Nieuw weiland aan (laten) leggen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Nieuw weiland aan (laten) leggen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 12:28

Wij zijn bezig met de huur van een 1 hectare grond in de nabije omgeving voor langere periode. Het stuk waar we de paarden nu hebben lopen, hebben we een mondelinge afspraak dat we dit nog tot winter 2008/2009 kunnen huren, dus we hebben geen directe haast.
Wel willen we het liefst komend voorjaar over.

Voor het nieuwe perceel gaan we zeer binnenkort al kijken samen met de 'makelaar' en de mogelijkheden bespreken, maar ik wil vooraf al wel wat meer op de hoogte zijn van wat IK nu eigenlijk wil en wat verstandig is. Vandaar dit topic om wat ervaringen, meningen en feiten te vragen.

Het perceel is nu nog bouwland (akker!), dus er zal gras ingezaaid moeten worden.
1) Kan gras nu nog ingezaaid worden met een fatsoenlijk resultaat?
Ik kan vinden april of september voor het inzaaien, maar heb zo her en der nog gelezen dat men bijv. afgelopen week nog ergens ingezaaid heeft.

2) Met het oog op komend voorjaar wellicht pas inzaaien, hoelang doet gras er gemiddeld over om op maaihoogte te groeien?
Ik ga er nl. al wel vanuit dat het eerst een keer gemaaid moet worden, alvorens de paarden er op gaan.

3) Wie heeft er ervaring met het tijdelijk beweiden van schapen op een verse weide?
Ik las dat dit veelal gebeurd en het goed is voor het 'aanstampen' van de grond.

4) Kan je ook kiezen voor laten beweiden van schapen IPV hooien?
Zo'n eerste snede-hooi wil ik nl. niet voeren en dan blijf ik daar weer mee zitten....

5) Zijn er nog diverse mengsels graszaad mogelijk voor een paardenweide?
Volgens mij wel... ik wil in elk geval geen koeienweiland Clown

6) Is een mengsel met talloze kruiden een succes?

7) Werken de meeste loonwerkers met een standaard pakket aan keuze graszaad of is dit echt altijd eigen keuze/inbreng?

Ik zal hier vast nog wel met meer vragen komen, maar voor nu is dit even wat in mij op kwam.
Andere tips, etc zijn uiteraard ook welkom.

Ik ga zelf ook nog even internet afstruinen, voor dat waar ik nog aan twijfel.

Cheveyo

Re: Nieuw weiland aan (laten) leggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:39

van alles verder ben ik niet zo heel goed op de hoogte daar zijn andere bokkers voor. Maar ik weet wel uit ervaring dat het huren van loonwerkers en hun machines behoorlijk in de kosten gaat lopen. Je zou bijna zelf zo'n range aan machines en kennis moeten hebben om het een beetje betaalbaar te houden. Afgezien van de duuure aanschaf van die machines natuurlijk Knipoog
65 euro per uur is niets en dan als je met hooien aan de gang gaat moet er meen ik 5 dagen lang gekeerd worden, dan heb je nog het inbalen etc.
Je zou bijna op zoek moeten gaan naar iemand die het voor een vriendenprijsje zou willen kunnen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 12:43

Afgezien van de kosten wil ik toch liever niet hooien, maar de kosten voor het inzaaien kunnen we toch niet omheen en houden we rekening mee Ja Het is voor een zeer goed doel ( Knipoog ) en de maandelijkse lasten zijn er ook naar om dit te doen.
Desalniettemin heb ik idd ook al een balletje opgegooid bij een kennis die misschien wel iets weet voor een vriendenprijsje Bloos
Maar dat zou mooi meegenomen zijn, geen vereiste.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:51

snowdon schreef:
Wij zijn bezig met de huur van een 1 hectare grond in de nabije omgeving voor langere periode. Het stuk waar we de paarden nu hebben lopen, hebben we een mondelinge afspraak dat we dit nog tot winter 2008/2009 kunnen huren, dus we hebben geen directe haast.
Wel willen we het liefst komend voorjaar over.

Voor het nieuwe perceel gaan we zeer binnenkort al kijken samen met de 'makelaar' en de mogelijkheden bespreken, maar ik wil vooraf al wel wat meer op de hoogte zijn van wat IK nu eigenlijk wil en wat verstandig is. Vandaar dit topic om wat ervaringen, meningen en feiten te vragen.

Het perceel is nu nog bouwland (akker!), dus er zal gras ingezaaid moeten worden.
Ik kan vinden april of september voor het inzaaien, maar heb zo her en der nog gelezen dat men bijv. afgelopen week nog ergens ingezaaid heeft.

2) Met het oog op komend voorjaar wellicht pas inzaaien, hoelang doet gras er gemiddeld over om op maaihoogte te groeien?
Ik ga er nl. al wel vanuit dat het eerst een keer gemaaid moet worden, alvorens de paarden er op gaan.

3) Wie heeft er ervaring met het tijdelijk beweiden van schapen op een verse weide?
Ik las dat dit veelal gebeurd en het goed is voor het 'aanstampen' van de grond.

Zo'n eerste snede-hooi wil ik nl. niet voeren en dan blijf ik daar weer mee zitten....

7) Werken de meeste loonwerkers met een standaard pakket aan keuze graszaad of is dit echt altijd eigen keuze/inbreng?

Ik zal hier vast nog wel met meer vragen komen, maar voor nu is dit even wat in mij op kwam.
Andere tips, etc zijn uiteraard ook welkom.

Ik ga zelf ook nog even internet afstruinen, voor dat waar ik nog aan twijfel.

Ook wij hebben nu net weer 1,5 hectare land erbij. Dit was ook landbouwgrond. De aardappels zijn er net uit.

Een loonwerker heeft voor ons de grond eerst goed omgeploegd, zodat alle aardappelrestjes weg waren. (dit is overigens voor ons begin oktober gebeurd, we kregen het advies van de loonwerkers om het ook niet heeeel veel later te doen)Daarna zijn ze komen inzaaien.
Wij hebben zelf aangegeven WAT voor graszaad we wilden. We hebben voor paardenweidegraszaad (bij oa Welkoop te koop) gekozen. Loonwerker weet wel hoeveel zaad er nodig is voor een hectare. Als je dicht ingezaaid wil moet je gewoon wat extra vragen.
(wij waren nu niet zo gek veel kwijt ... als ik de andere loonwerkers hoorde ... en waren voor de 1,5 hectare in totaal iets van 350 euro kwijt, alles incl., echter niet gek veel zaad erin, hadden eigenlijk ietsie meer gewild...)
Wij hadden een natte plek in het land, waar wat water stond en de grond sjompig was, daar hebben ze eerst niet ingezaaid, wel wat graszaad achtergelaten, zodat we dat zelf later met de hand in kunnen zaaien.

Nu is het bij ons al mooi iniminiegroenig, dus ws in het voorjaar redelijk gras. We wachten niet tot het al te hoog staat en laten het op tijd al een eerste keer maaien
(vorig jaar met nieuw stuk gras te lang laten groeien en toen laten maaien...bende....laten liggen kon niet omdat het teveel/telang was en hooien ook niet, zat veel zand in, omdat weide nog niet dicht begroeid was)
In het voorjaar gaan we ook even kijken hoe dun het bezaaid is, gaan we evt met de hand nog bijzaaien.

Volgens mij is het nu wat aan de late kant Leon....het is erg nat en kans op nachtvorst is in deze periode stukken groter, met kans dat al het zaad verrot in de natte grond of doodvriest (en dan moet je het opnieuw doen...en dan voor die kosten .... jammer geld)Ik zou ....zeker omdat je het andere land tot winter 2008 hebt, het land komend voorjaar zo vroeg mogelijk inzaaien, als er een redelijk stukje gras opstaat een keer laten maaien en zo in de zomer of nazomer erop.

Maaaar dat zou ik denk ik doen, misschien een loonwerker vragen!

Kun je daar ook een schuilstal etc neerzetten Leon???

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:55

Dat is idd een prima optie! Schapen trappen de grasplantjes ook `uit elkaar` zodat je een dichtere grasmat grijgt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 12:55

Schuilstal (en meer) worden volgende week allemaal besproken als we het ter plekke gaan bekijken.
Ik wilde mezelf in elk geval al wel beter voorbereid hebben op zaken waarbij ik net kom kijken Knipoog

Mijn gevoel en verstand zeggen nu overigens: wachten tot het voorjaar.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 13:05

Nibbit schreef:
Dat is idd een prima optie! Schapen trappen de grasplantjes ook `uit elkaar` zodat je een dichtere grasmat grijgt

Hebben jullie hier ervaring mee? Dan vóór of ná het hooien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:08

snowdon schreef:

Daar durf ik geen antwoord op te geven, wij doen het meestal in het vroege najaar, op zich is het nu steeds vrij mild geweest. Ik zou daar echt met de lokale boeren / loonwerkers voor mee overleggen. Zij kennen het land, het weer, en weten wat er wel of niet kan. Dat kunnen wij via internet echt niet beoordelen omdat het voor elk gebied / jaargetijde weer anders is Lachen

Citaat:

Als je gaat inzaaien voor weideland moet je eigenlijk het eerste jaar alleen maar hooien en niet beweiden, of alleen schapen. Iig geen paarden / runderen omdat die vanwege hun gewicht de boel kapot lopen. Pas in het tweede jaar kan je in de periodes gaan beweiden. Na zo'n 3-4 jaar zou je over kunnen gaan op fulltime beweiding. Van belang is dat de grasmat de tijd krijgt om goed te groeien en stabiel te worden.

In jouw geval zou het dus een optie kunnen zijn om het in te laten zaaien, schapen erop te beweiden, en beperkt, dus alleen in de zomer, en zeker niet te lang. De paarden erop weiden. Zodra het nattig word, paarden eraf, of op een klein stukje zetten wat ze mogen slopen. Het is even slikken, maar uiteindelijk gaat het herstel van je mat voor. Dan kan je nl in latere jaren er wel langer op Lachen

Citaat:

Schapen zijn inderdaad goed voor je weide, eten het mooi gelijkmatig + lopen de boel niet kapot.

Citaat:

Eigenlijk nog nooit zo over gedacht, maar ik neem aan dat dat ook wel een goede optie is Ja Als je logisch nadenkt Lachen

Citaat:

Volop, maar, je weet, zodra er 'paard' in staat schieten de kosten ook gigantisch omhoog Knipoog Wat voorbeelden :
Pavo : http://www.pavo.nl/specials/paardengras ... uiden.html (gebruik Bokt hiervoor ook even, is al vaker besproken)
--> Jammer dat de verhoudingen van de rassen niet weergegeven worden, op zich ziet het er wel goed uit.
Eurograss : http://www.eurograss.nl/page.php?sid=27
--> Grass Balance zou mijn voorkeur zijn vanwege grassoorten en omdat het intensief beweid kan worden.
--> Low Fructane Mix kan ook interessant zijn omdat dat duidelijk voor 'sobere' rassen bedoeld is.

Mijn persoonlijke mening is dat je beter Grass Balance kunt gebruiken omdat fructanen meer worden gevormd onder 'stresserende' omstandigheden dan vanwege het gebruikte soort gras. Ook speelt daarin mee dat ik zelf op zware kleigrond zit. De regio waar jij zit, is dat zandgrond of kleigrond?

Citaat:

Nope, commerciële onzin Lachen Zorg voor een goede stabiele graszode, en de natuurlijke kruiden komen vanzelf wel langsvliegen en zullen zich zo ontwikkelen. Je kan namelijk wel allerlei soorten kruiden gaan inzaaien, maar als die normaal al niet voorkomen in jouw gebied, dan zullen die zich daar ook niet ontwikkelen maar andere kruiden juist overontwikkelen waardoor het onkruid wordt.

Citaat:

Hangt van je loonwerker af Clown Ze zullen hun vaste gamma aan producten hebben, maar als jij zegt, ik zou graag dat en dat willen, dan zullen ze daar zeker naar luisteren. Gewoon overleggen.]

Succes! En schakel mensen met kennis uit jouw omgeving in.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 13:16

Kijk, dat is nog eens een reactie! Super, Maya!
Uiteraard gaan we overleggen met loonwerkers en dergelijke, maar wil zelf ook vooraf wat kennis hebben. Al is het maar een beetje meer dan gisteren. Dit topic is erg handig voor mij om zo te weten wat ik moet vragen/overleggen en het scheelt weer wat domme vragen wellicht. En als hun met iets komen, zegt het me tenminste iets, omdat ik het al eens gelezen heb bijvoorbeeld.

* puntje voor mezelf: paddock maken, dus niet álles inzaaien Clown

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:20

Citaat:

Citaat:
Citaat:

Als je gaat inzaaien voor weideland moet je eigenlijk het eerste jaar alleen maar hooien en niet beweiden, of alleen schapen. Iig geen paarden / runderen omdat die vanwege hun gewicht de boel kapot lopen. Pas in het tweede jaar kan je in de periodes gaan beweiden. Na zo'n 3-4 jaar zou je over kunnen gaan op fulltime beweiding. Van belang is dat de grasmat de tijd krijgt om goed te groeien en stabiel te worden.

Bij ons zaten we met hetzelfde probleem, maar als ze niet te lang op een stuk staan kan het prima hoor! Ons grasland is absoluut niet kapot, gras zit er zeer stevig in, en onze zware paarden stonden er na 3 maanden al lekker op. Ik moet wel zeggen, als het gras dan op was, gingen ze ook gelijk naar een ander stuk, dus veel tijd om het kapot te lopen hadden ze niet.

Wij hebben een mengsel voor speciaal paardengras, da's niet zo vet zeg maar. En kruiden is onzin, harstikke duur, en vaak gaat het toch niet goed omdat je er de juiste grond niet voor hebt.

Kosten van loonwerkers ed. zijn wel vrij hoog, wij kwamen voor het ploegen, gladmaken, inzaaien, onkruid doodspuiten en een keer maaien (toen het nog heel kort was, om het steviger te laten wortelen) ruim boven de 1000 euro uit. Voor een stuk van 117 bij 120 meter geloof ik.

Veel succes!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 13:25

Owja, wij zitten op zandgrond.

Voor de loonwerker kunnen we gelukkig nog even sparen, als we het komend voorjaar pas doen Clown

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:27

snowdon schreef:
Nibbit schreef:

Hebben jullie hier ervaring mee? Dan vóór of ná het hooien?

De schapen van iemand anders lopen van november tot ongeveer begin maart op ons land.

Ik zou eerst de schapen er op laten en daarna hooien, maar dat is maar net in wat voor tijd je zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:28

Zandgrond is wat dat betreft inderdaad wel fijner heb ik begrepen Lachen Wordt minder nat, wel staat me iets bij over dat het wat losser is allemaal. Ik zal eens thuis een balletje opgooien, pa weet daar meer vanaf Clown

Je zou eventueel ook kunnen overleggen voor een mogelijkheid dat hij dat 1e-snede hooi dan van je koopt? Of ruilt voor goed paardenhooi? Lachen Om de kosten te drukken bij de loonwerker?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 13:30

Laatst bijgewerkt door snowdon op 08-11-07 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:37

Nee, ken ik niet, maar even gekeken
Citaat:
Samenstelling
30% --> Engels raaigras sportveldtype Tapiola
20% --> Engels raaigras middentijds doorschietend Patricio
20% --> veldbeemdgras Conni
20% --> timothee weidetype Thibet
10% --> roodzwenkgras met forse uitlopers Pernille

Hoog gehalte aan Engels raaigras, da's goed, Engels raai is namelijk een stabiel en sterk gras, het levert een stevige grasmat en energie voor de paarden. Die twee verschillende soorten slaan op de tijd dat het groeit als het ware. Het sportveld zal zorgen dat het sterk is. Ook is Engels raai een middenmoter qua 'stengeligheid'.
Veldbeemdgras is hier een soort 'opvulling' qua energie zit er weinig in, maar het is goed gras en paarden vinden het lekker. Ook is het niet bijzonder stengelig. Hier kan je vrij arm hooi van krijgen.
Timothee is heel kruidig gras, paarden zijn er gek op, maar is iets te 'zacht' om alleen te voeren'.
Roodzwenkgras, lekker, bij uitstek geschikt paardenhooi, heel stengelig en smakelijk.

Is inderdaad vergelijkbaar met dat Eurohorse, zou wat mij betreft eigenlijk effen zijn welke je pakt Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 13:41

Jammer dat in zulke mengsels dan zo weinig roodzwenkgras zit....!?

Engels raaigras is toch ook eiwitrijk en in een koeiengrasmengsel veel dominanter aanwezig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:46

Klopt inderdaad, maar Engels raai heeft ook als voordeel dat dat heel goed doet in Nederland op de bodems, dat type ras heeft zich goed aangepast aan het weer en de omstandigheden hier. Je moet eigenlijk verschillende soorten grassoorten hebben, puur weide van 1 grassoort gaat vaak niet werken. Juist die aanvullende zaken zijn van belang. Verder is het ook zo dat de 'energie' van je weide afhankelijk is van je mate van beweiding. Laat je het lang of kort groeien of niet, ik ben zelf persoonlijk van mening dat dat niet zo heel erg veel uitmaakt, eventueel moet je de duur van het beweiden aanpassen in 'stressvolle' periodes (voorjaar dus) tot de paarden gewend zijn aan het gras. Maar van belang is meer of het gras stabiel beweid wordt, dus een zelfde mate van afgrazing / groei / water / bemesting.

Wij hebben zelf in onze wei : Engels Raai, Roodzwenk, Veldbeemd en Klavers in de wei staan. Vooral klavers zou ik in jouw geval vermijden, het is wel heel lekker voor de paarden, maar ook erg energierijk.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 13:52

volgens mij hebben wij nu graszaad van

HorseMaster

Het grasmengsel voor paarden, geiten en schapen. De grassoorten in Horse Master zijn speciaal geselecteerd voor het korte grazen. Eigenschappen: kan goed tegen kort afgrazen, snelle kieming en vestiging, zeer smakelijk voor paarden.
Zaaidichtheid: 1015 gr/m²
Verpakking 15kg.
Toepassing: paarden-, schapen- en geitenweide

Echter die zaaidichtheid hebben wij nu niet.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 16:50

Ga als boerin helemaal mee met Maya d'r post.... Haha!
Overigens gaan schapen gecombineerd met paarden super, ook qua wormen e.d. Geen besmetting....

Wat betreft nu nog inzaaien is niet erg verstandig. Als je vorst krijgt heb je echt hele slechte kwaliteit gras en heb je volgend jaar langer nodig om het goed te krijgen... begreep ik van mijn hubbie... Het kan dus wel echt doodvriezen....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 20:14

En aan welke maand moet ik denken bij zo vroeg mogelijk inzaaien?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:21

1en 2:
bij ons is geloof ik dit jaar maart ingezaaid?
rond 20 juni konden de paarden er op, toen was het echt hoog.
en was er al een keer gemaaid en gespoten tegen onkruid wat na dat het een bouwakker geweest was toch nog weer opkwam.
als je nu gaat zaaien heb je kans met vorst en teveel regen dat de helft niet kiemt.

3:
hebben wij niet gedaan, prima grond dus meteen de paarden er op,en heb het idee dat de grond door hen ook prima is aangestampt

4:
we hebben niet gehooid, wel een keer gemaaid ,maar dat gras was te weinig om pakjes van te laten maken.

5:
wij hadden mengsel van horsemaster, en ik ben er echt dik tevreden over!
mijn pony met zomereczeem reageerd er ook heel fijn op,minder last dan andere jaren.

6:
ik heb geen idee ,maar teveel kruiden kunnen denk ik je weiland wel erg overwoekeren denk ik?
7:
de loonwerker die bij ons geweest is zaaide dus gewoon het mengsel van horsemaster in

http://www.barenbrug.be/
staat heel veel info op de site,ook over inzaaien enzo Knipoog

en mocht je nieuwsgierig zijn:
dit zijn de fotos van toen de paarden er net op liepen
http://www.mijnalbum.nl/Album=6BJ68L86

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:37

snowdon schreef:
En aan welke maand moet ik denken bij zo vroeg mogelijk inzaaien?

maart/april....

Wij hebben het nu een maand of 2 geleden ingezaaid, maar volgend jaar mei gaan er toch echt paarden op. Het is nu al behoorlijk groen. Wordt nog wel een keer gemaaid. Maar een jaar wei laten doen wij dus niet...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 21:37

Dat is allemaal wel te doen dus... Maart klinkt goed Ja

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 22:39

Leon, je moet goed informeren wat zo`n loonwerker kost. Ik had ook een kennis die het wel voor mij zou regelen. Voor mijn stukje weiland(60x80) zou het 1500 euro gaan kosten. Niet gedaan. Er zijn boeren in de omgeving die het nu doen voor veel minder. En mannen van de rijvereniging helpen mee voor een gehaktbal. Bedoel maar, gelijk prijs weten anders schrik jeje rot. Ik heb het zelfde gras gekocht als Ij. 15 kg voor 80 euro. genoeg voor 3000 vierkante meter heb 2 zakken gekocht.
Zit er al draad omheen. Kost ook veel. Emn wat een soorten. Heb net tweedehands palen op MP gekocht met draad en isolatoren.
Heb nu niet gezaaid, was volgens de boeren te laat.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 22:45

Ja pff van draad en palen weet ik ondertussen genoeg, dat hebben we voor het huidige stuk al behoorlijk aan moeten schaffen.

We zijn ons er van bewust dat er nog heel wat kosten bij komen kijken, dat wordt nog goed uitgezocht. We hebben ook ruim de tijd.

Als we volgende week zijn wezen kijken en praten, gaat het balletje naar de loonwerker en dergelijke Knipoog Er is ook al wel gezegd dat de eigenaar van de grond veel kan doen tegen kostprijs.

Wat zouden ze dan precies doen voor die 1500 euro, riona?