Scheren voor de eerste keer, wel/geen sedalin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 11:39

Ik ga toch Pablo scheren. Zijn benen doe ik niet, want hij heeft het gauw koud en voor de eerste keer scheren vindt ik dat net te veel.
Afgelopen weekend het scheerapparaat bij hem gehouden, hij vond het spannend maar ging niet stressen. Ik kon een voetje optillen en het apparaat erbij houden en dat ging goed. Verder heb ik niets gedaan. Zal ik hem nou toch een paar streepjes sedalin geven of zonder proberen en met de praam. TIPS!
O, ik wil dus zijn gehele lijf scheren, behalve zijn hoofd en zadeldekje en benen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 11:41

altijd zonder proberen natuurlijk. Ik denk dat je hem ook rustig op zijn gemak moet stellen, veel aaien tussendoor, laat hem er een keer aan ruiken en zo. Eigenlijk hetzelfde als met zadelmak maken. NAartoe werken, en zorgen dat hij niet schrikt.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 11:43

Daarom had ik al 'droog' geoefend met hem door alleen het apparaat aan te hebben en hem overal te aaien met een hand en de andere hand met het apparaat te volgen. Luitenant was panisch voor scheren en ik had met hem altijd twee weken voorbereiding nodig (gebruikte ook een kleine eerst voor droog oefenen en daarna de grote). Maar Luit had nog steeds sedalin EN praam nodig en toch sloeg hij nog uit. O, en oorproppen gebruikte ik ook bij Luit (grote stukken spons). Dat hielp zeker als je de hals moet doen (tip voor een andere Haha! ).

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 11:44

Toon is vorig jaar ook voor het eerst van zijn leven geschoren en hij maakte er helemaal niets van! Heb geen praam of sedalin nodig gehad!

Gisteren is bij ons op stal een vierjarige ook voor het eerst geschoren (dit paard staat hoger in het bloed dan mijn nuchtere koudbloed Haha! ) en die gaf ook helemaal geen problemen.

Ik zou het dus eerst zonder proberen, gaat dat niet, dan kun je altijd nog naar de sedalin grijpen!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 11:55

Tja ken je paard Lachen

Ik had wel een idee hoe mijn paard zou reageren...
Sedalin gegeven...maar daarbij toch ook nog een praam gaan lenen, omdat dat nodig bleek.
Was geen overbodige luxe, van die Sedalin merkte ik (hij?) vrij weinig en als het wel werkte dan wil ik niet weten hoe hij zonder Sedalin geweest zou zijn Knipoog

Hij niet echt een schijterd, met een ritselplasticzakje
kun je hem over het hele lichaam 'poetsen'....
maar ik wist dat hij het scheren niet zo op prijs zou stellen, ook nog eens een vreemde die het deed (in zijn ogen)...


_________________
<FONT COLOR="white">*Opinions are like assholes...everybody's got one ~ Larry Flynt*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Vraag-Maar-Raak*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-11-15 10:59 ]</font>

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 11:57

Ik zou sedalin achter de hand hebben maar niet gelijk geven. Zorg liever dat je iemand achter de hand hebt die eventueel kan assisteren, en met een beetje mazzel heb je die praam dan niet eens nodig. Rust en beloning, daar kom je een heel eind mee.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-01 12:02

Ik hou dus hulp, sedalin en praam op reserve. Helaas dat ik hem scheren moet, maar na de vereniging les moet hij met de trailer en als ik om 9:45 weer op stal ben ga ik niet tot 12 uur s'nachts meer wachten tot hij droog is. Hij heeft niet eens een echte dikke vacht, maar wil hem niet nat op stal achterlaten.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 12:17

Nadeel met Sedalin is is dat het even duurt voor het werkt en naar ik heb begrepen heb, toegediend moet worden als het paard (nog) rustig is....
en dan een uur ofzo vantevoren??
Mijn paard had ook geen superdikke vacht maar werd ook snel nat en bleef langer nat...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 12:20

Je hebt groot gelijk. Maar probeer het eens na het rijden, dan is hij wat moe en misschien ook wat rustiger dan wanneer je hem fris van stal haalt. Je hebt hem al voorbereid, dus gewoon doen. Tussentijds veel belonen, geef desnoods iets lekkers (het rare vreemde associeren met het aangename) en het zal allemaal best meevallen hoor.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 12:25

Ik gebruik bij paarden die voor het eerst geschoren worden altijd sedalin. Als ze rustig zijn kan het de volgende keer zonder.

Sedalin helpt overigens niet als het paard al gestresst is. Gewoon uurtje van te voren geven. Terug op stal zetten en wachten. Na het scheren even stappen en het is uitgewerkt.

Scheren doe ik altijd met z'n 2en. Heel handig met de benen als iemand het been vast houdt en naar voren.
En zorg voor een ruime droge plek met voldoende licht.
Ik heb zo'n hekel om in een donkere stalgang een paard te scheren en iedereen er langs moet met een ander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 15:36

Ik zou zeggen neem geen enkel risico en geef hem lekker 2 streepjes. Als blijkt dat hij toch lastig wordt, duurt het zeker een 1,5 uur voordat de Sedalin werkt en je verder kunt met scheren. Paarden kunnen heel snel met een beentje uithalen als ze het niet zo zien zitten met dat scheerapparaat.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:21

waarom zou je een paard geen sedalin mogen geven? Volgens mij is het alleen maar veiliger dan dat je half in elkaar geschopt word. Mijn pony hebben we vroeger ook een poging gedaan om izjn beentjes te scheren zonder sedalin, mét praam maar hij heeft de scheerster toch een paar fikse schoppen verkocht. Zelfs een ram tegen haar hoofd aan.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 18:21

Het hangt van je paard af.
Bij Dennis hebben we er zelfs niet aan gedacht om sedalin te halen. We dachten er pas aan toen we klaar stonden om te scheren. Praam was er wel maar hebben we ook niet over na gedacht. Het was echt niet nodig. Alleen de eerste haal vond hij vreemd en toen was het goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 18:37

Bij Kawa had ik wel sedalin in huis.
Ik dacht als ie nu druk doet ga ik wel ff een bakkie koffie pakken tot ie weer eustig is en dan geef ik hem de sedalin wel of zo.
Eerst ook ff droog geoefend en dat ging goed zodat ik ook maar geprobeerd heb het zo te doen.
En het ging uitstekend en dat had ik echt niet verwacht.

Dus als ie dat droog oefenen ook goed doet verwacht ik dat ie het scheren ook wel toe laat.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 18:39

Ik zou voor de zekerheid toch maar Sedalin geven.
Stel dat hij het scheren nl. niet accepteert, dan is hij al in de stress en moet je weer een dagdeel wachten voordat de Sedalin weer gaat werken en je hem kunt gaan scheren.

Ik weet niet of je een apparaat huurt of er zelf 1 hebt, dat scheelt wel.
Dan kun je het de ene dag proberen en de volgende dag als het niet gaat Sedalin geven.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 19:27

Ik vind zelf wat niet nodig is moet je niet doen, maar als je erg twijfelt aan zijn betrouwbaarheid is 't natuurlijk wat anders.

De paarden die ik heb laten scheren heb ik nooit sedalin gegeven en het is tot nu toe altijd goed gegaan. Ik had iemand die heel rustig was en zelfs bij een heel angstig paard ging het met wat geduld heel goed.
Dus ik zou het proberen zonder, maar ja, ik ken jouw paard niet en de veiligheid staat natuurlijk wel voorop!

Succes!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 20:08

Wat een nadeel van Sedalin kan zijn (hangt heel sterk van het paard af): het reactie- en concentratievermogen vermindert, een paard dat alles graag in de gaten wil houden, kan juist door de Sedalin heel erg in paniek raken doordat ze het allemaal niet meer kunnen volgen. Pas daar mee op. Dat is ook de reden dat je geen Sedalin moet geven aan een paard dat al gestresst is, ze worden juist alleen maar gestresster doordat ze het gevoel krijgen dat ze controle over zichzelf verliezen. Een paard dat ontspannen is laat het allemaal rustig over zich heen komen en als de Sedalin goed ingewerkt is kun je die rust vasthouden, een opgefokt paard raakt er alleen maar opgefokter door omdat er nog meer stress bij komt. Dit is mij tenminste verteld, en ik vind het wel logisch eigenlijk.

Op zich kan Sedalin geen kwaad, als hij goed reageert op Sedalin, mag je hem best wat geven zodat zijn eerste ervaring met scheren gewoon ontspannen is en geen reden voor angst. Kan het de volgende keer zonder.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 21:14

Je hoeft toch geen Sedain te gebruien, sorry hoor maar dan scheer je hem maar niet. Of je voed hem gewoon knap op dan raakt hij ook niet in paniek, gaat hooguit wat meer tijd in zetten.
Kim

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 22:21

ik heb mijn paard vorig jaar voor het eerst (en voor het laatst)geschoren.
ik ben begonnen zonder sedalin of praam.
dit ging allemaal goed, hij vond het spannend maar liet het toe.
tot ik hem omdraaide om de andere kant te scheren, toen flipte hij.
ik heb hem toen mbv een praam supersnel af moeten scheren.
ik denk dat je hem gewoon sedalin moet geven(een paar streepjes maar) gewoon voor de zekerheid.
want als ie eenmaal over de flos is kun je niks meer geven.
oppassen met de praam want dan kunnen ze nog weleens naar voren klauwen }> , en voor een paar uur de praam erop lijkt me ook niet gezond Knipoog
iig succes!!
toedeledoki
gillian

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 00:38

Citaat:
Op 2001-11-15 20:14, schreef kim:
Je hoeft toch geen Sedain te gebruien, sorry hoor maar dan scheer je hem maar niet. Of je voed hem gewoon knap op dan raakt hij ook niet in paniek, gaat hooguit wat meer tijd in zetten.
Kim



Jeetje Kim, sorry dat ik het zeg, maar lekker gefundeerde reactie Frusty

Denk nooit te gemakkelijk over scheren, je zou niet de eerste zijn die een flinke klap krijgt, of erger. Liever een paar strepen erin, en een braaf paard, dan een dikke doktersrekening.

Ik scheer alleen mijn eigen paard zonder verdoving. Ik weiger een paard dat ik niet goed ken te scheren zonder dat hij verdoofd is, hoe braaf het dier ook mag zijn.