Nu nog scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Nu nog scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 01:26

Kasmier heeft een lekker teddybeer-vachtje Lovers Nu is dit alleen wel lastig qua werken, hij zweet erg snel en als hij na het werken weer op temperatuur en adem is blijft hij best nat. Nu is dit met zweetdekens etc wel op te lossen, maar iets zegt me dat het niet helemaal fijn is om nat op stal te gaan o.i.d.

Maar is het wel goed om nu nog te scheren? Hij begint al wel iets te verharen. Stel dat ik hem nu nog scheer, is dat dan wel goed i.v.m. z'n zomervacht?

Dus graag jullie input Lachen Wel of niet scheren? Wat lijkt jullie beter of wat zegt jullie ervaring?

Thanx alvast!

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 09:43

Ja hoor je kunt hem nu nog scheren geen probleem

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 09:44

idd, gewoon doen, geen enkel probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:02

Het verhaal blijft inderdaad altijd hardnekkig rondgaan dat als je na december scheert, de zomervacht niet mooi door zal komen.
Ik heb daar in de praktijk zelf nog nooit wat van gemerkt, en zou ook niet weten waarom het niet zou kunnen.
Kijk bv maar eens naar deze winter; het is nu eigenlijk veel te warm. Hadden we dan dit jaar eigenlijk maar tot november mogen scheren met z'n allen?
Ik zou het gewoon doen als je er nu last van hebt. Dat verharen van nu vreet ook alleen maar energie, en dat in combinatie met te weinig warmteafvoer door een te dikke vacht, maakt trainen niet prettiger....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:08

Kan idd wel, een paardje bij ons op de manege is ook pas eschoren, omdat ie aankwam met een superdikke berenvacht Haha!

Zie hier het resultaat Wow!
Afbeelding

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 12:27

Lijkt mij dat het idd ook nog gewoon kan hoor.
Ik heb er 2 weken geleden ook een topic over geplaatst of ik mijn paardje nog kon scheren, en veel mensen zeiden dat het nog wel gewoon kon. En ik scheer hem dit weekend nog gewoon voor de tweede keer.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:20

Je kunt het hele jaar doorscheren. De internationale sportpaarden worden het hele jaar geschoren. Maar slecht in het haar komen komt vaak door een slecht conditie en niet fijn voeren.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 13:22

Dennis is afgelopen weekeind nog geschoren. Afgelopen 2 jaar is hij voor de HK ook nog aardig laat(iig na december) geschoren. Maar hij heeft nog nooit een lelijke zomervacht gehad.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:36

Je kan hem beter (beetje) nat maar nog warm wegzetten dan helemaal droog en de kou op zijn lijf (dan zet hij zijn haren overeind). Dus helemaal super droogstappen is niet verstandig zorg dat hij afgekoelt is achter de oren en dan deken erop en wegzetten. Hoe meer de kou de kans krijg op zijn natte haren te komen hoe meer de kans op spierproblemen zijn (Vraag maar eens naar Nicole hoe die dat doet).
Ik stap mijn paard nooit helemaal droog maar gewoon op adem en koel achter de oren en dan op stal met zijn normale deken.

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van scheren in Januari/februari ivm de haren in de zomer. Vaak is het nu ook flink koud en is de overgang wel erg groot op dit moment valt het nog wel mee.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 14:40

Chronos schreef:
Je kunt het hele jaar doorscheren. De internationale sportpaarden worden het hele jaar geschoren. Maar slecht in het haar komen komt vaak door een slecht conditie en niet fijn voeren.


Omdat ze zoveel scheren moeten ze ook blijven scheren niet zo gek of het gezond is is een andere vraag.

En idd hoe beter een paard in zijn vel zit en conditie hoe beter(dunner) de haren worden. Maar ook goed voer telt ook mee. Sinds we ander voer hebben op stal is de vacht van mijn paard veel dunner geworden en zelfs nu aan het verharen. Hij zat ook erg dik in zijn haren en dat na 3 weken na het scheren (was ivm antibiotica na operatie).

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 15:10

Ik stap m'n paard ook niet helemaal droog, maar vooral omdat je dan ongeveer twee uur bezig bent. Met een paar weken ga ik 'm een stukkie kaalscheren (race-streep, alleen van hals tot voorbenen) om z'n warmte kwijt te raken. Ik zie er geen problemen mee..

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 15:33

Hoi,
ik scheer mijn pony nog wel eens in de zomer, anders heeft die het veel te heet als ik heb gereden, die wordt soms wel 5 keer per jaar geschoren

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 19:22

Ik stap Kasje ook nooit helemaal droog, dan ben ik na een uur nog bezig Haha! Nee, ik wacht totdat hij op adem is en normale temperatuur bij z'n oren en zet hem dan even een 20 minuten a een half uurtje met zweetdek weg.

Maar ja, dan kan de kou er alsnog opslaan via z'n buik en hals... En natte/koude vacht lijkt me voor hem ook niet erg lekker...

Ik twijfel daarom dus nogal...

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:25

zweetdeken met hals kopen, en bestaan er geen dekens met buikflappen?
succes

Madelief28

Berichten: 4276
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:26

ik zou het niet doen.....heb ook in andere topic neer gezet ik hoorde ooit dat je in de eerste twee maanden van het nieuwe jaar beter niet kunt scheren omdat je dan de vetlaag in deharen(die je pony warm houden) mee weg scheert., en ze het dus TE koud krijgt en je met veel(lees ik heb het gehad dat ik een 4 maand met drie dekens lag te slepen)dekens moet slepen. Ik zou het dus niet doen!!! gewoon goed laten uitzweten met een zweetdeken op!! dat voorkomt veel ellende Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 10:48

Mayo schreef:
Ik stap Kasje ook nooit helemaal droog, dan ben ik na een uur nog bezig Haha! Nee, ik wacht totdat hij op adem is en normale temperatuur bij z'n oren en zet hem dan even een 20 minuten a een half uurtje met zweetdek weg.

Maar ja, dan kan de kou er alsnog opslaan via z'n buik en hals... En natte/koude vacht lijkt me voor hem ook niet erg lekker...

Ik twijfel daarom dus nogal...


Zolang zijn lichaam nog niet helemaal afgekoelt is blijft hij wel warm en zal hij geen kou krijgen en dan met de deken erop kan hij zich makkelijker warm houden.

Je moet zorgen dat de haren niet koud worden als hij op adem zijn zijn haren nog warm (nat) en dat is de bedoeling. Dan de gewone deken erop en klaar. Er is zoveel niet fijn voor een paard maar ik kies eerder om de spieren goed te houden dan hem uitgestapt en droog en dus koud op stal te zetten. Als hij dan op stal staat staat hij niet meer in de tocht en zal er niet zo snel iets gebeuren.

Halsdekens lijken leuk maar schuren de manen kaal als je hem er te lang op hebt liggen.

Muriel

Berichten: 913
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Epse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-04 14:16

gewoon doe wij doen de 2 van onze paardejes ook 's zomers en 's winters tenzij het helemaal niet nodig is dan doen we het niet want we hebben een pony die er niet zo van houd maar de andere doen we altijd gewoon lekkere dekens op en dan is er niks aand de hand hoor. *LOL*

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:11

Niet meer doen je verstoort het natuurlijke proes van verharen.
Gewoon lekker lang uitstappen of lekker onder het solarium dat kan toch op jouw stal?
Ik zet Mable meestal aan de stapmolen dat gat prima.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:18

Chronos schreef:
Je kunt het hele jaar doorscheren. De internationale sportpaarden worden het hele jaar geschoren. Maar slecht in het haar komen komt vaak door een slecht conditie en niet fijn voeren.

Klopt, een vacht hoort altijd even mooi terug te komen. Wanneer je paard in slechte conditie is gaat dit minder. Zo worden paarden die niet geschoren zijn dof wanneer hun conditie achteruit gaat. Een slechte vacht kun je dus verbinden aan de conditie van je paard en niet aan wel of niet geschoren.

Je kan dus nog gewoon scheren hoor, geen enkel probleem.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-04 23:29

Ik ben er zelf geen voorstander van om nu nog te scheren, maar ik denk wel dat het per paard verschilt. Ik heb Ironique 2 jaar geleden nog in januari geschoren en ze zat dat jaar gruwelijk beroerd in d'r zomerhaar. Vorige winter heb ik niet geschoren en ze zag er veel beter uit in de zomer.

Prisca schreef:
Halsdekens lijken leuk maar schuren de manen kaal als je hem er te lang op hebt liggen.


Absoluut geen problemen mee. Heb de Rambo WUG 24/7 op, manen zijn wel iets uitgedund, maar nog verre van kaal.