

Ik tik mijn paard meestal achter het been om hem actiever te maken voor het been. Als hij echt stout is of bijvoorbeeld weigerd ergens langs te lopen geef ik hem een tik op z'n kont

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:45

Een paard dat weigert te springen mep ik meestal ook flink op z'n kont!

Silmo
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:46

ik ben dr idd ook niet voor het voor een straf te gebruiken.. Boos!
doe t maar om je hulp de versterken ofzo maar niet als straf
ik gebruik haast nooit een zweep...
mijn pony word er alleeen maar hitsig van Haha!
ik kan eigelijk nie zo goed met zweep rijden Verward

Silmo
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 21:47

oow jah wel met springen dat werk!
dan klop ik een beetje op haar schouder en na een weigering krijgt ze (sorry)
tog een tikkie op dr reet

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 22:43

Paduc schreef:
Ben het niet eens, om een zweep te gebruiken als straf, maar eerder als een versterker van de beenhulpen, bij het niet begrijpen van het paard.

De eerste week dat Mabel onder het zadel was, wilde ze nog wel eens een bokje geven, niet gemeen, maar dat probeert elk paard wel, de eerste keer met iemand op zijn rug.
En dan liever meteen duidelijk maken dat je daar niet van gewenst ben, dan lief foei zeggen, en zo'n rot bok krijgen.

Zo als Annegti uitlegt, veel paarden worden verkloot omdat ze niet meteen worden afgestrafd, en doorkrijgen dat ze met bokken iemand er af kunnen krijgen. En het is makkelijk een paard meteen te vertellen dat dat niet mag, dan het eenmaal "aangeleerd" er uit te krijgen.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-04 23:06

Wat eigenlijk iedereen zegt, ligt het aan welke hulp je iets wil verduidelijken waar je je zweepje plaatst. Maar als ik met zweep rijd dan is het meestal achter mn been of op de schouder bijv. Als ze echt heel vervelend zijn en ze hebben echt een tik nodig, dan een op kont