Meest humane dood voor mijn paard......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sebito
Berichten: 54
Geregistreerd: 07-11-02

Meest humane dood voor mijn paard......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 17:10

Ik heb te horen gekregen dat mijn paard door zware artrose niet meer te helpen is en men heeft mij geadviseerd het paard uit zijn lijden te laten verlossen.
Nu ben ik maar steeds aan het twijfelen, wat is de beste methode?
Een noodslachting waarbij ze dus een stroomstoot door haar hoofd krijgt of is een spuitje het beste.
Wat adviseren jullie Bokkers mij??? Huilen

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:11

Allereerst heel veel sterkte!

Als vervoer nog te overwegen is zou ik hem naar een slager (laten) brengen dan krijgen ze een pin in het hoofd geschoten en is het met 1 seconde bekeken! Met spuiten heb ik iets te vaak meegemaakt dat ze ertegen in gaan! En dat is vreselijk om te zien.

Sebito
Berichten: 54
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 17:13

Mijn voorkeur gaat daar ook naar uit, maar wat als ze mis schieten en mijn paard ligt te spartelen? Ik wil namelijk wel in de buurt blijven....

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:13

Ik zou zeggen een spuitje, met van tevoren een kalmeringsmiddel. Maar ik weet zeker dat er ergens een heel lang topic op dit forum staat wat hierover gaat. Gebruik even de zoekmachine.

Stroomstoot doen ze volgens mij alleen bij varkens? En niet bij paarden, die worden idd geschoten.

perlee
Berichten: 317
Geregistreerd: 07-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:15

Ben voorstander van een spuitje met aan kalmeringsmiddel daaraan voorafgaand. Slacht geeft zo vreselijk veel stres.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:16

Ik ben nogal tegen naar het slachthuis gaan.
Paarden ruiken daar de dood. De geur van geslachte dieren hangt er rond.
De vredigste dood is volgens mij op de weide. Een zeer zware verdoving en daarna "het" spuitje. Dan sterven ze op de plaats waar ze zich thuis voelen.
Laatst bijgewerkt door visje op 29-01-04 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:16

Ben ook voorstander van een spuit, vind ik toch iets humaner (voor zover dat geld voor een dier) dan slachten. Slachten opzich vind ik al een eng idee, dan vind ik het fijner als mijn paardje in mijn armen rustig inslaapt. Bij allebei kan het fout gaan, weet alleen niet hoe groot de kans daarop is.

Sterkte ermee! Ach gut

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:17

Ben ik het ook mee eens. Zo kan je tenminste ook je paard op een mooi plekje laten inslapen! En niet in een slachthuis dat lijkt me voor het paard vreselijk want ze weten heus wel waar ze heen gaan! Ik zou dus ook voor een spuitje gaan!!
iig STERKTE hoor!!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:18

Veel sterkte!!

Ik zou mijn paard in laten slapen. Ik heb dit al een keer laten doen en ik vond het een hele nette manier. Hij kreeg een kalmeringspuitje werd daarna helemaal onder narcose gebracht en pas toen kreeg hij het definitieve middel..
Maar gebruik de zoekfunctie eens hier zijn al duizende topics over geweest.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:18

Sebito schreef:
Mijn voorkeur gaat daar ook naar uit, maar wat als ze mis schieten en mijn paard ligt te spartelen? Ik wil namelijk wel in de buurt blijven....


Juist! Wat dan? Want ook het misschieten gebeurd heel regelmatig. En mensen kunnen zeggen van niet maar het is wel degelijk zo.

Ik zou gaan voor de optie verdoven en dan een spuitje.

Pin door het hoofd of stroom zou bij mij (maar dat is mijn persoonlijke mening) absoluut niet gebeuren.

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:19

irish_lady schreef:
Allereerst heel veel sterkte!

Als vervoer nog te overwegen is zou ik hem naar een slager (laten) brengen dan krijgen ze een pin in het hoofd geschoten en is het met 1 seconde bekeken! Met spuiten heb ik iets te vaak meegemaakt dat ze ertegen in gaan! En dat is vreselijk om te zien.



Dit vind ik dus ook, dan is het in 1 x gebeurd en zouden ze het bij een spuit niet aan voelen komen???

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:19

Ze schieten zo honderd dieren op een dag af, dus mis schieten zullen ze niet snel, ook bij de slachterij waar ik geweest ben bleef het paard heel rustig en had geen idee wat er met hem te gebeuren stond! Van het spuiten heb ik echt een trauma gekregen, wat een naar gezicht, na de verdoving ging de eerste spuit erin, paard vocht tegen de verdoving en ging weer staan! Het heeft 3!!! spuiten gekost voordat hij dood was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:20

Allereerst heel veel sterkte gewenst, wat je ook gaat beslissen.

Heeft het paard geen pijnstillers/ontstekingsremmers waardoor de slager al geen optie meer is?
Ik zeg altijd dat ik het liefst zou laten slachten, omdat ik paarden echt heb zien vechten tegen verdovingen en inslapen. Maar ik heb zelf nog niet in die schoenen gestaan, dus ik weet niet of ik het zou kunnen.
Ik zou er zelf bij willen zijn in ieder geval, wat de keuze ook zou zijn.

Heel veel sterkte.
Sonja

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:21

irish_lady schreef:
Ze schieten zo honderd dieren op een dag af, dus mis schieten zullen ze niet snel, ook bij de slachterij waar ik geweest ben bleef het paard heel rustig en had geen idee wat er met hem te gebeuren stond! Van het spuiten heb ik echt een trauma gekregen, wat een naar gezicht, na de verdoving ging de eerste spuit erin, paard vocht tegen de verdoving en ging weer staan! Het heeft 3!!! spuiten gekost voordat hij dood was!


Kijk en dat snap ik dus niet!! Mijn paard werd eerst helemaal onder narcose gebracht dmv een infuus. Vechten tegen een spuit is er dan niet meer bij hoor!!!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:25

ik heb ze ook zien knokken tijdens het in laten slapen (ook zo'n stom iets om te zeggen: laat mijn paard inslapen)

Ook met pijnstillers kunnen ze wel naar de slacht, vlees wordt toch gekeurd...en indien niet geschikt voor menselijke consumptie dan door het dierenvoer....

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:27

Mijn pony heeft rustig zijn spuitje gekregen, op de wei waar ze al vele jaren stond, ze viel meteen neer uit vermoeidheid,... maar het hangt er volgens mij ook vanaf wat je paard heeft, heeft het kanker en lijd het hard (zoals mijn paardje had) of is ze eigenlijk nog vrij levendig...
Ik zou mijn paard nooit naar de slacht brengen maar voor sommige paarden is dat misschien een betere optie :S

in ieder geval héél véél sterkte!!!

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:29

Alane schreef:
ik heb ze ook zien knokken tijdens het in laten slapen (ook zo'n stom iets om te zeggen: laat mijn paard inslapen)

Ook met pijnstillers kunnen ze wel naar de slacht, vlees wordt toch gekeurd...en indien niet geschikt voor menselijke consumptie dan door het dierenvoer....

ik zou het vreselijk vinden om te weten dat mijn paard als voer gebruikt zal worden, en bij de slager ben je daar zeker van...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:29

Voor mij, verdoving en spuitje. Als het kan op eigen erf, anders op een dierenkliniek. Helemaal als je op een grotere stal staat/manege staat wil je dan toch niet dat een dier lang blijft liggen.
Oh, en doe het niet op een vrijdag, want anders ligt het paard daar het hele weekend...

Sterkte ermee. En ik zou proberen met pijnstillers zo lang mogelijk te rekken.

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:30

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan een paar weken geleden, en ik heb heb gekozen voor schieten, wel thuis, mijn dierenarts is 1 van de weinige die dat nog doet, het was zo gebeurd, geen eng gespartel, gewoon op zijn eigen terrein..

Veel sterkte ermee...

Gr. Clau

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:32

Wat ik zou proberen is om een noodslachter het paard op te laten halen en hem in de trailer een pin door het hoofd te laten schieten (hebben ze bij ons wel eens gedaan met een koe), op deze manier is het dier op eigen terrein en heeft hij er het minste last van.

Toen we zagen dat Domingo het niet ging redden, was de DA te laat om Domingo een spuit te geven en is hij een natuurlijke dood gestorven (hij was wel onder pijnstillers), het was nou niet bepaald een prettig gezicht om die stuiptrekkingen te zien.

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:32

Dieren die worden ingeslapen krijg 2 spuiten, de eerste is een spierveslapper dan zijn ze heel slap en slapen ze half, en de 2e spuit is de spuit die het hart stil zet.

Samm

Berichten: 1562
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:33

dus de 2e spuit voelen ze niet

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:34

En naar een totaal vreemde omgeving, waar het ruikt naar de dood en het paard de weg totaal niet kent vinden ze niet erg? Stel je eens voor dat je het paard bent? Je moet de trailer in, je wordt vervoerd, dan kom je aan bij een gebouw met geur naar dood en verderf. De zenuwen van de trailer er nog eens bij. Nee, ik zou echt kiezen voor zijn eigen weide en een narcose. Als een narcose goed gegeven wordt (en in geval van inslapen doen ze dat vaak al zwaarder) dan is dat geen probleem. En dan nog liever vechten tegen een spuitje dan tegen de doods-pin.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:34

Denk jij! Lees maar eens terug wat ik mee gemaakt heb!

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 17:35

Allereerst heel veel sterkte voor jou.

Ik heb 3 jaar terug mijn pony inlaten slapen.
Ze heeft thuis op de wei haar spuitje gekregen en ik heb haar zelf vastgehouden. Mocht er ook net zolang bijblijven als ik wilde. Voor zover het kan was het een fijn afscheid.