Voorkeur: binnen of buitenstal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Voorkeur: binnen of buitenstal?

binnenstal
21 (29%)
buitenstal
42 (59%)
anders nl.:
8 (11%)

Totaal aantal stemmen: 71


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Voorkeur: binnen of buitenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 09:33

Waar geven jullie de voorkeur aan een binnen of buitenstal of misschien 24/7 op het land?

Voor mijn paardje geef ik de voorkeur aan een binnenstal. Hij is gewent om contact te hebben met zijn buurpaarden heeft het anders niet naar zijn zin.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 09:41

ik heb gestemd op anders... ik vind het belangrijk dar paarden naar buiten kunnen kijken, dus wel een binnenstal, maar dan met een luik naar buiten en een luik naar binnen.
shadow staat in zo'n soort stal en staat dan nog enkele uren per dag op de wei.
Laatst bijgewerkt door Liselot op 29-01-04 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 09:46

Ik heb gestemd op buitenstal, ik vind het belangrijk dat paarden ook frisse lucht krijgen als ze op stal staan en dat ze lekker naar buiten kunnen kijken, dan zijn ze ook minder snel verveeld. En contact met buurpaarden hebben ze nog zat want er zijn meerdere buitenstallen.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 09:55

Het liefst zou ik een loopstal willen, zodat mijn pony zelf kan bepalen of hij binnen of buiten staat.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:19

Buiten! Frisse lucht is heel belangrijk!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:34

LiSSy schreef:
ik heb gestemd op anders... ik vind het belangrijk dat paarden naar buiten kunnen kijken, dus wel een binnenstal, maar dan met een luik naar buiten en een luik naar binnen.


Idem.

Mijn voorkeur gaat hier ook naar uit, maar indien dat niet mogelijk is heb ik liever een binnenstal in de winter en in de zomer op het land Tong uitsteken
(dat is zoiezo mijn voorkeur! ook met luikje of buitenstal)

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:34

Onze paarden staan in een buitenstal. Lekker fulltime frisse lucht. Bovendien kunnen ze de rest van hun stalgenoten ook zien, als ze naar nbuiten hangen.
's Zomers staan ze lekker overdag in het land. Givar heeft vroeger wel in een binnenstal gestaan. Dat was zo'n stal waar een stuk of 50 paarden in stonden, met tralieboxen. Het was er altijd koud door dat de deur van de stal precies daar zat waar altijd de wind op stond.
Zijn huidige stal is zo goed geisoleerd dat er geen zuchtje tocht naar binnen kan. Door die goede isolatie zijn de stallen in de winter lekker warm, en in de zomer zijn ze relatief koel. Voor ons de ideale situatie.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:44

buitenstal heeft wel mijn voorkeur in combinatie met het land opgaan..

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:05

Waterkippie schreef:
buitenstal heeft wel mijn voorkeur in combinatie met het land opgaan..


OK dan!

Helemaal mee eens.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:28

esther82 schreef:
Zijn huidige stal is zo goed geisoleerd dat er geen zuchtje tocht naar binnen kan. Door die goede isolatie zijn de stallen in de winter lekker warm, en in de zomer zijn ze relatief koel. Voor ons de ideale situatie.


Onze stallen zijn juist niet geïsoleerd. De ramen staan open en de deuren ook, om zoveel mogelijk frisse lucht naar binnen te krijgen. Bovendien mag het temperatuur verschil tussen binnen en buiten niet al te groot zijn. Stallen die heel erg geïsoleerd zijn, daar staan juist vaak hoestende paarden.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:36

Mijn pony staat in een binnenstal, bij de deur die staat meestal wel een stukje open dus dan toch frisse lucht!
In zomer gaat ze 2 maanden full time het land op en de andere (zomer) maanden heb ik de mogelijkheid om haar 2 uur op de wei te zetten! En anders gewoon in de bak.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:39

Anders nl;
binnenstallen met luiken naar buiten en binnen,
zo kun je met rotweer je gewoon droog door de stallen manouvreren.
De hele stal heeft spouwmuren, ook het dak is geisoleert. We hebben wel in de nok openeningen gemaakt zodat alles goed ventileert. Ik probeer ook altijd minimaal 1 luik open te houden.
Met de vrieskou van afgelopen weken kwam de temperatuur niet onder de 5 graden, dat is net lekker.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 12:41

Dat lijkt mij ook een superstal een binnenstal met van die luiken aan de buitenzijde. Kun je als het regent ook gewoon lekker droog voor je stalpoetsen.

BertinaBvd

Berichten: 2228
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:54

jessy"]
[quote="Waterkippie schreef:
buitenstal heeft wel mijn voorkeur in combinatie met het land opgaan..


OK dan!

Helemaal mee eens.
[/quote]


ja ook helemaal mee eens
Mijn ponny staat van 06.00 tot 16.30 op het land en voor de rest in een buitenstal

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:55

Binnenstal, ze staan bij ons toch de hele dag buiten en vindt het wel handig om overdekt te poetsen en zadelen en mutsen met mijn paard.

Verder is er in de stal waar ik nu sta genoeg frisse lucht aanwezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:24

Ik heb op binnenstal gestemd, omdat ik onze huidige situatie heel goed vind.
Wij hebben binnen- en buitenboxen, maar de buitenboxen zijn zeg maar dicht aan de zijkanten, dus geen neus-/oogcontact met andere paarden mogelijk. Wel naar buiten kijken door de bovendeur.

De binnenstallen hebben ook een halve deur, zijn in kleine ruimtes met grote open deuren dus voldoende licht en frisse lucht, maar ook contact mogelijk aan de zijkanten van de boxen. Ze kunnen elkaar dus zien en aanraken. En dat vind ik ook heel belangrijk. Verder gaan ze (ook in de winter) dagelijks een paar uur in kleine groepjes in bakken en paddocks als de weide niet gebruikt kan worden, dus ik vind een buitenstal niet noodzakelijk.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:28

Ik heb op Anders gestemd.

Imker en Vienna hebben een binnenstal, maar met een deur die ook naar buiten open kan (bovenaan glas met tralies, zodat er ook meer licht naar binnen valt en de paarden iets te zien hebben.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:35

ik geef voorkeur aan , op zijn minst een buitenstal, maar het liefst een open loopstal met uitloop(24/7 op het land op de klei valt tegen)
uitloop van 20/40 ofzo is ook nog goed te doen voor de beesten
helaas staan ze hier op stal en gaan ze minstens 4 uur per dag naar buiten

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:40

Ik heb op buitenstal gestemd. Die van mij staan in de winter achter het huis (niet mijn eigen huis) waar ze een soort paddock hebben met een mooi groot loopstalletje. Ze passen er prima met z'n tween in, helaas kiezen ze er nooit voor om er in te gaan staan. Weer of geen weer: ze staan altijd buiten. Alleen wanneer wij met slecht weer in de stal voeren staan ze erin. En dan nog pakt die van mij een pluk hooi en gaat dan buiten de stal deze pluk op eten. Om vervolgens een nieuwe pluk te pakken en ook deze weer buiten op te eten. Heel ritueel dus Haha!

Maar goed ik ben dus voor buitenstal. Ze kunnen zelf kiezen wat ze willen, hebben de ruimte en onderak als ze dat zelf willen.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:43

Liefste een buitenstal, lekker veel frisse lucht!
Het liefste helemaal buiten natuurlijk!

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:49

de nadelen aan een butenstal zijn: bevroren waterbakken, vaak een gedoe met dekens, als ze bezweet zijn zweetdeken op... wachten tot je normale deken weer op kan... ze komen nog dikker in hun haren...
dit zijn voor mij genoeg redenen om een binnenstal te kiezen. ik rijd veel op mijn paard en wil absoluut niet scheren en het liefst ook geen deken. dus vandaar.
en bevroren waterbakken zijn ook een ramp.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 14:54

graciaxxx schreef:
en bevroren waterbakken zijn ook een ramp.

Niet als je geïsoleerde waterleidingen hebt Knipoog

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 14:56

Sonja schreef:
Ik heb op binnenstal gestemd, omdat ik onze huidige situatie heel goed vind.
Wij hebben binnen- en buitenboxen, maar de buitenboxen zijn zeg maar dicht aan de zijkanten, dus geen neus-/oogcontact met andere paarden mogelijk. Wel naar buiten kijken door de bovendeur.

De binnenstallen hebben ook een halve deur, zijn in kleine ruimtes met grote open deuren dus voldoende licht en frisse lucht, maar ook contact mogelijk aan de zijkanten van de boxen. Ze kunnen elkaar dus zien en aanraken. En dat vind ik ook heel belangrijk. Verder gaan ze (ook in de winter) dagelijks een paar uur in kleine groepjes in bakken en paddocks als de weide niet gebruikt kan worden, dus ik vind een buitenstal niet noodzakelijk.


Dat is bij onze stallen dus ook zo. De eerste weken stond zorro in zo'n buitenbox maar raakte helemaal over de toeren als hij geen paard zag. In de binnenstallen kunnen ze elkaar lekker snuffen tussen de tralies en met hun hoofdjes over de deuren hangen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-04 14:58

graciaxxx schreef:
de nadelen aan een butenstal zijn: bevroren waterbakken, vaak een gedoe met dekens, als ze bezweet zijn zweetdeken op... wachten tot je normale deken weer op kan... ze komen nog dikker in hun haren...
dit zijn voor mij genoeg redenen om een binnenstal te kiezen. ik rijd veel op mijn paard en wil absoluut niet scheren en het liefst ook geen deken. dus vandaar.
en bevroren waterbakken zijn ook een ramp.


Lijkt mij ook vervelend ja. Toen ik aan het overwegen was om bij jullie op stal te komen staan toen had ik de keuze tussen een binnen en buitenbox. Ik had toen de binnenbox genomen (als ik was gegaan) die zagen er 'paardvriendelijk uit' en ook mooi.

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 16:26

ik heb gestemd voor een buitenbox, omdat ik merk dat ons fjordenbeest zich daar prima in thuis voelt.
hij kan naar buiten hangen, over zijn deurtje maar ook kontakt hebben met zijn buurvrouwen, tussen de boxen is de helft dicht en de helft met planken.
Bij heel slecht weer kunnen de bovendeurtjes ook dicht gedaan worden.