Vragen over de spullen van een eigen paard !?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silviej
Berichten: 74
Geregistreerd: 27-12-03

Vragen over de spullen van een eigen paard !?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-04 17:55

Hallo,

Ik krijg een eigen paard. Maar mijn ouders willen precies weten wat ik ECHT nodig heb.. Verward
Kan iemand mij helpen door een berichtje achter te laten of een pb te sturen ???
Ik moet het echt weten

Het gaat om een paard die bereden is en in een privestal komt te staan waar ze veel buiten staan !!

Plzzzzzz help muh !! Haha!
Groetjes Silvie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:00

zadel, hoofdstel, halster + touw, borstelset, hoevenkrabber, manenkam, paar sponzen, zadeldekjes, deken, evt. peesbeschermers, evt. martingaal oid, zadelzeep, leerolie, laarzen, cap, dressuurzweep, springzweep enz enz.. denk ik de belangrijkste dingen wel heb zo.. en het allerbelangrijkst: Tijd!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:11

Niet te vergeten: een goede waterdichte ademende deken!
En een zweetdeken.
En geld........

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:12

Basis EHBO set.

bbbe

Berichten: 41
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:15

zadel-hoofdstel-dekjes-longeerlijn?-poetspullen-halster-halstertouw-peeskappen?-

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:18

Apple schreef:
Basis EHBO set.

Dat ik daar niet aan gedacht heb!
En een goede cap, of staat dat al ergens?

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:33

en verder....reserve dekens,zadeldekjes,voerton,hoevenvet,ledervet,handdoeken,shampoo,uitstapdeken,(zoeken)hoefsmid,veearts,paardentandarts,ontwormpasta.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:37

Kiara schreef:
Niet te vergeten: een goede waterdichte ademende deken!
En een zweetdeken.
En geld........


Dekens heeft een paard eigenlijk helemaal niet nodig...
Een paard kan echt wel tegen een beetje kouw hoor, een deken is alleen maar luxe.

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 18:46

Dioxide"]
[quote="Kiara schreef:
Niet te vergeten: een goede waterdichte ademende deken!
En een zweetdeken.
En geld........


Dekens heeft een paard eigenlijk helemaal niet nodig...
Een paard kan echt wel tegen een beetje kouw hoor, een deken is alleen maar luxe.
[/quote]

Nou ik denk (en nu vooral met het wat frisse weer) Dat een zweetdeken toch wel handig is. Dan betaal ik liever 20 euro voor een zweetdeken, desnoods tweedehands. Dan dat mijn paard ziek wordt Scheve mond

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:07

ik heb een regendeken... zomerdeken... en zweetdeken. die zweetdeken gebruik ik heel vaak en het zomerdeken alleen als ze op de trailer gaat. en het regendeken... ja heb ik voor mijn paard eigenlijk niet echt nodig...

ik ben van mening dat het poer paard en per eigenaar verschilt of je wel of niet met dekens moet werken. en natuurlijk wat je met je paard doet... is hij geschoren? heeft hij dik haar etc....

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:11

Elke schreef:
Nou ik denk (en nu vooral met het wat frisse weer) Dat een zweetdeken toch wel handig is. Dan betaal ik liever 20 euro voor een zweetdeken, desnoods tweedehands. Dan dat mijn paard ziek wordt Scheve mond


Een uitrijdeken/zweetdeken kan met dit koude weer wel een uitkomst zijn als je paard echt goed bezweet is. Maar stel dat hij alleen een klein beetje zweet (denk aan: onder het zadel) dan kan je dat rustig droogwrijven met wat stro.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:25

Wat je echt nodig bent is:
Halster en touw + reserve.
Hoofdstel
Zadel met shabrakjes (in elk geval 2)
Cap
In elk geval 1 bandage (als rekverband, middel om evt dingen mee vast te zetten als je paard iets aan zijn hoef heeft ed.)
Thermometer
Wondspray

De rest ben je niet ECHT nodig...

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 19:51

Maar een deken heb je natuurlijk wèl nodig als je nieuwe paard al de hele winter onder een deken staat! (Maar dat snap je zelf ook wel!)

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:05

ben het helemaal met mystica eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:08

Terreinauto en trailer (kan evt. vervangen worden door vrachtwagen met living) Haha!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 13:22

Mystica schreef:
Wat je echt nodig bent is:
Halster en touw + reserve.
Hoofdstel
Zadel met shabrakjes (in elk geval 2)
Cap
In elk geval 1 bandage (als rekverband, middel om evt dingen mee vast te zetten als je paard iets aan zijn hoef heeft ed.)
Thermometer
Wondspray

De rest ben je niet ECHT nodig...

Nou ik vind een borstel geen overbodige luxe hoor.....

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:33

Ik neem aan dat hooi en stro en voer allemaal bij het pension zit.
Ik vind dat je behalve je zadel en hoofstel geen hele grote uitgaven hoeft te doen.
Je hebt naar mijn mening wat het zadeldekje betreft er maar 1 nodig.
Je kan hem meenemen naar huis om te wassen en dat is echt binnen en dag wel gedroogt.
Borstel zijn zeker wel nodig.
Dekens minder belangrijk.. ( maar ligt eraan of hij altijd deken heeft opgehad.)
Dat ehbo setje is een goeie.
Maar peesbeschermers en hulpteugels weer minder belangrijk..
Die kan je altijd kopen als je ze echt nodig blijkt te hebben
Kijk halster en touwtje lijkt me erg handig en een reserve touwtje is ook erg prettig.
Dingen als wormen pasta veearts en hoefsmid lijkt me erg logisch.
Cap is ook belangrijk.
Thermometer ed. zal denk wel in ehbo setje zitten maar is wel belangrijk.
Verder zullen er best nog honderden dingen zijn en ik zal best wat vergeten maar dat zijn meestal dingen waar je later pas over nadenkt en dan gaat aanschaffen.
Wat je allemaal nodig hebt is sterk afhankelijk van wat je met je paard gaat doen..
Heel veel plezier met je aankomende paardje.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:39

Haha, ik weet nog goed hoe het ging toen we mira (eerste pony) gekocht hebben. We stonden in de winkel en pap zei: "we hebben al een paard, maar de rest nog niet. Wat hebben we allemaal nodig?". Toen zijn we buiten gegaan met een zadel (singel, stijgbeugelriemen, stijgbeugels, zadelhoes), een hoofdstel (en bit) zadelzeep en hoevenvet. Dat was het zo'n beetje.
Ik wilde graag een halstertouw hebben (een halster hadden we gekregen van mijn tante), maar mijn vader vond het wel welletjes geweest. "dat heb je niet nodig" Haha! . We zijn dezelfde dag nog teruggegaan om de singel om te wisselen. En toen hebben we toch maar snel ook een halstertouw gekocht (op die paar uur tijd hadden we hem al erg gemist Knipoog ).

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:46

Maar om een antwoord op je vraag te geven...

Ik sluit me wel aan bij newie. Je merkt vanzelf wel of je iets nodig zal hebben. En je hoef heus geen dekens te kopen als je nog niet weet of je die nodig zal hebben. Ik heb jaren met 1 sjabrakje gereden en dat ging prima. Borstels en een hoevenkrabber zijn wel onmisbaar.

Of je een zweetdeken echt NODIG hebt? Nee, volgens mij niet echt. Tenzij je je paard vaak vervoert, of als je op een tochtige plaats bent ofzo. Of als hij echt heel erg zweet tijdens het rijden.
Je kan je paard ook groed drogen met stro. Iets meer werk, maar stukken goedkoper. Ik zou pas een zweetdeken kopen in een "tweede fase".

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:05

echt nodig? zadel, zadeldekje, hoofdstel, halster en halstertouw. De rest is allemaal bijzaak... van borstels heb je ook genoeg aan een harde en een zachte borstel en een hoevekrabber...

De rest koop je als blijkt dat het nodig is of als je het zelf graag wilt hebben. (bij mij is het de laatste tijd alleen nog maar wat ik wil hebben...)

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:15

Echt nodig:
zadel
hoofdstel
halster
touw
borstels
hoevenkrabber
zadeldekje
Basis EHBO (wondspray, betadineshampoo enz.)
Als je paard al de hele winter onder deken staat heb je ook nodig:
winterdeken
zomerdeken
zweetdeken

De rest is allemaal bijzaak.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:08

En dan kan je nog peesbeschermers op nr 1 op je verlanglijstje zetten Haha!

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:30

En als je weet dat je hem graag wil wassen shampoo en natuurlijk zo'n zweetmes dan dan kun je hem een beetje water af doen Knipoog

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:32

Oeps, ja de borstel en hoevenkrabber was ik vergeten, maar dat is imo dan ook vanzelfsprekend. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:35

zweetmes hoeft niet kan ook met je zweepje...en als je shampoo wilt hebben kun je milde babyshampoo gebruiken...