Hij is bang voor de borstel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Hij is bang voor de borstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 16:27

Ik heb sinds 2 weken een minishetland hengstje van 8 maanden oud.
Hij is heel aanhankelijk en lief, een klein beetje wantrouwig maar als je tijd voor hem neemt is hij vol aandacht.

Het enige probleempje is dat hij bang is om geborsteld te worden. Zodra ik op zijn halsje en ruggetje wil borstelen gaat hij zenuwachtig heen en weer lopen dribbelen.

Hoe pak ik dit aan, dat hij mij hierin vertrouwt en dat borstelen niet eng is???

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:34

waarom een jong beesje meteen borstelen..
beetje mee klooien is wel goed..
maar hij is nog zo jong..dat kan later ook nog..
ik zou eerst eens beginnen met gewoon aaien overal..
dan raakt ie gewend aan de aanrakingen..
ten tweede..
als je borsteld..borstel dan niet teveel..zo poets je de vetlaag van een paardje af wat hij juist zo hard nodig heeft tegen de kou..

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 16:39

Nou ik ben niet gelijk fanatiek aan het borstelen hoor. Veel aaien en dan gewoon proberen. Maar ja als hij van het rollen in de modder onder de slikklonten zit zal je er toch een keer aan moeten geloven toch??? Verward

Hij geeft al wel zn hoefjes en we wandelen veel. Ik wil gewoon veel met hem bezig zijn, ik heb er laatst een uur over gedaan om hem uit de wei te vangen omdat er niets mee gedaan is en hij totaal nog geen vertrouwen heeft. En dat borstelen vind ik zeer zeker ook bij een jong dier bij de verzorging horen.

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:40

ik zou inderdaad ook beginnen met m overal te aaien..zodat hij er aan went aangeraakt te worden..en als hij hierbij lekker rustig en ontspannen blijft dan een keertje een borsteltje over heen halen..en inderdaad wat saskia9 zei niet te veel ivm de vetlaag

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:43

Dreeke schreef:
Nou ik ben niet gelijk fanatiek aan het borstelen hoor. Veel aaien en dan gewoon proberen. Maar ja als hij van het rollen in de modder onder de slikklonten zit zal je er toch een keer aan moeten geloven toch??? Verward

hihih..
mijn shet heeft in de modder liggen rollen en staat nu lekker met aan zwarte vacht in de tuin..het heeft geen zin dit eraf te borstelen..heb ik het eraf gehaald..om vervolgens de volgende dag weer opnieuw te beginnen..
dit kan echt geen kwaad hoor..

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 16:48

Ja ik ben heel er pietje precies, ik kan er niet tegen als mijn dieren vies zijn. Sta om de haverklap ook mn Fjord te borstelen (en daar zie je alles zo goed op).

Maar ik zal jullie advies op volgen. Want zelf aaien op zn rug vind ie eng. In zn hals vind ie wel lekker geloof ik. Ik weet ook dat je niet gelijk alles kan verwachten van zo'n jongdier. Ik hoop alleen wel dat hij niet bang voor die borstel blijft.

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:52

Als je gewoon rustig begint met aaien en het langzaam 'opbouwd' tot poetsen, moet het lukken!! Ik vind ook dat je niet té veel moet poetsen, maar ik denk dat je zelf wel weet hoe vaak en wanneer. En als jij vind dat hij een poetsbeurt moet krijgen (en hij er al helemaal gewend aan is), moet je dat doen Lachen
Laatst bijgewerkt door YvonneAa op 23-01-04 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_kath

Berichten: 966
Geregistreerd: 13-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 16:52

ik heb met mijn tinker die is nu 1,5 jaar ( wat ouder) ook gedaan ..wel regelmatig met dr bezig geweest..af en toe borstelen..voetjes optillen e.d. en nu kan ik eigenlijk alles met dr doen..lekker wandelen...stukjes fietsen..t scheelt toch als je dat allemaal al rustig en spelenderwijs aan leert ...ik denk dat je er later alleen maar profijt van hebt...je moet gewoon op je paardje letten hoe hij de dingen oppikt en niet te snel willen gaan!..

en 1 advies met zulk blubber weer ..begin er niet eens aan met die viespeuken schoon te maken hahaha moment dat ze buiten staan liggen ze toch weer !!! haha

Dreeke

Berichten: 2436
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Wolphaartsdijk (Zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 16:57

pukkielover schreef:
en 1 advies met zulk blubber weer ..begin er niet eens aan met die viespeuken schoon te maken hahaha moment dat ze buiten staan liggen ze toch weer !!! haha



Da's waar.