zelf inrijden of niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

zelf inrijden of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:55

Hallo allemaal!

Ik kan over een half jaar een paardje kopen, dat nu 2,5 is en nog moet worden ingereden. Ze is al zadelmak enzo, dus dat is al wat. Nou heb ik zelf altijd op manegepaarden gereden, dus ik weet niet goed of ik haar zelf in zal rijden of niet. Is het moeilijk om een paard/pony zelf in te rijden?? Of zal ik het laten doen, en haar dan pas zelf verder gaan inrijden als ze de basis een beetje onder de knie heeft...??

Oh, en ook nog: zal ik haar western of dressuur laten/gaan inrijden? Ik heb zelf altijd dressuur gereden, maar iedereen op de stal waar ze staat rijdt western. Vandaar!

Alvast onwijs bedankt! OK dan!

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 20:58

persoonlijk zou ik zeggen als je haar zelf gaat inrijden laat dan wel iemand je helpen die al vaker paarden heeft ingereden ...
heb je dat niet begin er dan niet zelf mee te kloten maar laat haar inrijden...

over de stijl waarop je haar gaat rijden moet je helemaal zelf weten je moet je niet laten beinvloeden door wat andere mensen rijden je moet er zelf lol in hebben .... dus bepaal eerst voor jezelf wat jij leuker vind engels of western...

Honeymoon
Berichten: 595
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:02

Probeer eens een paar keer western te rijden, zodat je het verschil ziet en kunt kiezen.
Als er iemand bij is die wel veel ervaring heeft kun je het zelf doen, mits je niet bang bent en stevig in het zadel zit Haha!
En anders zou ik m een maandje ergens anders zetten en m dan zelf oppakken met goede instrcutie, maar das natuurlijk altijd belangrijk Haha!

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:02

ik heb mijn eerste pony vanaf dat ze een veulen is en ik heb haar zelf zadelmak gemaakt. wel had ik hulp van een ervaren iemand. zij heeft mij in het begin ook les gegeven en daar hebben we heel veel van geleert. mijn shet heb ik nu helemaal alleen ingereden. dat gaat ook super. dus zorg wel dat je iemand bij je hebt met ervaring.

gollempje

Berichten: 4186
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Hillegom (ZH)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:04

je moet zowiezo hulp hebben van een ervaren iemand!
verder kan je het natuurlijk zelf doen.
ik zou het wel doen samen met iemand met ervaring, gewoon om zelf die ervaring op te doen

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:09

Zelf inrijden is natuurlijk hardstikke leuk, maar verzuim nooit om iets te vragen!! En je kan ook vanaf het begin les nemen, gewoon eens in de twee weken ofzo, en dan vraag je aan je instructrice jou te helpen met de dingen die op het niveau wat je dan hebt, te verbeteren. Ze kan je ook vertellen wat je verder kan oefenen, huiswerk zeg maar.

Succes!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:14

Ik ben op dit moment ook bezig om met een ervaren intstructrice mijn paardje in te rijden. Het romantische plaatje van het inrijden kun je beter vergeten. Het is heel leuk wanneer iets goed, maar je krijgt waarschijnlijk ook veel tegenslagen te verwerken. Realiseer je dat wel.
Een groen paard als eerste eigen paard is mijn inziens wel een hele opgaaf.
Maar ik wens je natuurlijk wel veel succes!!!

Sheilalover

Berichten: 173
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 21:28

Met een ervaren iemand moet het kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-04 22:48

Ik denk dat ik het samen ga doen met iemand Lachen Lucky duldt momenteel al kindjes van 30 kilo op d'r rug (zonder te bokken of wat dan ook) en zwaarder gewicht ook (je kan op dr rug hangen). Echt rijden en inrijden enzo lijkt me nog behoorlijk ingewikkeld! Maar aan de andere kant leert ze dan wel echt puur en alleen met mij rijden, en dat is wel perfect. Want dan staat ze helemaal op mij ingesteld, en ik wil echt niets liever dan een paard dat ik goed aanvoel, en dat ook weet wat ik wil.
Hmm... nog meer mensen met tips? Haha!

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 02:13

Ik heb mijn eigen paarden ook altijd ingereden, ik wou er zowiezo altijd als eerste een keer op, ik vind dat het mooiste, je kijkt er toch naar uit en je bent nieuwschierig hoe hij aan zal voelen (ik wel in ieder geval).
En als je dan toch zit, dan kun je net zo goed door gaan.
Je moet zelf wel de basis beheersen.
Toen ik trouwens voor het eerst op mijn paard ging hangen, flikkerde hij mij er gigantisch af!
Daarna ben ik er dus gewoon op gaan zitten en dat vond hij helemaal niet erg.
Ik moet zeggen dat onze paarden alles vrij snel oppikten, en als ze gewend zijn aan duidelijke stemhulpen tijdens het longeren heb je daar onder het zadel ook veel baat bij.
Onze Welsh heb ik 8 jaar geleden ingereden met een halster en een sto-touwtje als teugel, zonder bit en zadel hahaha.
En zo reedt ik een paar keer per week naar de manege, 1 kilometer door de nieuwbouw enzo.
Gelukkig is die middeleeuwse tijd voorbij hahahaha.

Maar ik denk dus dat het leuker is om je eigen paard alles te leren, daar heb je later als je het goed doet ook profijt van, hij reageert dan precies op wat jij vraagt.
Natuurlijk moet je er wel iemand bij hebben die je kan helpen en je paard kan begeleiden aan de hand in het begin.

Succes!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 08:23

als je zelf denkt dat je het kan, en je hebt goede begeleiding dan zou het wel kunnen...
maar als je twijfeld gewoon lekker door iemand anders laten doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:26

Het ligt eraan op welk niveau je rijdt, maar een eigen paard inrijden valt echt niet mee hoor!! Vergis je daar alsjeblieft niet in

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:30

Kane heb ik zelf ingereden ( dressuurmatig ) enm geloof me het is niet niks wat je ff moet doet , Het heeft me heelveel tijd en tranen gekost.
Nu zijn we een jaar verder en het gaat perfect .

Je moet je paardje inrijden in de stijl die jij wilt ( dressuur , springen western) als je geen ervaring hebt met western rijden zou ik gewoon lekker dresuurmatig aan de slag gaan met je paardje . Western rijden is toch heel anders dan dressuur en voor dat je dat helemaal onder de knie hebt ....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 11:37

Ik ga zeker m'n eigen paard inrijden. Het is iets wat ik zeker niet wil missen. Ik heb er geen romantisch plaatje bij verder, maar ik zou het zonde vinden als ik dat niet meemaak. Ik ga wel lessen nemen en ik vraag of iemand me wil helpen.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 12:54

Ik heb mijn paardje ook zelf ingereden, maar altijd met iemand erbij in het begin en toen we echt begonnen elke week een instructrice die ervaring heeft met jonge paarden en vertelt hoe we het doen, of we zo door moeten gaan, wat anders moeten proberen, tips geeft en huiswerk.

Wees niet te trots om te vragen en rij vooral in de stijl die jijzelf leuk vindt.

Je rijdt zelf dressuurmatig....dan zou ik neit je nieuwe onervaren paardje in gaan rijden op een manier die voor jou ook nieuw is.

En daarbij is de basis bij veel soorten paardrijden gelijk, dus je kan altijd nog over switchen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 14:38

Dankjullie allemaal voor de tips Lachen ik ben het met heel veel van jullie eens!!

Ik zie inrijden echt niet als een of ander romantisch iets, maar juist als iets serieus (waarom denk je dat ik het hier vraag, hihi!)!! Ik denk dan ook dat ik het voor het grootste gedeelte ga laten doen, maar dat ik er wel zo veel mogelijk bij wil zijn. Het eerste half jaar (nu dus) gaat iemand het doen met een beetje assistentie van mij, en dan vanaf augustus ga ik zelf aan de slag (denk ik), maar wel met hulp! En dressuurmatig lijkt mij ook het verstandigst om te doen, omdat ik dat zelf tenminste kan.
Ik kan trouwens zelf redelijk tot goed paardrijden (mag ik dat zelf zeggen?) Verward maar om nou gelijk zelf een paard voor de volle 100% in te gaan rijden lijkt me een hele opgaaf. Maar de laatste puntjes op de i zetten wil ik wel zelf doen. Nogmaals, met hulp! Lachen

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 15:35

ik ga wel mijn eigen paardje inrijden. ik heb hele goede hulp. van ervaren iemand. dus het komt allemaal zeker goed.
ik zou gewoon met hulp zelf proberen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:00

Door iemand anders laten doen. Ik weet niet hoe ver je zelf bent in het rijden, anders zou je het kunnen doen MET iemand die er veel verstand van heeft. Schat je jezelf niet goed genoeg in, neem dan geen risico en laat het doen.

Engels of western, sja...ligt er maar net aan waar het paardje beter geschikt voor is en wat het best bij jullie past. Daar kan niemand hier antwoord op geven.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:24

ik zou het ook zelf doen. Het is jouw paardje dus jij moet er later op rijden, en dan staat hij alvast naar jouw hand. Eventueel kun je hulp vragen van een ervaren iemand.

En of je engels of western wilt, moet je zelf weten, net wat jij leuk vind.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:29

Ik zou zeggen doe het niet helemaal in je eentje ik zou altijd nog iemand erbij hebben die je dan kan helpen met alles...en tips geven!

Dat ik zeg je wel 1 ding als jij hem/haar zelf gaat inrijden...realiseer je dan wel dat wat jij fout doet dan doet jou pony dat ook en dan leer jij het hem/haar verkeert aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:08

Ja ik ben dus ook bang iets verkeerd te doen dan! Maar toch raden veel mensen mij hier (en ook op de stal waar ze staat) mij aan haar zelf in de rijden. Dan kan ik haar alles leren wat ik nodig vind, en kan ik haar ook beter aanvoelen. En dan is ze ook nog goedkoper, hihi *LOL*
toch blijf ik twijfelen... Ik zou nml überhaupt niet weten waar ik zou moeten beginnen met inrijden! Weet iemand of daar een goede site of een goed boek over is? (en ja, ik weet ook dat theorie lang niet alles is maar het is iig iets!!)

Nog bedankt... en verdere tips zijn ook welkom Haha!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:23

Kleintje19 schreef:
Ja ik ben dus ook bang iets verkeerd te doen dan! Maar toch raden veel mensen mij hier (en ook op de stal waar ze staat) mij aan haar zelf in de rijden. Dan kan ik haar alles leren wat ik nodig vind, en kan ik haar ook beter aanvoelen. En dan is ze ook nog goedkoper, hihi *LOL*
toch blijf ik twijfelen... Ik zou nml überhaupt niet weten waar ik zou moeten beginnen met inrijden! Weet iemand of daar een goede site of een goed boek over is? (en ja, ik weet ook dat theorie lang niet alles is maar het is iig iets!!)

Nog bedankt... en verdere tips zijn ook welkom Haha!


ja dat klopt....maar je krijgt wel een betere band als je hetzelf doet! Haha!
Ken het allemaal!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:25

Is er niemand die je kan helpen. Heb het eerste paardje samen met iemand ingereden en dat is super gegaan en heb er heel veel van geleerd. Ook veel boeken gelezen enz. Vooral de NH methode is heel interessant en die gebruik ik ook.

Het is helemaal geweldig om paarden in te rijden. Ik heb nu Syta, Tosca en Thunder gedaan en deze zomer mag ik Urlando en Umaline (staan beide te koop) doen. Heb er nu al zin aan!

Boek: Natuurlijk paardrijden van K.F. Hempfling. Goed de psychologie van paarden leren! Waarom doen ze zoals ze doen? Leer de kuddetaal kennen en leer zo communiceren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:39

Dankjewel Lachen heeft er nog iemand boektitels of zoiets? Kan ik iig ergens beginnen Haha!

En ja, ik wil haar samen gaan inrijden met een ander meisje dat al meerdere paarden heeft ingereden. En ik kan ook nog eens volop hulp krijgen op stal. Maar ja... ik zal even een nieuwe topic aanmaken want ik zit ook nog met haar leeftijd en mijn gewicht... Mag ik er al op Verward

Maareeh... blijf plies adviseren... Het helpt echt *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 21:20

Ik heb het boek begrijp je of ow paard van 2 engelse mannen daar staat echt super in veel en heeft ook een cheklist wat je paard alllemaal moet kunnen om door te gaan naar het volgende hoofdstuk!! erg goed!

Over het inrijden,
MIJN lucky ga ik ook zelf inrijden maar omdat hij best moeilijk is en aan het puberen is kost me dat veel tranen..het is mijn eerste pony en iedereen riep altijd van, laat wegbrengen dat beest en nee dan wil je het JUIST zelf doen! iemand van bokt gaat me nu helpen mirZam en hopelijk gaat het lukken....

Ik heb het ondertussen wel voor mekaar gekregen dat hij
-het zadel kent op zijn rug
-stappen en draven halthouden op commando
-hoofdstel met bit
-grondwerken
etc.
best ver he voor een "manegeruiter"