kunstjes!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 16:32

mensen, hoe leer je je paard kunstjes??????
Knielen of ergens op staan ofzo!
alvast bedankt!
doei

Felice

Berichten: 3096
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 20:44

Als je een beetje gewellig paard hebt leer je het hem zo aan. Ik weet niet precies hoe je wat kunstje moet aanleren, maar dat staat vast in een bepaald soort paardenboek, gewoon even zoeken. En met geduld en kalmte kom je al een heel eind, je paard weet dan al snel wat de bedoeling is.
Kijk wel uit met kunstjes geven he... Waarschijnlijk weet je wel wat ik bedoel, sommige kunstjes zijn gevaarlijk en sommige kunstjes erger je je dood aan en wou je dat je het hem nooit aangeleerd hebt. En dan is het ook niet zo makkelijk af te leren.
Uitkijken dus, maar in iig veel suc6 ermee!

Tindra
Berichten: 2226
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 20:55

Er zijn boekjes waarin allerlei kunstjes staan. Zoals Paardenschool van Nathalie Penquitt. Dit is een beschrijving ervan:

Paarden zijn weliswaar gewoontedieren, maar zijn ook nieuwsgierig en vinden het plezierig om nieuwe dingen te doen. Nathalie Penquitt legt uit hoe het paard zijn lichaam beter kan gebruiken, hoe het alerter en geconcentreerder werkt en vooral hoe het veel meer plezier in zijn werk kan hebben.

In dit boek vertelt zij stap-voor-stap en aan de hand van 186 fraaie afbeeldingen in kleur hoe en waarvoor paarden aan de hand kunnen worden opgeleid.

- Basisoefeningen zoals stilstaan, achterwaarts gaan en komen als het paard wordt geroepen;

- Gymnastiserende oefeningen zoals zijgangen, wendingen en appuyeren;

- Dressuur spelenderwijs zoals de passage, de buiging of het gaan liggen.



AL DEZE OEFENINGEN

- verbeteren impuls en gehoorzaamheid en bereiden het jonge paard voor op het aanrijden;

- stimuleren het contact met het paard en het vertrouwen onderling.

Maar wat vooral van belang is: het is allemaal leuk om te doen!



Nou ja, niet alleen kunstjes dus, maar wel leuk.
Haha!

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 21:45

Die van mij kan een heeeeel leuk kunstje: een haar elastiekje uit je haar halen! hihi, heeft hij zichzelf geleerd, maar let er wel op, kan behoorlijk pijnlijk zijn! Haha! Clown Haha!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 22:08

Clickertraining wordt ook vaak gebruikt om a.o. kunstjes aan te leren. (gebruiken ze ook bij honden, dolfijnen e.d)
Alexandra Kurland heeft er o.a. een boek over geschreven, maar volgens mij niet in het Nederlands. Werkt wel heel goed en is leuk. Is ook voor andere dingen te gebruiken trouwens.
Geloof dat er wel veel sites in het nederlands over gaan.

Greetzz Elise Party!!

ragebol
Berichten: 122
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 19:50

Mijn shetlander kan liggen als ik het zeg.
dat heb ik haar geleerd vanaf dat ze een half jaar is.
ze is nu 6 en ze doet het nog steeds terwijl ik het misschien 5x per jaar vraag ofzo.
dus jong geleerd is oud gedaan
Knipoog

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 20:39

Citaat:
Op 2001-11-16 20:45, schreef Romy:
Die van mij kan een heeeeel leuk kunstje: een haar elastiekje uit je haar halen! hihi, heeft hij zichzelf geleerd, maar let er wel op, kan behoorlijk pijnlijk zijn! Haha! Clown Haha!


haha zeker als die nog een pluk haar erbij beet pakt erug pijnlijk *AU*

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 12:54

mijn pony kan 'kusjes' geven, maar dat komt inderdaad ook nog wel eens aan als een kopstoot hihi.
dat book van nathalie penquitt is echt cool! bij mijn pont lukt het nog niet zo goed, maar het is alleen al leuk om zo met je paard bezig te zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 13:31

tja, als je een veulen al leert liggen, sorry.
VD expert Nathalie penquitt begint niet voor niks "pas" met 2 jaar lijkt me