Vriend houden, of heerlijk leerpaard nemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Vriend houden, of heerlijk leerpaard nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 22:56

O,o,O,

Ik zit met een probleem waar ik zelf eigelijk in mijn hart al t antwoord op weet.
Zoals sommigen van jullie weten heb ik een heel leuk paard ( zie ITP "Ode aan Stef") leuk, lief tegen andere paarden, eenkennig naar mij toe maar er is NIET in de bak of op eigen terrein mee te rijden.Veeartsen, holischtische therapeuten en profs kunnen er niks aan helpen.

Het enigste wat meneer leuk vindt is naar t bos gaan, als ie de trailer ziet dan staat ie er binnen een mum in, want dan weet ie dat we weer gaan.

Het ontbreekt mij aan de tijd om dit vaak te doen.

Nu hebben we een schat van een paard binnen gekregen.Alme bloed, 17 jaar, ZZ dressuur en M springen.
Felix is zijn naam.

Ik rijd niet veel meer, hooguit 1 keer in de 2 maanden, en ben daardoor stijf en bang geworden.
Ik ging op Felix, was in het begin schijterig, maar hierna zo SMOORVERLIEFD als dat je kunt zijn op een paard.
Huisgenoot en instructeur zegt dat ik veel beter pas bij dit paard.
Zelf weet ik dat zo een paard houden voor de zaak ook beter is, want het is echt een lieve, goede leermeester.Dit geef je toch weer door aan een ander paard.

Wat moet ik doen? 2 Paarden houden is van de gekke, is compagnon ook niet mee eens.
Felix is gezond, goed op zijn benen en GEWELDIG meewerkend.Ook met zijn 176 m een mooie maat voor mij.

Moos is slim en gek, ook gezond, en ik heb hem al 11 jaar!
Bovendien houd ik van Mozart.
Ik moet rap zijn, met mijn keuze, want heb Felix dan wel niet op de site gezet, maar donderdag komt er al een oudere man voor die ook zon leerpaard zoekt.....
Ik probeer straks een foto van Felix te plaatsen.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 22:59

Je hebt geen plezier van Moos, hoe jammer het ook is. Je hebt er ook heel veel aan gedaan om het allemaal weer in orde te krijgen.
Meer kun je niet doen Mel.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:01

Klinkt leuk mel,maar zou jij moos na 11 jaar nog weg kunnen doen?

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:03

oh jee wat een moeilijke keuze!!

Je moet vooral goed bij jezelf nagaan wat je wil met je paard! Als je meer wil dan alleen het bos in (en daar lijkt het in je bericht wel op) dan voldoet Mozart daar helaas niet aan... Je zegt dat je alles heb geprobeert om ervoor te zorgen dat hij in de bak wel te rijden is, maar dit niet lukt. Misschien is het dan beter om hem te verkopen aan iemand die juist alleen maar naar buiten wil! Dat vind hij erg leuk, maar jij hebt niet de tijd om dit heel vaak te doen. Hij zal het leuk vinden om er wat vaker uit te komen.

Aan de andere kant, een paard dat je al zo lang hebt doe je natuurlijk niet zomaar weg..! Dat 'nieuwe' paard klinkt ook super! Poeh, moeilijk zeg! Veel succes!

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:03

Brrr, wat een keus.
Je weet inderdaad het antwoord al, maar zit met een loyaliteitsconflict. Als je nu een heel leuk thuis kunt vinden voor jouw Mozart, ook al kost dat wat tijd, dan zou je misschien tijdelijk 2 paarden kunnen houden. Als hij een echt goede plek krijgt waar hij kan wat hij graag doet, lekker de bossen in, is het voor hem geen slechte ruil en is jouw gemoedsrust terug.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:09

Misschien moet je even wat meer tijd nemen om tot een goede beslissing te kunnen komen ?
Ik begrijp dat de "verkoopdruk" soms hoog is, maar om nu voor a.s. donderdag een beslissing te forceren omdat er een evt. koper komt..... lijkt me niet slim
In jouw geval zou ik zeker even met je compagnon overleggen om ze bijv. een aantal weken allebei aan te houden zodat je een goede keuze kunt maken.
Beter een dag teveel nagedacht dan een dag te weinig Knipoog

pmarena

Berichten: 48086
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:21

Voor je huidige paard zou het vast leuker zijn om bij iemand terecht te komen die net zo gek op het bos en buiten rondhobbelen is als hij...

Als je zo iemand voor hem vind die hem voor de rest ook een fijn en goed bij hem passend leventje kan bieden , dan lijkt mij dat hij dik tevreden is met zijn nieuwe werkgever en maatje , en jij bent ook blij met je nieuwe paard waar je eigenlijk veel beter bij past.

Als dit het paard is dat je echt graag wilt en dat echt het beste bij jou (en jullie) past , dan is het niet goed om hem weg te doen om het paard dat ergens anders gelukkiger zou kunnen zijn , bij je te houden....

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 23:31

KellyenXena schreef:
Klinkt leuk mel,maar zou jij moos na 11 jaar nog weg kunnen doen?



Daar zit m de kneep........... Huilen

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 23:35

Oscar schreef:
Misschien moet je even wat meer tijd nemen om tot een goede beslissing te kunnen komen ?
Ik begrijp dat de "verkoopdruk" soms hoog is, maar om nu voor a.s. donderdag een beslissing te forceren omdat er een evt. koper komt..... lijkt me niet slim
In jouw geval zou ik zeker even met je compagnon overleggen om ze bijv. een aantal weken allebei aan te houden zodat je een goede keuze kunt maken.
Beter een dag teveel nagedacht dan een dag te weinig Knipoog


Ik had die man zelf al gebeld VOOR ik op Felix was geklommen.
Die man heeft een opdracht tot zoeken naar zon paard gegeven, en was al een beetje narrig nadat een ander paard waar hij zijn oog op had laten vallen, was verkocht.

Ik heb met Toon overlegd of ik niet zoiets kan regelen als dat ik zolang Moos aan hem meegeef, want die man wil wel voornamelijk buitenrijden en jachten rijden.
Maar dan is verkocht natuurlijk verkocht, en pfoe, ik ben handelaar, maar ik kan dat zomaar niet met mijn eigen paard.....

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 23:45

Afbeelding

Hoopt dat t lukt........
Maar dit is Felix, toen ik er vandaag voor t eerst op zat.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-04 23:52

Afbeelding

kablom
Berichten: 225
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:55

Ik vind het wel een gave comby. Misschine een idee om moos weg te geven als die in de buurt blijft staan. groetjes laura

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 23:56

Wil die man Moos niet hebben?
Als hij er voornamelijk mee naar buiten wil is dat misschien wel een fijne oplossing, al kan ik er inkomen dat je je maatje na zoveel jaar eigenlijk niet kwijt wilt.

Aan de andere kant voor het paard misschien wel fijner...1 keer in de 2 maanden een lekkere buitenrit maken is niet fijn voor het dier.

Zou zelf niet kunnen kiezen en ben blij dat ik niet voor deze keuze sta.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 00:06

kablom schreef:
Ik vind het wel een gave comby. Misschine een idee om moos weg te geven als die in de buurt blijft staan. groetjes laura



Hihi Bloos! , maar rijden in spijkerbroek is toch niet aan te raden.
Toen ik mijn spoortje aan deed, reageerde Felix ook veel fijner.
En nu voel ik al mijn spieren al.....laat staan morgenochtend.
Maar morgen middag pak ik hem weer!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 00:19

Volgens mij weet je het antwoord al...
Moos zal het helemaal geweldig vinden als hij een baasje vindt die met hem lekker recreatief in het bos gaat rijden.
En jij kunt door....
Stel je voor: je hebt een vriend/man, en geleidelijk aan gaan jullie interesses een kant uit. Blijven jullie bij elkaar tot dat de dood jullie scheidt, of gaat ieder een kant uit?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 01:14

Mel, kun je moos niet in een soort bruikleen geven? Verhuren? Ergens op een stalling zetten waar het niet al te duur is. .( ik weet er 1, récht tegenover het bos,en helemaal niet duur)
Maar,als jij het aankunt moos te verkopen,naar een fijn nieuw baasje....

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-04 01:24

KellyenXena schreef:
Mel, kun je moos niet in een soort bruikleen geven? Verhuren? Ergens op een stalling zetten waar het niet al te duur is. .( ik weet er 1, récht tegenover het bos,en helemaal niet duur)
Maar,als jij het aankunt moos te verkopen,naar een fijn nieuw baasje....

Als er een lieve Bokker is die voor zoiets iets voelt, laat t me snel weten!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 01:53

Erg moelijk zo'n keuze.... Of je maatje wegdoen, of een paard waar je weer fijn mee kunt rijden.
Maar wat hierboven ook al gezegd is, voor Mozart zou het ook fijn zijn een baasje te hebben wat lekker met hem gaat buitenrijden...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 09:48

Ik ga mee met pmarena.

Je weet dat je paard meer lol heeft in buitenritten.
Jij hebt meer tijd voor dressuur en er staat nu een leuk dressuurpaard.
Waar denk je dat Moos gelukkiger zou zijn.
Het klinkt misschien hard maar Moos denkt echt niet meer aan zijn oude baas als hij dalijk lekker (met een ander Scheve mond) door het bos scheurt.
Jij zal heus nog wel aan Moos denken. Tuurlijk. Maar ik denk dat de keuze om moos aan iemand bij het bos te verkopen de juiste is.
Jij blij met je nieuwe paard (en met verdriet om Moos). En hij blij in het bos.

Iig heel veel sterkte met je beslissing!

madacha
Berichten: 195
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 14:05

Je weet het antwoord al, maar wat is het dan? Iedereen doet alsof het normaal is dat het antwoord is moos weg te doen. Maar weet je wel zeker dat je ook op dit paard fanatiek bezig blijft, en niet alleen de eerste maand? De beslissing is aan jou , maar ik krijg toch wel een naar gevoel Huilen als ik me bedenk dat Moos misschien weggaat, want zo'n apart paard (qua karakter) vind je natuurlijk ook niet zomaar, en ik vraag me af hoe Moos het bij een ander het er vanaf zou brengen. Dat zal ook nog niet zo gemakkelijk gaan.... Lips are sealed

Veel plezier vandaag op Felix OK dan!!!!!!!!!!!!!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:01

Ik zou het niet doen. Je hebt het al over 'vriend houden' en 'ik hou van Mozart'........ Haha! Geef je daarmee zelf het antwoord niet al?

Logisch dat je enthousiast bent als je een fantastisch leerpaard tegen het lijf loopt dat lekker meewerkt (en alles doet wat jouw eigenwijze Moos niet doet Knipoog )maar ik zou zéker geen overhaaste beslissing nemen als ik jou was. Je hebt hem niet voor niets al 11 jaar.

Een goed leerpaard kom je vast wel weer ergens tegen, maar er is maar één Moos.

Succes met je beslissing.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:08

Heb je trouwens ook een foto van jou en Moos? Dan kunnen we even vergelijken Knipoog

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:17

Misschien moet je Felix laten lopen en er eerst over nadenken wat je met Moos wilt. Je maakt het wel erg heftig voor jezelf door deze twee dingen aan elkaar te verbinden. Dat geeft je ook wat meer tijd. Wat vind je het belangrijkste?

Ik heb zelf een (zelfgefokte) 4jarige die ik al meerdere malen goed heb kunnen verkopen. Ik ben geen goede ruiter en heb ook niet zo veel ambitie. Jammer van dat paard, zeggen de 'kenners'. Toch heb ik besloten dat ik 'em voorlopig nog een jaar houd, omdat ik eigenlijk te gek met hem ben. Volgend jaar neem ik een besluit. Dit geeft me een jaar de tijd, maar ik verplicht mezelf op deze manier ook om goed na te denken over wat ik wil en wat ik belangrijk vind.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:27

Kendra schreef:
Ik heb zelf een (zelfgefokte) 4jarige die ik al meerdere malen goed heb kunnen verkopen. Ik ben geen goede ruiter en heb ook niet zo veel ambitie. Jammer van dat paard, zeggen de 'kenners'. Toch heb ik besloten dat ik 'em voorlopig nog een jaar houd, omdat ik eigenlijk te gek met hem ben. Volgend jaar neem ik een besluit. Dit geeft me een jaar de tijd, maar ik verplicht mezelf op deze manier ook om goed na te denken over wat ik wil en wat ik belangrijk vind.


Ik denk dat het het paard een worst zal zijn of ie verder komt in de sport, dus als jullie samen plezier hebben zou ik daar zeker m'n hoofd niet over breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-04 16:58

.Ik heb ook een alles behalve makkelijk paard,maarhet is wel mijn vriendin, mijn grote liefde mijn alles.En ook ik kom wel eens een paard tegen waar ik ook op val wat makkelijker is en meer kan.Maar ja ik hou niet alleen van mijn paard, zij ook van mij .En dat van u paard vergeet u zodra hij u niet ziet is onzin ,dat ligt wel aan de band die je met elkaar hebt.Mijn eerste pony was altijd dolblij als ze de oude man zag van wie ze geweest was(hij kwam haar af en toe opzoeken)Maar als ik op vakantie was brak ze uit de wei en kwam ze thuis kijken waar ik was, terwijl er altijd iemand goed voor haar zorgde.Mijn paard nu ook; als ik er niet ben is het grote paniek hoor!Ik moet er bij zijn als er een hoefsmid of dierenarts komt anders is mevrouw niet te behandellen daarom kan ik ze niet weg doen.als ik haar zo beschrijf ,voel ik de kriebels in mijn buik en ben ik weer verliefd Lovers .Maar een makkelijk paard nee dat is ze niet. En mijn man ruil ik ook niet voor Brad pit in al vindt ik die wel knapper. Knipoog

Maar doe vooral niks overhaast waar je spijt van krijgt welke beslissing je ook neemt.Sterkte er mee in ieder geval!