rijden met losse hoefijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-01 20:52

Kan dat wel? wij hebben duz een hoefsmid en die komt wel een week als het niet meer is te laat echt lekker banketstaaflig dus. Maar dan rijd ik meestal gewoon door niet op de weg gewoon in de bak en als ik langs de weg moet in de berm, of kan ik hem beter met rust laten 1x heb ik gereden toen zaten bijna alle hoefijzers los ik denk dat niet zo'n goed idee was maar hij heeft er nix aan overgehouden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 21:01

Nooit met losse ijzers rijden.
Levensgevaarlijk voor beide.
Dan kun je nog beter vragen of iemand die dat vaker gedaan heeft het eraf kan halen als je smid geen tijd heeft.
kijk maar eens naar dit topic
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 9&forum=15

Maar voortaan eerder de smid bellen want ijzers zitten niet ineens alle 4 los.
_________________
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: runningkawa op 2001-11-11 20:03 ]</font>

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 21:06

Niet doen, veel te link. Alleen stappen, zeker niet draven of galopperen.
Als je paard het ijzer eronder uit trapt en je paard trapt in het lipje of in een nagel dan ben je echt niet blij! En het topic dat Runningkawa aangaf spreekt ook voor zich.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-01 21:53

het ligt er natuurlijk ook wel aan hoe los ze liggen. of ze net los beginnen te gaan of dat ze echt als kei los zitten. Als ze net een beetje los zitten kun je heus nog wel gewoon rijden maar als ze echt alle vier heel erg los zijn word het wel gevaarlijk. Koe Party!!

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-01 17:42

ik mag nog van geluk spreken dan, want ze hebben echt een keer alle maal heel los gezeten ja ik kan de hoefsmid wel bellen alleen die belt altijd op het laatste moment af en nieuwe hoefsmid nemen wil me pa niet en hij is ook wreed tegen paarden grrrrrrrrr

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 20:51

niet rijden met losse hoefijzers ,dat is gevaarlijk,Je kunt de ijzers eraf halen en dan de voet intapen, dat doe ik met Moon ook altijd als ie weer eens zonder ijzers staat..

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 20:56

Ja, dat was dus een topic van mij.

Niet doen! Is gevaarlijk, net als door rood licht rijden maar dat doet ook half Nederland. Het gaat een keer mis, net als bij ons Boos!

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 21:04

Nee niet doen, als hij er tijdens galop afvliegt dan heeft het paard jij of je achterganger een hoefijzer tegen zich aan en dat doet best wel zeer denk ik! En losse hoefnagels zijn ook gevaarlijk.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 21:10

Ik vind het trouwens ook een super irritant geluid maken!!! Ik rij echt niet lekker met een los ijzer hoor, je hoort het steeds en echt ontspannen kan ik dan niet.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 21:16

Vraag anders of je hoefsmid je een keer wil leren hoe je een ijzer er onderuit moet halen als het los zit. 1 ijzer kwijt is ook niet alles, maar als je op een zachte bodem blijft lijkt me dat minder gevaarlijk dan een los ijzer.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 23:01

op tijd de smid beginnen te bellen werkt meestal ook.
niet pas bellen als je paard zn ijzers al los zitten maar van tevoren al.
als je maar 1 paard hebt duurt het ff voordat ze tijd maken voor je.
en idd leer hoe je een ijzer eraf kan halen, das echt niet zo moeilijk hoor Knipoog
wat je ook kunt doen is als je smid komt om hem te beslaan, alvast een afspraak maken voor de volgende keer, das voor jullie beiden wat handiger denk ik.
iig succes ermee
gillian

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 23:12

Hangt er vanaf hoe los het zit!
Ik ben ook vrij voorzichtig op dat gebied, maar soms 's zomers dan hoor je het een beetje klapperen, dan bel ik dus direct de smid. Die zegt dan vaak; 'je had er nog makkelijk twee weken mee door kunnen rijden', maar toch.....

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 11:38

als ze echt heel los zitten kun je ze er ook zelf afhalen dat doen wij ook wel eens maar dan kun je niet meer op de straat rijden alleen op een zachte ondergrond anders loopt ie ongelijk hetzelfde als dat wij met een sok en een schoen lopen Koe Lachen