met ijzer in hoefschoen tegen hoefbevangen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

met ijzer in hoefschoen tegen hoefbevangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-04 17:55

Ik heb even een vraagje. Mijn pony is nu voor de tweede keer hoefbevangen. Omdat zij altijd voor de kar loopt en op harde grond, zou het kunnen dat het hierdoor komt.
Ik vroeg vanochtend aan de dierenarts wat die nou van hoefschoenen vond. Voor mijn pony zou dat een goede oplossing kunnen zijn. maar omdat ze dus heel erg last heeft van der zool. Nou mag ze nooit meer op blote voeten lopen maar altijd op een afgesmeed ijzer omdat anders de druk over de hele hoef tilt en constant en door dat afgesmeede ijzer kan de druk worden verdeeld.
Nou heeft ze dus last van die schokken op het harde, dus daarom begon hij over hoefschoenen. het zou een ideale oplossing zijn als je dus over de ijzers nog hoefschoenen zou kunnen doen.

maar ik lees overal alleen over bekapte voeten dus ik vraag me af of dit mogelijk is.
kan je zeg maar ijzers en hoefschoenen??

en zijn er nog andere mensen met hoefbevangen paarden met hoefschoenen?

nou volgens mij heb ik nu het hele verhaal. als het onduidelijk is dan hoor ik het wel.

Oh ja trouwens meer mensen ervaringen met hoefbevangen in de winter??
De dierenarts heeft er eigenlijk geen verklaring voor.
Nog even het bloed afwachten om te kijken of er een ontsteking is.

Groetjes Lindsay en troy

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...


linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 21:32

okee nou dan moet ik het misschien maar gewoon gaan proberen.

maar cornelie, liep jou paard in het begin d an niet gevoelig zonder ijzers?
want dan lopen ze dus in de wei op blote voeten, hebben ze daar geen last van.

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...


linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 13:18

hallo,

er zijn ook al foto's gemaakt en omdat het nu de tweede keer achterelkaar is weet ik ook al hoe het in de werk gaat met stofwisseling enzo.

Ik wieet dat hoefschoenen het probleem niet wegnemen maar dat ze het leven wat draagelijker misschien kunnen maken voor troy. daar gaat het nu een beetje om.

ze had nu een kanteling en ze meette he stuk tussen hoefbeen en zool en dat was 23.5 mm dat is voor een kleine pony erg veel. dit zijn echt de formaten van een grote kwpner.

en vippie, jij zegt als e paard zoveel last heft tijdens het werk of het dan nog wel eerlijk is om hem aan het werk te zetten.
Maar troy is in mei bevangen geweest, ik heb echt minstens tot september gewacht om weer iets te gaan doen, ik he heel langzaam opgebouwd, per dag een minuutje meer open en absoluut geen belasting gegegeven.
Ze mocht toe niet meer in de wei en ze krijgt vrijwel geen eten. ze staat ik een kudde met 10 shets en ze krijgen per dag een kwar baaltje hooi. Natuurlijk krijgt ze wel is een peentje, maar geen brood of fruit met suikers erin.
Eigenlijk kan het dus aan de voeding niet liggen, omdat ze gewoon heel sober word gehouden.
Maar het probleem is nu hoe kan dit dan komen? tja ikw eet dat er el 100 oorzaken zijn maar allemal niet echt van toepassing. het enige wat in mijn oegen misschien nog wel zou kunnen is overbelasting.
troy loopt oor de kar, en dus op harde grond. ook al doen e dit mar max twee keer in de week, misschien is dit het pobleem. o zacht lopen is ook geen probleem, daaromd acht k aan hoefschoenen omdat ze dan het idee hebben voordurend op zacht te lopen.

mijn idee van met ijzer erin was omdat ik me afvroeg hoe die zool werd belast in zo'n schoen.
maar ja sugermiss zegt ook dat dan juist beter genest zonder ijzer.
vorige keer dat ze bevange was heb ik het met een ijzer gedaan, heeft dus niet geholpen uiteindelijk dus misschien kan ik nu iets anders proberen.
vandaar mijn vraag..

sorrry heel lang verhaal haha

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-04 01:13

zo ik wist niet dat het ook kon door een dezelfde ondergrond...
nou dit is ook niet het geval bij troy, maar toch.

en sugarmiss, ze krijgt ook een supplement en laminaze voor de vitamine enzo, maar ze blijft gewoon erg sober omdat ze al dik word als ze naar de wei kijkt...

ik ga me nu verdiepen in dat natuurlijk bekappen, ik snap dat een ijzer alleen de pijn verminderd, maar niet het probleem wegneemt.

en sugarmiss, jij zegt over een terug val, dat dat regelmatig zal gebeuren, heb jij dat ook gehad? en wat doe je er dan aan?

Mijn lieve Troytje... Alles geprobeerd, maar dit konden we gewoon niet winnen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers

cron