rugklachten/hernia wat voor een zadel? dressuur/vz

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

rugklachten/hernia wat voor een zadel? dressuur/vz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-04 22:42

hopihoi, ik ben blij, ik mag weer rijden, heb een hernia gehad, die nu over is, maar heb af en toe wel pijn, en het zal altijd terug kunnen komen dus, maar wil wel rijden door doen door eerst aan het zadel te denken....
maar mijn vraag aan mensen met hetzelfde probleem, wat voor een zadel daavoor gebruiken?/ een dressuurzadel of een veelzeidigheids zadel? of is een dressuurzadel juist weer niet goed door de corricerende houding? of heb je er dan 1 nodig met veel kniestuen, en een diepe zit? of juist niet? of een veelzeidigheidszadel toch beter? ik wil graag een dressuurzadel rijden dus vandaar deze vraag...

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:13

Ik zit op mijn veelzijdigheidszadel veel makkelijker dan op mijn dressuurzadel. Ik ben ook net weer begonnen met rijden na 3 maanden rugpijn.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:24

Ik denk, dat je gewoon het een en ander zelf moet uitproberen want ieder mens zit anders in elkaar. Ik zit het liefst niet zo in een houding gedwongen, dus ik heb een zadel waarin ik kan bewegen. Vind ik lekkerder voor mijn rug. En ik kan dan met een buitenrit ook wat beter om me heen kijken met oversteken enzo. Echt, je moet het zelf even uitproberen, misschien kunnen je stalgenootjes je helpen.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 23:33

Jetta schreef:
Ik denk, dat je gewoon het een en ander zelf moet uitproberen want ieder mens zit anders in elkaar.

Mee eens.
Zelf heb ik een KN Dressuur zadel op mijn tinker liggen.
Deze geeft mij veel steun maar geeft ook de ruimte die nodig is om lekker te kunnen rijden, tevens vangt hij bij struikelen oid de ergste schokken goed op.
Ik weet niet waar je woont, maar je mag hem best eens komen proberen.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 01:02

Absoluut een dressuurzadel. Ik heb ook snel last van m'n rug maar ik zit beter op een dressuurzadel.Maar dat is persoonlijk denk ik.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 01:48

Ik heb mijn dressuurzadel afgezworen toen ik een ritje erop maakte.
Ik kreeg pijn in mijn rug, door juist die rechte houding.
Dus was ie alleen nog maar om te lessen.
Dus idd...persoonlijk.
Is mijn zadel iets? Test effe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 02:56

Ik had hetzelfde probleem en ben overgestapt van veelzijdigheidszadel naar KN dressuurzadel. Dat was een hele verademing. Pas sinds ik dit zadel heb, kan ik eindelijk weer een beetje normaal met mijn zit aan de gang. In het veelzijdigheidszadel was ik eigenlijk alleen maar bezig om zo te zitten, dat ik zo weinig mogelijk last van mijn rug had.

In het dressuurzadel heb ik nu nog nauwelijks last van mijn rug, maar op de meeste spring- en veelzijdigheidszadels kan ik nog steeds niet zitten.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:05

Ik heb een dubbele hernia,en ik zweer bij mijn kieffer dressuurzadel,en dit in combinatie met een fjord die niet hoog opgeeft,is dit voor mij het meest ideaal,maar ik denk dat dat voor een ieder verschillend is,en dat je het zelf uit moet proberen

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:16

Mss heb je hier nog wat aan. Ik ken iemand die haar stuitje gebroken had. En toen heeft ze ergens een gelding (ik weet echt niet hoe zo'n ding officieel heet) gekocht. Dat legde ze over haar dressuurzadel. En daarmee werden de klappen tijdens het rijden iets opgevangen. Natuurlijk is een gebroken stuitje iets anders dan een hernia, maar ik kan me zo voorstellen dat jij er ook baat bij zou kunnen hebben.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 10:18

Ik ben het met de rest eens dat je het ook moet uitproberen. Iedereen heeft een eigen keuze wat betreft zadel. Ik heb ook last van mn rug als ik op een spring of vzh zadel zit, dus ik ga in principe voor een dressuurzadel.

Maar zoals ik al zei gewoon proberen dan weet je het snel genoeg!

Succes!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 12:10

Ik las laatst ergens dat iemand met erge rugpijn met een boomloos zadel, de barefoot, juist geen rugpijn meer had! Misschien is dat iets?

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:00

Ik ben zelf ook rugpatient en mijn paard ook.
Ik heb een tijd geleden het zadel een week mogen gebruiken van de fysio van mijn paard.
Deze vrouw heeft ook rugklachten en heeft het zadel aan laten passen voor zowel haar paard, als haar eigen rug.
Ik wist niet wat me overkwam toen ik op het zadel zat.
er ging een wereld voor me open.
Maar helaas heb ik voor zo'n zadel zelf de ping ping niet, .....het was namelijk een Hulsebos.
Maar zou ik zo'n zadel ooit op de kop kunnen tikken, zou ik er geen seconde over twijfelen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:01

Ik had een hernia klasse I, dit is overgegaan in een hernia klasse II. Sinds ik een Passier GG (extra) dressuurzadel heb, geen centje pijn meer!! (en ik ben er ook niet meer afgevallen Haha! Knipoog )

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 15:32

je hebt ook banden voor je rug die extra stevigheid geven, of het helpt weet ik niet.

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-04 22:56

dankje ik ga op onderzoek uit!!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-04 23:19

Mijn beste vriendin heeft ook een hernia gehad. Ze rijdt op een dressuurzadel. Wat voor haar erg belangrijk is, is instructie die begrijpt dat ze haar zit weleens wat moet aanpassen aan haar rug. Ze moet altijd een middenweg vinden tussen pure ontspanning en rechtop - sinds ze les heeft van iemand die dat goed begrijpt en mee helpt zoeken naar oplossingen heeft ze eigenlijk nooit meer last.
En ze rijdt M2 - dus 't is ook niet zo dat je 'veroordeeld' bent tot recreatief rijden (mocht je dat erg vinden)

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 08:20

ik heb in april een acute hernia gehad en mocht december weer beginnen te rijden.
Ik heb een JC saphir gekocht door de grove kniewrongen dat je lekker stevig in het zadel zit en een diepe zit.
Ik heb gekozen voor een veelzeidig omdat je daar toch wat steviger in zit.