help, hoefschoenen probleempje!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

help, hoefschoenen probleempje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 15:10

Gisteren zijn de schoenen voor Rinkja dus bezorgd, en ik ben er heel blij mee. Heb er ook al mee gereden en dat ging allemaal super. Alleen het aan en uittrekken is een ramp. De hoefsmid had me al gewaarschuwd dat de eerste keer aantrekken niet zomaar klaar zou zijn, en hij heeft niks teveel gezegd...! Ik ben gistermiddag met Janke meer dan drie kwartier bezig geweest voordat de schoenen aanwaren, en we hebben ons echt in het zweet moeten werken. De laatste schoen hebben we eerst in heet water gedaan, zodat het rubber wat soepeler werd, en dat hielp wel een klein beetje. Na de rit heb ik ze maar aangelaten in de hoop dat ze een beetje zouden oprekken. Vanmorgen weer naar stal om ze weer uit te doen, maar dat lukte dus met geen mogelijkheid. Mijn zusje hielp, maar er was echt geen beweging in te krijgen. En het is verder niet bedoeling om ze aan te laten buiten de buitenritten om, dus ze zullen toch weer uit moeten. Liefst zo snel moeglijk, want ik wil ook voorkomen dat ze schuurplekken krijgt, omdat ze ineens die schoenen zo lang aan heeft nu. Hoe hebben de andere mensen met hoefschoenen dat aangepakt?

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:18

Zo,dat klinkt niet makkelijk.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Sorry ik heb geen ervaring.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:27

Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Het lijkt mij dat je hoefschoenen te klein zijn en als ze echt niet uit willen ben ik bang dat er een mes aan te pas zal moeten komen.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn met tips waar je wat aan hebt zonder de schoenen te moeten beschadigen.

Succes er mee.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 15:36

Mijn hoefsmid zei het vantevoren al, dat het rubber eerst nog heel stug zou zijn. Maar ik wist niet dat het zo erg was... Ik zal hem wel even opbellen. Lachen

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 15:43

Succes

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 15:45

Ik heb zn voicemail ingesproken, en hopelijk belt hij zo snel mogelijk terug... want eigenlijk wil ik die schoenen nu wel zo snel mogelijk weer uit. Het verbaasd me niks als het straks gaat schuren in haar kootholtes als ze die dingen in 1 keer zo lang aan heeft.

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:45

Welke schoentjes zijn het ?

Klinkt wel erg overdreven stevig zo , in ieder geval Haha!

Ik hoop dat je smid snel terugbelt , ik ben zelf op het moment ook in de schoentjes-trouble....

Heb Old Macs maar de grotere maat die Rena nodig had is toch echt erg wijd voor haar smalle hoefjes dus ik wil daar eigenlijk vanaf , en ben nu bezig nieuwe uit Amerika te halen , die WEL goed zouden moeten passen...hoop ik.

Smit in Rijssen was niet echt een optie , had het wel graag willen proberen...zijn jouw schoentjes van hem afkomstig toevallig ? Lachen
Laatst bijgewerkt door pmarena op 24-01-04 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:45

Van wie heb jij de schoenen?? Ik dacht aan de foto's te zien dat ze van Smit uit Rijssen zijn maar nu lees ik hier over je hoefsmid.. Verward Ik heb soms ook problemen met uittrekken maar dan is het bij mij vaak zo dat Miro bekapt moet worden, de schoenen groeien niet mee dus ik moet Miro's hoeven wel op "maat" houden zeg maar... Ik heb niet echt een oplossing verder, ik weet hoe rot het is als ze niet uitgaan Scheve mond Je moet echt je duim proberen aan de achterkant van de schoen tussen het rubber en de hoef te krijgen en dan de schoen uitduwen Bloos!

Succes!
Laatst bijgewerkt door AnjaKos op 24-01-04 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 16:50

pmarena schreef:
Smit in Rijssen was niet echt een optie , had het wel graag willen proberen...zijn jouw schoentjes van hem afkomstig toevallig ? Lachen


Waarom is dit geen optie? Je weet dan in elk geval dat ze passen! Amerika lijkt me een stuk verder weg Haha!

En Lindy: De schoenen lijken me gewoon te klein want wat jij beschrijft is zeker niet de bedoeling !

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 17:17

Als het smitjes zijn, been van het paard op je knie leggen en dan het rubber bij de ballen met twee handen pakken en naar beneden trekken richting de zool van de paardenhoef. Lukt het niet vraag dan de hulp van een paar mannenhanden zijn over het algemeen toch sterker. Zou inderdaad proberen de schoenen zo snel mogelijk uit te krijgen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 17:24

Pmarena welke maat Old macs heb je nu eigenlijk, is dat een grote maat of een heel grote maat. WIj zijn eigenlijk opzoek naar een stel hoefschoenen alleen dan in de maat heel erg groot. Uit het blote hoofd waren Connors voeten 14 en 15 cm geloof ik, het kan ook 15 en 16 zijn.

En zijn old macs geschikt voor paarden met veel haar aan hun benen?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 17:55

Ik heb mijn old macs gewoon uit duitsland gehaald. Scheelt weer invoerrechten etc en je hebt ze binnen enkele dagen.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:17

Welke hoefschoenen zijn het?
Bij de easy boots moet je er een platte schroevedraaier tussen steken aan de zijkant en dan voorzichtig een beetje heen en weer schuiven.
Maar als ik dat zo lees zijn het geen easy boots, ik kreeg ze nl. vrij makkelijk aan met behulp van de strap.

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:42

Ik ben via haar profiel er achter gekomen dat ze Smitjes heeft. Ik heb ze ook en heb er dus helemaal geen problemen met het aan- en uittrekken van de schoenen. Mijn enige probleem met de schoenen is dat ze met een rengalop uit gaan, maar die muts van mij schijnt er bovenop te gaan staan met een vliegende start Verward .

Als ik jou was zou ik Smit zelf even bellen. Dit is zijn tel.nr.: 0548-515806

En vergeet niet de skisluiting open te maken Haha!

Veel succes er mee.

pmarena

Berichten: 48081
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:57

Hihihi , die skisluiting zal toch wel open zijn zeker *LOL*

Het design spreekt me niet echt aan van de Smitjes , ik zie er kleine nadelen aan die die BOA-schoentjes die ik graag wil volgens mij niet hebben. En ik krijg dat paardje daar gewoon niet heen , naar Smit , dus einde verhaal. Ik heb m'n hoop nu volledig gevestigd op de Boa's

Ik had Old Macs schoentjes maat 4 (volgens nieuwe tabel) , maar had eigenlijk 2 maten groter nodig voor haar hoeflengte...heb nu 1 maat groter maar die zijn al veels te breed voor haar hoeven en dit geeft me echt geen prettig gevoel , ik heb ze Rena 1 keer aangetrokken tijdens een rondje naast de fiets en 1 x een half uurtje onder het zadel , maar het staat me helemaal niet aan helaas , het is echt TE ruim aan de zijkanten waardoor ze erg lomp worden.
Zijn maat 5 , niet heel erg groot dus Lachen

Maar is wel allemaal off-topic , sorry voor de topic-startster ,
en ik hoop dat je paard d'r voetjes al weer lucht hebben ? *LOL*

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 23:58

Ja, ze komen van Smit uit Rijssen, maar daar heeft mijn hoefsmid contact mee, en die heeft de afdrukken voor me gemaakt en naar Rijssen gebracht, zodat Rinkja daar niet op de trailer heen hoefde. Vervolgens heeft hij ook de schoenen daar weer opgehaald en naar mij gebracht. Dus ze komen wel uit Rijssen. Ik wacht nog steeds op een telefoontje terug...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 00:27

Ah...heb jij Fred? Haha!
Lastig zeg!! Weet zo geen tips om ze uit te trekken, hoop dat je smid idd snel contact opneemt, succes!

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 10:14

Nee, ik heb Gerard Nielsen. Die was een keer bij Smit langs geweest, en daarna heel enthousiast over de schoenen. Ik had er ondertussen op bokt ook over gelezen en ik zou de eerstvolgende keer dat hij weer eens vragen wat hij ervan vond. Maar toen hij er weer was kreeg ik de kans niet eens, want hij begon meteen zelf in geuren en kleuren te vertellen over de schoenen, dat het hem een ideale oplossing leek voor rinkja haar ijzerprobleem. Nou ja, dat had ik zelf dus ook bedacht, dus we besloten dat we het zouden proberen. Rinkja was zijn proefkonijn. Haha! Hij had een dagje meegelopen met Smit, en wist zelf wel hoe de afdrukken gemaakt moesten worden enzo, dus heeft hij dat gedaan. Scheelde ons weer een reis naar Rijssen. Knipoog Maar hij heeft nog steeds niet terug gebeld, dus ik zal dat andere nummer maar eens bellen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:24

Oeps ... vrees toch dat Smit niet zo tevreden zal zijn over smid

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:39

ik heb achte r schoenen van Smi t en met uittrekken moet ik aan het riempje dat door het lusje zit hard trekken en dan schiet hij uit
De eerste keer vond Pieke he terg raar, maar nu went hij er al aan. De voorschoenen waren veel te groot (waren opgemeten door de DA alhier) dus die zijn teruggegaan. Nu ben ik op zoek naar Old Macs voor voor, een kleine maat.

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:11

Symbeami schreef:
Welke hoefschoenen zijn het?
Bij de easy boots moet je er een platte schroevedraaier tussen steken aan de zijkant en dan voorzichtig een beetje heen en weer schuiven.
Maar als ik dat zo lees zijn het geen easy boots, ik kreeg ze nl. vrij makkelijk aan met behulp van de strap.

Die heb ik ook idd. Had meer moeite om de sluiting voor los te krijgen eigenlijk. Maar gelukkig werkt de schroevendraaier ook daar voor.

Heb je ze al uit gekregen?
Kan je anders smit-rijssen zelf niet bellen?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:14

Lindy schreef:
Hij had een dagje meegelopen met Smit, en wist zelf wel hoe de afdrukken gemaakt moesten worden enzo, dus heeft hij dat gedaan. Scheelde ons weer een reis naar Rijssen. Knipoog

Hmmmmm misschien was een dagje ervaring toch te weinig om precies de juiste maat te bestellen? Ik weet het niet hoor, maar ik zou er niet raar van opkijken als ze idd aan de kleine kant zijn.
Wist trouwens niet dat meer hoefsmeden afdrukken afnamen, van onze vorige smid wist ik het wel, dat die nauw samenwerkt met Smit-Rijssen.
Even bellen met Smit zelf zou ik je aanraden idd.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 12:57

Ik heb vanmorgen geprobeerd Smit te bellen, maar er werd niet opgenomen. Toen toch maar weer naar de stal gefietst, die dingen moesten nu toch echt uit. Gelukkig kwam Janke haar vader toen helpen, en die is gelukkig heel sterk. Haha! Die heeft de schoenen uiteindelijk uit gekregen. Lachen Als m'n hoefsmid terug belt vraag ik wel even of het vaker zo moeilijk gaat, of dat ze echt nog gewoon soepeler moeten worden.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 13:17

Heeft ze er nog wat aan overgehouden of valt het mee?

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 19:17

Nee, ik merkte niet zoveel bijzonders, de hoeven waren wat zacht geworden, omdat er ook wel urine enzo in de schoenen is gekomen. Dus ik heb even geteerd, en dan is het verder weer oke. Lachen