Bedrijfsplan: Het resultaat!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Bedrijfsplan: Het resultaat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 16:17

Ik ben de afgelopen weken druk bezig geweest met het schrijven van mijn bedrijfsplan en het berekenen van de haalbaarheid.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het opzetten van een pensionstal meer geld kost dan dat het oplevert, dus van dat idee ben ik afgestapt. Ik heb nu een totaal andere opzet, die in mijn ogen wel rendabel is.
Ik hoop dat jullie mijn uitwerking even willen doorlezen en dan jullie punten van kritiek, vragen en opmerkingen willen geven.

Het plan
Het opzetten van een onderneming die zich bezighoud met een niet paardgebonden leasemethode.
Deelnemers betalen een vast bedrag per maand en mogen daarvoor 3x in de week komen rijden op een paard naar keuze. Via een intekensysteem geeft elke deelnemer steeds zelf aan wanneer het hem uitkomt en op welk paard ze dan willen rijden.
Tegen een kleine meerprijs (denk aan +-3 a 4 euro per keer) is er ook de mogelijkheid tot het volgen van lessen.

De deelnemers
De deelnemers mogen van elke leeftijd zijn, maar moeten wel rij-ervaring hebben en zelfstandig met paarden kunnen omgaan.
Jeugd tot 16 jaar verlaat het erf niet zonder begeleiding van een volwassene en heeft daarvoor toestemming nodig van de ouders.
Voordelen voor de deelnemer:
- Eigen tijdsindeling, dus ook geschikt voor mensen met wisselende werktijden of mensen met een gezin.
- De deelnemer heeft enkel de lusten, geen lasten
- De klant kiest zelf een paard, dus niet verplicht om steeds hetzelfde paard te rijden (mag natuurlijk wel)
- De deelnemer heeft een behoorlijke vrijheid in het bepalen van de invulling van het rijden: binnen, buiten, bos, les volgen, op eigen houtje rijden… kan allemaal.

Algemeen
Het stallencomplex bevat 24 boxen, binnenbak, poetsplaatsen, spuitplaats, kantine, zadelkamer, buitenbak en 1 ha weiland. Het geheel is gelegen in een bosrijke omgeving in brabant, op ong. 10 km van de Belgische grens.
De exacte locatie hou ik nog even voor me tot ik meer duidelijkheid heb over het al dan niet doorgaan van mijn plannen dit bedrijf te beginnen.

En nu verder
Ik ben al heel ver in het uitschrijven van mijn plan, berekenen van kosten en andere financiën. De komende 2 weken heb ik afspraken gepland bij de verschillende instanties (KvK, banken, etc) dus het gaat nu allemaal behoorlijk snel opeens.
Ik durf er nog niets van te zeggen of ik deze onderneming van de grond zal krijgen, maar ik probeer me zo goed mogelijk voor te bereiden.
Daarom hoop ik dat jullie me nog willen helpen met het beantwoorden van de volgende vragen:
- Verwacht je dat er animo zal zijn voor een dergelijke leaseconstructie?
- Wat denk je dat dit zou mogen kosten?
Ik heb een goed beeld van wat het moet kosten, maar ben benieuwd wat jullie denken dat een goede prijs is.
- Hoever zou je bereid zijn om te reizen naar deze stal (om het doelgebied beter in kaart te kunnen brengen.
En alles dat jullie verder te binnen schiet bij het lezen van deze bedrijfsopzet.

* To Belg, or not to Belg *


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 17:06

Fjordenmaniak schreef:
Hoe bepaal je dat een volwassen capabel genoeg is om met een paard de openbare weg op te gaan?


De bedoeling is dat nieuwe deelnemers zonder extra kosten een paar lessen volgen en de eerste keer onder begeleiding naar buiten gaan. Aan de hand daarvan is er wel een beeld te vormen of iemand geschikt is om zelfstandig buiten te rijden.

* To Belg, or not to Belg *


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 17:17

De paarden hebben 1 dag per week rust en zij lopen max. 3,5 uur per dag. Een raar getal, maar dat heb ik zo berekend om ook uitval bij ziekte of blessure van de paarden te kunnen opvangen. Daar is dus rekening mee gehouden.

24 paarden op 1 hectare land klinkt weinig, maar is om mee te beginnen denk ik genoeg. De paarden hebben niet allemaal tegelijk een vrije dag, dus komen niet allemaal dagelijks buiten.
In eerste instantie is er die ene hectare, er is wel de mogelijkheid om meer grond bij te huren. Onderhoud wordt door de verhuurder geregeld, dus om de zoveel tijd krijg ik een ander stuk grond toegewezen. Er is dus wel wisseling.

Een pensionstal is niet rendabel. De vaste lasten zijn dusdanig hoog dat ik er geld op toe zou moeten leggen. Bovendien is het de bedoeling om een vaste groep klanten aan te trekken. Mensen die dus voor langere tijd hieraan mee willen doen. Wat dat betreft is het eenzelfde groep mensen als op een manege.
In het eerste jaar zal ik wel pensionklanten aannemen omdat ik niet ineens in 24 paarden zou willen investeren. Het plan is om te beginnen met 12 leasepaarden en dit bij voldoende belangstelling evt. uit te breiden.

* To Belg, or not to Belg *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 17:37

Cinzano schreef:
Dat ligt eraan... Ik denk 20 euro per uur, maar je kan ook een pakketje maken voor mensen die bijv. 3 uur per week willen komen rijden. Dan i.p.m. 240 reken je bij. 225 euro. Ik noem maar wat.


Ik ben wel van plan om een bedrag te nemen voor 3x per week. Mensen die maar eens per week willen komen, kunnen net zo goed bij een manege terecht. Dat is mijn opzet niet.
Het gaat echt om mensen die meerdere keren per week willen komen. Ik ben bij mijn berekeningen uitgegaan van 3x per week...

* To Belg, or not to Belg *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 17:39

Kleintje schreef:
Kan je ook voor een vast leasepaard kiezen?
Dat iemand 1 paard helemaal alleen voor zijn/haar rekening wil nemen en er wedstrijden mee rijden?


Dat is niet mijn eerste opzet. Misschien in een later stadium wel.

* To Belg, or not to Belg *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 18:36

Dat klopt. Een fulltime leasepaard zou nog duurder zijn dan het stallen van een eigen paard.
Alle risico's zijn voor de stalhouder, en die risico's worden gewoon doorberekend.. Ik denk dus niet dat dat een echte optie is.
Ik denk dat je dan beter een bijrijdpaard kunt zoeken waar je de eigenaar uit de brand helpt. Dat zal financieel een stuk aantrekkelijker zijn.

* To Belg, or not to Belg *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 22:06

dimmelim schreef:
Neem eens contact op met de Doordravers http://home.wanadoo.nl/doordravers/ Zij zitten in Aalsmeer en hebben als vereniging een soortgelijke constructie.


Ik heb deze vereniging een mail gestuurd. Bedankt voor de link!

* To Belg, or not to Belg *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-04 22:33

Charmaine schreef:
Ehm, ik heb eigenlijk 2 vraagjes. De definitie van leasen is toch eigenlijk dat je een aantal maanden betaald en dat het paard dan van jou is?

Noem het dan huren... Het gaat erom dat men meerdere dagen per week mag komen rijden voor een vast bedrag per maand.

Citaat:
Hoe komt het dat een pensionstal niet rendabel is? Er zijn toch genoeg pensionstallen in het land? Als het niet rendabel zou zijn, waarom zijn ze er dan? Ik denk dat je er sowieso rekening mee moet houden dat, wat je ook doet in de paardenwereld, je er geen vetpot aan zult hebben. Het is keihard werken en weinig verdienen.
Al met al vind ik de opzet wel een leuk idee, maar ik denk net als anderen dat er dan mogelijk nog veel meer geinvesteerd moet worden.

Op deze locatie is een pensionstal niet rendabel omdat er al redelijk wat in de buurt zitten. Ik verwacht daarmee niet voldoende klanten te trekken. Naast de opzet die ik nu heb, kan ik wel wat pensionklanten aannemen.
Wat betreft de investering, dat is een eenmalig iets en moet zichzelf terug verdienen.

* To Belg, or not to Belg *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 08:54

BlueStar schreef:
Misschien een idee om een lidmaatschap op te richten.
Kijk wat je paarden en pand enz. per jaar kosten.
Kijk wat elk paard per maand moet gaan verdienen.
Deel dit bedrag door de aantal klanten die op dit paard rijden.
Dan heb je de kosten voor een lidmaatschap.


Deze berekening heb ik uitgevoerd, dus ik weet wat de minimale kosten per klant zullen zijn.
Waar ik nog een beetje over twijfel is het bedrag dat klanten bereid zullen zijn om te betalen.

* To Belg, or not to Belg *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-04 09:11

Guinevere schreef:
Misschien kan je voor het intekenen een online (of telefonisch) systeem hanteren, waarbij men direct weet of een paard voor een bepaald tijdstip beschikbaar is.

Dat is inderdaad ook een idee. Online zal niet direct gerealiseerd worden, maar zou in de toekomst praktisch kunnen zijn.
Telefonisch is wel een goede optie om mee te beginnen.

Citaat:
Ik zou zelf nieuwe deelnemers geen gratis lessen aanbieden, hoogstens één introductie les om te laten zien hoe het er bij jou aan toe gaat. Deze introductie les kan je dan tevens gebruiken om een inschatting te maken van het niveau van de ruiter. Op basis daarvan kan je de ruiter verplichten een bepaald aantal lessen per maand te nemen, tenzij de ruiter hoger dan een bepaald niveau is. Om het meer rendabel te maken zou ik de verplichte lessen voor een normale prijs aanbieden en de optionele lessen voor een gereduceerd tarief. Natuurlijk kan je de verplichte lessen ook in het basis bedrag opnemen.

Mijn idee was om mensen voor 10 euro een introductieles aan te bieden. De deelnemer kan dan zien hoe het werkt op stal, sfeer proeven en ik kan bekijken wie ik voor me heb.
Als de deelnemer besluit "lid" te worden, dan breng ik de €10 in mindering op de eerste maandelijkse termijn. Dit om te voorkomen dat jan en alleman lekker een keertje gratis komt rijden... dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Citaat:
Verder zou je eens per maand een wedstrijd kunnen organiseren, of je locatie daarvoor beschikbaar stellen. Hiermee trek je weer nieuwe mensen en het is leuk voor je klanten om op "hun" paard wedstrijden te kunnen rijden.

Dit is inderdaad iets om eens verder uit te zoeken. Dit zal niet meteen in het begin haalbaar zijn, maar is zeker iets om voor de toekomst in gedachten te houden.

Citaat:
In verband met ongevallen zou ik alle klanten eerst een onaansprakelijkheids verklaren laten tekenen (al voor de proefles), maar dat spreekt voor zich.

Ik ben van plan om voor ik definitief zou starten een professioneel contract te laten opstellen. De kosten hiervan wegen zeker op tegen de evt. problemen die het ontbreken van een duidelijk contract met zich mee kunnen brengen.

Verder neem ik al jullie opmerkingen en ideeën mee in mijn uiteindelijke plan. Blijf dus vooral spuien als jullie nog iets te binnen schiet.
Ik zal dit weekend nog druk bezig zijn met aanpassen / verfijnen en alle tips blijven welkom!

* To Belg, or not to Belg *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 07:32

Marliesje schreef:
Hoe bepaal je welke deelnemer op welke dag op welk paard mag, ik kan me voorstellen dat je als je dat op inschrijving doet mensen maanden vooruit hun favoriete paard gaan "boeken".


Hiervoor komt een agenda in de kantine te liggen. Klanten mogen daarop maximaal 10 dagen van tevoren intekenen op dag/tijd en paard. Daarnaast biedt het voor mij ook duidelijkheid zodat ik weet hoe de dagen er een beetje gaan uitzien. De 10 dagen zijn juist bedoelt om te voorkomen dat mensen hun lievelingsdier gaan reserveren.

* To Belg, or not to Belg *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 07:36

Myra1 schreef:
Ik denk niet dat je er echt heel veel geld voor kan vangen.
De 10 € proefles is al meer geld dan bij mij een echte springles op de manege (randstad).
Stel dat de kosten voor 3 dagen in de week 200 € per maand zijn... Das niet zo weinig. Dan is het voor mensen veel aantrekkelijker om samen een eigen paard te kopen, of een betalende bijrijder te zoeken. (Denk ik zo...)
Tsja, kan zijn dat ik nu wat over het hoofd zie, maar dat kan jij mij vast dan wel weer vertellen!


Het bedrag dat ik zal gaan vragen zal liggen op ongeveer de helft van wat jij nu aangeeft. Om precies te zijn, € 94 (incl. BTW), voor 3x per week rijden. Lessen zijn op eigen kosten. Deelname aan lessen zal 4 a 5 euro per keer extra kosten.
En die proefles is misschien duur, maar dan krijg je wel serieuze klanten. Doe je het gratis, dan komt iedereen lekker een gratis ritje maken en zie je de meesten nooit meer terug. Dat is niet mijn bedoeling. De proefritten zijn voor de mensen die er serieus over denken om deel te nemen, maar die eens wil bekijken hoe de stal is, hoe alles in zijn werk gaat, etc.

Ik heb intussen nog wat zaken veranderd, onder andere naar aanleiding van jullie opmerkingen. Update volgt nog

* To Belg, or not to Belg *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 19:36

Sjimmy schreef:
Iig dit is niet om je de moed uit je schoenen te praten, maar mijn idee erover. En ik neem aan dat je zulke dingen ook wilt horen.
Succes!


Natuurlijk zijn ook kritische reacties meer dan welkom. Juist die reacties helpen mij mijn plan bij te stellen als dat nodig is.
Toch heb ik al een heel aantal positieve berichten gekregen van mensen die een dergelijke constructie wel zien zitten. In de toekomst sluit ik mogelijkheden voor het leasen van een paard door 1 persoon niet uit, maar dat is op dit moment niet mijn opzet. Ik moet tenslotte ergens beginnen.

* To Belg, or not to Belg *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-04 20:07

Aanpassingen
Ik heb mijn plannen oa naar aanleiding van jullie opmerkingen enigszins aangepast.
De bedoeling is dat de stal van start gaat met 12 huurpaarden en dat ik de overige boxen ga vullen met pensionklanten. Winstgevend zijn pensionklanten niet echt, maar ze zorgen inderdaad voor vaste inkomsten en bieden wat dat betreft meer zekerheid dan de huurpaarden.
De 12 huurpaarden zullen verschillende dieren zijn. Geen toppaarden, maar zeker leuke rijdieren. Verschillend van grootte, ras en karakter zodat er voor ieder wat wils tussen staat.
De prijs voor de verhuur heb ik hierboven al genoemd, die gaat (onder voorbehoud) €94 bedragen, excl. lessen. Voor lessen betalen klanten een toeslag van €4 a €5 per les. Voor mensen die wekelijks willen gaan lessen komt er een leskaart, zoals die op manege's ook gebruikt wordt.
De locatie ziet er als volgt uit: 24 boxen, binnenbak (20x40), buitenbak (20x60), zadelkamer met afsluitbare zadelkasten voor de pensionklanten, wasplaats, poetsplaatsen, ruime kantine met uitzicht op de bak, weidegang en plannen voor een stapmolen.
Het hele complex is nieuwbouw, dus een nette stal met naar mijn mening goede voorzieningen.
De paarden (huur- en pension-) hebben de mogelijkheid om het hele jaar door enkele uren per dag op de wei te staan.

* To Belg, or not to Belg *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-04 23:21

Inmiddels is het, zoals de meesten van jullie wel gelezen zullen hebben, zeker dat ik met de stal van start ga.

Ik heb 12 boxen, waarvan er 4 beschikbaar zijn voor pensionklanten. Met 8 paarden ga ik aan deze verhuurconstructie beginnen.
Ik ben zelf van mening dat mensen een behoorlijke vrijheid krijgen. Lessen volgen is alleen de eerste paar weken verplicht (ik denk dan aan 4 keer) omdat ik wil kunnen inschatten wat het niveau van mijn klanten is. Het gaat er daarbij niet om dat mensen de sterren van de hemel kunnen rijden, maar ze moeten wel in staat zijn om redelijk zelfstandig met een paard om te gaan.
Daarna is het volgen van lessen niet verplicht. Iemand die het leuk vindt om lekker een uurtje vrij te komen rijden, heeft daartoe de mogelijkheid. Ook kunnen mensen (in eerste instantie onder begeleiding) lekker te paard naar buiten.
Het idee spreekt je aan, of niet. Over het algemeen zijn de reacties heel positief en een aantal mensen hebben zich al gemeld om een afspraak te maken om eens te komen kijken/praten.
Ik heb er zelf wel vertrouwen in dat deze bedrijfsvorm gaat lopen.

De klanten op wie ik mij richt zijn geen mensen met torenhoge ambities, maar mensen die lekker met paarden willen omgaan. Mensen die geen tijd hebben om zelf een paard te houden, of mensen die hier het geld niet voor hebben.
Als je eerder een eigen paard hebt gehad, dan denk ik dat dit wel een stap terug zal zijn. Voor manegeruiters zie ik het juist als een stapje vooruit.

Gezien mijn openingstijden (gemiddeld 10 uur per dag) is het heel goed mogelijk om een paard zelf op te zadelen, te poetsen en lekker te rijden. Niet als op een manege waar een paard 2 of soms zelfs 3 uur achter elkaar in de lessen meeloopt.
In het plannen van uren vraag ik wel een stukje eigen verantwoordelijkheid van de klanten. Natuurlijk zie ik er zelf wel op toe dat eea goed verloopt, maar de klanten plannen in principe zelf.
Dit hoeft trouwens niet perse door langs te komen. Men kan ook even bellen om te vragen of het gewenste paard nog vrij is op de gewenste dag/tijd.

Verder denk ik straks een diversiteit aan paarden en pony's op stal te hebben. Een paar leuke recreatiepaardjes en een paar dieren die wat meer in hun mars hebben. Op die manier denk ik dat er voor elke ruiter wel een leuk paardje zal staan.
De recreatieve functie van mijn bedrijf staat wel voorop. Voor iemand met wedstrijdambities zal het waarschijnlijk niks zijn, maar voor mensen die lekker willen rijden en met paarden bezig zijn, denk ik wel.

Verder vind ik het idee om eens in de zoveel tijd een soort inspraakavond te organiseren wel iets hebben. Ik ga zeker bekijken of daar animo voor is.

* To Belg, or not to Belg *

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-04 07:54

dobbel schreef:
als ik vragen mag wat ga je er dan voor vragen


Nog steeds de €94 per maand op basis van 3x per week rijden. Losse lessen kosten €5 per keer. Voor mensen die wekelijks willen lessen komt er een leskaart tegen gunstig tarief.

Wat ik in mijn vorige bericht nog vergat te vermelden is dat het aantal uren in overleg kan. Ik ben uitgegaan van mensen die 3x per week komen rijden, maar meer of minder uren is tegen aangepast tarief ook mogelijk.

* To Belg, or not to Belg *


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jadero, Trendiction en 40 bezoekers