Met of zonder zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe het prettigst

Met zadel
49 (72%)
Zonder zadel
19 (27%)

Totaal aantal stemmen: 68


Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Met of zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 11:10

Ik vraag me af wat jullie nou eigenlijk het lekkerst vinden rijden, dus hoe je je paard het best aan kan voelen.
Ik zelf rij op de fjorden vrij vaak zonder zadel, en ik heb ze dan veel beter onder controle dan met zadel, omdat ik aan hun bewegingen al voel wat ze van plan zijn en dan al op tijd in kan grijpen, maar met zadel voel ik dat een stuk minder, waardoor ik sommige bokjes niet kan tegenhouden, of ze neit op tijd kan kalmeren als ze ergens van gaan schrikken. (ja sorry heel raar, maar waar)
Wat vinden jullie het prettigst?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:12

Ligt er aan hoe de rug van het paard is en hoe zijn gangen zijn. Over het algemeen zit je het lekkerste op een paard met lage schoft het lekkerste.

Zelf vind ik zonder zadel rijden een mooie oefening om je zit en je evenwicht te verbeteren.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:12

Zonder zadel heb je het meeste contact en gevoel met je paard , kun je het vloeiendst samenwerken , voel je lekker alle bewegingen en warmte van die rug. Maar als ik zelf zonder zadel op Rena rij , dan zit dat een kwartiertje lekker en dan begint het al wat ongemakkelijk te voelen.
Na een half uurtje krijg ik een beetje een zere kont en Rena een wat rommelig ruggetje , en mis ik toch heel erg mijn beugels zodat ik weer eens kan gaan verzitten / niet alle druk steeds op hetzelfde plekje komt.

Ik zit met m'n boomloze zadeltje dan toch echt 10 keer lekkerder en relaxedter , veel meer zekerheid en veel betere drukverdeling , veel minder vermoeiend , meer vrijheid qua bewegen en ontlasten.

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:17

ik vind het heerlijk om af en toe zonder zadel te rijden, heb idd het idee dat ik veel meer contact met mijn paardje heb maar zit wel een stuk minder stevig :S ook heb ik het idee dat mijn paardje zich zonder zadel een stuk vrijer voel....ze is dan ineens een stuk drukker namelijk.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:25

Grappig, ik heb net vanochtend nog even zonder zadel gereden.... Toch vind ik met zadel wel lekkerder. Des gooit hoog op en heeft een hele duidelijke ruggegraat (auch...). In een rustige draf kun je het wel uitzitten, maar in een wat vlotter tempo wordt al lastig.
Bovendien kom ik er zonder hulpje (stoel) niet op, dus rij ik zoner zadel haast nooit buiten (moet er niet aan denken dat ik er af glibber... moet ik de hele route naar huis stappen.....)
Het contact is wel veel beter.

Kortom: voor het gemak met zadel, voor een kort ritje bij huis af en toe zonder!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:28

tis te zien, ik rij op manege paarden, maar op nicky, een ahf, zit hij zonder zadel zeer lekker, ook omdat het zadel een beetje klein is, (14-15 inch denk ik)
maar hedera is een groot paard, beetje mager met een zeer hoge schoft, en zelfs bj het uitstappen doet het pijn, dus bij haar met zadel
hangt af van paard tot paard

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:30

over het algemeen is zonder zadel rijden wel prettig... bij shadow doe ik het maar niet, die heeft namelijk een belachelijk hoge schoft Haha!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 13:30

Ik voel me eigenlijk zonder zadel nog veiliger ook,
Ik kan voelen wanneer het paard wil gaan schrikken, er is geen kans dat als ik eraf val (wat van de 3 jaar dat ik actief zonder zadel rij, nog nooit is gebeurt) mijn voet in de beugel blijft steken en ik mee word gesleurt ( wat mijn ergste nachtmerrie is...brrr)

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:35

Dat voel ik met een boomloos zadel ook , dat schrikken dat eraan gaat komen . Maar omdat dat zadel erop ligt , kan ik er vervolgens ook moeiteloos op blijven als de schrik-beweging ook echt komt en ze raar gaat doen. Zonder zadel glibber ik er dan echt in no time af en met zadel blijf ik wel zitten , dus ben ook niet echt bang voor die beugel.

Dan ben ik banger dat ik eraf flikker zonder zadel , die kans is 1000 keer groter bij mij , hihihi *LOL*

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 13:40

pmarena schreef:

Dan ben ik banger dat ik eraf flikker zonder zadel , die kans is 1000 keer groter bij mij , hihihi *LOL*


*gaat erg kapsones achtig klinken maar;*
Ik heb een hele erge vaste zit, en zit onder zadel nog steviger dan met.
Als je op je beugel steunt en je voet schiet eruit, boem, daar lig je (ervaring Tong uitsteken op de manege vroeger eens Bloos )

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:46

Riëtte schreef:
Grappig, ik heb net vanochtend nog even zonder zadel gereden.... Toch vind ik met zadel wel lekkerder. Des gooit hoog op en heeft een hele duidelijke ruggegraat (auch...). In een rustige draf kun je het wel uitzitten, maar in een wat vlotter tempo wordt al lastig.
Bovendien kom ik er zonder hulpje (stoel) niet op, dus rij ik zoner zadel haast nooit buiten (moet er niet aan denken dat ik er af glibber... moet ik de hele route naar huis stappen.....)
Het contact is wel veel beter.

Kortom: voor het gemak met zadel, voor een kort ritje bij huis af en toe zonder!


Een hek opzoeken! Haha! Ik reed namelijk een poosje terug ook zonder zadel en toen verloor ik een reflector.. DUs ik móest er wel af.. Alleen beetje jammer dat ik op de terug weg was en meneer het dan niet ziet zitten om ook maar 2 tellen stil te staan om mij de kans te geven erop te springen! (met behulp van een hek uiteraard)

Maar ook ik vind zonder zadel lekker rijden. Ben 1 keer zonder zadel naar t strand geweest en in volle galop ervandoor gegaan (niet echt de bedoeling hoor...) SUPER!! achteraf... Op dat moment vond ik het wel eng.. Je hebt nou eenmaal minder grip en de kans dat je eraf lazert als hij een scherpe bocht maakt is vrij groot natuurlijk!
Maar ik vind het lekker rijden zolang t een rustoge draf is.. Ikhebook altijd zo'n hekel aan de draf na de galop.. stuiter stuiter stuiter!! EN 9 vand e 19 keer krijg ik dan ook nog eens de slappe lach, wat je zit ook niet echt bevorderd! Haha!

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 13:50

SuperSmurf schreef:

Ikhebook altijd zo'n hekel aan de draf na de galop.. stuiter stuiter stuiter!! EN 9 vand e 19 keer krijg ik dan ook nog eens de slappe lach, wat je zit ook niet echt bevorderd! Haha!


Nee juist super is dat.
Dan strekken ze altijd nog zo lekker.
vind dat op de galop na het lekkerst zitten!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:59

Zonder zadel voel ik mijn paard altijd het beste aan...Zodra er ook maar een klein mini spanningkje in haar rug optreedt,kan ik hier direct op ingrijpen...Met zadel voel ik het ook wel,maar toch iets minder of iets later.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:11

Ik vond het vroeger altijd geweldig om zonder zadel te rijden, je leert er best aardig van zitten Haha!
Maar Magic houdt er niet van, en tja paards wil is wet Verward Knipoog Nee, zij loopt liever met zadel, dus waarom pesten?

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:50

Nacino heeft een fijne rug om zonder zadel te rijden en zoals je zegt, je kan elkaar beter aanvoelen. Maar door mijn angst dat hij schrikt en ik eraf val doen we het te weinig... Wil er wel meer aan gaan werken, toch ook erg belangrijk voor je zit.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 15:42

Mijn pony heeft een nogal hoge schoft dus ik zit niet graag zonder zadel! SOms ga ik weleens zonder zadel springen (wedstrijd) maar ik heb toch liever dat ik steun aan mijn beugels heb enzo !

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:05

Met zadel vind ik het het fijnste, niet dat zonder zadel helemaal niet gaat ofzo, maar met zadel kan ik zelf wat beter m'n balans houden, waardoor ik dus de paarden fijner aan het lopen heb.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 16:28

Elise schreef:
Maar door mijn angst dat hij schrikt en ik eraf val doen we het te weinig... Wil er wel meer aan gaan werken, toch ook erg belangrijk voor je zit.


Maar die angst heb je dan neem ik aan ook met zadel als ik het zo lees?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:34

Met.
Ik blijf graag boven en ben nog niet levensmoe...
(En misschien wil ik ooit nog wel eens kinderen Haha! )

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:35

Bij Nescio stuiter je ervan af zonder zadel, hij vind het absoluut niet prettig en het zit dus ook voor geen meter, dus doe maar met Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 16:40

daniel79 schreef:
Bij Nescio stuiter je ervan af zonder zadel, hij vind het absoluut niet prettig en het zit dus ook voor geen meter, dus doe maar met Haha!


Heb je dat zelf ervaren of heb je dat "van horen zeggen"? Knipoog

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:00

Ik rij bijna altijd met zadel maar vind het zonder zadel heerlijk rijden op Kane .

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:10

ik rijd liever met zadel, hij wil nog weleens weg springen of schijnbewegingen maken en voel me met zadel wel wat veiliger Haha! maar van de zomer had ik 3 weken lang zonder zadel gereden omdat ie singelwondjes had maar dat ging ook wel aardig, maar met zadel vond ik fijner...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:40

Op Sabientje reed ik nog wel eens zonder zadel (flinke haf, weinig/geen schoft).
Zij zat wel lekker altijd, maar toch "echt" rijden doe ik liever met zadel

Op Tervano heb ik eht nog niet gedaan, ook nog neit van plan overigens.
Hij heeft en een veel hogere schoft, en hij is nog niet zo lang onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 18:47

Ik rijd lekkerder zonder zadel, maar ik vind dat op den duur wel vermoeiender. En als ik een flinke rit aan het maken ben, dan wil ik wel graag een zadel, dat is minder belastend voor mijn paard, en minder vermoeiend voor mij Lachen