Liggen tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Liggen tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 15:13

Een vriendin van me vertelde vandaag dat haar pony, de laatste 2 keer dat hij bereden is, ging liggen.
Ze vroeg aan mij wat het kon zijn...
Als hij is gaan liggen staat hij ook niet meer uit zichzelf op maar moeten ze hem omhoog trekken, en daarna is er niks meer aan de hand.
Ze zegt dat hij ook niet verandert is qua karakter, en er wijst verder niets op dat hij niet lekker in zijn vel zit.
Zijn er mensen die dit ook ooit mee hebben gemaakt? Want ik heb geen idee wat er aan de hand is met hem.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 15:15

Op wat voor manier gaat hij liggen?
Zelf netjes door de knieen en gaan liggen of zakt hij echt door zijn benen?

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 15:20

Zoals ze het vertelde begreep ik eruit dat hij gewoon netjes ging liggen..Hij liet zich in iedergeval niet vallen zei ze..Maar ik heb het natuurlijk niet gezien. Zou het daarom misschien om een soort verzet kunnen gaan?dat lijkt me wel eigenaardig omdat hij ook niet uit zichzelf meer opstaat...vreemd

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 15:27

Als hij uit zichzelf gaat liggen is dat in mijn ogen wel degelijk verzet. Daarom wil hij ook niet uit zichzelf weer rechtstaan totdat hij daartoe gedwongen wordt. Een nogal vreemde manier om onder het werk uit te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 15:29

Ik heb het ook een keer meegemaakt met een meisje. Ik keek naar haar pony (we reden in een weiland) en ineens zie ik dat ze een beetje door haar knieeen wilt gaan! Dus ik zeg tegen dat meisje dat ze even een por moet geven, dus dat deed ze en daarna ging het gewoon weer goed.

Ik heb het zelf ook een keer op de manege meegemaakt. Ik reed toen op een oud 'longeer'-paard en hij liep nu gewoon in de lessen mee, maar hij was helemaal knetter, hij gooide iedereen eraf. Nu moest ik er op en het ging goed, maar na 2 rondjes draven, zakte hij ineens door zijn benen en ging liggen en wilde niet meer opstaan. Hij is toen uit de les gehaald en heeft sindsdien nooit meer gelopen. Volgens mij vond de eigenaar van de manege het een teken dat het paard 'op' was.

Ik heb het ook meegemaakt dat een paard het deed uit protest. Een vriendin van mij reed in de bak en het paard waarop ze reed was he-le-maal gek, maar mijn vriendin liet zich niet kennen en bleef maar zitten en volhouden. Na een half uur springen, bokken, rennen en doen, stond ie ineens stil en ging hij liggen. Heel vaag. Deze is daarna wel weer gewoon ingezet in de les omdat het een jong en gezond paard was.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik bedoel dus eigenlijk dat er meerdere oorzaken kunnen zijn.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 15:32

Dennis heeft het ook een tijdje gedaan uit protest.
Toen ik hem daar na een paar weken door heen had heeft hij het niet meer gedaan. Alleen als we gaan zwemmen doet hij het nog, lang uit in het water, maar dan vind ik het minder erg.

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 15:33

Dat is inderdaad dus ook het eerste waar ik aan dacht. Maar hij staat ook niet op als ze afstapt, hij moet echt overeind getrokken worden! En het is dus iets van de laatste tijd..dan zou je toch denken dat hem iets dwars zit?En nadat hij is gaan liggen en weer is opgestaan, loopt hij gewoon vrolijk verder.

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 15:43

Zeg als jij niet wil werken ga je toch ook niet opstaan voordat ze je daartoe echt dwingen door met een zweep op je billen te tikken bevoorbeeld.

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 15:53

Het leek mij dat, zodra zijn ruiter dus is afgestapt, dat hij daarmee zijn zin heeft gekregen.. En waarom dan zo moeilijk doen met opstaan? Maar begrijp de paardenlogica wel vaker niet..

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-04 16:03

dat komt waarschijnlijk omdat hij weet van zodra hij recht staat hij opnieuw aan het werk vliegt en dit zolang mogelijk probeert uit te stellen.

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 19:41

De pony had trouwens zandkoliek...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:49

ik ken ook wel zo'n paard. in de bak, voor de ruiter ging galoperen (het paard zag het al aankomen), patat, ging die gaan liggen. heel jammer van het zadel , soms begon hij zelfs te rollen Haha!

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 19:57

eens een haf op de manege ook, einde van de les, ik stijg af, en madam ging lekker gaan rollen, ik heb haar daar een mep gegeven et men zweep, ze was vlug weer recht Haha!
hoe is het nu met de pony bevertje?
en was die koliek de oorzaak?

maudy

Berichten: 1309
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Akersloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-04 20:00

Bevertje, dank je wel voor de na-informatie. Tis dus niet zomaar een dwarse bui geweest!

bevertje

Berichten: 723
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-04 20:02

Met de pony gaat het volgens mij wel goed..en de koliek was inderdaad de oorzaak, gelukkig was het niet heel ernstig!Hij heeft er toch een paar dagen mee rondgelopen.