bijrijder waar op letten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

bijrijder waar op letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-04 16:50

Ik rijd Lodewijk nog wel maar ik start niet meer met hem. De Z kan hij niet aan met zijn rug en ik mag geen B starten.
Dus ben ik opzoek gegaan naar een bijrijder, de eerste keer is dat op een grote teleurstelling uitgelopen en nu heb ik dan een advertentie gezet.
daar heb ik een aantal reactie's van meisjes van een jaar of 11 gehad waarin vooral veel msn taal werd gebruikt en hoewel er duidelijk in de advertentie staat dat het om een paard gaat krijg ik mailtje over schattige pony zus en zo en veel xxxxxxxx blabla.

1 meisje van 14 had een mailtje wat heel kort was maar teminste net geschreven en een wat oudere vrouw die 25 jaar rijd en ook invalt als instructie op een manege in de buurt.

Met die vrouw heb ik donderdag een afspraak.dat meisje heb ik nog niets van gehoord maar die wil ik 3wel laten komen.

Waar moet ik op letten wat voor'n afspraken kan ik het beste maken?
Wat vinden bijrijders fijn van de eigenaar van het paard, wat vonden de eigenaren hier fijn bij hun bijrijders?Waneer laat je de bijrijder alleen, wanneer werd jij alleen gelaten met je bijrijd paard en vond je dat te snel of was het eindelijk?

Ik hoef geen tegemoedkoming in de kosten en ook het uitmesten hoeft ze niet te doen? zijn er dingen die ik wel kan verlangen?
Ik heb een paard gereden en daar moest ik de hoefsmid voor betalen verder mocht ik daar alles mee.
Ik had ook mijn eigen zadel etc.
Nou heeft lodewijk ook al zijn eigen spullen dus die hoeft ze niet te halen.

wat kan ik allemaal verlangen van iemand? en waar kan ik niet van uitgaan en moet ik zeggen?
kortom veel tips zijn welkom en zijn er dingen waar ik niet aan gedacht heb?

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 16:58

Dat als je iemand op ander mans paard laat rijden dan let je op:

1. Hoe gaat men met het dier om?
2. Kan het dier goed opschieten met hem/haar?
3. Is hij/zij lief voor het beest en heeft zij respect voor het dier?
4. Hoe is ze met het rijden zaagt ze veel enzo...?

Dat als dit allemaal postitief is en hun kunne goed met elkaar omgaan en goed met elkaar opschieten dan kun je kijken hoe ze is met buitenrijden of dat soort dingen...!
Dat als je echt alles vertrouwt en je hebt zelf ook een fijn gevoel met alles dan kan je een poging wagen om ze alleen te laten....en dan spreek je met hem/haar af (als je dat graag wilt) hoe het die dag is gegaan en dat hij/zij jou dan op wil bellen!
En zo kun je het allemaal regelen!

Succes!

azriM

Berichten: 656
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: Sambeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:14

Bij mij word alleen van me verwacht dat ik elke zaterdag de vier stallen mee help uit te mesten. Voor de rest hoef ik niks te betalen ofzo. In het begin was de eigenaresse er nog bij als ik ging rijden en ook de eerste paar keer is ze mee gegaan op de fiets als ik een buitenritje maakte. Toen het goed aanvoelde mocht ik gewoon alles met haar alleen doen, ik word nu helemaal vrij in gelaten(ik ben ook de enige die haar rijd). Ik doe gewoon wat ik denk dat ik moet doen: ik doe mest af en toe nog een keer extra uit, haal de paarden binnen of breng ze weg ben er als de hoefsmid komt e.d.

Ik vond het trouwens ook wel heel fijn dat de eigenaresse me precies vertelde hoe Mirza reageert, wat ze kan, wat ze absoluut niet leuk vind, hoe je haar precies moet rijden, hoe ze meestal reageert in rare situaties, dat soort dingen, dan ken je het paard gelijk al een stuk beter.
Je moet vooral duidelijk zijn in wat wel en niet mag en kan.

nou veel succes met het vinden van een bijrijder!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:20

Owj ja ik heb dan een verzorgfjord en mag ik berijden en toen was ik dus en toen vroeg die vrouw van "Ja [***] wil jij Rieke voor mij berijden en ik zei ja heel graag en toen heeft ze mij er opgelaten voor de eerste keer en heb ik alleen gestapt....en toen mocht ik alles want ze had er een goed gevoel bij en toen heeft ze alles aa mij overgelaten en is ze niet wezen kijken waarneer ik reed enzo..!
Maare ik heb wel gezegt dat ze een paar keer moest komen want dan vind ik het zelf ook even leuk zodat zij alles weet hoe het gaat!

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:30

ik zou in ieder geval goede afspraken maken van welke dagen en als ze eventueel niet kunnen even een belletje. de rest is volges mij al gezegd.. oja als er iets is dat ze wel gelijk bellen. bijv ziek paard ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:39

Je moet inderdaad goede afspraken maken over welke dagen ze mag komen rijden. Verder heel duidelijk zijn in wat wel wen niet mag.
Ik had een bijrijdster, allemaal heel leuk en enthousiast. De laatste tijd belt ze pas een uur van te voren af als ze niet kan. Ook had ik duidelijk gezegd dat ze er niet mee naar buiten mag, wou ze dat toch doen toen ik er op een keer niet bij was!
Je moet gewoon bij de eerste ontmoeting een fijn gevoel hebben bij die persoon. Dat merk je al na 5 minuten of het een beetje klinkt. Kijk ook goed naar de reactie van je paard op je bijrijder. Paarden laten snel merken als ze echt iemand niet moeten.
Succes!

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 17:49

Ik heb geen ervaring met bijrijders (ben feitelijk de bijrijder van m`n vader en met familie moet je nu eenmaal wel door één deur kunnen, haha). Maar jouw Lodewijk is toch de Groninger ruin waarover je wel eens in het orgaan van het Groninger Paard schreef? Ik dacht daaruit op te kunnen maken dat er al een ander meisje wedstrijden met hem reed! Veel succes met het selecteren van een bijrijder.

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:00

Jacksel ging hem toch rijden?

Ik betaal de ijzers en koop zo nu en dan eens wat. Denk dat je dat sowieso wel kan 'eisen'.
Verder regel ik alles, maar de moeilijke gevallen (tanden enzo) gaan in overleg met de eigenaresse. Maar mijn geval is niet zo'n geweldig voorbeeld, ik heb die merrie jaren geleden al een poos gereden toen ze nog van een ander was en de huidige eigenaresse is een goede vriendin van mij.

Zou je niet liever eerst iemand proberen te zoeken via de rijvereniging ofzo? Er is vast wel iemand die een betrouwbaar iemand kent. Of heb je dat al geprobeerd?

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:04

afspraken moet je samen kunnen maken denk ik, dus ik zou gaan kijken naar een bijrijder die flexiebel is, en niet iemand die niet komt opdagen als het een beetje regent bijvoorbeeld.
dus kijk maar naar iemand die serieus is met de verzorging, niet iemand die alleen maar komt om te rijden, en dan snel paard op stal pleurt en dan lol gaat maken, iemand die heel serieus is dus

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:07

Ik heb ook altijd bijgereden bij mensen die de zaken bij het paard goed voor elkaar hadden en waarbij ik dus niet hoefde te mesten ofzo.
Ik had meestal wel de afspraak dat als er iets aan het tuig (of randgebeuren, zoals een bezemsteel Haha! ) kapot ging dat ik dat zelf liet repareren en/of vervangen.
Verder hield ik zelf altijd wel de stal bezemschoon, maar dat zou je ook kunnen bespreken dus.

Een eigenaar stelde het verplicht om te lessen bij hem. Een andere eigenaar stelde lidmaatschap van de rijvereniging verplicht (voor mijn eigen rekening dus). Op die manier konden ze beiden een beetje in de smiezen houden hoe ik het paard reed zonder dat ik me vervelend gecontroleerd voelde.

En daarnaast inderdaad zo vast mogelijke data afspreken waarop je verschijnt en even bellen als je niet komt. Een van de eigenaren hield bijvoorbeeld op zondag de paarden binnen totdat ik had gereden. Dan is het voor de eigenaar wel fijn dat je op een redelijk vast tijdstip komt.

Verder heb ik altijd veel vrijheid gehad met de paarden waarop ik reed. Springen, bosritten, wedstrijden, ik mocht het allemaal zelf bedenken, maar dan natuurlijk ook zelf regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 18:25

Gewoon vooral kijken of het tussen jullie klikt, of er een volwassen gesprek mee te voeren is en of ze netjes met je paard omgaat en goed rijdt. Vooral je eigen gevoel volgen. Als je tijdens haar rijden of tijdens het gesprek twijfels hebt, niet doen.

PS als ze op een manege in de buurt lesgeeft zou dat wel eens op "mijn" manege kunnen zijn; referenties zijn via PB in te winnen.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:01

Kijken hoe ze omgaan met hem en of ze berei zijn te leren.
Ik vind het belangrijk dat ze ,wanneer ze niet voldoende kunnen rijden, wel bereid zijn om het te leren. Ze moeten netjes zijn met m'n spullen en m'n paard gewoon voldoende aandacht geven en niet alleen maar rondjes rijden en afzadelen en wegwezen. M'n bijrijdster liet ik na 2x meehelpen al alleen, maar ik ben wel altijd thuis of in de buurt dus als ze me nodig heeft kan ze aankloppen. Dingen zoals buitenrijden mag ze nog niet en de eerste paar keer ga ik mee op de fiets. Verder laat ik haar vrij wat betreft invulling van het werk, dus of longeren of rijden. Ze mag veel als ze maar overlegt (op les bij de vereniging enzo). Ik vind het wel belangrijk dat een bijrijdster gewoon altijd komt, ook als het regent en niet af belt omdat ze bang iso m nat te worden ofzo. Misschien moet je gewoon afspraken maken en vragen aan de mensen die komen kijken wat zij graag zouden willen of wat zij belangrijk vinden, dat helpt je vaak op weg! succes OK dan!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:36

Gewoon hele goede afspraken maken, verlang bijvoorbeeld dat ze altijd komt, maar wees ook niet onredelijk (ziekte, tentamens) als ze ruim op tijd afbelt (tsja, gaat met ziekte beetje moeilijk).

Maar je mag best wat verwachten, maar zorg dan ook dat er wat tegen over staat! (Een beetje vrijheid bijvoorbeeld)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 19:45

Als een bijrijdster bij jou komt rijden krijgt ze bijna een gespreid bedje...
Je hebt een paard dat goed gereden is, op Z-niveau, je hebt een goede accomodatie en goede spullen...
Ik zou dan toch op een bepaalde manier een bijdrage of bepaalde inzet vragen... Bijv: les nemen bij jou of jouw instructeur, kosten hoefijzers, helpen bij het keuringsklaar maken van de paarden of bij wedstrijden van jou, of helpen op stal...
Iemand die het om het paard te doen is, die verzorgd het paard graag. Meehelpen op stal met de verzorging zou dan niet een probleem moeten zijn... Diegene kan dan ook een boel leren bij jou op stal.

Als bijrijdster vind ik het fijn als de eigenaar zoveel mogelijk dingen verteld over het paard zodat ik weet wat ik kan verwachten. Ik hoop dat de eigenaar niet gelijk de beste rijvaardigheden verwacht op een vreemd paard, want het moet altijd eerst even wennen. Daarnaast is het fijn als je een bepaa;de mate van vrijheid krijgt in wat je mag doen, maar er wel iemand is aan wie je al je vragen kunt stellen en hulp kunt vragen op het moment dat het nodig is. Hoe jonger diegene (en hoe minder de ervaring) hoe langer directe begeleiding nodig is.

Bijrijdsters/verzorgsters maken op mij een goede indruk als:
ze serieus zijn, hun afspraken nakomen en niet om het minste afbellen...
ze veel durven vragen en interesse tonen in hoe het paard reageert en ik met het paard om ga, zodat we ongeveer op een lijn kunnen komen...
Ze netjes rijden zonder te trekken, sjorren en schoppen...
Ze enthousiast zijn en er echt tijd in willen stoppen c.q. moeite voor willen doen...
Ze op 1 of andere manier willen bijdragen. In financiën of natura...

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-04 20:23

Nimber schreef:
Waar moet ik op letten wat voor'n afspraken kan ik het beste maken?
Wat vinden bijrijders fijn van de eigenaar van het paard, wanneer werd jij alleen gelaten met je bijrijd paard en vond je dat te snel of was het eindelijk?

wat kan ik allemaal verlangen van iemand? en waar kan ik niet van uitgaan en moet ik zeggen?
kortom veel tips zijn welkom en zijn er dingen waar ik niet aan gedacht heb?

afspraken over wanneer diegene komt of juist niet komt bijv. Ik vind het erg fijn als de eigenaar erg duidelijk is over het paard en er alles over vertelt, zodat er duidelijk is met wat voor een paard je te maken hebt. Ik werd de 2e keer al alleen gelaten met mn vroegere bijrijdpaarden maar toen ging ik niet rijden dat scheelt. Ik kende de mensen al redelijk, dat speelde denk ik ook mee. Anders had het wat mij betreft langer mogen duren (bijv eerst 5 keer samen ofzo) maar dat was niet echt nodig. Qua rijden werd ik ook al snel "vrij" gelaten omdat ik toen nog les had van mn vorige instructeur en die was er meestal dus wel bij.

Wat je kan verlangen: eerlijk zijn, naar jou maar ook zeker naar Lot. Verder moet diegene er 100% achter staan en graag willen leren IMO. Motivatie is erg belangrijk, net als duidelijke communicatie.
succes ermee, ben benieuwd of er iets uit komt rollen!!